nrk.no

Ruteplanlegger fra fremtiden

Kategori: Nettjenester


I til NRKbeta og i en kommentar til artikkelen «Gi oss trafikkdataene som XML-filer» gir Brede Dammen hos Norsk Reiseinfo oss en forsmak på en ny tjeneste for planlegging av reiser. Du kan se den selv i beta-versjon her:

http://nri.websrv5.reiseinfo.no/nriiis/Default.aspx

Den er ikke helt ferdig men førsteinntrykket mitt er: Fantastisk! Her finner du rett og slett all informasjon om transport fra et sted til et annet i landet, enten det er fly, tog eller buss. Alt samlet på et sted. Veldig bra!

Her er et skjermbilde fra et søk på en reise fra Oslo til Andenes i Nordland (klikk på bildet for å se det større):

Reiseinfos nye tjeneste for reiser i Norge

Som du ser, så listes det opp detaljer for både flyturer, tog og buss. Med nøyaktig informasjon om alle avganger og adkomster, informasjon om stedene, kart og vær. Jeg synes selvsagt de burde bruke værmelding fra yr.no (som er et samarbeid mellom oss i NRK og Meteorologisk Institutt). 😉

Det jobbes – som Brede skriver – også med en mobil utgave, som også skal kunne beregne posisjonen din og gi deg veien hjem (eller hvor du vil hen).

Hva synes dere om tjenesten? Forslag eller meninger?

28 kommentarer

  1. Halvor Kvalbein

    Må nesten nevne at vårt bidrag til yr.no-konkurransen var rutesøk med værmelding. Men til forskjell fra denne bagrenset vi oss til kun vegtrafikk.

    Kan jeg benytte anledning til å etterlyse tilbakemeldinger fra konkurransen?

    Forøvrig ser dette helt topp ut!

    Svar på denne kommentaren

  2. Veldig bra! Denne tjenesten har vært moden for utskifting lenge! Og selvsagt veldig bra at de sier fra her fordi det har blitt snakket om det her! Viser at de følger med på, og bryr seg om, hva publikum/kundene/folket mener om dem, og det er veldig viktig, men desverre ikke alt for vanlig. Gir dem stor stjerne i boka mi, ihvertfall! Og selvsagt ekstra kult om NRKbeta-communityet (altså bloggposter+kommentarer) har vært med på å forme dette (eller ting som vil bli implementert før lansering) på en eller annen måte (har vi det, Norsk Reiseinfo?)

    Bare et par småpirk jeg gjerne vil se endret:

    Jeg skrev inn Fra: Bjølsen Til: Oslo S og trykket enter. Da oppdaget jeg tre mer eller mindre irriterende ting:

    Bjølsen fantes ikke i drop-down-feltet på «Fra» i det hele tatt.

    Forslaget på «Til» sto på «Oslo Sentrum», og det var en lang liste i drop-downen, hvor Oslo S kom et godt stykke ned. Det er vel og bra at jeg får flere alternativer, men når jeg skriver inn «Oslo S», så syns jeg systemet bør legge det resultatet som matcher søket 100% som default resultat.

    De feltene jeg må spesifisere (Til og Fra i dette tilfellet) har en blinkende prikk ved siden av seg. Det er bra at oppmerksomheten lett blir dratt til de feltene som krever at jeg gjør noe med dem før jeg kan gå videre, hvis ikke kan det lett bli forvirrende. Men blinking er ekstremt irriterende! Jeg hadde mye heller sett at det ble brukt en rød stjerne eller en rød ramme rundt feltet eller noe.

    Jeg er selvsagt klar over at dette er et uferdig produkt. Jeg vil bare nevne dette så det har større sjanse for å bli fikset innen det er ferdig.

    Svar på denne kommentaren

  3. Marius Mathiesen

    Som nevnt over: innser at dette er work in progress… Men det var jo ikke akkurat lettlest dette her. Fryktelig mye valg, tildels kronglete å skjønne hva som menes (det at et tekstfelt endres til en dropdown uten noen andre clues om at jeg har kommet videre…).

    Men det er vel sikkert veldig kraftig, da, tenkte jeg. Tastet inn at jeg vil reise fra Galgeberg til Stortorvet, og får beskjed om at det kommer til å ta fra 21 til 31 minutter. Jeg reiser ganske mye omtrent denne strekningen, men har aldri opplevd at det tar _så_ lang tid.

    Men det blir sikkert mye bedre!

    Svar på denne kommentaren

  4. Facinerende! Jeg prøvde fra et bittelite sted til et annet bittelite sted, ca. 50 mil unna. Og den ga en veldig bra reiserute. Den ga meg beskjed om at jeg måtte ta taxi en liten bit, pluss hvor lang tid i forveien jeg måtte sjekke inn på Gardermoen. Tenk om jeg kunne ha kjøpt billett automatisk for hele reiseruta og på to klikk.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg valgte å søke reiserute mellom to adresser i Vestfold og Oslo:

    – Den ene adressen ble ikke funnet; det er en relativt ny adresse, men den har eksistert i halvannet år nå.
    – Reiseruta var bra, men selv om jeg valgte å søke på ankomsttidspunkt ble tidspunktet jeg oppga brukt som avreisetidspunkt.
    – Ved bruk av tilbake-knapp i nettleseren gikk knappene tilbake til default (avgang på retur, i stedet for ankomst på tur).
    – Ved bruk av «endre»-link endret skjemaet seg fra adressesøk til holdeplass-søk for begge endepunkter, og holdeplass for avreise endret seg.
    – Selv om jeg skriver holdeplassnavn eksakt slik det forekommer i systemet – «navn (kommune)» – må jeg trykke søk to ganger.
    – Jeg likte at internforbindelsen i Oslo ble oppgitt med frekvens for den aktuelle tidsperioden, i stedet for en tilfeldig valgt avgang eller en hel haug med alternativer.

    Generelt ser dette ut til å bli ett skritt videre i forhold til 9292ov.nl som er favoritten blant de jeg bruker, så denne gleder jeg meg til er klar for avduking 🙂

    Svar på denne kommentaren

  6. Nicolai – Jeg synes faktisk at ganske mange nettsteder burde ta høyde for turisme og i hvertfall tilby engelsk i tillegg til norske målformer.

    Trafikanten etc. er ett av tilbudene jeg synes godt kunne komme inn her. En annen nettjeneste som jeg kunne tenke meg på engelsk er Aftenpostens Oslopuls. Slike byguider er jo svært aktuelle for alle gjester fra utlandet.

    Ta en runde på nett og tenk deg at du skal reise til Norge, enten i forbindelse med jobb eller på ferie. Hvordan skaffer du deg informasjon om landet når du ikke kan norsk? Hvor finner du informasjon som spisesteder? Hvordan kommer du deg fra A til B (som regel ender folk opp med Taxi selv om T-bane eller trikk hadde vært like bra)?

    Drar en på jobb så er det ikke alle som blir fulgt opp av sin oppdragsgiver og må klare seg selv. Alene i en ny by og uten norskkunskaper er en som regel prisgitt kunnskapen til de som jobber på hotellet.

    NRKBeta’s skribenter reiser jo mye selv. Hvordan opplever dere det å komme til et nytt, ikke-engelskspråklig sted?

    Svar på denne kommentaren

  7. Ronny-André Bendiksen

    Litt skuffet. Denne reiseplanleggeren har ikke oversikt over bussrutene i søndre del av Stor-Oslo. Greit det bare er en beta, og håper dette vil være med i en RC.

    Svar på denne kommentaren

  8. Pål Bråtelund

    Initiativet er fantastisk! Samtidig så må jeg innrømme at jeg synes det er en god vei å gå før man har noe like intuitivt som nevnte (selvsagt) Yr i kommentarene her.

    Uten å være stygg så streifet tankene tilbake til da jeg konfigurerte Sharepoint for første gang.

    Før dere tar innspillene om å tilrettelegge for målføre foreslår jeg at dere tilrettelegger for de på Gjøvik som fortsatt Googler etter VG. 😉

    Svar på denne kommentaren

  9. Rejseplanen er en ypperlig tjeneste, og de skal ha kred for muligheten til å kjøpe togbilletter direkte. Dog gir det et litt «halvferdig» inntrykk når prisinformasjonen kun fungerer for tog, og ikke buss.

    Svar på denne kommentaren

  10. Espen Skarsbø Olsen

    Veldig bra ruteplanlegger! Etter å ha prøvd den noen ganger har jeg noen forslag å komme med(noen har vært nevnt her før):
    – Mulighet til å bestille hele reisen i ett, altså med en betaling og kvittering som viser hvor du skal bytte mellom hva og referansenummer for de forskjellige selskapene.
    – Direktebussene fra nettbuss mellom trondheim og molde finnes ikke i rutesøket, må bytte mellom buss og ferger i følge planleggeren.
    – Som børge nevner hadde live-forslag av navn vært bra.

    Håper dette blir et bra produkt når det blir ferdig 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. Det mangler en del på datagrunnlaget ennå, ja.

    At gateadressa mi ikke er å finne, er en ting, noe verre er det at Fyllingsdalen er ukjent og blir til et sted på Østlandet. Altså foreløpig ubrukelig hvis man ikke bor på det rette stedet.

    Svar på denne kommentaren

  12. Hei og takk for tilbakemeldingene.

    Øyvind Solstad: Når det gjelder vær så kommer vi helt sikkert til å bytte leverandør senere og yr.no er vårt førstevalg, men for å gå over til yr så kreves det en formidabel mappingjobb til deres 700.000 steder, enklere med weather.com sine 60. Dette tar tid og må gjøres riktig.

    #2 Geir Arne Brevik: Foreløpig gir vi ikke API gratis, fult mulig å diskutere dette på kommersielt grunnlag.

    #4 Børge: NRKbeta-community har i hvertfall mulghet til å gi oss innspill vi vil lytte til i fremtiden, vi får se hvor mye av det dere kommer nå som blir med til lansering. Vi kommer til å utvilkle denne tjenesten gradivis i fremtiden så ingenting er for sent 🙂
    Vi har god dekning på rutedata i Norge med to unntak; bussene til tidligere Oslo Sporveier (nå Ruter#) og lokaltrafikk i Bergen. Vi er klare til å ta i mot dette og arbeider for å få dette til. Derfor kommer ikke Bjølsen opp som alternativ hos oss i dag.
    Vi arbeider med hvordan denne listen vises og gjorde endringer på den i går. Når man treffer 100% så skal den selvfølgelig være førstevalg.
    Vi har sett på ulike måter å varsle bruker på at man kan/bør undersøke, takker for dine innspill her.

    #6 Marius Mathiesen: Vår tjeneste er hovedsakelig brukt av profesjonelle reiseplanleggere som krever en del ekstra valg for å frembringe ønskede reisealternativer, dette er erfaringer de opparbeider seg over tid. Vi har prøvd å gjøre dette så enkelt som mulig slik at også andre kan bruke og ha nytten av tjenesten, og kommer også til å ha fokus på dette i det videre arbeidet. Kom gjerne med inspill på hvordan vi kan forenkle det ennå mer.
    Manglende resultat i Oslo skyldes som nevnt tidligere at vi mangler data for deler av Ruter#.

    #7 Geir/8 Børge: Billettbestilling har vi muligheten til å implementere i fremtiden dersom opperatørene tillatter det.

    #9 Daniel: Våre språk er heldigvis så like at man forstår begge. At nynorsk vil komme er jeg sikker på, men ikke ennå.

    #10 Ad: Vi bruker i dag google sin tjeneste for adressesøk, vi vil vurdere bedre løsninger.
    Vi skal se nærmere på dine andre kommentarer.

    #11 børge: Vi har vurdert det og vil vurdere dette igjen.

    #13 Svein: Vi har lagt fokus på engelsk og tysk i denne omgang, andre språk kan komme senere.

    #14 Ronny-André Bendiksen: Vi er her avhengige av å få rutedata.

    #15 Pål Bråtelund: Vi vil fortløpende vurdere dette med brukervennlighet, vi skal fange opp vanlige brukere samt profesjonelle reiseplanleggere og finne en god balansegang. Har fortsatt en vei å gå men jeg tror vi har kommet et godt stykke videre fra dagens løsning på http://www.rutebok.no.

    #16 Daniel R: Vi kjenner godt til http://www.rejseplanen.dk og møter de ved ulike sammenhenger. De har kommet langt på dette med reiseplanlegger, også på andre plattformer/medier.

    #17 Andreas: Rejseplanen jobber hele tiden med å gjøre sine tjenester bedre og har noen veldig spennede og gode idéer for fremtiden, så følg med.

    #18 Martin: Kom gjerne med innspill på ris og ros, vi lytter.

    #19 Espen Skarsbø Olsen: Har kommentert bestilling tidliegere. Denne bussen skal vi få frem, takk for tilbakemelding. Ajax-funksjonalitet vil bli vurdert

    #20 Tor Erik: Vi har som nevnt tidligere ikke gode data for Bergen, dessverre. Håper at vi vil få det til.

    Takker igjen for alle tilbakemeldingene, vi setter pris på det 🙂

    Mvh Brede
    Norsk Reiseinformasjon AS

    Svar på denne kommentaren

  13. Etter å ha vært trofast bruker av Trafikanten.no og deres rutesøk/andre funksjoner så er min kommentar: Nei, dette er slettes ikke bra. Ihvertfall ikke UI-messig. Det er altfor, altfor, altfor mye detaljer, linker og faner. Dere er nødt til å skrelle ned litt, Ruteinfo.no har vært en sant helvete UI-messig lenge og dette var ikke så mye bedre. Dette kunne jeg sagt til Brede ansikt-til-ansikt: Har dere overhodet hvem sluttbrukeren er i tankene under utviklingsprosessen eller er det bare full fres forover og dytte inn alt mulig? Mye tyder på det siste desverre. Hvis dere trenger et eksempel på hvordan rutesøk kan utformes UI-messig med bortskrelling av funksjoner så gjør en studietur hos Trafikanten.no. Dette er ikke noe reklame, det er er godt råd.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til TrondA Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.