nrk.no

Hvordan forholde seg til fansen

Kategorier: Det sosiale nettet,Moro,Nettkultur & Spill


…og alle andre som liker det du gjør.

Tiger Woods og EA har kommet med nytt spill, «Tiger Woods 08». Bryan (21) syntes det var ganske snodig at Tiger kan gå og slå på vannet – et «Jesus shot». Han la ut en video på YouTube hvor han demonstrerer hva han mener:

Noen i EA Sports skjønner at slike fans er viktige. De legger ut et svar på YouTube hvor de forklarer at dette er en funksjon i spillet – det skal være slik. Og de lar Tiger selv demonstrere hvordan det funker – på «ordentlig»…

As a response to a fan video from Tiger Woods PGA TOUR 08, Tiger Woods and EA SPORTS demonstrate that the «glitch» Levinator25 thought he found in the game, is not a glitch at all.

Kostelig! Og selv om EA gjør dette for å selge spill, tjene penger, få omtale i media (herved bevist) – så er det nydelig. Det er fint at verdens rikeste sportsutøver tar seg tid til å svare på respons fra en som spiller spillet hans.

Det viser at media har forandret seg fra å være enveis – fra de som har penger og makt – til toveis. Der vi er del av en samtale, og faktisk hører på hverandre. Dette tar kjendiser, journalister og alle som publiserer inn over seg, i vekslende fart

8 kommentarer

  1. Ronny-André Bendiksen

    Hadde tenkt til å blogge denne når jeg så den i går, men nå har jo dere gjort det, så slipper jeg.

    Jeg elsker selvironien til EA! Dette gjør faktisk at jeg tenker at folkene som jobber i EA er mennesker og ikke grådige maskiner som bare skal ha pengene dine.

    Svar på denne kommentaren

  2. Enda NRK Beta er et suverent nettsted i sin sjanger, så er dere av og til grenseløst naive.

    Om ikke en ‘fan’ hadde kommentert dette, så hadde de skapt en undrende ‘fan’ selv. Det handler vel ganske enkelt om å selge et produkt ved å få det frem i media.
    Snutten med Tiger Woods var helt sikkert spilt inn på forhånd – og sannsynligvis nøye planlagt.

    Menmen, uansett alltid gøy å se han spille golf…

    Svar på denne kommentaren

  3. tja, Levinator25 har 10 andre videoer ute også, lagt ut i løpet av en 2-års periode. Så det er iallfall ikke en bruker EA har laget bare for dette ene stuntet.

    Vi ser også at den orginale videoen ble lagt ut for ett år siden, og kommenterte en sak på «Tiger Woods 08». Nå har EA akkurat sluppet «Tiger Woods 09», så de har hatt ett år på seg til å lage denne svarvideoen.

    Jeg ser det derfor som sannsynlig at den orginale videoen faktisk er genuin, og at EA har laget svaret som et marketdsføringsstunt for det nye spillet.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg tror ikke EA selv la ut videoen til Levinator25. Det er ikke only only å misbruke Jesus’ navn i de forente stater.

    Byråkratiet i EA ville omdøpt skuddet til noe som aldri kunne blitt tatt for blasfemi.

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Solstad (NRK)

    Det er fint å bli holdt i ørene hvis vi går helt av skaftet her. Takk for det!

    Jeg er selvsagt klar over at dette kan være et sleipt reklametricks, men det forandrer ikke poenget i artikkelen. Store firmaer som EA forholder seg til publikum, i likhet med maaaaange andre. Jeg skal få lagd en oppfølger til saken med en rekke eksempler på det samme. Hører gjerne fra dere også om dere har noen ferske eksempler.

    Jeg ble også litt nysgjerrig på når andre ganger vi har vært «grenseløst naive», lefse? For det vil vi jo ikke være (for ofte).

    Svar på denne kommentaren

  6. Aimar Niedzwiedzki

    Øyvind, synes det er flott at du trekker fram dette eksempelet. Siden jeg har jobbet i nevnte selskap kan jeg med hånden på hjertet si at man i mange mange år har lyttet til hva spillere mener og sier. For eksempel har innhold i utvidelser til The Sims blitt basert på feedback fra simsforum og superbrukere. Samme gjelder Battlefield spillene.
    Det er klart at sånne filmer er laget for at man ønsker at de blir sett. Og hva er galt med det? De er god underholdning. Synes ikke det er noe å bli «bugget» for:-)

    Svar på denne kommentaren

  7. Tor Håkon Haugen

    Dette viser jo at store firmaer som EA faktisk følger med i timen og har funnet en gammel måte å reklamere på, men med en ny twist. Viral markedsføring har jo eksistert noen år, det nye er å lage reklamer som en respons på hva noen andre (tilsynelatende) har gjort verden oppmerksom på.
    Og jeg er mer tilgivende ovenfor denne typen reklame enn disse som smører ut både logo og theme-musikk på slutten.

    Synes dette var en grei artikkel å legge ut her på NRKbeta… ellers hadde det nok gått en stund før jeg hadde sett filmsnutten.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.