nrk.no

Stormtroopers leverer posten

Kategorier: Design & Moro


Nå som Posten Norge har fått ny profil, regner jeg med at hvite Stormtroopers kommer til å levere posten i nabolaget. Med syk presisjon og i et rasende tempo. Skipet deres er jo allerede spottet

Posten vs Death Star

Noen i designbyrået har rommet fullt av Ewok-bamser, falske lyssverd og store grå kapper…

Oppdatering

Nå også i Dagbladet: «Synes du denne ligner på noe kjent?»

18 kommentarer

  1. Tor Håkon Haugen

    Godt å se at Posten bruker pengene sine på å fornye profilen sin. Når jeg ser den gamle logoen tenker jeg bare på pakker som blir feilsendt. For å ikke snakke om post i butikk hvor man, i tillegg til å lure på om pakken i det hele tatt har kommet frem, må stå å lure på om betjeningen dukker opp.

    Apropos logoen: 91st Reconnaissance Corps i Starwars Wikia. Ganske god likhet der.

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    Nå synes jeg dere er unødvendig strenge! 😉 Jeg liker de nye logoene, og synes de er mye finere enn det gamle posthornet. De nye klærne er kule, og de har farger som kler de ansatte bedre enn forrige forsøk.

    300 millioner er ikke prisen for logoen, men for hele utskiftingen av designet: Det er biler, loger, skilt, klær osv.

    Jeg tipper Posten sparer inn endel av dette igjen ganske kjapt siden det gir dem en styrket profil og bedre kundeforhold.

    Alt i alt synes jeg det er et av de bedre designprogrammene på store norske bedrifter på lenge. Og *milevis* foran de urteite forsøkene på å slå sammen bedriftskulturer som har foregått i StatoilHydro og SAS Braathens. Både Statoil og SAS er mye bedre navn og burde vært beholdt fra dag en. Men nå sporer jeg helt av her…

    Svar på denne kommentaren

  3. Øyvind: Fint at du liker den nye profilen.

    Uansett likhetene til eksisterende symboler synes jeg at designet er syltynt, og er slettes ikke sikker på at det vil holde over tid – men jeg har tatt feil før.

    Braathens hadde IMHO en mye sterkere merkevare enn SAS i Norge på tidspunktet de ble integrert, og jeg er usikker på hvor mange som er enige med deg.

    Statoil var og er mye sterkere enn Hydro, der er vi enige,

    Og ja, dette var litt off-topic. 🙂

    Eirik, er du tilbake i Norge? Ryktene forteller at du har et åpent Fon-aksesspunkt der du bor bak Frognerparken… 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Skjønner at Posten trengte ny profil for den nordiske pakkebedriften Bring, men skjønner egentlig ikke hvorfor Posten Norge trengte ny logo. Jeg likte det gamle – det er noe gammeldags og tradisjonelt med brev- og pakkepost, og jeg mener her er det en tabbe å prøve å fornye det. Folk har et forhold (på godt eller vondt!) med den gamle profilen, mens den nye er litt kald og fjern og inviterer ikke til å skape et forhold.

    Svar på denne kommentaren

  5. BRING my iPhone to me! « Simon

    […] at de bruker noen dager, er jo strengt tatt rimelig.. Men det som går meg på nervene er at BRING (tidligere Nor-Cargo/Posten) nå har hatt iPhonen min i 2 døgn på terminalen i Oslo! Kanskje de heller skulle bruke de 300 […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.