Moro & Nettkultur

Barnebarnet ditt: «Satt folk bare stille???»


Douglas Adams er forfatteren som ga oss perlene «Haikerens guide til galaksen» (eller «Hithchikers guide to the Galaxy»), «Meaning of Liff», «Last chance to see» og bøkene om Dirk Gently. Han døde dessverre altfor tidlig i 2001.

Move

"Moving, always moving" – bilde av Code Poet

I en artikkel i The Sunday Times i så tidlig som i 1999, skrev han følgende fine linjer om nettet, som du også kan finne på nettstedet hans. Dette er linjer du skal ta fram når sjefen, kollegaen, partneren, prosjektlederen eller kunden lurer på hvorfor vi skal ha interaktivitet på nettsidene – hvorfor det ikke bare holder med lyd- og videoklipp. Eller bare tekst.

During [the twentieth] century we have for the first time been dominated by non-interactive forms of entertainment: cinema, radio, recorded music and television. Before they came along all entertainment was interactive: theatre, music, sport—the performers and audience were there together, and even a respectfully silent audience exerted a powerful shaping presence on the unfolding of whatever drama they were there for. We didn’t need a special word for interactivity in the same way that we don’t (yet) need a special word for people with only one head.

I expect that history will show «normal» mainstream twentieth century media to be the aberration in all this. ‘Please, miss, you mean they could only just sit there and watch? They couldn’t do anything? Didn’t everybody feel terribly isolated or alienated or ignored?’

«Yes, child, that’s why they all went mad. Before the Restoration.»

«What was the Restoration again, please, miss?»

«The end of the twentieth century, child. When we started to get interactivity back.»

Har «the Restoration» begynt, synes du?

14 kommentarer

  1. […] Vi skrev om Douglas Adams’ sitat om “The Restoration” for noen dager siden. Og en av våre lesere, Kristine Lowe (som herved får linklove – kunne ikke slippe den fra meg), har skrevet mere om dette på nettsiden sin: …when I read it, was a bit like a missing piece of a jigsaw puzzle falling into place, as I’ve been thinking quite a bit about how people use social media, and how the way they use it defines their understanding of it recently. […]

    Svar på denne kommentaren

  2. Tja… Er en bok interaktiv? Er et maleri interaktivt? Ikke mer enn en film eller et foto. Heller enn å fokusere på inter/aktivitet kan man se på det 20 århundre som fødselen for «gjengivelser» (plater, kunstbker, film-adaptions).
    Og ingenting er vel in the end mindre inter-/aktiviserende enn å forgå i en billig kontorstol fra IKEA med WOW/Second Life/Conan/på skjermen foran deg til evig tid.

    k

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *