nrk.no

Milepæler i netthistorien siste 10 år

Kategorier: Internett,Media,Nettjenester,Nettkultur & Uten kategori



Foto: Amanda Slater CC

Hva forandret Norge, verden, nettet?
Vi holder på med et internt prosjekt som fordrer en oversikt over viktige milepæler i norsk og internasjonal nett- og mediehistorie siste 10 år. Ettersom vi har veldig god erfaring med å spørre dere om hjelp, prøver vi det denne gangen også: Hva står ut i vår nære historie, Norge såvel som verden?

Fyr løs – og spe gjerne på med tall, faktaopplysninger eller artige smådetaljer. Linker til fine grafiske fremstillinger mottas også med takk.

34 kommentarer

  1. Anders Hofseth

    @Thomas jeg synes i og for seg begge disse godt kan være med. Fint om du kan fortelle hvorfor du mener det er signifikant, kanskje spesielt mtp NIX.

    @Socraton jeg er åpen for å bli overbevist om hvorfor.

    @Tord Absolutt – legg gjerne på en dato da du mener «alle» hadde, om du har. Og jeg vil gjerne vite hvilke totale endringer som fulgte.

    Svar på denne kommentaren

  2. Anders: Det betyr for eksempel at Telenor nå har rett til å ta seg betalt av innholdsleverandører. Så hvis Telenor synes NRK tar for mye båndbredde, så kan de kreve penger fra NRK.

    I pressemeldingen skrev de også at de ønsker å oppnå en rettferdig fordeling av de stadige økende kostnadene for internettrafikk.

    Hva mener de med dette?

    Det er kanskje ingen stor milepæl i internethistorie, men det kan fort bli. Jeg vet ikke hva deres strategi er..

    Svar på denne kommentaren

  3. Geir Arne Brevik

    Hvor skal man begynne? Jeg husker i hvert fall godt da AOL «tok over» TimeWarner. Når jeg tenker på dotcom-boblen, tenker jeg på det. Det og på svenske nettkonsulenter som brukte VC til å fly Concorde over Atlanterhavet og drikke champagne.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    Noen opplagte:
    23. oktober 2001: iPod lanseres. Hele måten vi bruker og kjøper musikk på forandres.
    6. august 1991: Tim Berners-Lee & co publiserer verdens første nettsted med hyperlinker.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har dessverre ikke så mye info ang. hverken dato (men var vel rundt 1999), eller annen «metadata» (som f.eks. hvem som var først), men lanseringen av produktet «ADSL» har jo betydd mye for utviklingen av bredbåndsdekningen her i landet. Omtrent samtidig kom jo enkelte kabelselskaper med bredbåndstilbud, som også var med på å løfte mengden data folk kunne motta ett hakk.

    Ikke minst det at man da er koblet på internett til enhver tid, har gjort tilgjengeligheten vesentlig større.

    Svar på denne kommentaren

  6. Thomas Karlsen

    Merkelig at ingen har nevnt Google enda.

    Google som ble etablert 7. september 1998 må med i listen. Faktisk er Google nå 10 år, så akkurat innenfor «tidsepoken» dere konsentrerer dere om 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. Øyvind Solstad:

    Du nevner 1991 og hyperlinker som en milepæl. Men dette skulle vel gjelde de seneste 10 år?

    Du nenvner også at ipod og apple forandret hvordan vi konsumerte musikk.. her vil jeg heller trekke inn en annen dato:

    21 November 2003 <- The Pirate Bay lanseres 😉

    Svar på denne kommentaren

  8. Som andre har nevnt så er det slik at «alle» synes de måtte skaffe seg internett da nettbanker kom opp.

    I tillegg kan man jo nevne Telio, som var av de første i Norge (2004) som startet med bredbåndstelefoni som var enkel nok for vanlige folk (bare å plugge inn adapteret i nettverket, så kunne man sette inn en helt vanlig analog telefon med en gang omtrent)

    Blogger har jo blitt en del av medieverdenen. Til og med VG har egne journalistblogger, og under enkelte verdenshendelser så er faktisk bloggene først ute (i og med at de blir skrevet fra der det skjer).

    Sosiale nettverk. Selv om ikke alle er med på Facebook (meg inkludert), så har vel alle hørt om det. Facebook markerte tidspunktet der sosiale nettverk ble noe mer enn for de spesielt interesserte

    Så må vi ikke glemme skattelistene som blir lagt ut da. Jeg synes det markerer et skille for hvor enkelt det er å finne ut av private ting

    Svar på denne kommentaren

  9. Harald Wium Lie

    Bredbåndsutbygging! Det er ca 9 år siden Janco Multicom som første selskap i Norge (tror jeg) tilbød høy-hastighet & non-metered aksess til kunder i bittesmå deler av Oslo. Idag er dekningen > 99%. Jeg kjenner folk som har bra oversikt over utviklingen i mellomtiden.

    Bredbåndstilgang. Nesten samme utvikling som dekning. Fra ingenting til rundt 2/3 av husstander idag. Betyr enormt for hvilke tjenester som man kan benytte og følelsen man har når man bruker internett. (I hvert fall for meg – jeg slipper sånn «Taxitur-følelse» med et isdn-taksameter som tikker og går)

    Internasjonalt så syns jeg at mobilutbygging & penetrasjon er svært viktig, men det er kanskje litt på siden av temaet deres. For 10 år siden var mobil forbeholt en liten elite – idag gjør det nytta for flere milliarder brukere.

    Svar på denne kommentaren

  10. Vet ikke hva som kom foerst, men ICQ var vel ganske tidlig ute med meldingstjeneste selv om Microsoft og AOL tok dette til massene. Det har i alle fall revulusjonert hvordan jeg har kontakt med venner og bekjente.

    Svar på denne kommentaren

  11. Bente Kalsnes

    Noen stikkord for små og store revolusjoner som har skjedd de siste 10 årene:
    Mange har allerede nevnt bredbåndsutbygning – som selvsagt er helt sentralt, infrastrukturen må jo være på plass.
    -Google (1998) skjønte tidlig at informasjonsrevolusjonen ville gjøre oss avhengig av en god søkemotor (og annonser tilknyttet søk). Google har også levert en drøss med gode og viktige tjenester, eks. Gmail (2004) og Google Maps (og alle tjenestene som har dukket opp i etterkant av karttjenesten)
    -Sosiale nettverk som Facebook (2004). I Norge var Dagbladets Blink et de første sosiale nettverkene (2002).
    -Personlig publisering har tatt helt av med bloggverktøyet, Livejournal (1999) og Blogger.com (1999) var noen av de første. Mikrobloggetjenester som Twitter (2006) tar blogging til nye nivåer.
    -Wikipedia (2001) – revolusjonerende nettleksikon. Hvem som helst kan legge inn informasjon og redigere informasjon.
    -Flickr (2004) har gjort bildedeling til verdens enkleste sak.
    -Napster (1999-2001) gjorde det tilsvarende med musikk som Flickr gjorde for bilder. En av de første og største musikkdelingstjenesten. Ble stengt i 2002.
    -YouTube, DIY (Do It Yourself) TV. Alle (med noen få unntak, youtube.com/t/terms) kan legge inn videoer, og denne nettsiden har blitt en stor konkurrent til TV-kanaler verden over.
    -Skype – gratis telefon.
    -Media åpner seg og lar leserne delta – de siste årene har stadig medienettsteder åpnet seg opp for publikum ved å tillate kommentarer til artikler, leserne kan sende inn bilder og video, og leserne kan stille spørsmål til intervjuobjekter. Nettmøter begynte å bli vanlig på slutten av 90-tallet og ved årtusenskiftet, kommentarer på artikler kom noen år senere. Større krav inn innblikk og åpenhet i media har vært en annen konsekvens. Medienes lenkepolitikk har blitt endret med årene (se den pågående diskusjonen om ”dyplenking på journalisten.no) journalisten.no/story/54748
    -Datalagringsdirektivet (som allerede er vedtatt i EU) medfører, dersom det blir vedtatt i Norge, at all trafikkdata fra telekommunikasjon (fasttelefon, e-post, Internett, mobiltelefon) blir lagret. Datatilsynet kaller det totalitært svermeri.

    Svar på denne kommentaren

  12. Magnus Kolstad

    1999 – SourceForge lanseres. Har i snart 10 år vært med på å bidra til den store utviklingen som Open Source har hatt.

    2000 – MafiaBoy, en 15 år gammel gutt som utfører et DDoS-angrep på 11 gigantselskap som CNN, Amazon og Yahoo!. Unger med små datamaskiner kan nå gjøre store skader til mange milliarder.

    2006 – ThePirateBay raides av politiet. Piratspørsmålet blir mer aktuelt enn noen gang, og PirateBay får en enorm økning i trafikk når de raskt kommer seg på beina igjen. Saken er enda ikke ferdig.

    Svar på denne kommentaren

  13. Norge har vært langt foran når det gjelder video på nettet. Lenge før Hulu, Youtube og BBC iPlayer var påtenkt, hadde de største TV-kanalene her til lands et omfattende programtilbud på nettet.

    TV 2 startet med å legge ut nyhetssendinger i 1998. Den gangen i en kvalitet som passet for modembrukere, altså hardt komprimert. Bredbåndskvalitet og et mer komplett tilbud av norske programmer kom i 2000.

    Ved seriestart i 2002 startet NRK og TV 2 opp med direktesendte fotballkamper på nett. Den gangen delte NRK og TV 2 på TV-rettighetene. Opplegget var ganske enkelt til å begynne med, med enkameraproduksjon på noen av kampene. Men det var for første gang mulig å se alle kamper som ble spilt i hver runde – et tilbud som ikke fantes på TV den gang.

    Siden har fotball på nettet blitt big business, noe sommerens salg av fotballrettighetene viste. Nå er det ikke lenger bare de tradisjonelle TV-kanalene som skal levere levende bilder fra kampene.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.