nrk.no

Navnet er NRKbeta

Kategori: NRKbeta


NRKbeta logo

Om dere lenker til oss (som vi elsker), så skriv gjerne navnet vårt slik: NRKbeta. Det er den offisielle og riktige måten å stave dette nettstedets navn på.

Ja, vi vet at mange får fnatt, gulsott og brokk av slike måter å stave produktnavn, men det er det navnet vi har valgt.

Det har en veldig enkel forklaring. Søker du på «NRK» og «Beta» så får du pr. i dag 209 000 treff, altså om de to ordene er skilt fra hverandre. Og mange av disse treffene har ingenting med NRKbeta å gjøre. Om du derimot søker på NRKbeta – i ett ord – så finner du bare ting som handler om NRKbeta.

18 kommentarer

  1. Ja, dette har jeg lurt på selv, så takk for oppklaringen. Jeg har nok skrevet litt forskjellig oppgjennom, men i det siste har jeg brukt «NRKbeta», sansynligvis pga. Twitter-kontoen deres. Men å forandre litt på logoen ville vært smart, tror jeg. Det er jo helt klart et mellomrom der.

    Svar på denne kommentaren

  2. Litt merkelig at dere har bestemt dere for å stave deres eget navn feil fordi riktig stavemåte ikke gir mye treff i Google. Dere hadde vel raskt kommet på topp om dere hadde endret til korrekt stavemåte? Lukter ikke dette litt NRK Petre?

    Svar på denne kommentaren

  3. @børge: Det er litt mellomrom i logoen fordi NRK-logoen skal ha litt plass rundt seg i alle sammenhenger. Det er del av designprogrammet vårt. Enig i at det kan misforstås.

    Men om du går inn på nrkbeta.no og ser hva tittelen er i nettleseren din, så står det NRKbeta, slik vi ønsker å skrive det.

    Svar på denne kommentaren

  4. …men om mange nok av oss linker til dere med navnet skrevet feil (med mellomrom), vil ikke da Googles algoritmer med hvert plassere nrkbeta.no høyere oppe blant søkeresultatene?

    Jeg er ingen kløpper på SEO, men blant det lille jeg mener å huske, er ikke dette én av måtene Google fungerer? Ala Google-bombing?

    Men med hensyn på merkevarebygging er et korrekt skrevet navn veldig viktig 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Vi gjorde det samme akkurat nå for Secondbrain. Hadde i utgangspunktet tenkt det som Second Brain – men når vi slår det sammen så får vi bedre fokuserte treff i Google. Dessuten blir brandet lik hvordan URLen staves – og gjenkjennelseseffekten blir større pga bedre konsistens.

    Svar på denne kommentaren

  6. Det har vært en diskusjon om hva som er riktig norsk. StatoilHydro har jo fått stryk fra språkrådet.

    Enig i at luften mellom NRK logoen og «beta» tyder på to ord. Kanskje alternativet er en egen logo? Noen ansatte i IBM blogger litt tilsvarende NRKbeta under navnet «eightbar», et navn som tilsvarer navnet på logoen IBM bruker. Sjekk ut: http://eightbar.com

    Svar på denne kommentaren

  7. @øyvind: Selvsagt kan dere stave egennavn slik dere vil. Dere har bevisst valgt en kontraintuitiv stavemåte. Dere er i deres fulle rett til å gjøre det. Men dere forventer at vi som brukere tilpasser oss dette. Kan ikke dere tilpasse dere til oss da? For oss heter dere NRK Beta. Og jeg forventer at urlen er beta.nrk.no, noe den ikke er 🙂

    Men uansett navn er et utrolig inspirerende å følge norges mest oppegående nettredaksjon. Et lyspunkt i hverdagen. Takk for det.

    Svar på denne kommentaren

  8. Dette har tenkt på mange ganger når jeg ikke leser rss, men faktisk er inne på websiden her; som Børge nevner (og Øyvind oppklarer) så er logen og merkevarenavnet ikke i sync. Logoen sier «NRK beta», mens twitter, url, mm sier NRKbeta.

    Grunnen til at jeg legger merke til dette ofte er fordi det store banneret på toppen av siden her (den med mann m/dykkerflaske og hårføner) ikke er klikkbar.
    En web-konvensjon sier at slike topp-bannere er lenker tilbake til hovedsiden, så jeg klikker der automatisk, og surfingen stopper opp et brøkdels sekund, og jeg sirrer inn i logoen «NRK beta».

    (så nå har vi forklaringen på hvorfor NRK står alene i logoen, men ikke hvorfor dette banneret ikke er en lenke til http://nrkbeta.no/)

    Svar på denne kommentaren

  9. Og siden den rullerer får den ikke blitt cachet lokalt. Den må lastes ned på nytt for hver side man går inn på, noe som gjør sidene på NRKbeta tregere å navigere!
    En annen (liten) feil er at både alt og title til logoen er «NRKbeta NRKbeta logo» xD

    Svar på denne kommentaren

  10. @Mikael Finstad: Selv om banneret baseres på et random script, betyr ikke det at nettleseren ikke cacher bildet. Nå vet jeg ikke hvilken nettleser du måtte bruke, men min egen norskproduserte cacher logoen, og laster ikke ned noe annet bilde før jeg «tvinger» den til det. (Altså eksplisitt ber om å få hele siden lastet ned på nytt.)

    Hvis NRK beta virkelig mener vi skal bruke denne «nye» stavemåten, er de faktisk nødt til å endre logoen sin. Designet må gjenspeile hva dere vil kalles, og det sier egentlig seg selv at folk flest legger merke til (og bruker) navnet fra logoen?

    Logoen burde som andre har nevnt, virkelig vært klikkbar! Kjedelig å vente 5-10 sekunder hver gang jeg er innom siden, før jeg oppdager at man må klikke litt lenger opp og til venstre …

    Svar på denne kommentaren

  11. Jeg er helt enig i det som blir sagt om klikkbart banner! Det er veldig plagsomt å hele tiden måtte minne meg selv om at, «nei, jeg kan ikke klikke der», for så å måtte «lete» etter den, i forhold, ganske lille linken.

    Og jeg veit at dere jobber med komplett redesign, men denne lille tingen burde kunne fikses før den er ferdig; det er jo bare å legge til en a href et sted i themet.

    Svar på denne kommentaren

  12. @qualbeen::
    Bruker firefox 3 beta 5. bildet blir cachet en gang per side på NRKbeta.
    (For hver ny side jeg går inn på, lastes logoen på nytt. Må vel være en av browserene som ikke følger standarder da? Du bruker Opera sier du?)
    Hadde det vært en simpel png/jpg/gif, så hadde den vel blitt cachet en gang og alle sidene som linker til den ville brukt cachen.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.