nrk.no

300 bilder pr sekund

Kategorier: Design, Gadgets & Video


exilim1.jpg

Vi nevnte så vidt i denne artikkelen fra CES2008 at Casio skulle vise fram Casio EXILIM Pro EX-F1. Et kamera med ekstreme slow motion muligheter.

Vi fikk aldri hands-on på kameraet på CES, men nå har den eminente gjengen i P3s nettredaksjon fått kloa i et eksemplar, og lekt seg under Hove-festivalen.

Kameraet er i stand til å ta video med 1200 bilder i sekundet, men da kun i en oppløsning på 336 × 96 piksler. Videoene P3 tok på Hove er skutt med 300 bilder i sekundet, og har original oppløsning på 512 × 384 piksler. (Full teknisk spec på EX-F1)


(Direktelink til råfila)

Disse rådvideoene omsatte så lydverkets Adobe After Effects-guru Øyvind Veberg, til små ID klipp for sendingene våre fra Hove-festivalen.

Videoene er blåst opp til 720×576 px (1024×576 i 16×9 aspekt) og skrudd på i Adobe After Effects.


(Direktelink til råfila)

I demokratiseringsprosessen rundt produksjonsutstyr er dette nok et eksempel på at det man tidligere trengte sykt dyre kameraer til, nå finnes for en slikk og ingenting.

6 kommentarer

  1. For de som måtte være interessert, så kommer det litt info om hvordan snuttene ble laget:

    Som Marius skriver ovenfor så er de produsert i Adobe After Effects. Det er ikke så avansert det som er gjort i After Effects med desse klippene (det er jo kameraet som sørger for at bildet står ut med særpreg). Pga begrensningen i oppløsning måtte jeg skalere bildene ca 200% for å oppnå SD-oppløsning (1024×576, square pixel aspect ratio/720×576 anamorph). Det fører til at bildene blir i groveste laget til å ligge lenge på en tv. For å kamuflere skaleringen (og sette fokus på tekst og logo) la jeg et adjustment-layer med Lensblur-effekten imellom teksten og bakgrunnen. Det gjør at teksten forblir skarp, mens bakgrunnen trekkes i defokus. Bakgrunnen har også fått en svak vignettering (mørke kanter) slik at blikket trekkes mot senter av bildet hvor logo og tekst kommer. Dette kan gjøres på flere måter. Her er det gjort ved å legge en svart «solid» over videoklippet, men en oval maske på (i «substract» mode). Masken har «feather» satt til ca 200, slik at den blir softet. I tillegg brukte jeg Magic Bullet Looks-effekten for å sette en «look» på klippene.

    Dette ble jo skikkelig nerdete, men det er jo ikke noe nytt fra denne kanten…

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg har lenge siklet på dette kameraet.

    Et spørsmål: Jeg er ikke god på filming men har prøvd ut noen amatørgreier helt i privat regi. Det jeg ønsker er «film-looken» man ser på filmer, noe man ikke får på dokumentar- DV- eller nyhetskameraer. Jeg snakker om det litt surrealistiske bildet, ikke så crisp og fargeklar som det man ser på nyhetssendinger.

    Får man film-look på det her, hvis du skjønner?

    If not, hva slags kamera vil klare det til en pris som passer til privatmarkedet?

    En annen ting er vel effekten man også får av speilreflekskamera, at det som ikke er i fokus blir veldig blur.

    – xiglet

    Svar på denne kommentaren

  3. Dersom man ikke har råd til Magic Bullet, så er det mulig å gjøre en del med vanlig fargekorreksjon. Man snakker ofte om såkalte S-kurver når man skal få video til å ligne litt mer på film. Det betyr at du legger en «curve»-effekt på det videosporet du ønsker å endre, og tilpasser denne slik at den ligner en «S» (bildet får generelt en høyere kontrast). Får å ta effekten enda et skritt lenger, kan man f eks i After Effects duplisere et videolag slik at man får to identiske lag. Legg deretter på en blur-effekt (f eks Fast blur) på det øverste laget og sett denne til ca 10 pixels (dette kan man justere etter smak og behag). Huk også av «repeat edge pixels». Da skal du sitte igjen med et bilde som er relativt uskarpt… Foreløpig er resultatet rimelig ubrukelig, så derfor må man gjøre et par andre triks: Skift «tranfer mode» på det øverste videosporet (det som er uskarpt) til «overlay» (evt «screen» eller «add» alt etter hvilken effekt man er ute etter). Da skal du sitte igjen med et bilde som er diffusert/soft i høylysene. Hvor kraftig effekten skal være kan man regulere ved å dempe «opacity» på det uskarpe videosporet. Man kan også leke seg med «adjustment layers» på toppen av alle de andre videolagene dersom man trenger mer korreksjon.

    Når det er sagt så er det vanskelig å gjenskape effekten Magic Bullet Looks (eller tilsvarende effekter) gir helt, men man kan komme langt med effektene som følger med i After Effects.

    Svar på denne kommentaren

  4. Slow Motion med RED

    […] Vi har tidligere hatt en omtale av heftige spesialeffekter i Ekstremsport videoer, samt tatt en kikk på hvordan man kan utnytte ekstrem slowmotion i daglig produksjon. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.