nrk.no

Oppklaring om NRKbeta og gulltaggen

Kategori: NRKbeta


Superfamily i Spektrum under Gulltaggen

Jeg følger for tiden diskusjonen under artikkelen «Gulltaggen 2008: “Piracy kills music” årets internettstrategi = latterlig«. Her trengs tydeligvis noen oppklaringer.

Det var jeg som meldte NRKbeta på gulltaggen. Rett og slett fordi vi har fått såpass mye positiv oppmerksomhet at jeg tenkte vi kanskje hadde en sjanse til å få litt formalisert skryt i form av en pris. Jeg er så urutinert at jeg ble litt overrasket da jeg så at det kostet penger å melde på arbeider, men etter litt prat med folk som har mer erfaring enn meg i forhold til slike arrangement skjønte jeg at dette er vanlig.

Jeg var også usikker på hvilken kategori jeg skulle melde NRKbeta på og var nok litt overentusiastisk da jeg la inn NRKbeta i flere kategorier. Inkludert kategorien for internettstrategi. Dette har jeg allerede utdypet i en kommentar på artikkelen om Piracy Kills Music:

Jeg innrømmer at det var ganske optimistisk, men jeg meldte faktisk på NRKbeta i kategorien Internettstrategi også.

Hadde en tanke om at åpenhet, lytte til publikum, tale mot DRM og lukkede løsninger samt “…be the best provider of your content…” etc. kunne klassifiseres som en slags strategi.

Vi ble kun nominert i kategorien for beste bedriftsnettsted. Og det var nok her vi helt klart hørte hjemme. Vi er stolte over at vi ble nominert og ser på det som en anerkjennelse. Selve gulltaggarrangementet var usedvanlig bra og det er ikke en stor overraskelse at en utdeling som arrangeres av reklamebransjen for reklamebransjen også har fokus på denne.

Men så får vi klager på at vi tillater oss å kritisere et av valgene som ble tatt under arrangementet. Vi får beskjed om at vi bare syter fordi vi ikke vant.

Jeg skjønner at man fort ender med å kaste stein i det berømte glasshuset dersom man kritiserer en kåring som man selv har vært med på, men det bør også være relativt enkelt å forstå at diskusjonen rundt valget av Piracy Kills Music ikke handler om dette. Den handler om det faktum at platebransjens håndtering av ulovlig nedlasting i en årrekke har blitt kritisert som mislykket og feilslått. At det å henge ut og rakke ned på sine egne fans blir sett på som en ganske dårlig strategi. Det var den eneste prisen som fikk piping fra salen og ikke applaus. Nominert eller ikke, for NRKbeta er det svært naturlig å kommentere denne saken. Vi har ved flere anledninger drøftet musikk, rettighetshåndtering og strategier for mediedistribusjon på nett.

NRKbeta ønsker å være så uavhengig som mulig. Vi har ikke reklame og vi går ikke av veien for å skryte av NRKs argeste konkurrenter. Så får vi ta en vurdering av dette med prisutdelinger. Kanskje vi må ende opp med et prinsipp om at slikt blir vi aldri med på. Det ødelegger vår uavhengighet. Virker litt rart det også. Vi kommer uansett til å fortsette å kommentere avgjørelser som vi er uenige i, journalistikk som er unøyaktig og undersøkelser som virker tvilsomme.

Oppdatering:
Jon Hoem har noen veldig bra refleksjoner om McCann sin egen alanyse av sitt eget arbeid.

25 kommentarer

  1. Gulltaggen 2008: “Piracy kills music” årets internettstrategi = latterlig

    […] Etter masse diskusjon (som vi digger) og meldinger om at vi er noen sutrepomper, fant vi det på sin plass med en oppfølging til dette. Kom gjerne med din mening i kommentarfeltet under, men les “Oppklaring om NRKbeta og Gulltaggen” først. Forøvrig står undertegnede inne for alt som står i den opprinnelige artikkelen over her, enten NRKbeta hadde vært med i konkurransen eller ikke. gulltaggen gulltaggen2008 piracy kills musicDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  2. Kjetil Kjernsmo

    Det var vel bare en person, med nick Julius, som beskylte NRKBeta for å syte. Og han er vel den eneste som klarer å forsvare PKM også, alle andre ser hvordan PKM er skadelig for musikkbransjen. Bloggposten var såvidt jeg kan se helt på sin plass, og veldig relevant.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg kan vel ikke annet en å legge inn et hedersord til NRKBeta her. Dere er virkelig et foregangsprosjekt til beundring for svært mye av det som skjer på den digitale arenaen i Norge.

    Så selv om det ikke ble noen glasskule på stålstrå denne gangen er vel feedbacken fra miljøet enda bedre? :o)

    Svar på denne kommentaren

  4. Nå tror jeg det er viktig å holde diskusjonen på riktig spor. Denne prisen handler mer om denne aktiviteten – og ikke platebransjens strategi for kjøp/salg/nedlasting via internett generelt (her er vi forøvrig alle svært enige). Målet med kampanjen var å endre holdningene til målgruppen. Jeg synes det var en meget smart valg å bruke pengene der man faktisk treffer målgruppen – noe jeg alene kan se er grunnlag for nominasjon til Gulltaggen. De gjorde pre og post-tester for å teste holdningsendring i den demografiske målgruppen 15-25 år, og hadde en endring på 7% i negativ holdning til piratkopiering. Anbefaler også å lese strategidokumentet som ligger på tigjengelig hos Gulltaggen tinyurl.com/6absst (PDF) Det er 36 sider lagt med meget grundig dokumentasjon.

    Forøvrig ønsker jeg å avklare at jeg verken jobber i noen av selskapene som var involvert, ei heller var i nærheten av å påvirke avgjørelsen, så vet dere at jeg i alle fall er objektiv. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Selvom jeg ikke synes det forrige innlegget var ett av de mest nyanserte innleggene jeg har sett her på NRKBeta, så synes jeg allikevel det var legitime uttalelser.

    Chin up, la de som ønsker å bo i fortiden forbli der en stund til, de kommer nok daltende etter om en stund.

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik Solheim (NRK)

    @Turbotoddi
    Wordpress hadde tatt med punktum i tinyURL, det var derfor den ikke virket, har fikset det nå.

    Ellers så får vi bare slå fast at vi er svært uenige. Vi syntes det er et dårlig valg å gi gulltaggen for beste strategi til denne kampanjen.

    Svar på denne kommentaren

  7. «Så får vi ta en vurdering av dette med prisutdelinger. Kanskje vi må ende opp med et prinsipp om at slikt blir vi aldri med på. Det ødelegger vår uavhengighet.»

    Neida, for noe tøys. Det ligger da i sakens natur at man har lyst på anerkjennelse hvis man har vært flink. Og joda, det går an å kritisere en vinner likevel, det krever bare litt mer av leseren. Kjør på.

    Svar på denne kommentaren

  8. Eirik Solheim (NRK)

    Hehe. Som bergenser er jeg alt for arrogant til at jeg sånn uten videre lar all mulighet til formell skryt og anerkjennelse forsvinne… Vi kjører på og melder oss glatt inn ved neste prisutdeling.

    Vi får bare bli enda flinkere på forbehold og tydeliggjøringer når vi kommenterer ting vi selv er involvert i på en eller annen måte.

    Svar på denne kommentaren

  9. Det hadde vært mer voksent av NRKbeta å opparbeide en evne til å glede seg over at andre har suksess i stedet for å vurdere forholdet til konkurranser.

    Det er lett å kritisere andre, men når dere tyr til skansene når jeg – en person – gir dere litt tyn for usportslig opptreden, burde dere kanskje gjøre noen refleksjoner om hva dere ønsker å formidle og ikke minst hvordan dere vil formidle det. Om dere ikke liker kritikk, bør dere være forsiktig med å kritisere andre.

    Svar på denne kommentaren

  10. Eirik Solheim (NRK)

    Vi liker kritikk og har fått mye skryt for å åpne opp kommunikasjonen fra NRK. Vi er ærlige på hva vi gjør bra og hva vi gjør dårlig og går ikke av veien for å innrømme NRKs svakheter.

    Men vi må også få lov til å forsvare oss når vi er uenige i innspill vi får.

    Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger. Både positive og negative. Vi slipper til alle og har til dags dato ikke sensurert ytringer her på NRKbeta.

    Håper ikke noen føler at det ikke er rom for å sette spørsmålstegn ved det vi skriver. Ved å trekke kommentarer opp i selve artikkelen og ved å publisere oppfølgingsartikler har vi mer makt enn muligheten dere alle har i forhold til å kommentere, men håper at vi likevel klarer å balansere de syn som ytres.

    Sett oss gjerne på plass om noen føler seg oversett eller urettferdig behandlet i debattene som oppstår her.

    Svar på denne kommentaren

  11. Øyvind Solstad (NRK)

    Vi forsvarer oss, Julius, fordi du mener at vi sutrer fordi vi ikke vant. Det gjør vi ikke.

    Vi mener vi kritiserer Gullruten fordi de har gitt prisen til en dårlig kampanje, som ikke er verken nyskapende eller effektfull. Vi mener ikke at vi burde få prisen, tvertimot.

    Det er da betegnende at folk i salen buer både under presentasjonen og utdelingen av prisen…

    Vi er rett og slett veldig uenige med deg at vi er usportslige.

    Svar på denne kommentaren

  12. Eirik Solheim (NRK)

    «Det hadde vært mer voksent av NRKbeta å opparbeide en evne til å glede seg over at andre har suksess…»

    Skal du uttale deg generelt om NRKbeta må du lese litt mer enn en artikkel. Vi har skrytt av andres suksess såpass mange ganger at den påstanden blir litt tynn.

    Svar på denne kommentaren

  13. Gulltaggen 2008 – the week after — Christoph Schmitz

    […] NRKbeta has written some lines about it, and commented it even more, but I must say that the awards were just stupid. 3 nominees that kept coming back in each category, that was just sad. Is this the best the business has to offer? The most retarded thing was that the “Piracy Kills Music” campaign was awarded the “Best internet strategy” award. Did no one see the stupidity of awarding this campaign “Best internet strategy”? How the hell can some campaign that I supposed to be a last effort to fix an overall terrible strategy by a whole business? Its pretty acknowledge that the music and movie industry has acted as dinosaurs for ages, suing their customers instead of giving the customers what they want. It’s a paradox so huge and stupid its just retarded. I can’t say that enough, retarded! […]

    Svar på denne kommentaren

  14. Solstad, du har jo overhodet ikke satt deg inn i kriteriene for å vinne «årets nettstrategi». Effekt, effekt, effekt er 3 stikkord, og her leverte Piracy langt over evne.

    Dokumentasjonen viser solid effekt, og det virker som om du overhodet ikke har satt deg inn i det du kritiserer når du påstår at kampanjen ikke hadde effekt.

    At du hørte noen som buet i salen bekrefter faktisk hvilket impact kampanjen hadde – folk må ha hørt om kampanjen om de bestemmer seg for å bue.

    Rett etter at man har tapt, ser det veldig dårlig ut å kritisere vinneren.

    Svar på denne kommentaren

  15. Øyvind Solstad (NRK)

    Å jeg gir opp, Julius. Du leser jo ikke hva jeg skriver. Jeg visste ikke at vi var nominert i den kategorien. Hverken da jeg satt i salen eller da jeg skrev artikkelen. Jeg hadde ikke «tapt» – som du kaller det. Vi satt faktisk og gledet oss over at både NRKbeta og yr ble nominerte, og at Rubenmann vant en pris. Vi i NRKbeta er strålende fornøyde bare å bli nominert!

    Det er da høyst diskutabelt hvilken effekt kampanjen har. Om du leser alle kommentarene, så har flere påpekt mangler ved dokumentasjonen som kampanjen har lagt ut. Å kalle det «solid effekt» er bare dumt.

    Dessuten så viser tall fra f. eks. MSN at det er en generell nedgang i såkalt aktiv nettbruk hos unge folk, så det er tusen potensielle feilkilder når en kampanje tar æren for en evt. nedgang i nedlasting av filer i Norge.

    Svar på denne kommentaren

  16. Det finnes feilkilder i alt av statistikk, men kunden – dvs. de som betaler – har brukt TNS-Gallup (altså en tredje part, hverken Tono eller McCann har målt effekten, men et uavhengig selvskap som er veldig flinke til å måle effekt).

    Les dokumentet, så ser dere selv at dette er kickass resultater. Om du velger å heller stole på tilfeldige bloggposter en TNS-Gallups analyse, er det veldig tydelig hvorfor NRKbeta ikke en gang ble nominert i denne kategorien.

    Svar på denne kommentaren

  17. Eirik Solheim (NRK)

    NRKbeta ble ikke nominert fordi vi ikke har noe i den kategorien å gjøre. Jeg har prøvd å forklare flere steder her at det var en urutinert avgjørelse av meg.

    Tar også selvkritikk på at resten av redaksjonen ikke ble informert tydelig slik at Øyvind kunne ha formulert sin opprinnelige artikkel bedre. Vi jobber svært desentralisert og har ikke redaksjonsmøter. Noen ganger gjør det at viktig informasjon ikke blir fanget opp.

    Det er vårt problem og kan ikke brukes som noen unnskyldning for mangelfull informasjon i artiklene våre. Likevel mener vi at vi med åpenheten og den svært tette oppfølgingen av innspill og kommentarer ender opp med et innhold av høy kvalitet.

    Våre synspunkt og klarhet angående vårt forhold til gulltaggen har nå kommet veldig klart frem gjennom to artikler og veldig mange kommentarer.

    Våre lesere får gjøre opp en mening om hvorvidt vi er en gjeng med usaklige og sutrende tapere eller om vår analyse av PKM som strategivinner har noe for seg.

    Får bare slå fast at vi er uenige med enkelte angående den avgjørelsen. Og at vi heller aldri kommer til å bli enige. Det ligger nok informasjon i artiklene og kommentarene og jeg anser derfor denne diskusjonen som avsluttet for vår del.

    Svar på denne kommentaren

  18. Martin Bekkelund

    «Julius»,

    Jeg registrerer at du ikke har et reelt ønske om å forstå kritikken som blir fremsatt. NRKbeta har gjentatte ganger dementert det du beskylder dem for, og faste lesere av NRKbeta vil sannsynligvis holde med meg i at jeg tror på det de skriver.

    Du, derimot, mangler troverdighet. Først og fremst fordi du ikke tar inn over deg det NRKbeta skriver i kommentarene, men også fordi dine argumenter mangler logikk og sammenheng. I tillegg benytter du et alias, som gjør det umulig å etterprøve eventuelle påstander om din nøytralitet, etc. For alt mitt konspiratoriske sinn vet, er du ansatt i et plateselskap.

    Så, NRKbeta, uten at jeg tør uttale meg for alle, tør jeg påstå at brukerne og leserne deres er enige i det dere skriver, og at NRKbeta langt på vei sammenfaller med lesernes ønsker og meninger. Det er fint at en stor aktør som NRK tør ta slike prinsipielt viktige diskusjoner.

    Svar på denne kommentaren

  19. Har akkurat kikket på http://www.piracykillsmusic.no Budskapet er defensivt og forsvarer de deler av musikkindustriens verdikjede som ikke lenger har livets rett.

    Plateselskapene er desverre mest opptatt av at de mister salg av fysiske plater. Jeg er ikke interessert i gi fem flate øre for at noen skal presse og frakte fysiske CDer hjem til meg på Lillehammer. Derimot er jeg veldig klar for at en viss del av prisen for fila jeg kjøper på itunes eller likende går til de som hjelper artisten med å bli en bedre musiker, komme seg opp om morran, dra på konsert, ta opptak av låtene, ordne med nettmøte tec. Det er veldig mange artister ala Amy Winehouse som vi ikke hadde hørt hadde det ikke vært for den artistnære delen av plateselskapene. DISSE folka må også ha penger til mat. Jeg syns plateselskapene, som burde kalle seg artistselskaper, burde si: «Vi kutter prisen på låter fordi du selv har betalt for transporten gjennom bredbåndsregninga. I tillegg har vi penger til overs som vi bruker på gærne kjerringer som Winehouse, slike at vi alle glede oss over det eneste hun kan. Synge og spille»

    Svar på denne kommentaren

  20. Hei,

    fint at dere tar dere tid til å oppklare misforståelser:)

    Husk at Gulltaggen premierte resultatet av en kampanje basert på harde tall, og at det ikke er Gulltaggens jobb å ta stilling til politikken bak kampanjen.

    Forøvrig betaler jeg for all musikk, og er stolt av det. Jeg har handlet musikk på nettet siden iTunes kom, og synes at kjøpt & betalt musikk låter best:)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind S Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.