nrk.no

Journalistrollen endrer seg

Kategorier: Det sosiale nettet,Nettkultur & NRK

Foto: Alexander Steffler

For noen år siden ville en typisk prosess for en journalist være: Gjøre research for en sak, skrive den og publisere den. Kanskje må den følges opp med en ny sak senere. Men stort sett ferdig når saken er publisert.

I dag har over 1,1 millioner nordmenn profil på Facebook, og nesten halvparten av norske ungdommer har profil på Nettby. Bestemor ber om å få bildene sine levert på nett i fotobutikken, morra di sender deg MMS, og faren din er på messenger. I et samfunn hvor nettet blir mer og mer sosialt, må journalister også forandre måten de jobber på. Journalister må rett og slett bruke mere tid på sakene etter at de er publisert. Dette sier Torkel Bergstøl noe om på bloggen sin:

Journalistikk blir en prosess, uten et definitivt sluttprodukt i form av en avis eller en TV-sak (”sendt er glemt”). Forsiden på nettutgaven er ikke nødvendigvis lenger den som gir flest treff, det er i stedet underseksjoner og enkeltsaker hyperlenket inn fra blogger og søk, som gir treffene. De som kommenterer artikkelen, som tipser og presiserer, er en forlengelse, en påbygning på et evighetsarbeid, der summen av lesernes kunnskap og hukommelse definitivt er større og lengre enn redaktørens.

Kollektiv visdom

Dette merker vi godt på NRKbeta. Kunnskapen fra dere lesere utvider artiklene våre – og gjør det uendelig mye mere interessant å jobbe med saker enn om vi ikke hadde hatt kommentarer. Ingen kommentarer eller tilbakemeldinger fra leserne ville være som å snakke om en sak jeg brenner for i et rom fullt av mennesker. Og så blir det helt stille etterpå…

Vi har pr. i dag publisert 728 artikler, og fått 6 765 kommentarer. På enkelte saker flere hundre. Det er liten tvil om at NRKbeta ville vært et helt annet nettsted uten all responsen vi får fra dere lesere.

Bergstøl lenker til Jeff Jarvis’ artikkel i The Guardian, hvor Jarvis blant annet sier…

Online we tend to publish first, edit later. Blogging journalists put up «half-baked posts» – which, as Gawker Media’s Nick Denton explains, is our way of saying: «Here’s what I know, here’s what I don’t know – what do you know?» Reporting becomes a process more than a product.

De «nye» journalistene gjør mye av researchen sin åpent – spør på forum, twitrer om det, legger ut det Jarvis kaller «half-baked posts». Publiser først, rediger senere. Gjør det journalistikken dårligere? Noen vil mene det. Andre vil si at det forbedrer journalistikken, ikke fordi man legger ut slurv (journalister gjør fortsatt research) – men fordi den kollektive visdommen til dine lesere nesten alltid vil være større enn din egen.

Geir Arne Bore er redaktør i Drammens Tidende, og skriver mye om journalistikk på bloggen sin – anbefales! Artikkelen om digitale debatter i sommer spør blant annet hva avisene skal gjøre nå?

Klarer norske journalister og aviser å forandre måten de jobber på?

Publisert ≠ ferdig

De fleste saker er ikke over når de er publisert. Leserne responderer på det som skrives. Journalisten oppdaterer saken, deltar i diskusjonen og trekker fram det som andre finner ut. Dagbladet nevnes som eksempel på vellykket bruk av leserinvolvering i journalistikken. Dagbladet legger kommentarfelt på mange saker, og kan få hundrevis av kommentarer en sak. Likevel er det forholdsvis sjelden at journalisten selv går inn i diskusjonen. Og det er ikke ofte man ser at saker oppdateres eller utvides på bakgrunn av ting som kommer frem i kommentarene.

nrk.no står det ikke bedre til. Vi har fått kommentarfunksjon på endel saker men er forholdsvis i startgropen med å involvere dere mere i sakene på. Vi jobber med dette – og håper vi kan tilby funksjoner som gir dere bedre og mere moderne måter å bidra til diskusjonen. Det blir det bedre saker av og vi blir bedre journalister.

16 kommentarer

  1. Journalistikk er en ting. Hvordan mediene selv tilpasser seg den nye mediehverdagen, er noe annet.

    Det virker som om mange medier står fast i gamle forretningsmodeller, og ikke klarer å følge med evolusjonen i bransjen.

    Legger også til at jeg ble inspirert til å poste et blogginnlegg om et videointervjuet jeg fant med Andy Lark i Dell, som sier noe om hvordan Dell ser på utviklingen av sosiale medier, og hvor viktig arena dette er for dem. Både opp mot journalister og mot sine kunder og interessenter.

    Svar på denne kommentaren

  2. Erland Flaten

    I vinter har jeg opplæring i journalistikk på web for elever på Arbeiderbevegelsens Folkehøgskole som ekstrajobb. Både i går og i dag formiddag snakket vi akkurat om dette du nevner over. Elevene er stort sett 19-22 åringer, og når jeg sier de bør lære seg i utgangspunktet å produsere for web, og heller omredigere for andre medier som avis eller broadcast TV , så virker dette naturlig.
    Ellers noen tips fremtidig journalister. Vi stikker å spiser nå. Er det noen tips fra andre lesere så kikker vi på disse nå mellom 12 og 15. En bra artikkel som datt ned akkurat som jeg skulle ha bestilt den , Øyvind!

    Svar på denne kommentaren

  3. For meg er kommentarene ofte viktigere enn selve nyhetsartikkelen. Det jeg liker godt med Dagbladet sitt kommentarsystem, er at man gir poeng til de innleggene man synes er bra. På denne måten er det enklere å finne de gode, populære og interessante kommentarene. Noen ganger utdypes det som står i artikkelen, og andre ganger avvises det helt. Det er spennende å se hva ulike folk mener om en sak, og det blir mer klart at bak journalistrollen finnes en person med sine meninger og innfallsvinkler. Journalisten har gjerne mindre autoritet og makt enn før, men diskusjonen opplyser oss mer enn bare artikkelen, og dette tror jeg er positivt.

    Svar på denne kommentaren

  4. VG lenker nå også til bloggere

    […] Du lurer kanskje på hvorfor vi ikke har det på nrk.no? Ja, det lurer faktisk vi i NRKbeta også på, fordi vi ser så utrolig godt hvor viktig det er med tilbakemeldinger på alt vi skriver. Riktignok er det forskjell på en utenriksnyhet på nrk.no og en teknologinyhet på NRKbeta, men i begge tilfeller så bør det være viktig hva du og jeg og naboen mener om saken. Vi må få en ny type journalistikk, og da må vi i NRK henge med i svingene. Og vi – folkets kanal – burde være de første som tok inn over slike funksjoner, ikke avisene som eies av store mediekonsern… dagbladet Twingly vgDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Journalistrolla i endring « Litt om mitt

    […] August 20, 2008 at 7:15 pm (Uncategorized) (Media, Samfunn) Journalistrolla endrar seg. Jepp, det er spanande, demokratisk og samtidig litt skummelt. Journalisten mister eineretten på sanninga (noko som i og for seg er veldig bra), men samtidig vert det veldig vanskeleg å orientere seg i mylderet av informasjon som kjem fram. Kjeldekritikk er viktigare enn nokon sinne, men kjeldekritisk tenking har liksom gått frå å vere eit journalistisk ideal og verktøy til å bli eit allmennt behov. Nok ein faktor å ta omsyn til når det gjeld kunnskapskløfter. […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Øyvind Solstad (NRK)

    @Ogrim: Enig – jeg ser gang på gang at kommentarene utdyper saken, og at de som kommenterer har kunnskap som journalisten ikke hadde.

    Så ser jeg også at journalister kan bli flinkere til å plukke opp denne kunnskapen – oppdatere artikkelen og fremheve det andre har bidratt med i kommentarfeltet. Og gi folk kred for det de har kommet med.

    Svar på denne kommentaren

  7. PUBLISERT ≠ FERDIG… Nja, det stemmer ikkje heilt. I alle fall ikkje etter det som VGnett seier. Etter litt frustrasjon over Frp og VG så skreiv eg eit blogginnlegg om at ein regnefeil som VG hadde gjort førte til at Frp fekk laga ei annonse basert på denne regnefeilen. (Noko som er svært uheldig for Frp) Eg tok kontakt med den aktuelle journalisten og fekk dette svaret når eg spurde om dei kom til å rette opp regnefeil:

    «De blir stående slik de er, vi pleier ikke endre på saker på som ligger i arkivet. Men det er godt du sier fra, så blir vi mer oppmerksomme til neste gang!»

    Så ja, av og til vil publisert vere lik ferdig, i alle fall for VGnett.

    (For dei som gidd å lese mitt blogginnlegg så har eg framleis ikkje fått svar frå Frp…)

    Svar på denne kommentaren

  8. @Ole Emil Enig, for mange medieaktører er det en utfordring å forstå hvordan toveiskommunikasjon kan foregå. Jeg tenker for min del spesielt på reklame- medie- og kommunikasjonsbyråer. De har arbeidet og finslipt på enveiskommunikasjonsmodellene sine siden Ogilvy gikk i knebukser. Det har da også fungert fint sålenge man har kunnet formulere ett budskap for et stort taust publikum.

    Jeg begynner å lure på om det må et generasjonsskifte til for at denne bransjen klarer å ta inn over seg at folk flest faktisk kan svare, og gjør det.

    Svar på denne kommentaren

  9. Lenkene betaler seg : Pål Hivand | blog

    […] gjennom rikt medieinnhold og lenker. Lenker er essensen av nettet, som gjør at vi kan navigere. Journalistikken endrer seg. Den som ikke tilbyr lenker forsøker i praksis å forkrøple sine egne nettbrukere. Slikt nekter […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Anders Hofseth Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.