nrk.no

3D – fremdeles like kjipt

Kategorier: Konferanser og messer & TV


Imagine

Oppfordringen fra Samsung er klar. Prøv å forestille deg en verden i tre dimensjoner. Eh… Du kan jo prøve. Der du sitter nå. Se rundt deg å forestill deg en verden i 3D. Jeg for min del må bruke mer fantasi dersom jeg skal forestille meg en verden i 2D.

3D Spill

Men jeg skjønner hvor de vil. Spill og filmer i 3D. Der bilbanen åpner seg i sin fulle dybde og monsterne kommer ut av skermen og inn i stuen.

Problemet er bare at folkene som jobber med disse tingene ikke stiller det viktigste spørsmålet av dem alle. Vil vi virkelig se så teite ut?

3D-briller

Svaret er selvfølgelig nei.

Ikke akkurat hipt

Det var også leverandører på IFA som hadde skjermer som viste bilder i 3D uten at du måtte ha på deg briller.

Problemet er bare at for begge deller er opplevelsen langt fra god. 3D-følelsen begrenser seg til en slags «figurer i to dimensjoner ligger utenpå hverandere»-greie. Og det blir generelt anstrengende å se på etter kun kort tid.

Nei, prinsesse Leia kommer nok ikke inn i stuen din og trygler Obi Wan om hjelp med det første.

9 kommentarer

  1. Eirik Solheim (NRK)

    Jada. Litt spissformulering i forhold til brillene. Hovedproblemet med løsningene jeg så var at de ikke fungerer godt nok. Det blir ikke skikkelig 3D og det blir veldig anstrengende å se på. Dessuten fungerer det bare ved en viss avstand og en viss innsynsvinkel.

    Svar på denne kommentaren

  2. Gjør skjermen flat og bildet dypt

    […] alle hadde en eller annen grunn til at det var akkurat deres skjerm som var den beste. Jeg ble ikke imponert for to år siden. I år fikk jeg testet mange skjermer og teknologier. Og jeg er fremdeles ikke […]

    Svar på denne kommentaren

  3. I gamle dager fantes det noe som ble kalt VR briller.
    Der hadde du en skjerm per øye.
    I tillegg kunne du snu deg rundt og virkelig oppleve ting.

    Var ikke dette en bedre type 3d enn det tullet det jobbes med nå ?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Morten Skogly Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.