QPSA kopierer Twitter

Kategorier: Nettjenester & Teknobabbel


QPSA vs Twitter

VG melder at et norsk nettsted nå utfordrer både Twitter og Facebook. QPSA skal i følge gründerne Magnus Andersen og Thomas Skorpen revolusjonere sosiale nettverk i Norge.

Det er fantastisk at vi får opp farten på utvikling av noen gode norske nett-tjenester. Her hjemme på bjerget var vi med under dotcom-bølgen rundt årtusenskiftet, men etter det har det skjedd sørgelig lite. Vi har hederlige unntak som for eksempel Underskog, NRKs egen Rubbel og i aller høyeste grad en satsning som SecondBrain.

Så overskriften i VG er jo en gladmelding. Flere kommer på banen.

Det er bare så trist at det som skal revolusjonere sosiale nettverk i Norge er en blåkopi av Twitter. Så til de grader nøyaktig kopi at det er noe av det frekkeste jeg har sett. Noe som selvfølgelig også debatteres på twitter.

QPSA vs. Twitter 2

Magnus Andersen og Thomas Skorpen: norsk næringsliv trenger deres kunnskap, pågangsmot og vilje. Men ikke kast dette bort på skamløs kopiering. Bruk energien på å tenke nytt.

Oppdatering:
Teknofil har mer info og refererer til artikkelen her på NRKbeta. De nevner også denne herlige oversikten over Twitter-kloner.

94 kommentarer

  1. Som jeg skrev på Underskog: Liker veldig godt hvordan de er kjepphøye på at siten deres er kjappere enn Twitter. Nesten så jeg får lyst til å registrere noen millioner kontoer på qpsa som poster i hytt og pine, for å se hvordan gutteroms-systemet takler det hele.

    Svar på denne kommentaren

  2. Tilbakemeldinger setter vi alltid pris på. Men å henge seg opp i at designet har visse likheter synes jeg blir VELDIG enkel analyse av arbeidet vårt. Dessuten er det ikke kopiert ned til siste pixel, vi har egne snakkebobler, egne menylinjer, eget INNHOLD på sidene, egne funksjoner som Twitter ikke har og mye mer. Ser at sidebaren har visse likhetstrekk, men er det virkelig så farlig? Skal vi bedømmes KUN utifra det?

    Dessuten er det ikke slik at Twitter er noe som helst revolusjonerende. Jaiku som Google kjøpte opp var f.eks. på banen lenge før Twitter. Classmates var på banen i 1995, 10 år før Facebook ble populært.

    Jeg er enig i at vi med hell kan forbedre designet vårt, og det kommer vi til å jobbe med. Men å si at hele prosjektet er elendig på grunn av det synes jeg blir for enkel argumentasjon.

    Svar på denne kommentaren

  3. Hein Haraldson Berg

    Å si at designet har visse likheter viser kun hvor lite alvorlig dere tar dette, mkander. Og hvor lite seriøst jeg opplever dette prosjektet. Beklager.

    Om det er en og annen piksel som er forskjellig, er det likevel ikke dette som avgjør om siden er en ripoff eller ikke. For det er den.

    VG skrev om såkalte «norske forhold» og at Twitter ikke passet så bra under disse forholdene. Jeg er ganske nysgjerrig på disse forholdene, og hva som er forskjellig. Internett er en global greie, fint om du/dere kan forklare.

    Twitter fungerer altså for alle andre enn norske mennesker. Interessant at da QPSA er helt likt Twitter, hvor er disse nevnte norske forholdene tatt hensyn til på QPSA i forhold til Twitter?

    Syns dette blir for tynt.

    Svar på denne kommentaren

  4. Hein: Hvorfor er Twitter bedre enn Jaiku da? Hvorfor kan ikke alle bare bruke Jaiku? Det er flere markeder for slike ting som dette, og av en eller annen grunn har ikke Twitter slått an i Norge. Derfor vil vi nå prøve å utvikle noe i den retningen. Vi lanserte siden for ca. 24 timer siden, så vær så snill å gi oss litt tid til å ferdigstille ting. Aktuelle funksjoner er:
    – facebook integrering
    – MSN integrering
    – Norsk språk, norske servere (raskere)
    – Community som består av større andel nordmenn
    – Chat

    Og mer kommer.

    Vi lever etter mantraet «release early, release often», og det tror vi er smart. Spesielt siden vi hører aktivt på brukerne for å få innspill.

    Derfor er dere veldig velkomne til å komme med innspill til hvordan dere synes designet bør være 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Vil føye meg inn i rekka over dei som meiner at dette er reint plagiat. Lite tillitsvekkande å sjå kor uorginale utviklarane har vore på designsida. Minner meg om t-shorter som eg kan få kjøpt i Asia av merket Adihash…

    Sit også å lure på om det ikkje hadde vore betre å inngått samarbeid med Twitter og berre oversatt språkfilene? Hadde vel spart seg litt arbeid da ja. Men, det er sikkert ikkje noke penga å hente i det.

    Kanskje det er fordi eg tenker slik at eg ikkje er gründer og millionær enda?

    Svar på denne kommentaren

  6. mkander: Design er mer enn bare grafisk likhet. Det er og hvordan ting fungerer og flyten i hva du gjør. Har dere sett på plurk, og hvordan de lager sin twitter-utfordrer? De løser samme oppgaven, men på en original måte.

    Dere skal ha kred for flere features enn Twitter, men er det egentlig det når twitter har eget API, og dermed lar deg utvide ting som du vil.

    Flere ekstratjenester får dere ikke til å unngå sammenligning med Twitter, når hovedfunksjonen er relativt identisk.

    Svar på denne kommentaren

  7. Stusselig, i mine auge. At Twitter ikkje har slått an så stort i Noreg endå er truleg at folk som brukar det ikkje «reklamerer» for det – og det er på akkurat den måten folk må reklamere for det «nye» som de no har utvikla.

    Eg ser ikkje korleis det går an å seie at dette _ikkje_ er plagiat; heile grunnkonseptet til Twitter er tatt, til og med samme ordbruk og terminologi innad i systemet (f.eks. følger – following).

    Nei, eg er heller meir for å skape noko nytt og unikt. Dette blir for dumt.

    Svar på denne kommentaren

  8. Hein Haraldson Berg

    mkander: Du svarte ikke på et eneste av mine spørsmål. Og du følger opp med å påstå at jeg i det hele tatt har nevnt Jaiku og sagt det er bedre enn Twitter?

    Lanser heller noe mer gjennomtenkt, dette taper dere bare stort på.

    Svar på denne kommentaren

  9. Jeg er helt enig med at dette er direkte plagiat. Konseptet, idé, terminologi og faen heller — til og med design(!) er direkte kopiert fra geniene bak Twitter. Det er lov å la seg inspirere, men å gå så langt som dette er virkelig utrolig i mine øyne. Nesten så jeg rett og slett blir flau. Det at du over hodet ikke klarer å innse noe av dette selv bare viser hvor trangsynt hele konseptet egentlig er 🙂

    Jeg ser virkelig for meg at Twitter snart kommer til å slå an i Norge, og «qpsa» kommer ikke til å ha noe som helst med dette å gjøre.

    Svar på denne kommentaren

  10. loathsome: Siden vår er en mikroblogging side som er sterkt influert av Twitter som igjen er influert av Jaiku og en haug andre sider. Med tiden kommer vi til å differernsiere oss mer og mer i vår egen retning, dette er bare et første utkast i Beta 1. Slik fungerer produktutvikling bestandig.

    Hein: Jeg listet opp en del funksjoner som etter min mening er det som gjør vår side tilpasset Norge, akkurat som du spurte om. Les innlegget mitt en gang til.

    Ha en fin helg 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. Idemøte:
    «Tror vi bør basere oss på noe vi vet er en suksess. Det som kommer for fullt nå er mikroblogging. Vi tar bare å ripper Twitter, men lager et domene som er vanskligere å huske, samt at vi legger til freshe funksjoner på sikt som Facebook og MSN. Ingen vil merke noe forskjell.

    Vi bør beholde et par ting – likevel.
    Twitter har fugler på forsiden – bra konsept. Vi henter inn noen fugler fra iStock. Fint om det ser ut som om de konverserer.

    Twitter har en grønn knapp midt på førstesiden hvor det står «Join». Vi er litt mer kreative og videreutvikler knappen til «Bli med du også».

    VG har visst noen veldig blonde tekno-journalister, så vi tipser dem. De sjekker sjelden kilder.

    Svar på denne kommentaren

  12. Jeg føyer meg også inn i rekken av de som synes hele Qpsa virker som rent plagiat på overflaten. Men også kildekoden ser svært lik ut på flere områder. CSS’en er i alle fall meget lik.

    Er twitter og qpsa egenutviklet – uavhengig av hverandre – eller ligger det et fritt og tilgjengelig system i bunnen?

    Svar på denne kommentaren

  13. Selv om Twitter får usaklig mye oppmerksomhet (fordi brukerne er «sånne som oss»), er det en relativt liten tjeneste. Michael Arrington mente i april at de hadde 1+ million brukere (http://www.techcrunch.com/2008/04/29/end-of-speculation-the-real-twitter-usage-numbers/), og selv 2 millioner eller 3 millioner som andre spekulerer i, er egentlig ganske lite. Når Facebook bare i Norge har ca. 1 million brukere.

    Så spørsmålet blir, hva er egentlig målgruppen til Qpsa? Twitter-brukere, altså «sånne som oss», eller mannen i gata? …som heller ikke i USA er Twitter-bruker?

    Svar på denne kommentaren

  14. Martin Berglund er inne på noe artig her. CSS-filene er 99% like mellom QPSA og Twitter. Og da er det slik at alle IDene og klassene har samme navn, whitespace er likt, osv. Det er samme f**ings fila.

    http://assets3.twitter.com/stylesheets/screen.css
    vs.:
    http://www.qpsa.no/static/styles.css

    Det er fortsatt litt artig å le av det, men dette er faktisk ren 100% stjæling av åndsverk. Jeg ser i hvert fall ingen open source-merknader i Twitter-fila.

    Svar på denne kommentaren

  15. bare for å si det tviler jeg på at Twitter bare kopierte Jaiku for å si det sånn – jeg kjenner mannen bak twitter, hengte mye sammen med ham i Barca, MWC og tror meg HAN KOPIERTE IKKE JAIKU eller var særlig inspirert derfra – det startet som en inter greie og utvikle seg der..!

    ang QPA-SA-HVA DA 😉

    kunne dette blitt en suksess ihh til sin nisje men å lage norsk Twitter vil aldri fungere – selve microblogging ideen/conseptet kunne funket det – men måten det blir gjort på funker bare ikke for oss som lever i denne verden….

    har sendt linkne til @jack som er founder of Twitter – ser fram til han sin tilbakemelding…

    shaun aka @mrhanki

    Svar på denne kommentaren

  16. >Vi lever etter mantraet “release early, release often”, og det tror vi er smart. Spesielt siden vi hører aktivt på brukerne for å få innspill.

    Du tenker på den strategien vi alle kjenner fra et viss selskap på M?

    Svar på denne kommentaren

  17. Faktisk så har microblogging vært i Norge lengre. Og det hadde lite med suksess, så det ble nylig lagt ned. Det lå på domenet miniblogg.no.

    Og jeg tror folkene som startet miniblogg.no hadde et bra utgangspunkt. Det er trossalt de samme som står bak blogg.no og de har jo mildt sagt en hærskar med bloggere tilgjengelig.

    Svar på denne kommentaren

  18. @Vegard: Mantraet er faktisk fra Linus Torvalds, og er en del av «open source»-ideologien, på lik linje med «Many eyes make all bugs shallow»

    Liker spesielt at denne bloggposten ligger på 6. plass når man googler etter QPSA 🙂

    Svar på denne kommentaren

  19. @Geir Arne Brevik: Wow! Hvordan i alverden havde de forestillet sig at det ikke ville blive opdaget at de havde stjålet direkte?!

    Det er jo dybt forkasteligt det der. Mit råd til Qpsa skaberne: Skynd jer at få lukket det ned igen, så alle glemmer alt om det så hurtigt som muligt. Det er måske allerede for sent, med al den negative feedback der allerede er kommet.

    Svar på denne kommentaren

  20. @mkander: Å halvveis påstå at Twitter kopierte Jaiku, er bare tøys. Og det er jeg sikker på at du vet også.

    I artikkelen vår på NRKbeta om microblogging, så ser du skissen til Twitter som ble lagd lenge før både Twitter og Jaiku kom ut.

    Originalen finner du her:

    http://www.flickr.com/photos/jackdorsey/182613360/

    Det andre poenget – som er langt viktigere – er det som Eirik opprinnelig gjør. Men som du glatt unnlater å svare på: At dere kopierer rått Twitters konsept, funksjonalitet, det med fuglene og som andre her har påpekt – stylesheets.

    Ikke kult.

    Svar på denne kommentaren

  21. Synes det er mange som ikke ser helt etter hva mkander skriver her… Poenget med Qpsa er ikke å lage en helt orginal og nyskapende tjeneste, men å gjøre «microblogging» mer populært blant nordmenn. Selv om Twitter var der først/er bedre/raskere eller hva som helst, så har ikke det noe å si om ingen (nordmenn) tar det i bruk. Og om det er et fullnorskt konsept har jeg god tro på at det er lettere å få nordmenn til å involvere seg, enn om det er et stort internasjonalt prosjekt som Twitter.

    Svar på denne kommentaren

  22. Øivind: Tjenesten må fortsatt bli synlig blant folk og bli populære for at den skal ha hensikt. Så, om vi legg alt av kopieringsdrama etc. til side, så vil fortsatt grunnen til at folk flest finn ut av ei slik side at dei veit om andre som har sett den. Jungeltelegrafen osv.

    Det samme er det med Twitter. Om folk sprer Twitter-greia, så blir det nok populært hos dei som har interesse. Om folk sprer qpsa så blir kanskje det og populært, men det er kun nødvendig med éin av delene.

    Fortsatt ille i mine auge, og sjølv om eit nytt og orginalt design vil gjere saken eit lite, lite hakk betre, så er fortsatt grunnkonseptet _nøyaktig_det_samme_.

    Svar på denne kommentaren

  23. Til dere tullinger som går inn for å «ødelegge» nettstedet; Dere synker rett og slett lavere en QPSA i mine øyne. Om dere ikke liker noe, gi faen – å ødelegge for andre er heller direkte barnslig.

    @Roar Eriksen: Skandale? QPSA gjør hva de vil med det du skriver, det er helt og holdent 100% de som eier nettstedet. Gå og plag noen andre, vær så snill.

    Svar på denne kommentaren

  24. @loathsome Sensur på et nettsted som kun er brukergenerert innhold er vel å bæsje på leggen. En av grunderne som jeg snakket med i dag skyldte på at det var spamfilteret som tok å fjernet mine mld, men innrømmet telefonisk at han hadde gjort det. Vi er bare motstandere av at noen kopierer så brutalt en tjeneste. Vi er IKKE ute etter å ødelegge

    Svar på denne kommentaren

  25. All den tid NRKbeta er underlagt NRK og dermed er et statlig selskap synes jeg redaktørene burde tenke godt over hva de skriver.

    En ting er å påpeke at QPSA tilsynelaten de er en blåkopi av twitter, som artikkelen gjør på en god måte. En annen ting er å gjøre som Øyvind Solstad, å le rått av uthegning av nettstedet og å selv gjøre det samme. Hva Øyvind Solstad gjør som privatperson er en annen sak, men når han kommenterer på nrkbeta, med link til nrkbeta kan og må kommentaren uttrykkes som en ytring fra NRK.

    Dermed vil jeg mane til moderasjon, man er faktisk uskyldig intill det motsatte er bevist. Det å sette søkelyset på ting er noe media skal og bør gjøre, men å drive uthenging og sjikane burde man holde seg for god for.

    Svar på denne kommentaren

  26. @atle Det er vel rimelig uomtvistelig at personene bak qpsa.no hverken har komt opp med idéen bak eller store deler av den faktiske koden.

    Når man går ut i norges største avis og lanserer dette som sitt eget, må man nesten regne med at noen står opp og forteller at keiseren ikke har noen klær på.

    Når de nå også sensurer meldinger på nettstedet, virker det bare som besin på glødende aske.

    Personene bak burde stengt siden til de har videreutviklet den og faktisk hadde noe eget å tilby.

    Da regner jeg med at mottakelsen også ville være betraktelig bedre og hyggeligere.

    Helt til slutt et tips til folka bak qpsa.no :

    Steng siden for allmennheten og gjør den om til private beta. Inviter så glupehoder, feks. de som frekventerer NRKbeta.no, til å være betatestere. Da tenker jeg at dere faktisk om litt vil kunne lansere en brukendes tjeneste som tåler dagslys, og som muligens vil ha litt bredere appell en lille norge. For hva er egentlig poenget med en kommunikasjonstjeneste som kun er beregnet for et mikromarked?

    Ville du virkelig satset penger på et telefonsystem som kun fungerte i Norge?

    Svar på denne kommentaren

  27. Vi følger som vanlig nøye med på debatten og så langt kan jeg ikke si at noen har gått over streken her.

    Skulle gründerne bak QPSA føle seg støtt eller mene at noen av uttalelsene her er injurierende er det bare å si fra.

    Så langt syntes jeg faktisk at diskusjonen er veldig bra. Dere gjør research, analyser og serverer tanker rundt mye. Her er til og med konkrete forslag til folkene bak QPSA.

    Mitt tips er som følger:

    Fortsett å la dere inspirere av andre. Fortsett med å låne god funksjonalitet. Fortsett med troen på at tjenester tilpasset det norske markedet kjørt fra servere i Norge kan ha noe for seg.

    Men dere må også lære av deres feil:

    Dersom dere rått kopierer en annen tjeneste helt ned på nivå med antall whitespace i CSS-filene bør ydmykheten være høy. Og da er det ikke lurt å gå høyt ut i VG og si at deres tjeneste skal revolusjonere sosiale nettverk og ta innersvingen på både Twitter og Facebook.

    Jeg skjønner at dere ikke har årevis med medietrening bak dere og at møter med journalister ofte fører til overskrifter og spissformuleringer som man ikke helt hadde planlagt, men her burde dere vært soleklare på at dere ikke har gjort så mye annet enn å lage en kopi av en eksisterende tjeneste.

    Ærlighet og åpenhet varer lengst: «vi har planer om å lage et nytt og spennense sosialt nettverk tilpasset norske forhold. Vi har bare så vidt begynt men velger likevel å lansere selv om tjenesten på det nåværende tidspunkt ikke er mer enn en norsk versjon av en eksisterende tjeneste som heter Twitter.»

    …selv om jeg er redd for at dere ville fått problemer med argumentasjonen uansett. Både i møte med journalister som er mer kritiske enn VG sine, i møte med norske nettbrukere og eventuelt i møte med Twitter sine advokater.

    Men det blir uansett spennense å se hva dere får til. Det er mange mennesker der ute som er villige til å hjelpe og støtte opp om enhver ny norsk tjeneste på nett. Men da må dere tenke mer på følgende før dere lanserer:

    Åpenhet, ærlighet, ydmykhet.

    Svar på denne kommentaren

  28. Hei

    I denne prosessen har vi lært mye. Blant annet hvordan noe vi trodde var mindre viktig ble veldig viktig med rette. Her har vi feilvurdert grovt. Det har vært interessant å diskutere med mange, over mail og på telefon. Her har vi fått mye kritikk som vi skal sørge for blir brukt konstruktivt. Vi har også fått mange gode tips.

    Vi legger oss altså flate i forhold til kritikken som har kommet og har engasjert en designer som skal rette opp den største tabben, nemlig designet. Vi håper å få et originalt design på plass i løpet av uka.

    Håper også at våre feiltrinn kan ha avverget noen andre der ute fra å gjøre de tabbene vi har gjort, for det har virkelig vært litt «hett» her de siste dagene 🙂

    hilsen Magnus

    Svar på denne kommentaren

  29. @atle: Det er selvsagt ikke slik at det vi i NRKbeta mener om en sak er NRKs offisielle mening om noe? Alle som skriver anmeldelser, kommentarer og lignende på NRKs nettsider gjør det ut fra egen mening om produkter og tjenester.

    Det går vel ganske klart fram av både Eiriks artikkel og mine kommentarer at vi mener QPSA driver ren kopiering av Twitter. Å drite seg ut står QPSA for helt selv.

    Svar på denne kommentaren

  30. Jeg har litt erfaring med å stikke hodet frem. Både på nett, i media og som foredragsholder og deltaker i debatter.

    Da møter man mange reaksjoner og mennesker. Min erfaring er at nettet i hovedsak er en usedvanlig positiv plattform der folk deler både kunnskap og ting de har laget. Folk er villige til å hjelpe og oppfører seg pent.

    Men nettet er også nådeløst om noen føler at de blir lurt eller dersom noen opplever noe som lite troverdig.

    I deres tilfelle ble folk skuffet på grunn av de store ordene i artikkelen i VG og folk føler at det er uriktig å «la seg inspirere» så til de grader at resultatet ser ut som et rent plagiat.

    Twitter er en usedvanlig enkel tjeneste og heldigvis kan ikke Evan Williams og de andre på generelt grunnlag nekte folk å lage tjenester der publikum utveklser korte meldinger via forskjellige grensesnitt.

    Men mye av suksessen til Twitter ligger i enkelheten i selve det grafiske designet. Og da skal man være forsiktig med å kopiere det såpass nøyaktig.

    Som det har blitt navnt tidligere her. Skal man lansere en ny tjeneste på nett er det bedre å begynne med de ivrigste og flinkeste nettbrukerne. Ta kontakt med dem tidlig via blogger, forum og… Twitter. Inviter dem til en lukket beta og sørg for at de er med og noenlunde fornøyde før man går ut i VG med store ord.

    Svar på denne kommentaren

  31. Når det gjelder kommentaren til Øyvind på QPSA så er det faktisk en viktig diskusjon.

    Artiklene på NRKbeta har en mye mer personlig tone enn det NRK driver med på for eksempel dagsrevyen. Artiklene bærer mer preg av det de i aviser kaller «kommentar» eller «debatt».

    Det vi skriver her er ikke nødvendigvis hele NRKs offisielle mening. Det tror jeg de fleste forstår. Vi kan uttale oss friere enn Hans-Tore Bjerkaas. Det er uproblematisk.

    Men vi har likevel helt klare forpliktelser og må balansere det hele.

    Vi som skriver på NRKbeta er også svært aktive på nettet rent personlig. Jeg har vært nøye med å påpeke at det jeg skriver på min private blogg, eirikso.com ikke kan oppfattes som meningene til hverken NRK, Accenture eller andre steder jeg har jobbet.

    Det samme gjelder tingene jeg poster på twitter.com/eirikso og andre steder på nettet under mitt eget navn. Men jeg opptrer altså ikke som anonym og folk vet at jeg jobber i NRK, så jeg kan uansett ikke snakke helt fritt og forvente at tingene jeg sier aldri vil bli koblet til nåværende eller tidlige arbeidsgivere. Dette er det viktig å være klar over.

    Når Øyvind så poster en litt sarkastisk melding på QPSA og så velger å kommentere her på NRKbeta med link til det han har skrevet er jo koblingen tydelig og det er ikke uten interesse at folk påpeker dette.

    Vi kan være enige eller uenige i forhold til hvor grensen går, men fortsett med innspillene. Og dere må gjerne også være vaktbikkjer i forhold til NRKbeta selv og hvordan vi opptrer på nettet.

    Svar på denne kommentaren

  32. Fantastisk replikskifte her.
    Eirik oppsummerer saken på en bra måte, men jeg mener han ( og kanskje andre) kan ha misset denne setningen fra VG NETT 19.06.2008 kl. 17:52:

    >Målet har ikke vært å finne opp hjulet på nytt, men å tilby noe som kan ta sosiale nettverk ett steg videre i Norge, sier de unge gründerne.

    Tror nok snarere det bør rettes kritikk mot VG sine journalister – Magnus og Co. spiller på de trommer de kan. Dette har andre også påpekt.

    At karene bak Qpasa synligvis ikke har tatt høyde for åndsverksloven, er vel det mest kritisable her.

    Fordi størsteparten av de som ytrer sine meninger her og i andre fora er twitter-brukere, eller ikke minibloggere i det hele tatt, kan denne agressive attitude som noen utviser mot dette, kanskje også tolkes som et forsvar mot egne trygge rammer. Eller er jeg på bærtur?

    Det er nok mer vesentlig for tjenestens fremtidige eksistens å ta høyde for de som ikke ytrer seg – ennå. De som rent faktisk er i målgruppen. Og selvfølgelig en evt. juridisk oppfølgning med Twitters advokater (hvis de gidder å bry seg) ift. åndsverkslov osv.

    Jeg synes det er uetisk og blåkopiere uten tillatelse, jeg. Men for å ha et utgangspunkt kan de være en måte å komme i gang på.

    De som har testet sikkerhetshuller har gjort et bra stykke arbeid – og de konstruktive forslag har veltet inn. Så lenge de holder seg fra sabotajse er dette greie virkemilder.

    Ser litt samme mønster i denne saken som i Ole Irgens saken i mai, hvor en stor gruppe av de samme nerder som også frekventerer denne bloggen, var med på å endre perspektivet til Ole Irgens, som var litt vel tidlig ute med en sak – uten å ha tatt høyde for konsekvensene. Og Ole Irgens skulle jo ellers gjerne ha hatt sin del med medietrening. Han la seg også flatt.

    Er dette også en Ole Irgens?

    Tror nok dette gjenget med IT-debattante begynder å føle smaken av at det går an å få oppmerksomhet og påvirkningsmakt når man er utilfreds eller stiller seg kritisk.
    Magnus og Co. er allerede kommet et steg videre.

    Er det dialogens makt, nettetsmakt… eller er det nerdernes makt, vi her ser ?

    Svar på denne kommentaren

  33. Det er en interessant kommentar som kommer fra Nicko over her.

    Jeg er stort sett en «lurker» her, men leser mange av artiklene og følger ofte med på debattene i etterkant, ettersom jeg føler at de er saklige og innsiktsfulle på en måte som man ser altfor sjeldent rundtom i diverse fora på nett.

    Det som gjør at jeg opplever debattene på denne måten, er selvfølgelig at brorparten av brukerne her er nerder, i likhet med meg selv, og derfor føler jeg storsett at jeg er på «kanal» med det som ytres, selv om jeg ikke alltid er enig i det folk sier.

    Noe av det som er befriende med nerder (ikke bare de av oss med «data»-prefiks), er at de gjerne legger bort de diplomatiske vendingene når noe man ikke liker skal beskrives. Jeg synes det er herlig å se at folk blir taklet hardt og kontant når de prøver seg på fanteri. Herlig!

    Men! Det går et skille ett eller annet sted mellom hardt spill og ufint spill (ja jeg følger med på fotball-EM for tiden). Jeg synes ikke nrkbeta har krysset den linjen ennå, men jeg tror det kan være verdt å ha i hu for både «bakmenn» og «klienter» her, så man ikke ender opp med å ta steget fra «kritisk forum» til «lynsjemobb». Det siste kommer det ikke noe godt ut av.

    Svar på denne kommentaren

  34. Terje Pedersen

    Fant følgende på webforumet.no skrevet av en av Qpsa bakmennene:

    «For å rydde opp i CSS-spørsmålet, så har vi utviklet CSS’en vår på følgende måte:
    1) Vi tok Twitter sin CSS kode.
    2) Vi la til våre egne klasser og gjorde masse endringer.
    3) Vi fjernet haugevis med kode som vi ikke bruker.»
    Ref: http://twurl.nl/py405w

    Jeg har aldri sett på maken før, sånt gjør man bare ikke. Man kan la seg inspirere, men å bruke andres åndsverk som mal!

    Terje Pedersen
    @senikk (senikk.com)
    @kofferno (koffer.no)

    Svar på denne kommentaren

  35. Siterer «ad»:

    Men! Det går et skille ett eller annet sted mellom hardt spill og ufint spill (ja jeg følger med på fotball-EM for tiden). Jeg synes ikke nrkbeta har krysset den linjen ennå, men jeg tror det kan være verdt å ha i hu for både “bakmenn” og “klienter” her, så man ikke ender opp med å ta steget fra “kritisk forum” til “lynsjemobb”. Det siste kommer det ikke noe godt ut av.

    Vi følger nøye med. Diskusjonen rundt QPSA har blitt ganske het både her og andre steder på nettet. Mye av grunnen til det er nok at mange av dem som frekventerer NRKbeta og forumene der det har gått hardest for seg er utviklere selv.

    Når temaer som tyveri av design og CSS-filer blir en del av diskusjonen er det ikke rart at den blir litt opphetet.

    Jeg er enig med «ab» i at diskusjonen her ikke har gått over streken så langt, men vi følger nøye med og jeg har personlig kontaktet de to gründerne for å be dem ta direkte kontakt med meg om de finner noe her direkte støtende.

    QPSA fortjener kritikk, men gründerne svarer, lærer og tar ting til følge. De fortjener ikke noen hylende lynsjmobb.

    Svar på denne kommentaren

  36. @ Øyvind Solstad og Informasjonsetaten :
    Poenget mitt var det at artikkelen her på NRKbeta var saklig og dekkende, og den slags journalistikk synes jeg absolutt NRKbeta burde bedrive. Jeg ser også at det siste avsnittet mitt ble noe feil, det er vel godt hevet over enhver tvil at QPSA har kopiert Twitter sin CSS (og mer?) rått.

    Det jeg reagerte på var den noe «barnslige» oppførselen med å registrere seg på QPSA bare for å skrive en melding som sier;

    «QPSA – En FLAU ripoff av Twitter. Innovasjon meg en viss plass, VG! »

    Jeg synes dere som skriver på NRKbeta, all den tid dere vet at dere oppfattes som talsmenn for NRKbeta og dermed NRK, burde holdt dere for gode til slikt. Artikklen her var mer enn nok, spør du meg, Hadde dere postet det på egen Twitter-konto hadde jeg også akseptert det, men det å registrere seg på QPSA for å poste noe slikt synes jeg man kan heve seg over.

    Ellers tar jeg poenget til Eirik Solheim, dere skal absolutt få lov til (og oppfordres til) å være kvassere enn NRK Nyheter eller NRK.no. Dere er også flinke på skillet mellom privatperson og representant for nrk(beta), men i dette tilfellet synes jeg det ble litt over streken.

    Ellers vil jeg takke for at dere har et kritisk blikk på også norskutviklede ting! Jeg blir også hver gang overrasket over hvordan ordskiftene blir når dere kritiserer noen (på rettmessig grunnlag), all heder til de kritiserte som tar seg tid til å svare og tar kritikken til etteretning!

    Svar på denne kommentaren

  37. Jeg var den som anbefalte, dette stuntet. Og om det er barnslig eller ikke skal nok ikke jeg kommentere. Men det var et forsøk i å fortelle de som bruker tjenesten at det faktisk finnes en annen tjeneste som er «bedre» og som er Internasjonal.

    Det er dumt å demonstrere i Berlin, når de du demonstrerer mot kun holder til i Førde

    Min oppføring på Twitter, nrkbeta og min egen blogg medførte en Livediskusjon med Magnus (grunnleggeren) på qpsa.no … Sjekk den da vel…

    Det triste er at i dag så kom vi ovenfor en nyhet over «legg til dine oppdateringer på qpsa.no på din egen webside» Der de benytter en «litt» modifisert utgave av Twitter sine Javascript.

    Men jeg som ikke kan så mye om det vil avvente å høre meninger fra de som kan det, før jeg uttaler meg. Men min titt på saken gjør at jeg syns at setningen vi lærer av diskusjonen er litt trist

    For i mine øyne så er også den tjenesten kopiert.. Men tiden vil vise det.

    Svar på denne kommentaren

  38. @Roar Eriksen
    Er det forbudt å gjøre noe som er gjort før på nettet? Kan ikke vi lage en embed funksjon fordi Twitter har gjort det før? På tide å bryte ut av transen…

    Måten vi har laget vårt system for å embedde data er ved hjelp av en JSON callback + en særs enkel funksjon for å skrive ut dataene. Dette er helt standard.

    @Roar Eriksen
    Ser også at du har referert innhold fra vår private samtale over, det synes jeg er ufint. I den sensureringen du henviser til kan du jo også opplyse for alle og enhver at det dreide seg om EKSAKT like meldinger som ble hyppig postet fra deg der du omtaler oss bak tjenesten nedlatende og hensikten tydelig var å sabotere.

    @Atle
    Jeg synes du er inne på et interessant poeng. Noen av de samme som på denne bloggen prøver å fremstå som moralens høyvoktere har vi sett spamme inne på vår tjeneste. Spam defineres her som posting av samme melding om og om igjen og sjikanering av oss bak tjenesten. I tillegg er det flere brukere som aktivt har prøvd seg på å gjøre sabotasje på tjenesten ved hjelp av mer eller mindre «hacking». Andre har drevet og hamret registreringen vår med falske kontoer.

    Dobbelmoralismen lenge leve.

    På generelt grunnlag vil jeg også reise følgende spørsmål til debatt: – Er det forbudt å se i kildekoden til en side for å lære prinsippet bak dette, og så bruke det i egen utvikling? – Er det mindre kopiering å se på en ferdig rendert webside og så lage noe som likner enn å se direkte på koden og så lage noe som likner uten å kopiere?

    PS: Dette forandrer ikke noe av det jeg skrev i tidligere innlegg mtp på den berettigede kritikken som er kommet.

    Svar på denne kommentaren

  39. Siteter mkander:

    Er det forbudt å se i kildekoden til en side for å lære prinsippet bak dette, og så bruke det i egen utvikling?

    Det spørs om du bruker det prinsippet du har lært ved å se i kildekoden og lage noe selv, eller om du bruker kildekoden, som dere har gjort.

    Klart det er lov å kikke i en kildekode på en side, hvis du lurer på hvordan noe er laget, men dere har jo nesten eksakte kopier av deriblant CSS-filer, og det er blant annet det det er snakk om her.

    Svar på denne kommentaren

  40. @mkander
    Folk blir provosert fordi de mener dere har gått langt over streken når det gjelder «å la seg inspirere», «se på», «lære av» etc.

    Uavhengig av om dere har pugget koden utenat eller rått kopiert den. Det blir for likt inspirasjonskilden uansett.

    Når dere så lanserer noe dere kaller en ny funksjon når dere like gjerne kunne sagt at «vi har implementert mer av funksjonaliteten til twitter» blir folk bare enda mer provosert.

    Men, både du og Atle har rett i at folk går over streken når de går løs på dere med både spam og hackerforsøk. Og dere har deres fulle rett til å slette sjikanerende innlegg om dere føler for det. Her får dere balansere selv hvor grensen går for når folk føler seg sensurert.

    Svar på denne kommentaren

  41. @Bendiksen
    Jeg prøvde å reise spørsmålet på generell basis for å skape en litt mer interessant diskusjon om hvor grenser går.

    @Eirik Solheim
    At vi tilbyr en funksjon for å embedde data på egen side burde ikke være noen overaskelse. Det er en grunnleggende funksjon som finnes på stort sett alle sosiale nettsteder. Eneste stedet vi har kalt dette nytt er inne på vårt eget nettsted fordi dette ER en ny funksjon der.

    Svar på denne kommentaren

  42. @mkander
    Det er veldig bra at dere lanserer muligheten til å legge inn data på egen side. Som du selv sier er dette svært vanlig og nærmest en selvsagt funksjonalitet i en moderne nett-tjeneste. Og at det teknisk sett gjøres ganske likt er også en selvfølge. Sammenlikner man embed-koden til YouTube, Revver, Brightcove, Blip og alle de andre er de både programmeringsmessig og funksjonelt svært like.

    Og det lanseres kontinuerlig tjenester som har svært overlappende funksjonalitet. De allerede nevnte videotjenestene. Haugevis av fotonettsteder i kjølvannet av Flickr, masse samletjenester som friendfeed, secondbrain og socialthing. For ikke å snakke om digg.com og alle deres kloner. Veldig mye overlappende funksjonalitet og designvalg der også.

    Problemet er at dere i følge veldig mange mennesker har gått over streken i forhold til hvor likt både design og funksjonalitet er. Når man så ser på selve koden er den også faretruende identisk i mange tilfeller.

    At programmerere og designere der ute reagerer på dette er ikke så rart.

    At de kommer til å gå dere etter i sømmene på mye av det dere gjør heretter er heller ikke så rart.

    Likevel må jeg nok engang få pressisere at dere ikke fortjener skittent spill. Høylytt diskusjon ja, men spamming og hacking – nei.

    Dere har åpenbart både kunnskap, tålmodighet og pågangsmot. Denne kombinasjonen kan føre til veldig bra resultater. Ta kritikken innover dere, men ikke la dere knekke av sjikane og barnslige triks.

    Svar på denne kommentaren

  43. @Eirik Solheim
    Jeg er helt enig i det du skriver. Design blir snart oppdatert, så får vi se hvordan det blir mottatt.

    Vil bare legge til at jeg er imponert over den lojaliteten folk her inne viser til Twitter. De har tydeligvis vært svært gode til å gi folk den følelsen – for det er ingen tvil om at Twitter er et privat selskap som før eller siden kommer til å «cashe inn». Da kan det være greit å ha alternative tjenester.

    Svar på denne kommentaren

  44. Spennende diskusjon. Som jeg har kommentert tidligere, er dette bare trist. «Alle» kan kopiere, jeg kan lage min egen lille Facebook sjøl, ved hjelp av en back end-kompis, men gjør jeg det? Nei. Eneste grunnen jeg ser til at Kupasa gjør dette, er for å ta en bit av kaka som er Twitters brukerskare – noe jeg syns er moralsk forkastelig.

    Når oss andre prøver å tenke nytt, lage nye markeder og bruksområder, hvorfor skal vi da stå å se på at Magnus Andersen omtrent blåkopierer et annet nettsted, fordi ‘få folk i Norge har hørt om Twitter’? Hvorfor skal ikke, og kan ikke, dere tenke nytt?

    Savner også Thomas Skorpen sin deltakelse og stemme i debatten.

    Svar på denne kommentaren

  45. I dag har vi «innovert» med følgende funksjoner som er unike ift vår konkurrent fra statene:
    – Utvidet profil, herunder liste over de siste som har sett på profilen din, tilfeldig liste av hvem du følger, fotoalbum, rik teksteditering av profilen.
    – Rankingsystem – morsom «belønning» for å oppdatere.
    – Toppliste basert på det foregående.

    Flame on!

    Svar på denne kommentaren

  46. @mkander:
    Bra! Nå er vi inne på noe. Det er nemlig veldig enkelt å lage «en bedre twitter». Først og fremst stabilitet: klare å holde dere oppe om dere får millioner av brukere. Siden dere er norske trenger dere kanskje ikke å skalere til noen millioner, men prøv å gjøre bedre forarbeid en folkene bak den originale Twitter. De har tydeligvis tenkt en del feil fra begynnelsen av og sliter nå når de har millioner av brukere.

    Andre ting jeg kommer på i farten er for eksempel bedre håndtering av diskusjoner. Det burde være mulig å gjøre det lettere å følge innspill og svarene til et innspill en det de har på Twitter.

    Her i Norge er jo MMS en større greie enn i USA, så direkte støtte for bilder / MMS kan jo kanskje være noe.

    Stå på. Hvem vet? Kanskje dere klarer å bekrefte det at «all pr er god pr»?

    Svar på denne kommentaren

  47. Okay. Ser det selv: «Det er nemlig veldig enkelt å lage en bedre twitter.»

    Den er litt drøy. Bør vel heller si: jeg kan ramse opp en god del funksjoner som hadde vært bra å få inn i Twitter.

    Hadde det vært veldig enkelt å forbedre stabiliteten når man har to millioner brukere og gigantiske databaser hadde vel twitterfolkene gjort det for lenge siden… 🙂

    Svar på denne kommentaren

  48. Uansett om man står på eller over streken her er det litt trist jævla roping fra en hel mengde mennesker her inne.

    Ja, selvsagt var det og er det mange *SVÆRT* relevante spørsmål å stille i forbindelse med denne lanseringen.

    Men det betyr vel ikke at til og med vertene for siden begynner å oppføre seg som aper.

    Riktignok kan barn være usle mot hverandre i sandkassen. Men skulle ikke dette være en hyggelig sandkasse for voksne?

    Svar på denne kommentaren

  49. Kommentaren din kan misforstås, men jeg regner med at du sikter til vertene for NRKbeta siden du snakker om en sandkasse.

    Skal du kalle meg en ape må du være mer konkret. Hvor i artikkelen eller diskusjonen har jeg oppført meg som en ape?

    Svar på denne kommentaren

  50. @ Eirik Solheim:
    Tror kanskje han tenkte på kommentaren til Øyvind Solstad. Ikke at jeg tror at enn ape ville være istand til å registrere seg på QPSA og skrive en kommentar…. men du skjønner sikkert… 😉

    Svar på denne kommentaren

  51. @Pål Bråtelund: Det er interessant at det første dere i VG finner det for godt å kommentere i denne saken, er det som jeg noe sleivete har gjort med en enkel statusbeskjed på QPSA – med link her på NRKbeta.

    Jeg er enig at det er sleivete. «En viss plass…» er et gjengs uttrykk i mange situasjoner der jeg vokste opp, men jeg er enig i at det har lite å gjøre i denne sammenhengen. Jeg beklager.

    Jeg mener fortsatt at QPSA er en patetisk kopi av Twitter, og at VG har lagd en dårlig artikkel. Jeg synes kollega Eirik har vært snille med dere i omtalen av artikkelen deres.

    Å si at vertskapet oppfører seg som aper… det får stå for din egen regning. «Jævla» øker heller ikke nivået.

    Svar på denne kommentaren

  52. En mer overbærende holdning overfor oss hadde ikke vært å forakte i denne saken. Synes personlig at dette har vært lite hyggelig. Hvis vi hadde visst at folk kom til å bli så sure på grunn av designet hadde vi ikke lansert med det designet. Altså gjorde vi en tabbe.

    En «hjelp-i-riktig-retning» reaksjon kom imidlertid ikke fra gjengen her inne, her var det rett i gang med spamming, uthenging og diverse. Er det slik en mobb fungerer? Jeg synes vi bør ha større takhøyde for prøving og feiling. Det er liksom så utrolig lett å drite ut folk som gjør en tabbe. Og hvis en tabbe blir gjort – da skal det svi, helst mye.

    Det er vel sånn samfunnet fungerer og det har også vært lærerikt midt oppi dette.

    Svar på denne kommentaren

  53. Jeg har fulgt med på hva som har blitt skrevet her, og var tidlig ute med å kontakte dere direkte på mail for å gi dere både min direkte adresse og mitt mobilnummer slik at dere kunne ta kontakt om jeg godtok noe her som dere fant for sjikanerende.

    Det mener jeg fremdeles. Er det noe spesifikt i denne diskusjonen dere reagerer på så si fra.

    Som nevnt tidligere så er nok grunnen til de meget harde reaksjonene det at programmerere og designere føler seg svært provosert når noen tar seg for store friheter i retning av det enkelte vil kalle ren kopiering eller tyveri av åndsverk.

    For meg ser det ut som dere takler dette bra. Jeg har lang erfaring med harde diskusjoner på nettet og det beste er å møte det hele med en kombinasjon av lyttende ydmykhet og god gammeldags ignoranse der de usaklige innleggene preller av. Så bare gå på med krum rygg og lage noe kult likevel…

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.