nrk.no

NRK på Twitter

Kategorier: Det sosiale nettet,Nettjenester,NRK,NRKbeta & Søk


Oppdatering: Denne artikkelen er gammel – fra 2008. Mye har skjedd siden – så les oppdatering nederst i artikkelen!

Flere NRK-programmer og redaksjoner er på Twitter etterhvert. Vi i NRKbeta bruker Twitter mye, både som enkeltpersoner i redaksjonen og NRKbeta generelt. Her er en liste over de vi kjenner til:

NRK P3: NettsiderTwitter
Østlandssendingens «Lang lunsj»: NettsiderTwitter
NRK Møre og Romsdal: NettsiderTwitter
Sveip: NettsiderTwitter
NRK Podkast: NettsiderTwitter
NRK P2 Kurer: NettsideTwitter
NRKbeta: NettsiderTwitter

Kjenner du til flere, så vil vi gjerne vite om det! Bruk kommentarfeltet under, eller du kan rett og slett sende oss en melding på Twitter! Skriv…

@nrkbeta Hei, jeg har et tips til dere…

Eller om du vil sende oss en privat direktemelding, skriv…

d nrkbeta Hei, jeg har et tips til dere…

Hvordan bruke Twitter

I alle tilfellene så kan vi kalle forsøkene for «beta». Det vil si at vi tester det ut, for at vi skal lære hvordan vi kan bruke Twitter for å komme i kontakt med dere. Om det fungerer så fortsetter vi, funker det ikke så kutter vi det ut.

Å bare legge ut saker via Twitter har ikke så mye for seg. Da kunne vi heller brukt RSS, nettsider eller e-post. Det er når vi har en dialog med dere at det blir interessant. Derfor ønsker vi oss tilbakemeldinger, tips, ris og ros, tanker og ideer. Alt er tillatt. Vi sjekker hvem som snakker til oss jevnlig og abonnerer dessuten på søk med ordene våre i, slik at vi kan fange opp spørsmål og henvendelser som ikke begynner med nickene våre.

Har du noen tanker om bruken av Twitter, så er kommentarfeltet under også åpent.

Oppdatering pr februar 2010

Mye vann har rent i havet, og nå har Twitter fått lister som gjør det mye enklere for oss! Dette er lister som vedlikeholdes av NRKbeta på Twitter. Tips oss om det er noe som mangler!

Alt som har med NRK å gjøre finner du i listen NRK.
Alle programmer som har egne Twitter-kontoer finner du i listen NRK-programmer.
Alle enkeltpersoner i NRK finner du i listen NRK-folk.

18 kommentarer

  1. Odin / Velmont

    Men kvifor, kvifor, kvifor, kvifor bruka lukka ufrie system som ikkje er tufta på opne distribuerte (og mykje betre) standardar?

    Kvifor set de ikkje upp ei eiga lanconica-tenar, eventuelt bruka ei av dei som allereide finst.

    Viktugt at alle som er upptekne av ein open, fri verdsvev bidreg til å la openmicroblogging-baserte mikrobloggar vera dei viktugaste bloggane. Der folk flest ikkje vert låst inn i ei teneste.

    Innlåsing høyrer til fortidi! No når me hev opne alternativ må me taka det i bruk 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    Enig i det – men det finnes grader av hvor langt man skal strekke den tankegangen. Hvis jeg f. eks. vil at flest mulig skal ha tilgang til det jeg skriver, så er vel f. eks. ikke norsk spesielt lurt? Det er kanskje 3 milliarder mennesker som skjønner engelsk, mot 5 millioner som forstår norsk?

    Poenget mitt er at det er liten vits om NRK har masse kontoer på Laconia om det ikke er mange av brukerne våre der.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg forstår tankegangen deres, men det er, som iacob er inne på, ikke helt relevant lenger! I nyeste versjon av Laconica er det den letteste sak av verden å sette opp kontoen til å videresende alt du skriver på Laconica til Twitter! Dermed kan dere bruke begge deler samtidig, uten at det vil koste dere ett sekund mer av deres tid etter den innledende investeringen av litt tid for å sette opp systemet.

    Og dere har jo ennå ikke brukt det ene sekundet jeg har mast en stund nå om at dere må bruke på å logge inn på twitterfeed.com og få den til å sende feeden deres til identi.ca også! Jeg forstår at dere har mye å gjøre, men samtidig har dere tid til å bruke minst ti minutter på å skrive om, og ta skjermbilde av, den totalt meningsløse mail goggles-«funksjonen» fra Gmail, som hundre tusen andre nettsider har skrevet om det siste døgnet.

    Dere må gjerne være uenige, men jeg syns nå ihvertfall det er dårlig prioritering!

    Jeg holder på å lage en liste over nordmenn og norske tjenester på identi.ca, og har kommet fram til ca. 80 nordmenn pluss en liten håndfull norske tjenester/aviser/regjeringer 😉 o.l. til nå. Det er jo ikke så verst til å være en så ny tjeneste. Husker dere hvordan dere var en viktig del av Twitter-boomen i Norge? Jeg er helt sikker på at dere også kan ha en noe tilsvarende effekt på bruken av Laconica/identi.ca bare dere promoterer det litt i nærheten av hvor mye dere promoterte (og fortsatt gjør, for såvidt) Twitter på den tida (og gjerne skriver mye om hvor enkelt det er å bruke begge samtidig, med slik videresending jeg nevnte over, twitterfeed.com, ping.fm o.l., osv.). Men først må folk se at de får en like god service fra NRK der som de gjør på Twitter.

    Dere kunne jo satt opp en Laconica-server på mikro.nrk.no eller nrk.no/mikronytt eller whatever. Så får dere samla all mikroblogginga deres på ett brett, det blir enkelt for folk å finne det, dere har kontroll på egne data, og samtidig kan dere send ut alt sammen til alle tilsvarende Twitter-kontoer uten å løfte en finger!

    Men jeg er 100% fornøyd om dere bare benytter http://identi.ca/, og ikke gidder sette opp en egen server, altså! Så lenge dere prioriterer det litt høyere enn det dere gjør i dag.

    «Poenget mitt er at det er liten vits om NRK har masse kontoer på Laconia om det ikke er mange av brukerne våre der.»
    Det var da vel ikke så utrolig mange av brukerne deres på Twitter før dere begynte å pushe det heller? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Hans Petter Skolsegg

    Hvordan bruke Twitter ja.
    Jeg begynte friskt i våres, mistet kjapt interessen, og gjenoppdaget Twitter når jeg installerte Twitterfox som tillegg til Firefox for noen uker siden.
    Så nå står det et lite og diskret tall nede i hjørnet på browseren som varsler om nyheter, uten at jeg må gå via Twitter-siden. Alt synes i en liten pop-up fra browserhjørnet.

    Daglig er jeg inne på 5-15 sider som er lenket til fra forskjellige gjennom Twitter. Oftest fra NRKbeta. Uten Twitterfox hadde jeg nok vært en evig frafallen Twitterist for lengst.

    Utover en litt smal gruppe nettbrukere tror jeg funksjonalitet som den Twitterfox gir, er helt nødvendig for å få større brukergrupper til å benytte Twitter, slik at de får info om f.eks NRK-innhold.

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Solstad (NRK)

    Kort svar i kveld – lengre i morgen:

    @børge: Skal ta dette på alvor nå. Vent og se!
    @Hans Petter: Bra tips – skal lage en sak på dette!
    @John Einar: Super ide – det kommer også.

    Nå – zzzzzzzzzz

    Svar på denne kommentaren

  6. @John Einar: Ja er det interessant med redaksjoner på twitter? Jeg grubler endel på om ikke noe av sjarmen med twitter spesielt og sosiale medier generelt er at vi står tydelig fram som personer. På jobb har vi eksperimentert litt med å lage en Corporate twitterbruker, en bruker med en slags uniform kan du si, og vi tror vel det ble litt uinteressant å følge en bruker som var regissert. Er det ikke da bedre at redaksjonene framstår med personlige twitterbrukere?

    Svar på denne kommentaren

  7. Odin / Velmont

    @Øyvind:

    Um språk. Eg er ueinig i å bruka eit ­«problem» som argument på å ikkje gjera noko med eit anna problem som det er mogleg og enklare å fiksa. Dessutan er eg ikkje einig i at språk berre er kommunikasjon, eg minnest tilogmed forskningsresultat som tyder på at språk er ekstremt viktugt for tenkning (og då hev det ein verdi ikkje berre for humanistar, men for oss realistar òg). Språk er ekstremt avansert fagfelt, ikkje so med «skal me nytta ei lukka teneste med masse folk, elder ei opi teneste som ikkje låser inn innhaldet slik at det kann brukast endå vidare og til felleskapets beste».

    Poenget mitt er at det er liten vits om NRK har masse kontoer på Laconia om det ikke er mange av brukerne våre der.

    Ja… Men høna og egget. Nettopp av di Twitter er so ufri (som Facebook og det meste anna av skyinformatikk (hehe, cloud computing)) so kann de ikkje prata med brukarar på andre netverk. Kor teit er ikkje det? Det er jo ein *uting* for oss som brukar dette her.

    Eg vil ikkje verta medlem i Facebook, for eg *neittar plent* å lata all den informasjonen verta låst inne i Facebook. Ærleg talt, brukar eg + millionar av andre supermasse tid på å leggja ut bilete, merkja dei korrekt med folk osb, osb og so skal eg ikkje få enkel tilgang til denne informasjonen sjølv? Eg kann ikkje henta det ut og bruka det andre plassar? Eg kann ikkje setja programvaren upp sjølv, um eg vil gjera endringar?

    Elder meir realistisk, — det burde vera mogleg å stola på at andre kann gjera jobben. Eit fritt internett er det som hev gjort at me hev fengje alle dei bra tingi me brukar dag inn og dag ut på verdsveven no. Me må passa på at internett held fram med å vera ope i framtidi òg. Det vert stadig betre og betre, det neste store vonar eg verkeleg er fleire tenester av laconica-typen.

    Alt Børge segjer er som vanleg lurt. 😉

    Dessutan ventar eg òg entusiastisk på svaret du lova (veit kor lett det er å gløyma, me burde laga ei teneste for slikt ;] ).

    Svar på denne kommentaren

  8. @John Einar er inne på noe som jeg selv har vært/er på utkikk etter. Har kommet over en side som er gjort noe av dette for twittere i US; twellow.com/ Her kan en jo diskutere om dette er veien å gå, men en finner i alle fall andre som er opptatt av spesifikke problem stillinger som ellers kan være vanskelig å få øye på.

    Svar på denne kommentaren

  9. @øyvind Det var visst lenge til «i morgen».. Om du bare tar å logger inn på twitterfeed.com og setter den opp til å oppdatere @nrkbeta på identi.ca med en gang du er ferdig med å lese dette (det tar seriøst bare fem sekunder!), så skal du få lov til å vente enda et par uker før du svarer, uten at jeg blir sur. 😉

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til John Einar Sandvand Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.