nrk.no

Det dukket opp en underlig søkeside i 1998

Kategori: Internett


For en stund siden fyllte Google ti år. Akkurat her på bruket er vi mer opptatt av at verdens beste værtjeneste, yr.no er et år, men vi kan jo ikke helt glemme Google likevel.

Jeg ble intervjuet av Aftenpostens magasin Innsikt i anleding søkemotorens jubileum. Dette er et ganske nytt magasin, som ikke har nettsider (!?). Derfor kan jeg ikke linke til intervjuet, men som vanlig forbeholder vi oss retten til å publisere våre utsagn på NRKbeta også. Så her er mine tanker om Google anno 2008.

Og før dere leser gjennom må jeg få nevne at etter at dette intervjuet ble gjort har Google lansert ansiktsgjennkjenning i Picasa Web Albums og sin egen nettleser.

Hvordan ser fremtidens Google ut?

De må forbedre søk i bilder, lyd og video. Datamaskinene begynner nå å bli kraftige nok til å gjøre analyser av denne typen innhold. Og gode søk i medieinnhold er noe ingen har klart å gjøre skikkelig enda. Store billeddelingsnettsteder som Flickr.com baserer seg på at brukerne selv beskriver bildene. Google har gjort noen enkle forsøk med dette, men med den datakraften vi får i fremtiden vil det bli mulig å få datamaskinene til å gjøre automatisk indeksering av bilder og video. Basert på ansiktsgjennkjenning, analyse av tekst, analyse av tale og sammenlikning av bilder.

Vi vil også se en utvidelse av de tjenestene som baserer seg på stedsangivelse. Mobiltelefoner og bærbare datamaskiner vil i mye større grad vite nøyaktig hvor folk befinner seg. Det åpner for en bedre utnyttelse av Google Maps og alle tjenestene som gir deg informasjon basert på lokasjon. Bruken av datatrafikk på mobile enheter eksploderer og Google tar allerede disse plattformene på alvor.

Google begynner også å få fart på sin nettbaserte officepakke. Google Docs og ikke minst Googles eposttjeneste, Gmail begynner å bli et seriøst alternativ til Microsofts monopolaktige grep om det markedet. Google klarer å bruke sitt slagord om å organisere verdens informasjon
som unnskyldning til å lage mye rart som ikke nødvendigvis forbindes med en søkemotor. Og de gjør det bra. Det blir spennende å se hva de får til her.

Så blir det spennende å se om de lanserer sin egen «informasjonsboks». En billig datamaskin som er ferdig satt opp med alle Googles tjenester. Eller om de vil fortsette å levere sine tjenester inn til operativsystem som kontrolleres av firma som på mange måter er deres konkurrenter.

Positive og negative sider med Google?

Det positive er rett og slett at de lager veldig gode tjenester. Søkemotoren er suveren. Da de kom med Gmail feide de alle andre nettbaserte eposttjenester av banen. Google Maps og Google Earth fungerer usedvanlig bra og har satt en standard for den typen tjenester. Og de klarer å kapitalisere på tjenestene. Gjennom nytenkende måter å drive selve maskinvareparken på og gjennom et annonsesystem som er brukervennlig både for annonsør og publikum.

Og ikke minst har de klart å skape en bedriftskultur som virker attraktiv og som tiltrekker seg de flinkeste folkene. De har også vært utrolig flinke til å holde sitt hovedprodukt rent. Forsiden på Google.com – selve søkemotoren. Det krever standhaftighet å holde den så ren og ikke falle for fristelsen og for eksempel legge inn mer synlig reklame.

Det negative må være at de kunne vært flinkere til å forbedre søkemotoren. Spesielt i forhold til tidligere nevnte billedsøk. Der er teknologien på plass allerede. Jeg mener også at de kunne vært flinkere i sine valg av oppkjøp. De har utvidet sin portefølje ved å kjøpe andre selskap. Det mest vellykkede er nok YouTube. Da de kjøpte seg et sosialt nettverk ble det Orkut og ikke Facebook. Da de kjøpte mikrobloggingstjeneste ble det Jaiku og ikke Twitter. Og de burde kjøpt tjenester som Flickr og Del.icio.us foran nesen på Yahoo, som ikke har klart å utvikle de tjenestene nevneverdig.

Tror du Google vil beholde sin dominerende posisjon?

Ja. I lang tid. De har et forsprang som det vil koste mye å ta igjen. Innovasjonen kommer ikke fra store selskap som Microsoft. Det betyr at Google ofte kan kjøpe innovasjonen dersom noen plutselig lykkes veldig. Slik de gjorde da YouTube ble bedre enn deres egen Google Video.

Men man skal aldri si aldri i teknologiverden. Det var ikke mange som hadde trodd at Google kunne vippe Yahoo og Alta Vista av banen så fort som de gjorde da de dukket opp som en litt underlig og nerdete søkeside i 1998.

5 kommentarer

  1. Tor Håkon Haugen

    Leste Aftenposten Innsikt sist lørdag. Glimrende artikkel, det var forsåvidt de fleste artiklene i magasinet. Ser nok for meg at jeg kommer til å bli en fast leser av Innsikt fremover, selv om den koster mer enn papiravisa.

    Selvsagt hadde det vært hyggelig med en nett-utgave, men jeg foretrekker av og til trykt media som jeg kan lese i ro og fred på hytta, hvor internett enda ikke har gjort sitt inntog.
    En frisone om man vil.

    Svar på denne kommentaren

  2. «Innovasjonen kommer ikke fra store selskap som Microsoft. Det betyr at Google ofte kan kjøpe innovasjonen dersom noen plutselig lykkes veldig.»

    Hmm, stusser litt her. Vil påstå at Google er et stort selskap (som Microsoft) og at Microsoft (som Google) ofte kjøper ny innovasjon.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.