Årets promo: VM i skiskyting

Kategorier: Musikk og lyd & Radio


Fredag vant NRK blant annet prisen for ”Årets promo” under Prix Radio – radioens svar på ”Gullruten”. Her er en kort beskrivelse av hvordan promoen for VM i skiskyting ble laget.

Bilde av Graham Crewe – CC

Så enkelt som mulig

Idéen var å lage en promo uten så mye tekst, og heller bruke en kombinasjon av musikk og lydeffekter for å sette lytteren i den rette stemningen. Klassisk musikk fungerer ofte bra på sport, så valget falt på Edvard Griegs ”I Dovregubbens hall”. Promoen ble laget på et Digidesign Pro Tools HD1-system på Mac. Den måtte ikke vare i mer enn 20 sekunder, så første steg var å klippe opp musikken i kortere biter – både skape en fin oppbygning (crescendo) og samtidig ha plass til litt tekst mot slutten.

I og med at man ikke kan støtte seg til bilder på radio, måtte lydene etableres tydelig i starten av promoen, slik at lytteren umiddelbart skjønte at det handlet om skiskyting. Når det gjelder skuddene var det viktig å separere selve skuddet og ekkoet, så delene kunne plasseres i takt med musikken. Målet med at lydeffektene skulle blandes inn i musikken var å fange lytterens oppmerksomhet og skape et slags overraskelsesmoment ved at det virket som utøveren skjøt fortere og fortere.

Redigeringsvinduet i Pro Tools. Få lydspor og enkel redigering.
Redigeringsvinduet i Pro Tools. Få lydspor og enkel redigering.

Ni lydspor

Det viktigste var å få fram budskapet på en tydelig måte, så etter at lytteren mot slutten av promoen forhåpentligvis skulle være mer mottakelig for dette, ble det lagt på en voice-over med det mest nødvendige av info. Totalt ble det bare brukt ni lydspor og forholdsvis begrenset prosessering med noen få Digidesign- og Waves plug-ins. Etter miks ble en 48 kHz/16 bit wav-fil overført til David DigaSystem, NRKs PC-baserte avviklings- og redigeringssystem for radio.

[audio:vm-i-skiskyting.mp3]

Direktelink til promoen.

11 kommentarer

  1. Juryen sa følgende om vinnerpromoen:

    Dette er en strålende promo. Ideen med en kombinasjon av musikk og lydeffekter sitter perfekt og får lytteren rett inn i den riktige stemningen. Promoen formidler budskapet perfekt og dette er en ”innertier” av en promo.

    Gratulerer, Marius!

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg var på utdelingen og fikk høre alle kandidatene. Og denne pekte seg i særlig grad ut med sin enkelhet og overraskende men veldig gjenkjennelige og tydelige grep. Konkurrentene ble liggende igjen i støvet i sammenlikning og framsto som kjedelige klisjeer målt opp mot denne promoens forfriskende grep. Grattis.

    Svar på denne kommentaren

  3. Artig med slike bakom-poster. Når jeg så skjermbildet fra musikk-programmet begynnte jeg å tenke på Gisle Martens Meyer (mannen bak Ugress) og postene han har hatt i sin blogg i det siste om musikkproduksjon for kometkameratene.

    Hadde vært artig om dere i NRKbeta tok en prat med han og resten av teamet bak serien (som jo har premiære på lørdag), eller har dere allerede noe i ermet der?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.