nrk.no

VG lanserer værtjeneste

Kategori: Nettjenester


Himmelen over NRK idag, ifølge en N95

VG Nett er lei av regn og yr og lanserer nå sin nye værtjeneste pent.no.

Det gjenstår å se om været i Norge blir bedre av dette, men vi er uansett glad VG og Storm lanserer en konkurrent til yr og håper de to nettstedene kan spille hverandre bedre og sammen ta værtjenester til et nytt nivå.

Pent.no er stort og fargerikt. Men er ikke graderinger og avrundede hjørner litt 2005? Spøk til side, det blir uansett vanskelig for oss i NRKbeta å komme med en objektiv og uavhengig analyse av pent.no, men det hindrer jo ikke dere nådeløse NRKbeta-lesere å komme med kommentarer. Hva synes dere? Noe vi bør fikse med yr umiddelbart dersom vi skal klare oss i forhold til denne nye konkurrenten?

57 kommentarer

  1. Henrik Christiansen

    Jeg kan ikke helt si at jeg likte siden til VG. For mye bruk av Flash og designet er stygt.

    Yr.no derimot, er min nye favorittside. Siden jeg seiler er det en genial side, med time for time med vindhastigheter og vindretninger. Creds for yr.no, den er virkelig blitt bra!

    Svar på denne kommentaren

  2. Minus:
    – pent.no gir sidelengs scrollbar på 1024-skjerm. Håpløst. Det er for mange som har det fremdeles til at støtte for det kan droppes.
    – der en kan velge mellom Norge og Europa tar det laang tid før det skjer noe etter du har trykket. (9 sekunder på min maskin.) Jeg trodde først den ikke funket.
    – de pilene som du kan bla med for å velge dag og sted burde vist som innaktive når de ikke kan trykkes (= når du er i ene enden av en liste).
    – litt i meste laget med gradering. Tanken er fin men det blir altfor mye. yr.no virker mye ryddigere.

    Pluss:
    – pollenvarselet var oversiktelig.

    Klarer ikke helt å bestemme meg for om time for time varselet er bra eller ikke.

    Svar på denne kommentaren

  3. Eirik Solheim (NRK)

    @Snorre Milde:
    Jeg tar på meg 100% skyld for trøbbelet med linken. Jeg publiserte med æ i URL. Det fungerer faktisk noenlunde bra, men ikke perfekt.

    Så gjorde jeg noe som egentlig bare gjør det enda verre. Jeg endret til «ae» i etterkant. Trodde jeg hadde litt tid på meg pga. treghet i feedburner/twitter, men dengang ei.

    Når det gjelder link med æøå i kommentarer ser det ut som de ikke fungerer nei…

    Jeg får bare (nok en gang) fremheve at vi jobber med en vesentlig oppgradering av hele NRKbeta…

    Svar på denne kommentaren

  4. Synes VG Vær var sørgelige greier. Designmessig så er dette absolutt ikke noe nyskapende og viser vel bare at de er veldig inspirerte av Windows i VG. Tror ikke Yr.no har så mye å frykte, men VG.no har jo en del lesere, så besøk får den nok (dessverre).

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har i alle fall en ting som irriterer meg med yr.no. På oversiktssiden for et sted er det fine bokser med sekstimersbolker med vær. Av en eller annen grunn fjernes en boks når *starttidspunktet* er passert, så fem over seks er det ikke lenger mulig å se hvordan været skal være utover morgenen og formiddagen. Jeg sendte mail til yr.no om dette for noen måneder siden og fikk bare til svar at jeg kunne gå inn og se på time for time-oversikten, og det er jo riktig, men da må jeg klikke og vente på sidelasting enda en gang helt unødvendig. Det burde da være logisk at et varsel ikke fjernes før *sluttidspunktet* er passert?

    Svar på denne kommentaren

  6. Odin / Velmont

    Hm. Auga brukar lengre tid på å scanna etter informasjonen på yr.no. Eg kjenner at VG sin pent.no gjev meg eigentleg den informasjonen eg er ute etter litt kjappare og greidare enn yr.no.

    Men yr.no _ser_ mykje finare ut, og er med ein gong betre um eg vil gjera noko meir avansert ser eg.

    Likevel er det store, store grunnen til at eg veljer yr.no at han er på nynorsk, oh hekkan so ekstremt sexy!

    Svar på denne kommentaren

  7. Frank Paul Silye

    Det eneste interessante med pent.no er integrasjonen med Google Maps, og det er vel egentlig ikke noe så veldig. Layouten er helt horribel. Det er sjeldent man ser noe så dårlig fra professjonelle aktører i dag (ja, med unntak av Operaens nye websider).

    yr.no er og blir et av Norges beste nettsteder.

    Svar på denne kommentaren

  8. Designmessig tipper jeg en stor del av befolkningen vil foretrekke pent.no (selv om det tydligvis ikke gjelder flertallet her). At det likner på Vista og ikke har et API, er nok noe den jevne bruker ikke bryr seg så mye om.

    Men siden yr.no er finansiert av skatte/lisenspenger, har man jo uansett ikke så mye å frykte 😉

    Svar på denne kommentaren

  9. Jeg irriterer meg en smule over at OBS-varselet viser uansett om jeg kikker på været for Stavanger eller Køben og OBS-varselet gjelder for f.eks. Troms.
    Fint at det ligger på forsiden, men kunne tenkt meg at det forsvant når det ikke hadde noen geografisk nærhet til stedet jeg sjekker været på. I vinterhalvåret kan denne boksen bli ganske stor…

    Svar på denne kommentaren

  10. Synes yr.no burde ha en mobil-versjon, Tar altfor lang tid å laste den ned på mobilen. Dessuten får jeg nesten alltid «Tidsavbrudd for tilkobling» når jeg prøver å koble meg til nrk’s sider med mobilen. Vet kke om det er min Nokia N73,Netcom eller NRK som har skylden i det…

    Ellers er yr.no overlegen pent.no 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. Tipper dette kommer til å bli en suksess for VG, på samme måte som alt annet de tar for seg, dessverre. Skal bli spennede å følge med på trafikken.

    Tips til yr.no: promoter mobil-versjonen nå. Ingen tar med seg pc’n på stranda…

    Svar på denne kommentaren

  12. Anders Hofseth (NRK)

    @magne & ts

    mobilversjonen av yr har endel svakheter og bruker heller ikke samme værdata som yr, så vi har valgt å ikke rope høyt om den ennå. Men til høsten er mobilversjonen på plass. Da skal vi si ifra.

    Svar på denne kommentaren

  13. Man må vel iallfall kunne si at pent.no er noe helt annet enn yr.no. Yr.no er definitivt penere og mer avansert enn pent.no. Men selv om jeg foretrekker yr.no, skal jeg ikke utelukke at f.eks. moren min vil foretrekke pent.no. Rett og slett fordi yr.no blir litt for komplisert for henne.

    En ting jeg savner på yr, er muligheten for «favoritter». Altså at jeg kunne lagt inn f.eks. Oslo (der jeg bor), Sandefjord (der foreldrene mine bor) og Blefjell (der vi har hytte) som favoritter, og at disse alltid lå tilgjengelig på forsiden. Riktignok husker den de siste søkene, men jeg kan ha søkt mange steder mellom hver gang jeg er på besøk hjemme i Sandefjord og da kan den ha forvunnet ut av listen.

    Skjønner at jeg er litt lat når jeg gjerne vil slippe å søke opp Sandefjord, men er ikke hele internett egentlig basert på at folk er late da?

    Svar på denne kommentaren

  14. Jeg har et par ankepunkter mot yr.no (som jeg bruker daglig):

    1) Vær-animasjonen på forsida – den suger livskraften ut av den stakkars laptopen min, er aldri interessant for meg og presenterer veldig lite (nyttig) informasjon i forhold til hva den «koster».

    2) Enig med forrige kommentar; en «permanent» favorittliste hadde vært kjekt. Kanskje bare en avkrysningsboks ved siden av de sist besøkte, for å bestemme om de skal huskes permanent eller ikke? Muligheten for flere sånne lister hadde også vært fint; jeg reiser ofte, og det kunne vært kjekt å veksle mellom «mine byer» og «hjemme», f.eks.

    3) Jeg kunne tenke meg sånne «vær-bokser» som var populære på nett i gamledager, sånn at jeg kan legge en boks med siste observasjoner og/eller varsel for enkeltdager (kanskje en uke fram i tid?) på hjemmesiden/bloggen/hvor det nå måtte passe. Nesten gratis reklame/tilbakelinking til yr.no ville det blitt.

    4) Mine bekjentskaper i meteorologkretser stusser over at HIRLAM-modellen brukes framfor ECMWF for nord-Europa, da sistnevnte visstnok gir mer presise varsler. Jeg har ikke peiling nok til å verifisere dét, men jeg ser at pent.no sitt varsel for i morgen er litt annerledes enn yr.no sitt, for her hvor jeg befinner meg. Ut fra min lokalkunnskap og hva jeg ser ut av vinduet nå, tipper jeg at pent.no kommer til å treffe best.

    Ellers er jo konkurranse fint, og totalt sett synes jeg yr.no er klart best, men pent.no kommer nok til å få mange brukere med det man kanskje kan kalle et «no-nonsense»-design for «ikke-nerder». Tabloid, er kanskje ordet.

    Svar på denne kommentaren

  15. Erik Bolstad, redaktør for yr.no

    Tusen takk for så flotte og konkrete tilbakemeldingar!

    1. Nokre brukarar har problem med kartet. Vi er veldig usikre på kvifor, men prøver å finne ut av det!

    2. Favorittliste står på arbeidslista vår, men det vil nok ta tid før vi finn ei god form på dette. Kom gjerne med tips til korleis vi kan gjere dette (heilt konkret!)

    3. Sånne boksar kjem faktisk i neste veke! Eg sit og testar dei akkurat no, og skriv brukarrettleiingar for harde livet 🙂

    Eg har lagt ut «PHP-varsel» òg, ta gjerne ein titt på http://www.yr.no/verdata/1.5542682 og fortel meg kva du tykkjer!

    4. Eg er ikkje meteorolog eg heller, men i fylgje dei som har peiling, er Hirlam4 best for Noreg. Vi brukar EC-modellen (den du kallar ECWMF) for alle andre stader enn Nord-Europa. Så vidt eg veit er Hirlam4 svært god, men er ikkje så god på dei mest utsette stadene (vi melder f.eks. ofte for svak vind heilt ytst på kysten og i høgfjellet). EC-modellen er ikkje perfekt han heller – vi melder f.eks. ofte for mykje nedbør i dei nordlege delane av Sør-Amerika.

    Eg har laga ei forklaring på korleis vi lagar varsla våre på http://www.yr.no/om_yrno/1.3687572

    Vi er veldig spente på konkurransen frå pent.no. Fyrst og fremst er vi veldig glade for at det blir lagt ut så mange fleire vêrvarsel. Utan yr.no hadde truleg Storm ikkje laga slike omfattande tenester som dei har gjort med pent.no. Det at det kjem fleire vêrtenester er bra for alle.

    Og sånn heilt til slutt så tykkjer vi det er ein ekstra fjær i hatten at pent.no har «rappa» såpass mykje frå yr.no (f.eks. meteogrammet).

    Svar på denne kommentaren

  16. Pål Bråtelund

    Sånn. Nå som lanseringsstøvet har lagt seg sånn noenlunde og drapstruslene har uteblitt (i seg selv et suksesskriterium når vi i VG Nett lanserer tjenester), så drister jeg meg til å kommentere vår tjeneste inne i selve ulvehiet.

    Vel. Den aller mest saklige kritikken av pent.no har jeg funnet her på NRK Beta, og kanskje noen av de mest reflekterte responsene av NRK selv.

    Sånn. Nok spyttslikking.

    Vi har lansert en konkurrent til Yr, noe som i seg selv er en utfordring. Jeg er glad for at vi ihvertfall har unngått å få et plagiatstempel på oss, selv om Erik mener at vi kanskje har stirret litt for hardt på meteogrammet til Yr. Anders har nok mer rett i sin kommentar, selv om vi nok står langt fra hverandre i definisjonen av begrepet «ren kopi».

    Først og fremst var målet vårt å gi leserne en værtjeneste som var bedre enn den vi selv hadde fra før. Om den kan konkurrere med Yr så blir vi ekstra fornøyde, for vi har respekt for den suksessen dere har oppnådd. Yr er ei framifrå teneste (også på nynorsk).

    Sølves og ads innlegg reflekterer i stor grad det vi ville. No-nonsense, no-geek, slik som mora mi kan bruke.
    Hun er ikke så interessert i åpne APIer. Foreløpig. Lurer på om hun kommer til å kaste seg over meg og gjøre meg arveløs på grunn av valideringa.

    Visuelt ville vi gi folket en kjempe-widget. Om den er inspirert av Windows, Konfabulator, iPhone eller noe annet er egentlig underlagt ønsket om å gi en god væropplevelse. At noen synes det er i det meste laget kan vi leve med. Selv om jeg bortimot er fanboy av Yr, så må jeg innrømme at den ser litt anemisk ut nå på min glossy 24″. (Trekk fra litt for bias og fartsblindhet for dere skyter meg :))

    Lanseringsversjonen av pent.no er grei men har noen kritiske mangler, selv for nedre baseline av brukerne og vi skal til å utbedre det nå i halen av lanseringen. En god del av responsen har vært at vi sliter med presisjon på søkeresultater. De samme menneskene mener Yr sliter med det samme, uten at jeg har etterprøvd dette i noen utstrakt grad. Her snakker vi nok i stor grad opplevde problemer, muligens ikke faktiske. Folk gjør og sier mye rart.

    Dette er ikke noen forsvarstale. Jeg tenkte kanskje det kunne være interessant å høre hva vi har tenkt, glorete eller ei.

    Svar på denne kommentaren

  17. Anders Hofseth (NRK)

    @ Pål
    Takk for at du er innom og forteller hva dere har tenkt. Kudos er i posten! Håper ikke du opplever beta alt for mye som et ulvehi, vi prøver så godt vi kan å være dannede. Som sagt noen sider lengre opp, er vi ærlig og oppriktig glade for konkurranse – det holder oss unna sofaen.

    … og skulle det ha vært noen kopiering på gang ville vi bare vært stolte over det, Imitation is the sincerest form of flattery, som det heter 😉

    Svar på denne kommentaren

  18. Asbjørn Ulsberg

    Eirik, dere bør oppdatere til siste versjon av WordPress eller innstallere et plugin som tar seg av videresending fra gamle URL-er til nye når gamle endrer seg. Dette er ikke første gang jeg får 404 på en NRKBeta-artikkel. Et bra plugin for oppgaven er f.eks. Permalink Redirect som jeg har brukt med stor suksess før WP 2.5 (der denne funksjonaliteten er innebygget).

    Ellers enig med absolutt alle andre kommentarer i at Pent.no var en stygg affære. Enda styggere enn det visuelle er koden. Den er helt ubegripelig! Rundt linje 142 dukker det plutselig opp et STYLE-element. Midt inni BODY! Det er flere hundre linjer med inline CSS og JavaScript. Layouten bygges opp med tabeller. Og de skryter på seg å være XHTML i DOCTYPE!

    Hjelpe, trøste og bære for en forferdelig kvalitet det er på absolutt alt det VG klarer å hoste opp, i alt fra sine egne nettsider til Pent.no til sin egen fysiske papiravis.

    Svar på denne kommentaren

  19. Det er faktisk over 1300 feil på forsiden. Bedre å kalle en spade for en spade og bare droppe den doctypen tror jeg…

    Ellers må jeg si at jeg synes – som en del andre her – at det var i overkant glorete. Liker yr bedre, men det var en konsis og kortfattet forside, det skal VG ha for. Som Pål Bråtelund sier her, så er nok målgruppen til pent.no i større grad «mor» og andre mindre tekniske mennesker, mens yr ønsker å favne alle, også oss nerder som vil ha åpne APIer og slikt.

    Men seriøst, hvordan i alle dager klarer siden å generere 1300 feil i w3 sin validator? Den siden kunne vært generert vesentlig mye enklere enn det man får intrykk av fra kildekoden…

    Svar på denne kommentaren

  20. Pål Bråtelund

    I utvikling så finnes det mange metodikker. Og mange kan være uenige i hva som er best. Man kan sikkert klare å starte en mindre borgerkrig ved å begynne å diskutere det.

    Noen miljøer har vesentlig fokus på at ting gjøres riktig i forhold til kode, noen til funksjonalitet, noen lanserer finessene samtidig med et veldig forsinket hovedprodukt, andre lanserer mer eller mindre funksjonsdyktige prototyper.

    I dette prosjektet, og da mener jeg utelukkende pent.no, så har vi nå et produkt som fungerer slik som vi ville at det skulle fungere i de fleste nettlesere. Ergo har vi det VI mener er en lanseringsdyktig tjeneste.

    Det betyr ikke at vi er ferdige. Det betyr ikke at vi aldri kommer til å lansere åpne APIer og toppvalidert kode.

    Prioriteringen vår er altså at vi vil ha ting på lufta, ikke imponere W3-validatoren.

    Beklager hvis du tar det tungt. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  21. Martin Berglund

    Jeg forstår godt fokusen på en enkel tjeneste for folk flest, som er helt grei i de fleste nettlesere. Men er ikke steget fra toppvalidert kode til det griset som er under pent.no-panseret ganske langt?

    Jeg ville nesten hatt utbetalt tillegg for utføre så faglig svakt teknisk arbeid. Om ikke det er en løsning som spytter ut alt sammen da 🙂

    Svar på denne kommentaren

  22. Pål Bråtelund

    @Martin. Nå har jeg grått nesten time av den krasse kritikken 🙂 Neida. En tåler litt mer etter åtte år i VG Nett.

    Det som hadde vært morsomt er en genuin debatt om utviklingsstrategier.

    En kan trygt si det kan virke som om NRK og VG har litt ulikt syn på utvikling, og det er helt OK.

    Det som du kalte faglig svakt teknisk arbeid har kanskje lite eller ingen betydning for brukeren. At tjenesten fungerer er det som er verdi for brukeren.

    Som jeg tidligere har skrevet så kan du ha verdens best programmerte tjeneste uten at brukerne lar seg affisere av det. Slik jeg opplever IT er det uendelig mye mer organisk enn forventet. Kast brukere på tjenesten og så skjer det mye uventet – selv når koden er velformet.

    Og da er vi tilbake til strategier. Noen utviklingsmiljøer kan drille en iterasjon til å være èn linje kode, som må testes og valideres før en kan gå videre. Jeg er svært betrygga om f.eks de som programmerer nettbanken min og rutesystemet til sporveien jobber på dette viset.

    Værtjenesten til VG derimot skal ha en annen type valør på verdien. Jeg sier ikke at det betyr at den MÅ gjøres quick and dirty, men skader det så lenge tjenesten snurrer rundt?

    Jeg ville være like bekymret om de som lager nettbanker og sporveisruting skulle lage VG Nett. (Sjekk prior.no eller statnett.no og forestill deg…)

    Jeg forsvarer ikke dårlig validering. Jeg bare nekter å se på det som verdi for brukeren, inntil feil gjør at tjenesten ikke fungerer.

    Og det betyr ikke at man ikke skal rydde i lokalet etter at dørene har åpna.

    Det skulle rett og slett vært et forum i Norge for diskusjon av utviklingsstrategier. Jeg tror det setter mer preg på nettutviklingen enn vi tror.

    Svar på denne kommentaren

  23. Øyvind Solstad (NRK)

    @Pål skrev:

    En kan trygt si det kan virke som om NRK og VG har litt ulikt syn på utvikling, og det er helt OK.

    Jeg tror nok det finnes ganske mange ulike strategier for utvikling her i NRK. Noen forutsetter knall nøyaktig planlegging og at alle detaljer stemmer før ting går på. Store tv-sendinger er eksempler på dette.

    Andre ganger tar vi en «google» og lar ting være beta når vi legger det ut første gang. NRKbeta er et eksempel på dette. Og P3 er også villige til å la brukerne være med på løpet, ta i mot tilbakemeldinger og rette underveis. Dette funker veldig bra når det gjøres på de riktige stedene.

    Jeg skal ta ballen på det du skriver Pål, og lage en sak på nettopp dette: Hva slags utviklingsstrategi funker på forskjellige prosjekter? Det er et interessant tema fordi det nettopp har så mange sider ved seg.

    Svar på denne kommentaren

  24. Pål Bråtelund

    Hurra, Øyvind.

    AGILE
    LEAN
    SCRUM
    BDD
    AUP
    MIT
    RAD
    RUP
    CRYSTAL CLEAR
    UP
    XP
    DDD
    MSF – MSF4ASD/MSD4CMMI
    CATHEDRAL AND BAZAAR
    COWBOY
    WATERFALL & SASHIMI
    TDD
    KISS
    MDA
    ADM

    and the list goes on 🙂

    Svar på denne kommentaren

  25. Øyvind Solstad (NRK)

    Og straks kom Anders løpende vraltende og fortalte hva dette er. Interaktivitet i praksis.

    Til andre som lurte: En liste med navn på forskjellige utviklingsstrategier. Schibsted (som VG er en del av) bruker f. eks. LEAN (i følge jobbannonsene deres).

    Svar på denne kommentaren

  26. Anders Hofseth (NRK)

    presisering: schibsted hyrte i følge en jobbannonse lean (manufacturing)-eksperter – det behøver ikke nødvendigvis bety at konsernet lener seg på denne strategien ifbm nettutvikling.

    Svar på denne kommentaren

  27. Martin Berglund

    @Pål
    Det gleder meg å se et langt og utfyllende svar, og det er bra at du ikke trengte Kleenex 🙂

    Vi trenger helt klart en plass å diskutere utviklingsstrategier. Bakgrunnen for min tidligere kommentar var denne:
    – Hva taper eller vinner man på å utvikle med større fokus på god semantikk og validerende kode (ikke utvidet funksjonalitet (versjon 1.0)?
    – Og så blir oppfølgingsspørsmålet… hvor mye taper eller vinner man på valget i første fase, når man skal ta produktet til neste fase (versjon 2.0)?

    Spørsmålene dreier seg om ressurser, tid og penger, og det er i denne sammenhengen de ulike utviklingsstrategiene spiller sin viktige rolle.

    For pent.no sin del virker det som om utvikleren(e) har sin styrke i de underliggende systemene, fremfor mitt område (HTML og CSS). Dette er svært vanlig, også i NRK. Alle har sine interesse- og ekspertiseområder, og nøkkelen er å bruke ressursene riktig. Du ville for eksempel ikke engasjert meg som .NET-, PHP- eller Javautvikler, uten å angre bittert senere 😉

    Som du selv har påpekt flere ganger, fungerer tjenesten slik den er tenkt, og det er tross alt det viktigste. Når det er sagt, tror det er en relativt liten jobb som skal til for å rydde opp «under panseret». Det er bare snakk om prioriteringer, tid, penger og riktig folk.

    Når det gjelder diskusjonsforum er jeg (nesten) programforpliktet til å anbefale Kreativ1.no sitt forum, som jeg jobber med på fritiden 🙂 Hjertelig velkommen dit!

    Ellers ser jeg gjerne at diskusjonen fortsetter her også!

    Svar på denne kommentaren

  28. Magnus Kolstad

    Steve Jobs:

    Most people make the mistake of thinking design is what it looks like. People think it’s this veneer — that the designers are handed this box and told, ‘Make it look good!’ That’s not what we think design is. It’s not just what it looks like and feels like. Design is how it works.

    Selvfølgelig er det viktigst at ting fungerer for sluttbrukeren, men det er også viktig at det ikke er for mange kompromisser. At en nettside fungerer fint for sluttbruker når den har 1000+ valideringsfeil er hovedsakelig takket være snille nettlesere.
    Det kan være farlig å legge seg på den lista. Én oppdatering i en nettleser og man mister en stor brukergruppe.

    Svar på denne kommentaren

  29. Pål Bråtelund

    Oi. Mange presiseringer og jeg skal hive meg på.

    @Øyvind og Anders når det gjelder utviklingsstrategier. LEAN er både en managementfilosofi og også overført til nettutviklingsmetodikk. I første runde er det nok førstnevnte som man sysler med i Schibsted. Så Anders har rett i sin post. Det betyr ikke at man ikke også vil titte på LEAN, AGILE LEAN eller tilsvarende til nettutvikling. Ville vel egentlig være naturlig tanke, men jeg tror man er mest mulig pragmatisk. Noen deler av Schibsted bruker til og med Xtreme Programming, og det i svært rigid form. Så det er åpning for mange løsninger.

    @Martin. Vi er enige egentlig. Nå kan det hende vi har planer for hver bit på siden som gjør at hver enkeltstående modul tilsammen ser mer grisete ut enn det bør. Men en nøsting av feil er allerede på tapetet.

    Så kan vi heller diskutere om BETA, 1.0, 2.0 etc er adekvate begreper for organisk utvikling av tjenester i (forhåpentligvis) kontinuerlig forbedring. Er det gammeldags, eller trenger vi begreper som viser fremdrift.

    Ta for eksempel papiravisene Dagbladet og Verdens Gang. Dagbladet har en tradisjon for nylanseringer, redesign og kommunisert pang-pang-nå-girer-vi-opp. VG har gjennom de siste 30 åra ikke gjort det slik. Likevel ser ikke VG ut slik som den gjorde i 2003 eller 1994 (selv om noen mener det:)). VG-måten har vært å flikke og klemme og endre ting fremover.

    Ergo er disse begrepene muligens ikke dekkende for det vi holder på med? Jeg har ikke trukket noen konklusjon her.

    Skal sjekke ut Kreativ1.no (og i tråd med tanken over lage et Kreativ2.no :))

    Svar på denne kommentaren

  30. Erik Bolstad, redaktør for yr.no

    Dei som har lese den førre kommentaren min på denne saka (lagt ut 30. april kl 21.57), såg kanskje at eg reklamerte for javascript-varsel frå yr.no.

    Vi har lagt ut denne nye tenesta no, men han er framleis litt skjult (vi vil gjerne teste og få kommentarar før vi legg ut endeleg over helga) – det er skummelt å rulle ut ny versjon rett før pinse!

    Javascript-varselet er fire enkle boksar som kven som helst kan leggje på side eigne heimesider og få automatisk oppdatert varsel frå yr.no.

    Du får opp dette tilbodet ved å leggje til «data.html» i slutten av URL-ane våre, for eksempel http://www.yr.no/stad/Noreg/Telemark/Sauherad/Gvarv/data.html (som er der eg skal vere i pinsa!)

    Vi har lagt ut fire variantar no, men kjem sikkert til å utvide etter kvart.

    Kva tykkjer de? Er dette bra?

    Svar på denne kommentaren

  31. Dette ser veldig bra ut. Flott med flere muligheter. Jeg prøvde javascript-varselet. Det fungerer fint bortsett fra når jeg bruker søkeboksen, da prøver den å laste hele svarsiden inn i boksen, så jeg ser bare øverste hjørnet av siden.

    Svar på denne kommentaren

  32. Asbjørn Ulsberg

    Jeg mener dette overhodet ikke handler om utviklingsstrategi- eller metodikk. Uansett om man vil være tidlig ute med tjenesten, om den er utviklet med parprogrammering, om man har hatt SCRUMM-møter underveis i utviklingen eller ikke, osv. påvirker ikke om man vet forskjellen på HTML 4.01 Strict og Transitional. Enten så gjør man det eller så gjør man det ikke og metodikken man benytter for å komme til målet har ingenting å si for om man benytter seg av HTML-elementer som W3C har frarådet bruk av i over 10 år eller ei.

    Videre mener jeg at når resultatet, uansett hvordan du kom frem til det, inneholder 1.300 absolutte og uomtvistelige feil, spiller det absolutt og overhodet ingen rolle hvordan løsningen «ser ut» i en nettlser. Det blir som å unnskylde huset du nettopp har oppført ved hjelp av knappenåler, teip, pappmassjé og hårnåler med at «Men det ser jo pent ut, og se her — døra åpner seg helt fint!». Det ville ikke holdt i en snekkersammenheng og det holder ikke i en webutviklingssammenheng heller, hvis man går løsningen tettere i sømmene.

    Dessverre stilles det ikke krav til kvaliteten på nettsider som blir utviklet i Norge (av og i det private i hvert fall), men det gjøres heldigvis når man bygger hus. Hadde snekkere i Norge utført arbeidet som VG sine webutviklere gjør sitt, ville husene i Norge tatt livet av sine beboere flere ganger daglig.

    Jeg ser at man nå er nede i 215 feil i W3Cs validator, noe som selvsagt er en stor forbedring. Gratulerer. Jeg må allikevel få lov til å påpeke at:

    table ikke skal benyttes til designformål
    language-attributtet aldri har eksistert i noen Strict-DTD og ikke har vært nødvendig å bruke på over 10 år
    style-elementet ikke har noe som helst å gjøre midt inni body
    – attributtene onload, border, frameborder og elementet iframe ikke er gyldig å benytte.

    I tillegg til disse feilene er det gjort en helt grensesprengende mengde med dårlige valg, som f.eks.:

    – Sinnsyke mengder med inline script. Lar seg ikke cache og gjør gjenbruk umulig.
    – Sinnsyke mengder med inline style. Lar seg ikke cache og gjør gjenbruk umulig.
    – Bruk av tabeller til design og bruk av div-elementer til tabulære data. Hva i all verden?! Hele sida er bygget opp ved hjelp av tabeller fremfor CSS, mens når dere skal vise dét table-elementet faktisk eksisterer for, så benytter dere div med klasser av typen «GO_headtable», «row», «GO_cellhead», «GO_headcell0» osv.
    – Bruk av non-breaking space til designformål fremfor mer passende metoder som CSS-egenskapene padding og margin.

    Jeg stopper der, selv om det fortsatt er mye å ta tak i. Løsningen bærer fortsatt preg av å være laget av folk uten særlig høy webutviklingskompetanse og har fortsatt en elendig kodemessig kvalitet. At en webside som ikke er mer enn to skjermhøyder stor bruker mer enn 1100 linjer med HTML og inline CSS- og JavaScript-kode for å bli til tyder på manglende kompetanse og lite forståelse for mediet det jobbes med.

    Problemet med å lage løsninger av så lav kvalitet som dette er ikke bare at W3C sin validator og entusiaster som meg synes det er dårlig, men også at det koster mer penger å servere (større kode koster mer båndbredde å servere og båndbredde koster penger), mer penger å utvikle (mer kode tar lenger tid å skrive og tid er penger), mer penger å videreutvikle (en stor og rotete kodebase er vanskeligere å vedlikeholde enn en som er liten og elegant) og mer penger for brukerne å laste ned (datatrafikk koster penger på mobiltelefoner og jo mer data, jo mer penger).

    Dessuten er løsninger av dårlig teknisk kvalitet stort sett (og det gjelder i dette tilfellet) vanskeligere å benytte seg av for en bruker enn løsninger av høy teknisk kvalitet, spesielt hvis brukeren har handikapp som blindhet, svaksynhet, bevegelsesuførhet, fargeblindhet, osv. Hadde W3C sine standarder og retningslinjer blitt fulgt til punkt og prikke ville brukerne tjent på det minst like mye som VG ville tjent på det selv.

    Når jeg ser på kodekvaliteten på VG.no gir det meg ikke store forhåpninger om at noe av dette skal synke inn, spesielt med tanke på hva Torry Pedersen en gang nokså arrogant svarte på kritikk i forhold til kvalitet, etterlevelse av standarder o.l.: «VG.no er størst på nett i Norge, så noe må vi jo gjøre riktig». Men det hadde naturligvis vært morsomt å bli gledelig overrasket for en gangs skyld.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.