nrk.no

Gi oss trafikkdataene som XML-filer

Kategorier: Gadgets, Nettjenester & Software


De fleste store holdeplasser i Oslo har nå fått tavler som viser sanntidsdata for busser og trikker. Og systemet skal etterhvert komme for T-banen også. Dette er et supert system for trafikantene. Tavlene viser hvor mange minutter det er til buss og trikk kommer. Siden både busser og trikker har GPS-mottagere som sender posisjonen tilbake til sentralen, vil tavlene alltid vise riktig tid til bussen din kommer.

Sanntidsdata

Sanntidsdata-tavle på T-banen i Oslo. Beklager den dårlige kvaliteten som skyldes måten tavlene viser informasjonen på.

I tillegg til at du kan se denne informasjonen på tavlene på holdeplassene, finner du den på Trafikanten – klikk på Sanntid i venstre marg. Og – ikke minst – på mobilen din. Gå til wap.trafikanten.no og søk på holdeplassen du skal reise fra, og du får opp riktig ankomsttid på alle busser og trikker på denne holdeplassen de neste minuttene.

Trafikanen WAP

Slik ser det ut med sanntidsdata fra Trafikanten på WAP

Dette er skikkelig bra, særlig hvis du tar en buss som ikke går for ofte. Eller du bor et stykke unna holdeplassen.

Liten skjerm + sanntidsdata

Så skrev Anders om Chumby her om dagen. Og vi har nettopp fått mulighet til å vise været fra Yr.no på hvilken som helst nettside. Legg sammen disse to med sanntids trafikkdata…

Det jeg ønsker meg er at Trafikanten legger ut en XML-feed for hvert eneste stoppested på nettsidene sine. Det kunne f. eks. være slik – for holdeplassen som heter Storo:

trafikanten.no/sanntid/storo.xml

Dette er en tenkt nettadresse som ikke finnes i dag. I denne XML-feeden skulle det ligge oppdaterte data for buss, trikk og etterhevrt bane for holdeplassen Storo i Oslo.

Mekke selv eller ferdige løsninger

Så kunne de mest nerdete av oss bestille en Chumby eller en tilsvarende liten skjerm (kanskje brukt en gammel ødelagt Nokia med en skjerm fra Clas Ohlsson?), og sette dette opp selv: En liten skjerm i gangen hjemme med et eneste formål: Vise når buss og trikk går fra nærmeste holdeplass.

Trafikanten kunne også tatt dette hakket videre, og gitt oss slike kjekke løsninger som Yr.no har nå – at du kan plukke med deg Javascript-koder fra nettsiden og lime på din egen. Bedrifter kunne puttet nærmeste holdeplass på intranettet sitt. Eller sette opp skjermer i resepsjonen som viste det samme.

Her er et Photoshoppet eksempel:

Chumby med sanntids trafikkdata

Noen i Ruter eller Trafikanten som vil ta ballen?

Oppdatering

Trafikanten er på ballen! 🙂 Og lover å se på forslagene i artikkelen og diskusjonen under. Les hele svaret fra THJ her.

72 kommentarer

  1. Marius Mathiesen

    Bra tiltak!
    Men hvorfor stoppe med sanntidsdata? Hva med selve rosinen i pølsa hos Trafikanten, nemlig rutetabellene? Det er jo ikke akkurat flust med brukerorienterte nyheter fra Trafikanten, hvorfor ikke slippe litt opp og la alle nerdene der ute lage nye tjenester basert på dataene Trafikanten sitter på?

    Jeg vil tippe at Trafikanten sitter på data som kan være ganske interessante for en hacker som meg:
    – hva er nærmeste holdeplasser gitt et koordinat?
    – hva er en rasjonell måte å bevege seg kollektivt mellom to koordinater?
    – når er avgangene på en gitt linje fra en stasjon?

    Om Trafikanten tilbød dette ville en veibeskrivelse ikke lenger forutsette at man beveger seg pr bil. Kloke hoder der ute kunne sette sammen tjenester med værvarsel, kartdata, holdeplassinformasjon etter eget hode, og det ville ikke koste Trafikanten et øre. De ville altså få mange – og helt sikkert gode – tjenester rundt sine data helt gratis. Jeg antar at den egentlige hensikten til Trafikanten er å få flere til å reise kollektivt, og dermed burde ikke konkurranseperspektivet rundt trafikanten.no være et sentralt argument?

    Svar på denne kommentaren

  2. Håvard Pedersen

    Bare det å kunne få generelle rutetabeller i et standardisert XML-format hadde vært nok til å lage noen skikkelig kule løsninger.

    Dette har jeg tenkt på lenge, bl.a med en j2me-klient for mobiltelefoner så man kjapt kunne sjekke tidspunkt for neste buss. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. @Håvard: Du kan lagre bokmerker på sanntidssøk, så om du f.eks. ofte reiser fra St.Olavs. plass, så kan du lagre sanntidssøk fra St.olavs.plass som bokmerke på telefonen din.

    @Marius: Trafikanten kan gi deg veibeskrivelser tilpasset fotgjengere allerede idag. Tast inn adresser istedenfor holdeplasser, og klikk på forstørrelsesglasset.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    Den sliter også med at den viser feil data, tror jeg? Såvidt jeg vet kjører verken buss 411, 421 eller 66 over Storo. Er søket basert på tekst i navnet på holdeplassen? Eller en unik ID for hver stasjon?

    Svar på denne kommentaren

  5. Dette var jo artig å lese, dere skriver stadig vekk om at Trafikanten bør gjøre slik eller sånn… Hvorfor har ingen av dere tatt kontakt med oss?
    På vår hjemmeside er det fullt mulig å sende inn forslag til forbedringer, endringer etc. Men ha konkrete forslag ikke bare «meninger».
    Vi gleder oss til å lese mer om hva dere mener og ønsker. Hilsen Trafikanten.

    Svar på denne kommentaren

  6. Øyvind Solstad (NRK)

    @THJ: Grunnen til at vi skriver det her er enkel: Da vil det straks komme masse forslag til andre løsninger, folk vil kommentere om idéen er god eller ikke, og det er mye lettere og sende en link til en side med bilder osv. enn å sende en milelang e-post.

    På hvilken måte er denne artikkelen «meninger» og ikke et «konkret forslag»? Det er så konkret som det kan få blitt: Jeg ønsker meg en XML-fil for hvert eneste stoppested som har sanntidsdata.

    Ellers så elsker vi å skrive om kule løsninger som dette. Send oss tips til nrkbeta@gmail.com om dere vil vi skal skrive om noe dere har lagd, enten det er Trafikanten eller andre trafikkselskaper.

    Svar på denne kommentaren

  7. Øyvind Solstad (NRK)

    Den andre gangen vi har skrevet om Trafikanten var under WWDC i fjor:

    http://nrkbeta.no/arets-beste-mac-programmer/

    Jeg ønsker meg en Ruter Widget til iPhone eller iPod touch. Apples iPhone SDK er ute så det er bare å begynne.

    Eller rett og slett kontakte forfatteren av Bart Widget og spørre om dere kan lisensiere hans program i Oslo-utgave.

    Oslo er visstnok den byen i verden med flest iPoder pr. tusen innbyggere, så potensiale burde det være i massevis.

    Svar på denne kommentaren

  8. Som Jan Thoresen skriver, så er det tilgjengelig via XML, bare du ser på kildekoden til Opera sin Traffikanten Widget. Så på den selv, men det er så lenge siden at jeg ikke husker noen detaljer. Mener å huske at det virket forholdsvis greit å få noe ut av det.

    Svar på denne kommentaren

  9. Jeg har vært i kontakt med Trafikanten om dette (jobber i P4), men de vil foreløpig ikke fordi dataene ofte er «feil».

    Egentlig litt lureri; Når det står 2 min på skjermen betyr ikke det at det er to min. til trikken kommer. Det betyr at det er 2. min beregnet kjøretid mellom a og b. Får de rødt lys, eller det står en bil i veien stemmer ikke tallet. Har ofte selv ventet i nærmere ti minutter mens det stadig står 2 min på skjermen…

    Derfor vil ikke Trafikanten gi ut dataene. Dessverre…

    Svar på denne kommentaren

  10. Bra tanker det her! Og flott at Trafikanten kommer og svarer!

    Må bare nevne at i-Métro er veldig bra for å finne ut hvilken buss/bane du bør ta og når den går og hvilke overganger du må ta. Den har en UWA-widget, som betyr at den er laget én gang, men fungerer over hele fjøla: Netvibes, iGoogle, Mac, Windows Live/Vista, Opera.

    Svar på denne kommentaren

  11. Hva med reiserute-beregneren til Trafikanten? Jeg kunne tenkt meg å se en tjeneste hvor man mater inn start- og stoppkoordinater og får tilbake hvilke ruter som egner seg best for å forflytte seg mellom disse. Og fritt for kommersielt bruk, værsåsnill – jeg har en drøm om å få med noe slikt i den nye kartløsningen jeg jobber med på Gule Sider, som ellers er skammelig diskriminerende mot ikke-bilister. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  12. @Stig: Fordi all bruk er reklame for Ruter, tenkte jeg nå – Google har skjønt det, så hvorfor ikke dem? Men om de store aktørene må bla opp litt, tror jeg ikke noen tar skade av det, så lenge jeg får tjenesten slik jeg vil ha den. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  13. Bjørnar Berentsen

    @Rune: Du vet jo i hvertfall at trikken står fast 2 min fra holdeplassen 😉

    Det er fint at det er beregnet kjøretid som vises, hvis ikke ville tiden rast oppover når trikken står stille, for så å rase ned igjen med en gang den begynner å bevege seg igjen. Det som kanskje kunne økt presisjonen var hvis beregnet kjøretid mellom a og b tok høyde for trafikklys og rushtid. Mulig at det allerede er sånn…

    @THJ: Kan du avsløre hvordan systemet beregner tiden?

    Svar på denne kommentaren

  14. Mats Taraldsvik

    Dét hadde vært noe! Nå sitter jeg (dessverre, mtp akkurat dette) i Trondheim, og her kan ikke kollektivtrafikken sies å være annet enn høyst upålitelig.

    @Rune: Jeg trodde det var slik at kollektivtrafikken i oslo har fått installert GPS, slik at beregnet ankomsttid blir veldig nøyaktig? Det hadde uansett vært en god idé. Kombinasjonen trafikkdata og gps vil vel gi veldig nøyaktige tider.

    Svar på denne kommentaren

  15. Hvis de logger gps posisjon og tidspunkt bør det jo etter hvert vær mulig å gi et bedre statistisk tidspunkt selv om dette blir vanskelig på korte avstander pga røde lys og trafikk kaos.

    Svar på denne kommentaren

  16. Dessuten burde de kunne sammenligne forsinkelser med andre busser foran i veien. I pressområdene hvor mange busser deler samme vei et lite stykke, bør man kunne beregne tiden bedre. Dersom to av bussene foran har blitt forsinket, er det stor sannsynlighet for at også den tredje er forsinket.

    Svar på denne kommentaren

  17. Jeg synes argumentet om at «dataene ofte er feil» faller på sin egen urimelighet.

    Dette er jo de samme tallene som de publiserer til alle kollektivreisende via trafikanten.no og på holdeplassene.. Hvorfor ikke da også på andre sider?

    Svar på denne kommentaren

  18. Øyvind Solstad (NRK)

    Enig med deg, JC. Dessuten kan man vel gi ut dataene med dette forbeholdet? Kreve at alle som bruker dataene har en linje i forbindelse med bruken av dem som sier noe slikt som «Sanntidsdata fra Trafikanten – med forbehold om unøyaktigheter pga. trafikk og systemfeil»

    Hadde ikke det vært et argument som brukerne kunne akseptere?

    Det er jo det samme som Yr.no gjør når de gir bort værdata. Ingen garantier! Om du henger ut klesvasken og det likevel blir regn, så er det ikke Yr sin skyld.

    Jeg synes det hadde vært kjempespennende om Trafikanten kunne gitt oss disse dataene som alt finnes i systemet. Diskusjonen her tyder jo på at det er interesse for å lage løsninger.

    Svar på denne kommentaren

  19. Kom vi frem til noe nå? Dette er noe jeg gjerne vil se bli fullført, tar noen seg av en gjennomføring?

    @THJ: XML er tydeligvis en nøkkel for å kunne åpne utviklingen for frivillige, som vi allerede kan se det finnes flere av. Følger dere dette opp?

    Svar på denne kommentaren

  20. @Bjørnar Berentsen
    Beregnet kjøretid er gitt i rutedata levert fra Ruter, hva det gjelder rødt lys så har stort sett alle lyskryss i Oslos sentrale områder blitt utstyrt med et signalprioriteringssytem som skal gi fortrinn for buss og trikk som er forsinket – noe som dessverre altfor ofte er tilfelle.

    At vi skal «gi bort» data for kommersiell bruk så er nok det ikke et alternativ.
    Mye av den datamengden vi får fra Ruter må gjennomgås og sjekkes for feil før den kan publiseres og selv ikke da er det hundre prosent sikkert at vi har avslørt alle feil.

    Vi er alltid åpne for gode konkrete forslag til forbedringer av våre tjenester, hadde vi bare holdt på for oss selv uten å lytte til våre brukere hadde vi neppe fått lov av våre eiere til å fortsette…

    Vi skal se på alle disse ekselente forslag og se på hva vi kan få utrettet i løpet av sommeren og videre i fremtiden.

    Svar på denne kommentaren

  21. Martin Stabenfeldt

    Jeg fortalte Trafikanten at det var klønete å velge dato og klokkeslett på wap for å finne rutetiden fra en holdeplass. Det hadde vært mye greiere med en link som het Nå, da jeg som regel ønsker å vite når bussen går nå.

    Jaggu gikk det ikke mer enn et par dager, så var Nå-linken på plass!

    Bra jobba, Trafikanten! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  22. Asbjørn Ulsberg

    Det er mye jeg gjerne skulle sett at Trafikanten gjorde bedre og annerledes. For eksempel skulle jeg ønske at de kunne få seg nye websider laget på en måte som passer inn i dette årtusen, uten bruk av frames og utilgjengelig JavaScript. Med et mobilstilsett som gjør sidene fullt brukbare i mobile nettlesere, slik at vi slipper å bruke den forkrøplede WAP-versjonen.

    Jeg skulle ønske all data var tilgjengelig med API-nøkler e.l., slik som Google gjør det, eller bare helt gratis og fritt slik NRK gjør med YR.no. Det er helt vanvittig hvor mange tjenester som kunne blitt laget med dataene Trafikanten sitter på og det er trist at de er innlåst i Trafikanten sin silo når jeg ser hvor utrolig dårlig de selv utnytter den.

    Et flott REST-basert API for alle stoppesteder hadde vært helt glimrende. For eksempel kunne URL-en http://trafikanten.no/ruter/t-bane/2/Jernbanetorget/Lindeberg gitt deg rutetabellen til t-bane linje 2 mellom Jernbanetorget og Lindeberg. Avhengig av om du aksesserer den URL-en i en nettleser eller programmatisk (med ulike «Accept»-headers) vil du få resultatet i enten HTML, JSON, XML, e.l. Med i responsen ligger det header som forteller hvor lenge inforasjonen er gyldig («Expires»), osv.

    Et åpnere, mer standard-basert Trafikanten.no hadde vært helt fantastisk. De lukkede frames-baserte nettsidene de har i dag tiltaler meg ikke i det hele tatt. Jeg bruker Trafikanten kun fordi de nærmest har monopol på informasjonen de sitter på. Hadde det finnes andre og bedre løsninger for god trafikkinformasjon må jeg dessverre innrømme at jeg hadde byttet uimiddelbart.

    Svar på denne kommentaren

  23. Jeg kan da glede dere med å fortelle at noe av det vi holder på med i dag er å finne en bedre internettløsning.
    Vår utdaterte frames-baserte hjemmeside er ikke noe vi er veldig fornøyd med selv heller.
    Så følg med!

    Svar på denne kommentaren

  24. Morsom lesing! Selv for en som bare rusler ut når det passer og hopper på bussen når den kommer og liker at metroen i Paris ikke har tidtabell =)

    Jeg liker å lese dialogene her på nrkbeta!

    Svar på denne kommentaren

  25. Vil si at ruter har litt å gå på når det gjelder sanntidsinfo. Særlig i begynnelsen av ei rute er det gøy å se på sanntidsinformasjonene. Der opplevere man stadig det jeg vil kalle spøkelsesbusser. Dette er busser som det står at kommer, men som aldri dukker opp. Da gjerne som følge av at de er forsinket inn til endestoppet. Også takler ikke systemet dette, så den skjønner ikke at bussen ikke kommer. Verste tilfellet var når 3 busser passerte på skjermen, men ikke på veien. Da blir man irritert. Særlig når man kunne tatt en annen buss som har litt lengre rute, men som hadde fått deg fram raskere enn de bussen som ikke kommer.

    Svar på denne kommentaren

  26. Vidar S. Ramdal

    Jeg har skrevet en mail til Trafikanten og bedt dem gjøre rutetabellene tilgjengelige på Google Transit (http://www.google.com/transit). Hvis de gjør det, vil rutene være søkbare i Google Maps. Hvor kult hadde ikke det vært!
    Jeg henviste Trafikanten til denne linken: http://maps.google.com/support/bin/answer.py?answer=81105&topic=12356

    Foreløpig er det dårlig med svar fra Trafikantens side, men hvis dere som leser dette også sender dem en mail, så kanskje vi kan sette i gang noe?

    Svar på denne kommentaren

  27. Live-dataene var noe vi etterspurte fra trafikanten for lenge siden, men de ville bare ta, ta, ta, men ikke gi noe tilbake. Som liten avis i forhold til NRK osv. er det ikke enkelt for oss å betale for alle tjenester (f.eks. vært i samtaler med veivesenet, men igjen ville de ha 100 000,- per kamera vi ville vise bilder fra. Lurer på hva NRK måtte betale …)

    Trafikanten sluttet ihvertfall alle samtaler da vi ikke ville skrive en sak på det ny sanntidssystemet deres i bytte mot ett eller annet (dette ville jo vært brudd på vær-varsom-plakaten uansett). Mulig vi hadde skrevet en sak på systemet uansett, er jo allment interessant, men ikke som en tjeneste for trafikanten.

    @THJ:
    Hvorfor kan dere ikke gi bort dataene slik som yr.no gjør? Litt konkurranse kunne kanskje gjort sidene deres litt bedre? Istedenfor å basere seg på å være eneste aktør, så kanskje prøve å være beste?

    Svar på denne kommentaren

  28. Jeg jobber i Norsk Reiseinformasjon AS (NRI) og vi arbeider med mye av det dere skriver om i artikkelen.
    Vi har en beta av en ny nettside her: http://nri.websrv5.reiseinfo.no/nriiis/Default.aspx
    Dette er en midlertidig URL som vil bli erstattet av en mer egnet URL ved lansering.

    Vår tanke er å gjøre det enklere å utføre rutesøk samt finne annen relevant informasjon ved resultatet. Løsningen vi har laget viser all funksjonalitet slik at denne kan for enkelte virke omfattende. Men samtidig som all informasjon vises så er dette forsøkt gruppert på en måte som gjør det enkelt og finne frem. Videre så inneholder løsningen funksjonelitet vi er alene om i Norge som f.eks muligheten og lage personlige rutetabeller.

    Litt om løsningen i tilnærmet landsdekkende reiseplanlegger:

    Rask søkemotorteknologi
    Holdeplass søk samt adressesøk
    Overnatting, aktiviteter og severdigheter vil bli vist sammen med reisealternativene
    Værtjenste vil bli vist sammen med reisealternativene
    Personlige rutetabeller
    Statiske rutetabeller
    Avgangs og ankomst tavler for holdeplasser

    Vi jobber også med løsninger for å ta med resultatet fra internett til en mobiltelefon, pt. så har vi en 3D barcode funksjon som funger på noen få mobiltelefoner. Vi arbeier med en SMS-løsning for de som ikke har barcode på sin mobil. Vi jobber også med en løsning som vil benytte GSM posisjonering slik at en alltid vil kunne finne hjem / til jobb eller andre steder av interesse fra der en er.

    Svar på denne kommentaren

  29. Ruteplanlegger fra fremtiden

    […] I e-post til NRKbeta og i en kommentar til artikkelen “Gi oss trafikkdataene som XML-filer” gir Brede Dammen hos Norsk Reiseinfo oss en forsmak på en ny tjeneste for planlegging av reiser. Du kan se den selv i beta-versjon her: […]

    Svar på denne kommentaren

  30. Vi er tre informatikkstudenter fra UiO som selv lagde vår egen informasjonsskjerm med de neste trikkeavgangene fra vår nærmeste holdeplass (som sanntidsinformasjon).

    Selv om sanntidsdata ikke er offisielt tilgjengelig i XML-format fra Trafikanten, så er det ikke noe stort problem å lage litt enkel funksjonalitet som henter og trekker ut riktig informasjon fra Trafikantens WAP-sider automatisk – det fungerte hvertfall glimrende for oss!

    Når det gjelder trafikkdata så er det vel egentlig ingen god grunn til at Trafikanten ikke skal dele på dette – at de ikke gjør det nå er vel mer eller mindre kun et klart tegn på at de ikke har kommet helt dit mange andre selskaper nå er kommet, og vil holde på markedet ved å begrense data istedenfor å tilby den beste funksjonaliteten. Bare vent, det dukker garantert opp med tid og stunder, de bare vet det ikke selv ennå 🙂

    Svar på denne kommentaren

  31. @Petter:
    Helt enig, kjekt å vite om et stativ er tomt eller fullt når man skal hhv. hente eller levere sykkel.

    Nytt av året er at man kan se hvor mange sykler det er i de nærmeste stativene dersom et stativ er tomt. Det er bare å holde kortet foran leseren. Tror det er tilsvarende når man skal levere sykkel og stativet er fullt. Et steg i riktig retning 🙂

    Svar på denne kommentaren

  32. Merket det selv dagen etterpå! Og enda bedre; informasjonen er lett tilgjengelig. Kan ikke si jeg var videre imponert over dems løsning, så her må jeg nok bare sette i gang og skrive en egen, og lage en for mobilen! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  33. Glemmer å gå av bussen

    […] Løsningen skal være skjermer som forteller hvor bussen er, koblet til GPS og rutetabeller. Så da er vel veien kort til at bussholdeplassene kan få beskjed fra ekspressbussene også? I Oslo kunne flybussene med fordel vært med på tavlene. buss gps ipod reiseDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  34. Anders Brenna

    Jeg ville bare tipse om at a Marius hos oss har fulgt opp dette, og skrevet en sak om XML-feeds fra Trafikanten.

    http://digi.no/php/art.php?id=784010

    Dataene ligger ute i XML, selv om Trafikanten offisielt sett ikke støtter det.

    – Vi løper ikke etter folk og arresterer dem for dette, sier prosjektleder for sanntidssystemene Magne Bentzen hos Trafikanten til digi.no.

    Svar på denne kommentaren

  35. Trafikkdata finnes nå som XML-filer

    […] Dataene som sendes til holdeplassene kommer fra Trafikanten, og vi ba rett og slett om at de frigis – som XML-filer – slik at andre kan bruke dem. Begrunnelsen er enkel: […]

    Svar på denne kommentaren

  36. Petter og Knut,

    Hvis dere har en WindowsMobile telefon (uavhengig av type), så kan dere bruke en liten app jeg har laget for WindowsMobile:
    http://www.trineseries.com/TPH.aspx

    Den viser sanntidsinfo for BySykler, har kart over holdeplasser, fritekstsøk.

    Applikasjonen bruker også celltowerID fra GSM-basestasjoner, så du kan definere i app’n at når jeg er «hjemme», så skal dette stativet sitt info automatisk vises ved oppstart, og når jeg er på «jobben» skal dette sykkelstativet vises.

    Svar på denne kommentaren

  37. XML-data for de forskjellige stoppene finnes da allerede. F.eks. Jernbanetorget: http://www.sis.trafikanten.no/xmlrtpi/dis/request?DISID=SN$03010012. 03010012 er ID-en for Jernbanetorget, mens f.eks. 03010510 er ID-en for Hausmanns gate. Jeg har brukt XML-filene til å lage meg et liten fil som viser neste trikk på skrivebordet. Slik kan jeg se når trikken kommer uten å starte opp nettleseren og gå til trafikanten.no. Har jeg godt med tid, kan jeg gå sakte mot trikken, ellers må jeg løpe :P.

    Svar på denne kommentaren

  38. Tor Henning Ueland

    Men som det er nevnt tidligere så er det ikke åpent fra Trafikantens side, med andre ord kan de finne på å sperre/endre det når som helst.

    Det som ønskes er fritt tilgjengelig xml som også er bekreftet av Trafikanten at kan brukes.

    Selv har jeg testet de feedene som er nevnt via Digi og laget en Google-maps basert nettside som viser alle T-banene i Oslo på et kart, hvor de er nå, hvor de er på vei etc. Ganske morsomt egentlig.

    Men det er mer kun for testens del, skulle det derimot vise seg å ha noe mer nytteverdi, samt at Trafikanten faktisk sier at dataene kan brukes uten problem vil jeg nok legge det tilgjengelig en gang.

    Svar på denne kommentaren

  39. Da er jeg omsider ferdig (aldri ferdig med en app da:-) med en trafikanten app for Windows Mobile som jeg så beskjedent tør påstå er…jævlig bra! 🙂

    Er selvfølgelig gratis, og du kan lese mer, se skjermbilder og installere herfra: http://www.trineseries.com/TIF.aspx

    Den bruker XML-format…med fallback mot screenscraping av websiden når XML-sanntids-data evt. feiler.

    Bruker også GSM-lokasjonsdata (strengt tatt kun cellID’ne fra basestasjonene, men det funker, og er kjapt), så du kan definere «når jeg starter TIF og jeg er hjemme, så vis automtisk holdeplass X»…og «når jeg starter TIF når jeg er på jobben, så vis automatisk holdeplass Y», osv.

    Kommer til å lage en «vekk meg når jeg er på holdeplass X» også…noe for trøtte pendlere! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  40. Gratis flydata fra Avinor

    […] et år siden skrev vi om trafikkdata fra Trafikanten – og noen måneder senere var det full åpenhet. Veldig bra jobbet av Ruter og Trafikanten, […]

    Svar på denne kommentaren

  41. Data som vi alt har betalt for

    […] som legger ut data om flyavganger og ankomster i et eget API. Tidligere har Ruter/Trafikanten gjort det samme, selv om de dessverre gjør det på en måte som gjør tjenesten forholdsvis […]

    Svar på denne kommentaren

  42. Bussorakelet rett i lomma at IMEbeta

    […] vår skrev NRKbeta.no Gi oss trafikkdataene som XML-filer. Bakgrunnen var at Trafikanten i Oslo da var i stand til (ved hjelp av rutetabeller, GPS, lystavler […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.