nrk.no

Friend Connect lansert

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettjenester


OpenSocial

I november i fjor lanserte Google OpenSocial, et system for gjør det mulig for nettsteder å dele sosiale egenskaper, som f. eks. medlemmer, kommentarer o.l. I går kom første produkt i OpenSocial, som Google har kalt Friend Connect.

Friend Connect gjør at alle slags nettsteder kan bli mere «sosiale» ved hjelp av programmeringskode fra OpenSocial. Det mest opplagte eksempelet er innlogging. Nettsteder med Friend Connect kan la brukerne logge seg på med kontoer fra f. eks. Google, Yahoo, OpenID eller AOL. Når du så er logget inn kan du invitere eller bruke medlemslister fra f. eks. Facebook, Google Talk, hi5, orkut og Plaxo:

This means users who join your site are instantly connected with friends who are already members, and can invite friends from other networks to visit. They can opt in to broadcasting their activities to friends in their social networks. A post to your message board, for example, can instantly be visible to people in multiple social networks, along with links leading to your site.

Nå kan altså din nettside sende meldinger tilbake til de store sosiale nettstedene, om hva medlemmene dine gjør.

Det vil komme en rekke såkalte «gadgets» fra utviklere til Open Social, slik at du enkelt kan legge til nye sosiale funksjoner på nettsiden din. Her er en video fra Google som forklarer hvordan dette fungerer i praksis:

(eller se originalen på YouTube)

NRKbeta vil selvsagt teste ut dette, og vi kommer til å legge til Friend Connect til NRKbeta så snart vi får tilgang fra Google.

5 kommentarer

  1. Mats Taraldsvik

    Med OpenID blir det jo genialt! Endelig en OpenID consumer, og ikke en OpenID provider! Jeg er litt drittlei av alle nettstedene hvor OpenID følger med registreringen, men som faktisk ikke tar i mot OpenID fra andre OpenID-servere – poenget blir borte.

    Men dette ser som sagt bra ut. Om dette sprer seg, vil OpenID bli skikkelig brukbart.

    Svar på denne kommentaren

  2. Trond Kjetil

    Vi ser nå at Facebook nekter Google tilgang til APIen sin (linkbun.ch/cms), i ham av å være bekymret over brukernes private data. Facebooks omfavnelse av Data Portablilty og DPs misjon var altså en regelrett løgn.

    Joda, det er selvfølgelig en grunn til å være bekymret over folks private data, men er ikke dette et problem som ligger i Facebooks API? Applications-funksjonen har da dessuten vist oss at Facebook nok ikke har all verdens bekymring for våre data.

    Vi eier ikke våre data enda.
    Mine tanker om dette er oppsummert fantastisk av Techcrunchs Michael Arrington: Let me put this another way. How dare Facebook tell ME that I cannot give Google access to this data! (tinyurl.com/5zowpx)

    Jeg har mesteparten av mitt nettbaserte sosiale nettverk samlet på Facebook, mest fordi mine venner er der, ikke fordi jeg eksplisitt vil. Jeg var en gang medlem i Dagbladets Blink, dette fordi jeg bedre ville ha oversikt over hva som rørte seg i min sosiale krets. Ettersom størstedelen av klassen min var medlem her, fant folk ut at det å avtale klassefester og diskusjoner og lignende var fint å gjøre her. Forsåvidt rasjonelt, det var både enklere (og ikke minst billigere) enn å sende ut SMSer til alle, ringe til alle, samt fordi man hadde vennelisten her (og ikke i kontaktlisten i epostkontoen, eller i telefonboka).

    Facebook vil en gang dø ut. Det er det ingen tvil om. Folk går leie og vil finne et nytt sted på nettet å vanke. Kanskje et nytt sosialnettverkssted, kanskje en fullstendig desentralisert nettliv samlet i én fin pakke. Det vet ikke jeg. Men noe annet vil folk med tiden ha. Facebook står iallefall over valget mellom to ting. Det å beholde brukerne sine så lenge som overhode mulig gjennom å lagre (eller holde som gissel, avhengig av ditt synspunkt) mer og mer av brukernes data og dermed skape en større barriære for avhoppere. Er de inne er de inne, er de ute er de ute (dog, de sletter jo ikke dataene, de tas vare på).
    Eller de kan ha et større tidsperspektiv, og innse at tjenesten ikke vil vare evig. De har dataene sine hos seg, men lar andre steder hente vennelisten og bildene dine (med din tillatelse selvfølgelig). Gjøre folk til eier av sine egne data. Jeg kan bruke vennelisten min andre steder jeg har bruk for den (epost, IM, andre nettsteder).
    Om førstnevnte slår til, vil jeg en gang slette alt av data fra profilen min. Alt jeg har lagt igjen av data blir da borte. Om sistnevnte slår til, vil jeg nok beholde profilen min og vennelista mi. Jeg vil kanskje ikke være innom siden min like ofte, men oftere om scenario 1 slår til.

    Men folk flest bryr seg nok ikke om dette. Folk flest har en Facebook-profil med dill og dall. De ser ikke, nei, de BRYR seg ikke om hvem som eier eller ikke eier sine opplysninger. De kunne ikke brydd seg mindre at det ikke er DIN venneliste, men FACEBOOKs liste over dine venner. Men det er et helt annet problem, og er nok grunnen til at Facebook kan gjøre som de gjør. Facebook får høre det fra Scoble (selv om han mente at Facebook kunne ha rett mht. dataportabilitet og personvern), men den gemene bruker bryr seg ikke. Folk anser nok ikke Facebook-profilen sin som sin egen til å begynne med.

    Vant jeg førstepremien for NRKbetas lengste kommentar nå nettopp?

    Svar på denne kommentaren

  3. Trond Kjetil

    Åh, men tenk det *drømme*.
    Én kontaktliste. Ikke lenger en drøss fragmenterte kontaktlister, Gmail/Gtalk, Windows Live, Facebook, YouTube, Twitter, FriendFeed, Mento, med mennesker som har individuelle preferanser for hvor de vil kontaktes og individuelle preferanser for hvor de vil kontakte folk, og individuelle preferanser for hvor de vil kontaktes med forskjellige henvendelser.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Trond Kjetil Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.