Rundt 1 500 nyvåkne nettfolk var klare for grunnleggeren av digg.com som kjørte i gang med første presentasjon på Future of Web Apps (FOWA) i London idag.
Kevin Roses fine fjes er herlig anti-geeksk og et av de som selger best på konferanser for tiden. På LeWeb 07 ble han intervjuet på scenen talkshow-style og spurt om hvordan han taklet å være den første nettkjendisen med groupies. Tåpelig eller ikke, det sier noe om at nettbransjen har fått sine egne kjendiser. På FOWA ble han presentert som The Rockstar of the Internet!
Sosiale nyheter
Kevin kom til London for å fortelle om de største utfordringene med framtiden til sosiale nyheter – «social news».
– I min bransje er det mange ubesvarte spørsmål som er viktige å finne svar på, sier Kevin. – Hvordan lager vi en opplevelse som du vil like? Hvordan kan vi forbedre din opplevelse basert på din deltakelse? Digg.com har 35 millioner brukere i måneden som er innom og leser saker, men hvorfor er det ikke flere enn 3 millioner registrerte brukere? Hvorfor er det ikke flere som digger?
Grunnleggeren av digg forteller at de jobber intenst med å forbedre spredning av innhold, slik at de som er interesserte i stoffet faktisk finner det.
– Dette er uhyre viktig for oss å finne ut av, sier han. – Vi bruker mye tid på å leke med idéer for å finne ut hvilke verktøy som trengs.
En tredje utfordring Kevin definerer for digg, er hvordan de skal forbedre samtalen.
– Det finnes to store filter for informasjon slik jeg ser det. Det viktigste er det venner og bekjente tipser deg om. Så har du det du får fra den ufiltrerte massen, fra digg til bokmerker og lignende.
Det som mangler midt i mellom der, som vi jobber med nå, er de folkene du deler interesser med som du ikke vet om. Vi kaller dem Similar Users.
Dette er utgangspunktet for den anbefalingsmotoren digg har satt opp, som binder sammen brukere som er interesserte i samme ting. De kjørte den i gang i juli og har registrert firedobling av antall adding av venner. Noe funker.
Digg taxonomi – Se hvem du er ut fra hvordan du deltar på nettet
– Vi vil gruppere brukere sammen på en dynamisk måte, sier Kevin. – Det vanlige har vært at man aktivt må oppsøke og delta i en gruppe så sosiale nettsteder. På Digg holder det å stemme på en sak, så skjer grupperingene automatisk.
Digg har hatt samtaler med Delicious for å finne en god struktur for grupperinger. Det er interessant, mener Kevin, at forskjellige clustere av brukere kan sirkulere rundt de samme nøkkelordene, men også en stor utfordring å organisere. Diggs anbefalingsmotor er ikke hundre prosent brukerstyrt, folk peprer på med forskjellige tags, så det trengs et system for å knytte folk sammen på en effektiv måte.
– Det vi vil er å få opp bedre brukertilpassede sider, forteller Kevin. – En ny feature er populære kommende venner. Brukere som er spesielt sterke på forskjellige temaer, vil også bli anbefalt som potensielle venner. Det er en utfordring å få få folk som er like til å delta i samtaler. I nær framtid kommer vi også til å vise hvordan brukerne er med og sprer historier. Du vil kunne se hvor mange du er med og sprer historien til og hvilken påvirkning *du* har på spredningen.
Digg i API-land
Digg innser at for å vokse og unngå at kloningene spiser for store markedsandeler, må de enda lengre inn i API-land.
– Vi kommer til å anbefale API og verktøy for utgivere, slik at innhold fra Digg blir enda lettere å pushe innholdet hvor du vil; Facebook, Twitter, friend Feed, på blogger, Pownce…
På spørsmål fra salen om Digg har tenkt å etablere seg i India, er svaret at årsaken til at de nylig fikk sprøyta inn friske penger i selskapet er at de vil vokse internasjonalt. Digg vil altså bli å finne i flere land og på flere språk fra 2009.
– Jeg skulle ønske vi hadde flere ingeniører, utbryter Kevin. – Vi trenger tid og folk til å leke med idéer for å se hva som funker. Er det noen utviklere som trenger jobb?
Arrangøren lover video ut på nett ca to timer etter hver presentasjon: london2008.futureofwebapps.com
Bildet er tatt av Marc Berry, og har en CC 2.0-lisens.
Oppdatering: Video!
Og her kan du se Kevin Roses presentasjon:
Tor Løvskogen
Kevin Rose sitt deeeeilige fjes, mmmh.
Nina Nordbø (NRK)
Close up her, Tor =) flickr.com/photos/mauriz/1500304545/
Henrik Christiansen
Haha, jeg liker hvordan han klarer å snike inn adresse til både bloggen og Twitter-kontoen på slutten.
Øyvind Solstad (NRK)
Det er vel helt vanlig, Henrik? Det gjør nesten alle som holder presentasjoner, fordi de ønsker å komme i kontakt med folk som har sett dem.
Raymond Gangstad
Hvor fant dere video av de talksa? Finner ingenting på sida dems.
joakim
Måtte ty til Google, men fant de her 🙂
Raymond Gangstad
ah, thank you sir! 😀 googla litt jeg og men rart de ikke har noe linking til disse fra den konferansesida…
Øyvind Solstad (NRK)
Takk for tips, Joakim! Da er artikkelen oppdatert.
Videoer fra FOWA
[…] Kevin Rose åpner FOWA – om sosiale nyheter, grupperinger og API. […]
Morten Skogly (NRK)
Hm, fint foredrag. Ser mange direkte linjer til NRKs eget Urørt, hvor det også er ganske vanskelig å finne det man liker. Urørt har en funksjon som heter Nabolag nå som er ganske likt det Kevin snakker om rundt Similar People, der bruker vi en snedig spørring mot databasen for å bygge opp lister over andre band man muligens vil digge, basert på hvilke band folk er fans av.
Men vi må legge til en funksjon som også kobler sammen folk, nå kobler vi bare sammen Band.
Står på Todo-lista 🙂
Enveis eller toveis debatt?
[…] NRKbetas artikkel fra Kevin Roses presentasjon – med […]
Digg-feeder på Twitter
[…] med flere enn 2000 diggs, Political News, Science og Offbeat. Lang meny å velge fra iallefall. Så Kevin Rose sin preken om spredning av innhold og personifering av Digg på Fowa i London i høst, er fulgt […]