nrk.no

Ekstremsport og ekstreme effekter

Kategori: Video


Revolve 2008

Redaksjonens ekstremsportfantast er for tiden naturlig nok plassert bak et kamera på Voss. Men Marius Arnesen rakk å gi oss link til en usedvanlig flott video før han dro. Vi snakker om villskap på brett med en diger drage som fremdrift. Eller kiting som det heter på godt norsk.

Selv med mine usle timer under en kite på Hardangervidden kan jeg se at dette er formidable greier. Men jeg blir vel så imponert over effektene. Jeg har brukt langt flere timer foran Avid, Final Cut, Photoshop og After Effects enn under en drage.

Demokratisering av både produksjonsmidler og distribusjonsmuligheter fører til mye spennende i mediebransjen. Når verktøy som selv vi som er profesjonelle bare kunne drømme om for noen år siden har blitt tilgjengelige på et middels gutterom skjer det ting.

Revolve2008 er verd en titt. Og fortjener at dere klikker på «Download this video: Quicktime High» under videoen og venter noen minutter på nedlastingen. Så skrur dere volumet på fullt og lener dere tilbake i kontorlandskapet.

For ikke lenge siden var det bare millionbudsjettene til filmer som The Matrix som kunne skilte med slike effekter. Ikke det at Revolve er laget med lave budsjetter av amatører, men dette ville ikke vært mulig i en slik produksjon for få år siden.

Jeg har ikke funnet noen bakomvideo eller mer info om hvordan dette ble produsert, så her må jeg bare overlate kommentarfeltet til folk som har enda flere timer bak produksjonsvertøyene enn meg. Kanskje vi klarer å fremprovosere en kommentar fra guruer som Knut A. Helgeland? Hvilke verktøy er brukt og hvor mange kamera må man ha for å lage slike effekter?

Forøvrig gir dette også selvfølgelig forventninger til hva kollega Arnesen leverer fra Voss denne uken.

16 kommentarer

  1. Er uten tvil en bra video Hadlow og Gordon har mekka sammen. Vil også anbefale dere å sjekke ut In:Vent, den forrige filmen Hadlow/Gordon laget sammen: hadlow-pro.flexifoil.com/

    Korleis effektene er laga veit eg ikkje, men tipper desse to videoane har inspirert mange, blir nok ganske vanleg i kitefilmer framover tipper eg….

    Svar på denne kommentaren

  2. Nå vet jeg ikke om jeg har mest lyst å sette meg ned med videoredigering igjen, eller gå ut og lære kiting. Jeg skjønner ikke bæret av hvordan de gjorde noen av de effektene, det må da en haug kameraer til? Værsåsnill – noen må gi meg et svar!

    Svar på denne kommentaren

  3. Ronny-André Bendiksen

    Man ser spesielt på hoppet ved 02:38, at det er brukt rotoscoping for å maskere ut kiteren, mens bakgrunnen fortsatt går «som vanlig» (også er han nok redigert bort). Det er en eldre dame som lufter en hund på stranden i bakgrunnen som forsetter å gå ut av bildet mot venstre. Da følger kameraet kiteren opp i lufta, og når kiteren lander igjen etter hoppet, står damen som lufter hunden ved det samme punktet hun gjorde i begynnelsen av hoppet.

    Mer op rotoscoping: en.wikipedia.org/wiki/Rotoscoping

    Svar på denne kommentaren

  4. Steffan Løssfelt

    Ser utrolig bra ut. Er vel det meste man kan gjøre med after effects og en del kreativitet og ikke minst talmodighet. Men de skal ha creds forå få det til så smooth, mye vfx på nettet har ikke noe annen funksjon enn å briefe, men jeg synes det her passer inn på en veldig fin måte og drar deg som seer med inn i det du ser på.

    Dette burde andre sportsfilmer ta lærdom av!

    ps. kanskje jeg skal lage en sånn film sev:)

    Svar på denne kommentaren

  5. Ragnar Molstad

    Ekstremt bra. Videocopilot er ett veldig bra utgangspunkt. Creative Cow også.

    Rett og slett ett imponerende stykke arbeid. Og fete musikkvalg, deilig å høre Soundgarden igjen 🙂

    Svar på denne kommentaren

  6. Knut A. Helgeland

    Heisann, & thanks for the nice mention! Gøy å bli kallt guru på et så geeky forum som nrkbeta. Dette er jo en über-cool produksjon, som på flere måter illustrerer det noen nå kaller «demokratiseringen av produksjonsverktøyene». Jeg kjenner ikke til denne gjengen, så jeg kan bare kommentere på et generellt grunnlag:

    Film- og videobransjen er som kjent på vei gjennom en ganske så heftig revolusjon (større enn feks den repro/pre-press/trykkeri-bransjen gikk gjennom på starten av nittitallet) som handler delvis om en frigjøring fra proprietære formater og «systemer», og delvis om utvikling og tilgjengelighet av desktop software.

    Det er mange som tror Apple og Adobe har gjort det billigere og enklere å lage «dyre» produksjoner, men det er egentlig ikke poenget – ingenting blir mye enklere, det er bare produksjonsverktøyene som blir mer tilgjengelige. Teknikker og metoder som før var inhouse er nå mulig å gjøre med fritt tilgjengelig software.

    Ting som feks 3D tracking, hvor vi analyserer geometrien i en scene og henter ut en digital replika av kamerakjøringen, eller motion keying, hvor forgrunn og bakgrunn kan separeres basert på en analyse av pixelbevegelse i bildet. Små softwareselskaper som Imagineer, The Foundry, Pixelfarm mv leder an i utviklingen av spesialiserte enkeltprogrammer for forskjellige deler av VFX. Samtidig kommer jo harddisk-kameraene for fullt, med RED som spydspissen for ny digital film.

    Men det finnes fremdeles ingen «magic button» som kan få drit til å skinne. Det er mye manuelt arbeid i hver eneste scene for å få bra resultat. I akkurat denne filmen er det brukt noe 3D; noen av overgangene kan være morphing/tweening mellom to kameraer, andre kan kanskje være en mix med enkel photomodelling. Men et par av overgangene er nesten garantert skutt med ring-kamera (aka bullet time).

    Det hele virker såpass smooth gjort at jeg lurer på om ikke sammensyingen her er en Flame-jobb. Men den kan jo også fint være gjort med After Effects eller Nuke, med feks Imagineer Mokey/Mocha til masking, Syntheyes til tracking og kanskje 3D Studio eller Cinema 4D, og et par andre sw pakker. Mange veier fører til Rom, noen mer kronglete enn andre.

    Opptaksmessing ser man tydelige forskjeller på noen av opptakene; jeg tipper noe er filmet med et par små vannsikrede HD kameraer, mens andre scener kan være feks RED eller Viper – legg merke til uhyre kort lukkertid! Fantastisk eksempel på høy «Production value» vs moderat budsjett.

    Det ville jo vært fantastisk stilig hvis NRK begynte å lage litt sånne ting fra Ekstremsportveko (btw er på Voss nå selv, helt uten sammenheng, but wow), men 4 ekstra uker i post er kanskje ikke så aktuelt når man samtidig må kutte 50 millioner? 😉

    K.

    Svar på denne kommentaren

  7. Eirik Solheim (NRK)

    Hehe. Det er bare et spørsmål om å få Mr. Arnesen til å forstå at han «ikkje skal sova bort sumarnatten» når han kommer hjem fra Voss.

    Takker forøvrig for en lang og bra kommentar.

    Svar på denne kommentaren

  8. Slow Motion med RED

    […] Vi har tidligere hatt en omtale av heftige spesialeffekter i Ekstremsport videoer, samt tatt en kikk på hvordan man kan utnytte ekstrem slowmotion i daglig produksjon. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Steffan Løssfelt Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.