nrk.no

Trafikkdata finnes nå som XML-filer

Kategori: Nettjenester


I mai skrev vi om det geniale systemet som kollektivtrafikken i Oslo har: Busser, trikker og baner melder fra via GPS hvor de befinner seg, og holdeplassene kan dermed fortelle deg nøyaktig når neste buss kan forventes.

Sanntidsdata

Sanntidsdata-tavle på T-banen i Oslo. Beklager den dårlige kvaliteten som skyldes måten tavlene viser informasjonen på.

Dataene som sendes til holdeplassene kommer fra Trafikanten, og vi ba rett og slett om at de frigis – som XML-filer – slik at andre kan bruke dem. Begrunnelsen er enkel:

Jo flere som kan informere publikum om når bussene kommer, jo lettere blir det for deg og meg å bruke kollektivtransport. Det er bra for miljøet og og bra for deg og meg.

Dataene er tilgjengelige

Digi.no har fulgt opp saken og skrev i går at Trafikanten i praksis har frigitt disse XML-dataene. Det betyr at utviklere kan lage tjenester som bruker sanntidsdata for Oslos kollektivtrafikk.

Et eksempel er den utmerkede st.d6.no, som gir brukere av iPhone og andre telefoner med moderne nettlesere en veldig bra tjeneste med sanntids trafikkdata. Nettsiden husker søkene du lagrer, slik at du kan sette opp favoritter, den er rask og lekkert designet.

st d6 no

Store bedrifter som NRK kan sette opp egne skjermer i resepsjonene, slik at ansatte og besøkende kan se når neste buss går i nærheten. En enkel måte å gjøre dette på er å bruke Operas widget for Trafikanten på en skjerm med jevnlig oppdatering.

Neste skritt

Neste skritt er at NSB får sveis på systemene sin og legger inn alle togene i Trafikantens system. På NSBs nettsider kan man se om toget er i rute, men det finnes ingen «når-kommer-neste-tog-forbi-her-jeg-står»-funksjon, slik som holdeplassene i Oslo nå har.

Ekspressbussene har vist at de er med på publikums ønsker om bedre bruk av teknologi innen reiser, og bør snarest få satt opp GPS i bussene sine. Det gjelder f. eks. Flybussen og Flybuss-ekspressen i Oslo, samt alle ekspressbussene som kjører mellom byene.

Når så mange mobiltelefoner etterhvert har GPS, burde det finnes et samordnet nasjonalt system, hvor du starter et program, mobilen din (eller annen gagdet med GPS) finner ut hvor du er, gjør et oppslag og forteller deg hvilken kollektivtransport som er nærmest og når den kommer – uansett hvor du befinner deg i landet.

Rutetabeller

Noen spør også om vi ikke snart kan få norske trafikkdata inn i tjenester som Google Transit. Igjen burde det være en nasjonalt prioritert oppgave – gjerne med dytt fra miljø- eller samferdselsdepartementet – at både rutetabeller og sanntidsdata for norsk kollektivtransport er lett tilgjengelig, i et format som gjør det mulig for hvem som helst og utvikle applikasjoner og tjenester.

I verste fall kan dette bli populært. I verste fall er det så mange som bruker data fra Trafikantens servere at de ikke tåler det, og at tavlene på holdeplassene ikke blir oppdatert. Da har man lykkes! Da må noen som bestemmer gi Trafikanten mere penger, flere servere, raskere linjer. Det betyr at mange er interessert i å reise kollektivt, noe alle burde være fornøyde med.

34 kommentarer

  1. Veldig på tide det kommer noen BRA tjenester for dette, og st.d6.no er på riktig vei. Men hvorfor kan man ikke velge retning når man søker på et stoppested? Når jeg vil vite sanntidsdata for stoppestedet Telenor Fornebu er jeg kun interessert i de bussene som går mot Oslo. Nå kan man riktignok skrive inn linjenummer eller linjenavn, men ofte er det mange linjer som skal riktig vei og det blir for kronglete å lage spørringer som legger inn alle de som er aktuelle

    Svar på denne kommentaren

  2. Student i den gamle stad

    Dere skulle kjent på kroppen hvor dårlig system vi har i norges tredje største by.

    Her i Trondheim, teknologihovedstaden, sete for norges teknisk-, naturvitenskapelige universitet, svarer trafikkselskapet -med 60 000 passasjerer om dagen- at selv det å lage plakater til holdeplassene om avgangstidspunkt fra den holdeplassen er for arbeidskrevende til at de kan gjøre det for alle holdeplasser!

    De som lager ruter og står for ruteopplysning i Oslo burde kommet hit og holdt noen seminarer for Team Trafikk. IT-avdelingen burde også blitt med oppover og ødslet av sine kunnskaper.

    Svar på denne kommentaren

  3. Øyvind Solstad (NRK)

    Hadde de ikke et genialt prosjekt i Trondheim for noen år siden? Jeg fikk det beskrevet slik:

    Du sender «hjem» til et nummer, og har tidligere registrert mobilnummeret ditt på en side med adressen der du bor, jobber, studerer osv.

    Når tjenesten får «hjem» fra deg, slår den opp hvor du bor. Neste er å finne ut hvor i byen du er ut fra hvilke telemaster du bruker. Så finner den ruta hjem til deg og hvilket busstopp som er nærmest.

    Så får du et svar som f. eks.

    «Hei Øyvind! Vi tror du står på hjørnet av Nordre og Thomas Angells gate. Gå opp til Dronningens gt. og ta buss 26 som går om 12 minutter. Skift til buss 541 ved Smalgangen. Der blir det ca. 7 minutter venting. Sov godt!»

    (bussnummerne og slikt er helt tatt ut av lufta)

    Var det ikke et slikt prosjekt?

    Svar på denne kommentaren

  4. Marius Mathiesen

    Nå skal ikke jeg være muggen, men dog. Jeg innrømmer at jeg også har reverse-engineeret Operas widget, på tross av at det står følgende i kildekoden (sanntid.js):

    @copyright Opera Software ASA. All rights reserved.

    Og dette synes jeg er litt interessant: det eneste stedet man kan få informasjon om hvordan man kan bruke API-et til Trafikanten er å reverse-engineere et program fra Opera – som krever opphavsrett til kildekoden.

    Det gjør vel strengt tatt alle oss som bruker «API-et» til Trafikanten til forbrytere. Jeg synes i utangspunktet det er betenkelig at Trafikanten tilbyr dette eksklusivt til Opera, men verre er det at disse krever opphavsrett på det samme.

    Svar på denne kommentaren

  5. Det prosjektet som tenkes på i Trondheim må vel være det som heter BussTUC. Sjekk http://www.idi.ntnu.no/~tagore/busstuc/ . Det er bygd på TUC (The Understanding Computer), noe som gjør at man kan stille spørsmål på vanlig norsk. Noe som er veldig hendig som SMS-tjeneste. Man slipper å huske koder for holdeplass osv. Kunne godt ha vært brukt på andre SMS tjenester også. Fins også på sidene til Team Trafikk: http://team-trafikk.no/

    Den ultimate tjenesten hadde vel vært å kombinere dette med sanntidsdata, samt GSM posisjon eller GPS for de som har mobil med det. Sammen med abb-informasjon kunne det holdt med meldingen «Æ vil hjæm no!» for å finne ut hvor man er og hvor man skal og brukt dette til å informere om hva som er nærmeste holdeplass og når neste buss faktisk passerer holdeplassen.

    Svar på denne kommentaren

  6. Trond: Grunnen til at du ikke kan spesifisere retning på bussene er fordi det ikke ligger i dataene til. Du kan velge avansert søk og skille på linjenavn, og lagre sanntidssiden som favoritt på iphonen. Da lagres kriteriene.

    Svar på denne kommentaren

  7. Øyvind Solstad (NRK)

    Enkelte holdeplasser har to retninger, som f. eks. Vestre Aker kirke – som har både Øst og Vest. Men det er unntaket, og sikkert fordi de to holdeplassen avskilles av et stort kryss. Noen steder spiller forresten ikke retningen noen rolle, fordi ting går i ring. F. eks. om jeg skal til byen fra Storo tar jeg første bane, samme hvilken vei den går.

    Svar på denne kommentaren

  8. @Student i den gamle stad:
    Du tenker på lappene på holdeplassene? Der du må regne deg frem til når bussen kommer, når du vet du står på gløshaugen og bussen går fra sentrum 15.20, og bruker 9 min? Det er jo litt håpløst, skal være enig der.

    Derimot har jo Team-trafikk «bussorakelet», som lar deg stille spørsmål om bussavganger i naturlig språk. Det er både nyttig og kult. Eksempelvis kan man spørre:
    «når må jeg ta bussen fra gløs for å være på dragvoll klokka fire?» og få svaret:
    Holdeplassen nærmest Gløshaugen er Gløshaugen Syd .
    Buss 5 passerer Gløshaugen Syd kl. 1541
    og kommer til Dragvoll kl. 1553 .

    Sjekk det ut på http://team-trafikk.no/team_bussorakel.asp

    Svar på denne kommentaren

  9. Odin / Velmont

    Og i Stavanger brukar dei ikkje GPS-ane dei hev i alle bussane til noko som helst. Bah…

    Dei hev òg eit ikkje-so-godt system for reiseplanleggjing. Nokon(tm) burde laga eit hekkans flott system for kollektivtransport med tilhøyrande informasjon og so gjeva det ut som fri programvare. Slik at alle me «eg ynskjer ditt og datt» kann gjera noko med det, pluss at ALLE kann dra nytte av det.

    Greitt nok at eg no bur i Oslo, men at Stavanger hev totalt elendig kollektivtransport og elendige system rundt skadar meg like godt kvar gong eg reiser heim. Dessutan bur det jo trass alt ein del andre folk der…

    Svar på denne kommentaren

  10. BussTUC er smart når man f.eks. sitter hjemme og sjekker rutetabellen. Men de små lappene i busskurene er kjipe. Først må man vite hva klokka er, så må man finne en eller flere avganger omkring det tidspunktet, deretter beregne når de skal komme dit du er.

    Det er ikke så vanskelig å regne seg frem til riktig tid, men det er lite brukervennlig, spesielt når man er stresset og ser en eller annen buss komme mot seg «i horisonten». Og man må gjerne studere flere mulige rutemuligheter før man finner den «beste».

    For noen år siden monterte Team Trafikk skjermer som viste de neste avgangene i busskurene på Torget.

    Men:
    – skjermene var PC/Windows-styrt og kræsjet rett som det var (minnefeil, blåskjermer, IE mistet nettforbindelsen ++).
    – «Neste buss» var aldri neste buss fordi alle klokkeslett var beregnet fra en tabell og tok ikke hensyn til forsinkelser.
    – Idet en avgang _skulle_ ha gått forsvant den fra skjermen. Dermed kunne man lese på skjermen at «neste buss går om 1 time», snu seg og krysse gata, for så å se bussen man ventet på passere forbi – uten deg…

    Svar på denne kommentaren

  11. Kjetil Kjernsmo

    Hvis man først skal lage et system for å gjøre oppslag bør det standardiseres rundt spørrespråket SPARQL, som er meget godt egnet til nettopp slike oppslag. Det er jo faktisk tilogmed en graf-modell.

    Svar på denne kommentaren

  12. Mats Taraldsvik

    Jobbet hjemme i Oslo i sommer, men studerer i Trondheim, og det er _enorm_ forskjell.

    Det viktigste fra Oslo er følgende :

    – Navnet på neste stoppested er spilt inn, og spilles av i god tid før stoppestedet.
    – Display med navn på neste holdeplass (evt. de neste holdeplassene)
    – Sist, men ikke minst, det vi snakker om her. GPS på bussene, og feeds på holdeplasser (og nettet)

    Så mye forsinkelser det er på rutene jeg har tatt, nytter det nesten ikke med bussrutene. Da hadde det vært nyttig med GPS og kontinuerlig ankomstberegning av noe slag, basert på statistikk.

    Jeg skal avslutte med en positiv ting om Team, for det virker som om det har blitt bedre i høst.

    Svar på denne kommentaren

  13. En kort kommentar om avspillingen av holdeplass på bussene. Dette er skjer via et GPS-system, så vidt jeg klarte å se da jeg stod ved siden av sjåføren en dag.

    Mao er det ikke opp til sjåføren å starte avspilling av bussholdeplassen, det er predefinert. Kjørte 20-bussen, og der så det ut til at avspilling skjedde ca 200 m før holdeplassen.

    Svar på denne kommentaren

  14. Øyvind Solstad (NRK)

    Det stemmer, Carsten. GPS-enheten ombord i bussen viser også sjåføren hvor langt bak eller foran ruta bussen er, hvor mange meter til neste holdeplass og navnet på denne. Og styrer avspillingen av navnet som du nevner.

    Svar på denne kommentaren

  15. Vi vil ha sanntidsdata for tog | snever

    […] Det tolker jeg som frigjøring av brukbar sanntidsdata. Sanntidsdata har i lengre tid vært tilgjengelig for buss og bane i Oslo. NSB har tjenesten “Er toget i rute” på nett, men denne gir […]

    Svar på denne kommentaren

  16. San Francisco får urbant økokart – når får vi det i Oslo? | 2050

    […] Ved å lage en “mashup” av Google Maps burde det være mulig å kombinere alt fra sanntidsdata for kollektivtrafikk til luftkvalitetsmålinger for å gi et første røft bilde av situasjonen. […]

    Svar på denne kommentaren

  17. Dessverre er det ikke mulig å bruke dataene til kommersiell bruk, som også innebærer at siden ikke kan ha reklame.
    Det blir totalt meningsløst. Vi hadde ikke tenkt til å tjene penger på disse dataene, men at de skulle være en del av de lokale sidene våre, men nei.
    De kommer nok ikke så langt før de legger seg på linje med yr.nos lisens.

    Svar på denne kommentaren

  18. Gratis flydata fra Avinor

    […] et år siden skrev vi om trafikkdata fra Trafikanten – og noen måneder senere var det full åpenhet. Veldig bra jobbet av Ruter og Trafikanten, og nå gjør Avinor gromme […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.