nrk.no

Gulltaggen 2008: «Piracy kills music» årets internettstrategi = latterlig

Kategorier: DRM,Fildeling,Kommentar,Konferanser og messer & Musikk og lyd


Dette er en kommentar. Den bygger på skribentens egne analyser, meninger og vurderinger.

NRKbeta var en av de nominerte i klassen «Årets bedriftsnettsted», men det var Norema som vant. Alle vinnerne i de forskjellige klassene fikk velfortjent applaus. Med ett unntak. En av de siste klassene som ble delt ut var «Årets internettstrategi». Her er hva Gulltaggen selv sier om kategorien:

Har du laget brosjyre på nett er nok ikke dette kategorien for deg. Har du derimot beskrevet noen store tanker, gjennomført dem, og tilslutt fått dokumentasjon på at resultatet ble som planlagt, ja så begynner det å lukte fugl. Grunnlaget for de mest vellykkede satsingene på nett ligger i et godt tankearbeid i forkant. Her er det de strategiske og kloke tenkernes arbeid som premieres. En mediestrategi beskriver og argumenterer hvilke kanaler som skal velges og ikke minst hvorfor, for å oppnå noen beskrevne målsetninger som kunden har definert. Husk at det ikke er størrelsen på kampanjen som avgjør om den er en verdig prisvinner. Nøkkelord vil være form, kreativitet, medieutnyttelse, kanalbruk og evnen til nytenkning som er viktige kriterier for juryens evaluering. Kampanjen kan være gjennomført ved utnyttelse av alle digitale kanaler som bannere, virale elementer, Søk (SEM/ SEO), katalog eller social media, eller i samspill med andre medier. Intet for stort, intet for lite. Juryen vil vektlegge de digitale elementer i kategorien ”Beste Internettstrategi”.

Og hvem var det som vant? «Piracy kills music».

Folk buet under presentasjonen av prosjektet. Så også da det ble klart at «Piracy kills music» vant. For hva står det i begrunnelsen? «…store tanker», «dokumentasjon på resultatet», «form», «nytenkning». Dette har vi i NRKbeta endel meninger om.

Ikke nyskapende

For det første er beskrivelsen av kategorien altfor lik «Årets kampanje». Og alle de tre nominerte var jo faktisk kampanjer??? Hva med å nominere Widerøe for det modige skrittet ved å linke til konkurrentenes billetter på sitt nettsted? (Heldigvis ble de «Årets annonsør» – til sin egen store overraskelse).

For det andre stiller vi store spørsmålstegn ved «dokumentasjon på resultat». Under presentasjonen av prosjektet ble det sagt at det hadde hatt effekt på nedlastingen av musikk i Norge. Det vil vi gjerne se konkrete tall på! Hvordan er det plateselskapene måler dette? Og selv om nedlastingen gikk ned under kampanjen, så har det null betydning om folk laster ned like mye noen uker senere. Jeg er redd for at det var prosjektets egen «skrytetekst» som ble presentert under utdelingen…

Og det siste: På hvilken måte er dette nyskapende? I årevis har jeg betalt for DVD-plater på butikken. Det er et idiotisk system at lastebiler skal kjøre plastskiver til kjøpesenteret, som jeg så må kjøre hjem til meg selv. Men det er nå slik film- og inntil ganske nylig – musikkbransjen har tenkt. Og på nesten hver eneste DVD er det en sykt irriterende og bråkete film som forteller meg hvor kriminelt det er å laste ned ulovlig. Hvorfor i all verden skal da en kampanje som forteller akkurat det samme på nett være årets internettstrategi?

Piracy kills music

Neste år foreslår jeg at Gulltaggens juryer tør å sjekke påstandene som prosjektene presenterer. I presentasjonen av Fretex (som ble nominert i flere kategorier), ble det sagt at en gjennomsnittlig bruker var rundt 3 1/2 minutt på nettstedet. Dette er harde fakta som kan etterprøves. At platebransjen klapper seg på brystet og sier at deres gammeldagse «Piracy kills music» har fått ned ulovlig nedlasting av musikk i Norge, er bare pinlig. Derfor buet folk i salen, med rette.

Årets internettstrategi burde kanskje heller gått til nettstedene som lister torrentene til de ulovlige filene, og som faktisk lar platebransjen kjøre annonser mot dem på nettsidene sine?

Kjøpe musikk

Jeg kjøper musikk på internett og mener at folk burde betale for musikken de bruker. Samtidig blir jeg utrolig provosert over platebransjen som påstår at de legger til rette for kjøp av musikk på andre steder enn CDer. Og at det er så enkelt. Det er det aldeles ikke, og jeg jobber med teknologi og nett hele dagen!

Kjøp av musikk på mobil er fortsatt suppetregt, det er fortsatt DRM på store deler av den musikken som selges, det er altfor dårlige løsninger for nedlasting av tidligere kjøpt musikk og det tar altfor lang tid fra et album kommer ut til det kommer i nettbutikker over hele verden. Inntil platebransjen løser disse problemene så har de seg selv å takke. De har en vare som folk vil ha, men klarer ikke å levere den raskt og enkelt til folk. De klarer ikke å følge NRKbeta-doktrinenen:

The only way to control your content is to be the best provider of it.

Så lenge Pirate bay er den beste tilbyderen av musikk, kommer folk til å gi dit først.

Hør også hva Jan Omdahl i Dagbladet sier om kampanjen.

Oppdatering

Etter masse diskusjon (som vi digger) og meldinger om at vi er noen sutrepomper, fant vi det på sin plass med en oppfølging til dette. Kom gjerne med din mening i kommentarfeltet under, men les «Oppklaring om NRKbeta og Gulltaggen» først. Forøvrig står undertegnede inne for alt som står i den opprinnelige artikkelen over her, enten NRKbeta hadde vært med i konkurransen eller ikke.

68 kommentarer

  1. Eirik Solheim (NRK)

    Hehe. Jeg innrømmer at det var ganske optimistisk, men jeg meldte faktisk på NRKbeta i kategorien Internettstrategi også.

    Hadde en tanke om at åpenhet, lytte til publikum, tale mot DRM og lukkede løsninger samt «…be the best provider of your content…» etc. kunne klassifiseres som en slags strategi.

    I den kategorien ble vi ikke engang nominert. Greit nok. NRKbeta i seg selv er ikke en strategi.

    Men ironien blir jo komplett når Piracy Kills Music vinner. Helt fantastisk.

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Ellers fortjener jo Ogrim sin kommentar en repetisjon:

    «Vant de årets internettstrategi for å grave sin egen grav?»

    Årets beste spørsmål! Og vi har ikke kommet lenger enn til april.

    Svar på denne kommentaren

  3. Asbjørn Ulsberg

    Jeg mener dette bare enda tydeligere og enda en gang beviser hvor ufattelig irrelevant Gulltaggen er. Navnet på utdelingen er også misvisende; det handler mye mindre om tagger og HTML-kode enn det gjør om å lage det mest uspiselige Flash-makkverket. Teknisk kvalitet og gjennomføring, etterleving av standarder og andre etter hvert lovpålagte internett-retningslinjer blir ikke bare sett bort ifra, men det er nesten et omvendt proporsjonalt forhold mellom hvor høyt en tjeneste rangerer i Gulltaggens kåring og hvor ubegripelig råtten kode og teknologi den er utformet med.

    Jo dårligere kvalitet, jo bedre er det. Noe «Piracy Kills Music»-kåringen så ettertrykkelig understreker. Gulltaggen er og blir en vits, i hvert fall i forhold til alt jeg mener er relevant for internett som medium.

    Svar på denne kommentaren

  4. Bjørn Unnersaker

    Piracy Kills Music? Hehe… Var ikke det de som før fremstilte fildelere som folk som satt i en innrøyka kjeller og så skumle og slemme ut? Kjempebra kommentar. Bra det ikke var en viktig, prestisjefyllt pris, da.

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg er glad dere skriver dette med så store og klare ord som beskrevet her. Kjenner også at jeg hadde hatt en viss glede av å bue lavt og høflig i et hjørne av salen under denne utdelingen. Det virker så ulogisk at denne vant, at det nesten er fristende å tenke at det går an å kjøpe seg en gulltagg. Så langt skal jeg ikke tenke.

    På den lyse siden; hver gang denne saken tas opp, får flere sider si sin mening. Det får jo telle for noe, for denne saken er tydeligvis ikke ferdig diskutert.

    Svar på denne kommentaren

  6. Dette er helt latterlig!

    Ikke bare er det uorginalt, navnet på kampanjen deres er jo til og med nesten en blåkopi av musikkbransjens anti-pirat-slagord fra 80-tallet. Og siden den gang er det akkurat de samme dårlige argumentene de har terpet på hele tiden! Ja til og med lenge før det, allerede da noen begynte å skrive ned notene og teksten og videreselge dem spådde de musikkens død, og det samme gjorde de da det kom enkle spilledåser som kunne gjengi musikken uten at en artist var tilstede. Og så igjen da radioen kom, osv. osv… Er det noe det ikke er, så er det nytenkende! (For mer info om dette anbefaler jeg Free Culture av Lawrence Lessig!)

    Jeg lurer virkelig på om det er andre grunner til at Gulltaggen gav prisen til Piracy kills Music.. Det ville ikke vært første gang musikkbransjen bedrev skittent spill, for å si det..

    Svar på denne kommentaren

  7. Jeg har vært gjennom alle sidene, alle spørsmålene – ja, alt som er der inne, men det er umulig å finne ut hvem som står bak prosjektet. Det burde vært tilgjengelig for oss…

    Inne på spørsmål og svar, spørsmål 21., kan du laste ned et program som skal si om du har programmer som gjør ulovlige ting installert, men linken funker ikke. 404 er uproffe greier. Spent på om Bittorrent kommer opp – for det hadde vært ugreit.

    Det er mye feilinformasjon på siden også? Det er da etter norsk lov lov til å laste ned så mye du vil, men ikke å dele.

    Æsj bæsj sier jeg

    Svar på denne kommentaren

  8. Anders Brenna » Blog Archive » Norges beste internettstrategi: PiracyKillsMusic

    […] Jeg er imponert over Piracykillsmusic. Den er teknisk sett stilfullt og godt laget, men innholdet og vinkling er så hinsides at jeg sliter med å finne ord. Så toppes det med at Gulltagen kårer de til årets beste Internettstrategi. Jeg tror rett og slett må overlate til andre å kommentere noe så dumt. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Noe av det jeg finner mest latterlig med hele PKM-kampanjen er måten fremstiller målgruppen sin som kriminelle mennesker som dreper all musikk. Way to go – man vinner virkelig kunder ved å fientliggjøre og stigmatisere!

    Svar på denne kommentaren

  10. Kunne ikke vært mer enig. McCann gjorde en bommert i idéutviklingen på dette prosjektet.

    Formålet er å få ned piratkopiering, javel. Men hvorfor gjennomføre det på en så humorløs og tafatt måte? Hva med å lage noe lekent, kanskje spøke litt med temaet?

    Det ville vært langt vanskeligere å mislike noe slikt – enn slik det fremstår i dag; som en propagandaside uten dekning for sine påstander.

    Jeg har forresten skrevet et innlegg på p2pnett hvor jeg tar for meg noen av påstandene som kommer frem i PiracyKillsMusic kampanjen:

    p2pnett.no/art/skyld-selger-bedre-enn-cder-eller/

    Svar på denne kommentaren

  11. Nettsidene til PKM lider av store faktafeil og er nok et stunt fra platebransjen, en bransje som tilsynelatende er i ferd med å ta knekken på seg selv.

    Platebransjen har vanskelig for å tilpasse seg markedet og evolusjonen som har skjedd i verden de siste 20 årene. Noen har skjønt det, men de fleste har langt igjen å gå (eller løpe, hvis de skal rekke å redde seg selv).

    Svar på denne kommentaren

  12. Glimrende kommentar!

    Må medgi jeg aldri tidligere har hørt om Gulltaggen. Da jeg så at «Piracy Kills Music» hadde vunnet trodde jeg utdelingen var i samme kategori som «Darwin Awards».

    På sett og vis hadde jeg rett.

    Svar på denne kommentaren

  13. Byrået dokumenterer tilsynelatende at kampanjen har hatt effekt. Før kampanjen svarer respondentene på spørsmålet «Hvor ofte har du i løpet av de siste 12 månedene delt musikkfiler?» 30% sier at de aldri har delt musikkfiler. Fire måneder senere forteller 37% at de aldri har delt musikkfiler de siste 12 månedene. Her spør man om historisk adferd (12 mnd tilbake i tid), ikke om hvorvidt folk har sluttet å dele musikkfiler per dags dato. Det må bety at de 7% som sier de sluttet å dele musikkfiler gjorde dette mellom 8-12 måneder FØR pre-testen. Den påståtte endringen i adferd må dermed ha skjedd før kampanjen ble lansert.

    Svar på denne kommentaren

  14. Øyvind Solstad (NRK)

    Jeg skrev artikkelen, koll – og står helt inne for kritikken av kategorien «Årets internettstrategi» – som jeg mener er fullstendig latterlig. Og spesielt med tanke på hvem som vant.

    Selve arrangementet har jeg ikke sagt noe om, men siden du nevner det: Profft gjennomført med veldig interessante foredrag. Spesielt Jonathan Harris som jeg kommer til å skrive en artikkel om her snart.

    Utdelingen av priser og middagen/showet var også veldig bra, med bra artister og høy produksjonskvalitet.

    Jeg synes det er en stor svakhet ved hele Gulltaggen at alt er fokusert rundt reklame, og ikke noe fokus på internett som sådan. Det er forsåvidt naturlig med tanke på hvem som arrangerer Gulltaggen. Men Norge mangler (som Nina sier i en kommentar et annet sted på NRKbeta) en pris som deles ut på basis av det nettet er – og ikke bare reklame.

    Jeg synes også det er en svakhet at samme kampanje kan nomineres i haug med kategorier. Det burde vært en grense for hvor mange kategorier samme kampanje kan være med i. Men da taper Gulltaggen penger antar jeg, siden kampanjene betaler for å melde seg på.

    På showet på torsdag var f. eks. både SOL, Røde Kors og Fretex med i mange kategorier, med samme presentasjonsvideo i alle sammen. Det ble ganske komisk etterhvert.

    Svar på denne kommentaren

  15. Jepp. INMA er helt sikkert åpne for innspill i forbindelse med konkurransen og de forskjellige kategoriene. 🙂

    At noen bidrag kan meldes på i flere kategorier tror jeg er helt uungåelig…

    Svar på denne kommentaren

  16. Til Øyvind S. og dere andre NRK Beta-skribenter:

    Dere fremstår som sutrende og dårlige tapere all den tid dere selv var en av de påmeldte i kategorien.

    Og selv om dere er for deling av musikk etc, så bør dere vel respektere at andre har ulike syn, og jobber for å fremme disse?

    Videre synes jeg kritikken om at man kunne melde på til flere kategorier også slår tilbake på dere selv. Dere meldte jo NRK Beta på i flere kategorier….

    Svar på denne kommentaren

  17. Øyvind Solstad (NRK)

    @Undrende: Jeg var faktisk ikke klar over at NRKbeta var påmeldt i kategorien «Årets internettstrategi» før Eirik nevnte det her. Og jeg synes de fleste andre vinnerne enn «Årets internettstrategi» var vel fortjente!

    At NRKbeta var påmeldt i kategorien spiller ingen rolle for min kritikk av vinneren og måten «Årets internettstrategi» er satt opp. Poenget mitt er ikke at NRKbeta eller NRK burde vunnet. Jeg synes bare det er fullstendig idiotisk at «Piracy kills music» skal vinne med en kampanje som verken er nyskapende, spesielt bra eller som kan dokumentere noen som helst effekt.

    Men – jeg skal være villig til å gå tilbake på det siste (ikke effekt) om kampanjen kan vise oss tall som beviser at kampanjen har hatt effekt.

    Du må faktisk lese det jeg skriver hvis du skal kritisere det! Siterer meg selv:

    Jeg kjøper musikk på internett og mener at folk burde betale for musikken de bruker. Samtidig blir jeg utrolig provosert over platebransjen som påstår at de legger til rette for kjøp av musikk på andre steder enn CDer. Og at det er så enkelt. Det er det aldeles ikke, og jeg jobber med teknologi og nett hele dagen!

    Hvor har du det fra at jeg er for deling av musikk? Jeg laster ikke ned ulovlig musikk, og mener at det bør ikke andre heller. Samtidig mener jeg at de fleste plateselskaper (med noen hederlige unntak) er helt forstokket i sin tro på plater som medium. Og har forelsket seg så i DRM at det er direkte pinlig å se på.

    Musikk- og filmbransjen må rydde opp i sitt eget kaos før de begynner og messe om at fjortiser som laster musikk begraver en bransje som går med kjempeoverskudd.

    Jeg nevner fire punkter til slutt i selve artikkelen. Fiks disse fire så er min spådom at salget av musikk kommer til å skyte kraftig fart.

    La meg presisere hva jeg mener om dette med flere kategorier: Noen av kampanjene var med i «finalen» i 5-6 kategorier. Det mener jeg er for mye. Jeg synes det burde være en grense på to eller tre.

    Det er først og fremst bransjen selv det slår tilbake på, når man sitter på utdelingen av årets gjeveste pris for nettet i Norge – og ser samme videoen for Røde Kors og SOL i nesten hver eneste katagori.

    Røde Kors-telefonen var f. eks. nominert i både:

    * Årets Internettstrategi
    * Kampanje
    * Nettsted merkevare
    * Nyskaperprisen
    * Online DM
    *Åpen klasse
    * Årets gulltagg

    SOL «Kommenterer» ble nominert i 5 kategorier.

    Begge disse er glimrende kampanjer men jeg mener altså at det svekker bransjen at f. eks. samme kampanje er nominert i både «Årets kampanje» og «Årets annonse».

    Og «Åpen klasse» burde f. eks. være forbeholdt alt som ikke passer inn i andre kategorier.

    Svar på denne kommentaren

  18. Sigurd J. Vik

    Hei

    Jeg satt i jury for denne kategorien i Gulltaggen, men uttaler meg på egen hånd i denne kommentaren. La det først og fremst være nevnt at jeg er sterkt politisk uenig med innholdet i Piracy Kills Music, men det var ikke min rolle som jurymedlem å fokusere på dette.

    Artikkelforfatter Øivind Solstad viser at han ikke forstår premissene for konkurransen særlig godt, blant annet ved sitt utspill «Hva med å nominere Widerøe for det modige skrittet ved å linke til konkurrentenes billetter på sitt nettsted?». En forutsetning for at vi skulle gjort dette ville vært at Widerøe var påmeldt i kategorien, hvilket Øivind raskt kunne funnet ut at de ikke var om han sjekket Gulltaggens side med påmeldte arbeider.

    Videre skriver Øivind at «Under presentasjonen av prosjektet ble det sagt at det hadde hatt effekt på nedlastingen av musikk i Norge. Det vil vi gjerne se konkrete tall på!». Har du i det hele tatt lest teksten til bidraget? Det har jeg vondt for å tro, men den ligger fritt tilgjengelig på Gulltaggen.no:

    gulltaggen.no/?nid=15711&lcid=1044&katid=11157#16269

    Å ha synspunkter på DRM, nedlasting og lastebiler er helt i orden, men diskusjonen rundt strategien har for juryens vedkommende ikke handlet om hvorvidt man var enige med innholdet men snarere om hvordan oppgaven var løst.

    Svar på denne kommentaren

  19. Øyvind Solstad (NRK)

    @Sigurd: Jeg vet at Widerøe ikke var påmeldt. Det var ment som et eksempel på hva jeg mener er en internettstrategi.

    Tekstene som ble lest opp under presentasjonen av bidragene ligger ikke -såvidt jeg kan se – på Gulltaggens nettsider.

    Under presentasjonen av «Piracy kills music» kan man lese:

    Undersøkelser gjort i målgruppen 15-25 år visste at denne gruppen så på ulovlig nedlastning på nett som en berikelse for musikken. Samtidig viste undersøkelsen at denne målgruppen ikke betraktet musikk som et produkt det var verdt å betale penger for. Strategien bak kampanjen Piracy Kills Music tok tak i disse utfordringene og brukte kreative virkemidler for å fremheve den skadelige effekten piratkopiering har på bredden av norske artister og på deres muligheter til å utvikle seg og leve av yrket sitt. Målinger i etterkant viste at negative holdninger til piratkopiering økte med 7 % i målgruppen etter at kampanjeperioden var over.

    Er en endring i 7% økte negativitet i målgruppen et bra resultat? Det hadde vært veldig interessant å se tallgrunnlaget for dette.

    Ellers kan vi konstatere at jeg er uenig med juryen i om oppgaven var løst bra.

    Jeg er imot piratkopiering, men synes denne type strategi for å få folk til å slutte med ulovlig nedlasting, er helt feil.

    Svar på denne kommentaren

  20. Chris-Håvard

    Inne på http://www.piracykillsmusic.no var det en egen side om påstander om fildeling der ene påstanden var om at artister selv mente at de bare tjente på å legge ut musikken sin selv til nedlastning. Dette svarer picarykillsmusic på med at nei, det stemmer ikke. Undesøkelser viser at de ikke tjener på det. Alle artistene som har lagt ut musikken sin har som regel fått en artikkel på en eller annen IT side på nett, og av alle de jeg har lest har de bare sagt at det var positivt og ikke nevnt en eneste gang at : «Oi, dette var kanskje litt dum» eller «Det var ikke så effektivt». Så piracykillsmusic.no var bare en irriterende side som ikke hjalp til så veldig mye…

    Svar på denne kommentaren

  21. Litt på sida men: Den verste kampanja nokon gong er piratkopieringsadvarselen som var på mange kjøpte DVD’er. Eller før mange filmar på kino. Litt feil publikum å rette fokuset mot: Dei som faktisk har betalt for vara…

    Svar på denne kommentaren

  22. @Sigurd: Artig at nettsidene deres, dvs. TribalDDB, popper opp et vindu, resizer dette, benytter en Flash-intro, og at dere ellers presenterer all info inni PDF’er og Flash.

    Ligger det en internett-strategi bak disse valgene?

    Svar på denne kommentaren

  23. Her er heller ett eksempel på en mer bruker-vennlig internettstrategi:

    thewesterninvestor.ca/

    Det kanadiske bandet The Western Investor har lagt ut debut-albumet deres fra 1998 gratis på nett for å feire bandets 10-års jubilieum.

    Dermed er folk (som meg) som aldri har hørt om dem før introdusert til musikken, og får lyst til å kjøpe noen av platene de har gitt ut siden…

    Svar på denne kommentaren

  24. Jan Hiroshi Lintvedt

    Uten å kommentere kampanjen/strategien for øvrig:

    Som jon nevner lenger opp er et par av spørsmålene fullstendig invalide. De måler ikke en endring fra før til etter kampanjen, men en endring som fant sted lenge før kampanjen ble satt i verk.

    Det eneste man faktisk kan lese ut av disse resultatene at reliabiliteten ved testene er lav! (med mindre man kan påvise et fenomen i den aktuelle tidsperioden, altså oppimot et år før kampanjen, som kan forklare denne endringen på 7 _prosentpoeng_).

    I tillegg blander de snørr og barter, aka holdninger og adferd, i konklusjonen. Om man har lastet ned musikk eller ikke de siste tolv månedene sier lite konkret om holdning, kun adferd.
    En del av resultatene som blir presentert måler i langt større grad holdning, men disse blir, snodig nok, overhodet ikke vektlagt i konklusjonen.

    Ikke at det nødvendigvis er feil å måle adferd fremfor holdning (ofte tvert i mot), men da bør man ikke fremstille det under korrekt fane (i tillegg til at tallene bør være nogenlunde reliable og valide).

    Dette er ikke noe argument for eller i mot strategien per se, men sier litt om i hvor stor grad man kan stole på «resultatene» som blir fremvist.

    Til slutt: vær så snill lær dere forskjellen på prosent og prosentpoeng hvis dere skal drive med statistikk!

    (det er mandag i dag…)

    Svar på denne kommentaren

  25. @Sigurd, post 32:

    Jeg for min del mener at det å gjøre kundene sine til sine fiender er god nok grunn til at de ikke burde vunnet.

    Sigurd skrev:

    Videre skriver Øivind at “Under presentasjonen av prosjektet ble det sagt at det hadde hatt effekt på nedlastingen av musikk i Norge. Det vil vi gjerne se konkrete tall på!”. Har du i det hele tatt lest teksten til bidraget? Det har jeg vondt for å tro, men den ligger fritt tilgjengelig på Gulltaggen.no.

    >> Ja, jeg har lest bidraget. Skal jeg sitere?
    «I aldersgruppen 15-25 år sier 7% at de aldri deler musikkfiler etter kampanjen.» Betyr ikke dette at de selv mener de har oppnådd noe med kampanjen, selv om de ikke har noe egentlig backup av det de sier.

    Svar på denne kommentaren

  26. tenketing.net » Gulltaggen taggen og Jonathan Harris

    […] Fant ut via nrk.no at Jonathan Harris, som jeg skrev om for litt siden, hadde holdt foredrag under årets Gulltaggen. Forsøkte å finne noe mer omtale av Internettkonferansen som ble arrangert i tilknytning til Gulltaggens 10-års jubileum, og foredraget til Harris spesielt, men det var ikke så lett. NRKbeta har en kommentar til en av prisene som har skapt mye diskusjon. Det vil jeg si er et positivt bidrag til en eventuell diskusjon om hva Gulltaggen skal og bør være, men hva med konferansen? Kom det noe spennende ut av den? […]

    Svar på denne kommentaren

  27. Hear, hear!!!! Piracy killed music, yeah right. Uavhengig forskning som er gjort viser tvert i mot at piracy har ført til mer profitt på musikk. Hva med alle artister som for eksempel selger mye mer konsertbilletter enn noen gang? Hva med Radiohead som la ut hele plata si for gratis nedlastning og likevel solgte seg opp til nr. 1 på Itunes og med fysisk salg av LPer og CDer i butikkene? På tide at norsk platebransje vokser opp….

    Foresten er ikke siden i seg selv spesielt nyskapende. Hvor er interaktiviteten? Dette er jo bare en serie med flashvideoer….

    Svar på denne kommentaren

  28. Frusterende lesning å lese om alle som skylder på «plateindustrien».

    http://www.planetnoise.no, første nettbutikken for mp3-filer uten DRM kom i 1999, og selv om den eksisterer fortsatt, har den aldri vært noen suksess. Derimot ble iTunes en suksess selv om «alle» liksom er mot DRM. Det finnes ingen logikk i dette..

    DRM-argumentet virker snarere som et dårlig argument for å kunne forsette å snylte. Forsvinner DRM, kommer man bare opp med et nytt argument (feil filformat, feil bitrate, feil lisensvilkår, feil whatever).

    Problemet er ikke at noen musikkintreserte laster ned ei låt ulvolig i ny og ne, men at en hel generasjon vokser opp uten en forståelse for at kulturproduksjoner som film, musikk, spill etc skal være gratis.

    Vi som kjenner bransjen vet at slik IKKE er gratis, og at reklamefinansiert musikk, film etc ikke er hva vi ønsker oss. Likevel rammes vi som ønsker å betale av pirat-snylternes ulovlige fildeling. Resultatet hører vi allerede på musikken: på 90-tallet hørte vi påkostede debutanter som var i studio med full strykerekke og superprodusenter. Resultatet var superproduksjoner som The Verve og Kula Shaker. Nå for tiden er det kun de artistene som har vært i «markedet» over noen år og brandet seg, som får en ordentlig plateinnspilling.

    Det er skammelig, og det er dette PiracyKillsMusic fortellere oss.

    Svar på denne kommentaren

  29. Geir Arne Brevik

    Julius: Grunnene til at iTunes er en suksess og at f.eks. Planet Noise ikke er det, er veldig mange. Men den viktigste handler om tilgjengelighet. iTunes Store fungerer så bra, fordi man har veldig mye (DRM-fri) musikk tilgjengelig med ett klikk. Slik jeg forstår det, har også den DRM-frie musikkbutikken til Amazon greid å gjøre tilbudet sitt veldig brukervennlig.

    Problemet er nemlig ikke nødvendigvis at folk har blitt vant til å «ikke betale», men at de har blitt vant til at alt er tilgjengelig hele tiden. Det er der piratene er ekstremt konkurransedyktige.

    Du er tydeligvis mer negativ på musikkbransjens vegne enn det jeg er, da jeg tror det er fullt mulig å selge den oppvoksende generasjon åndsverk. Spør f.eks. milliardindustrien som holder på med ringetoner. Eller spør Nintendo. Eller spør platebransjen; selv om det tjenes mindre penger nå enn på 90-tallet er det fortsatt solid omsetning. Du nevner Kula Shaker og The Verve, jeg for min del husker at Absolute Music-serien var de mest solgte platene her i Norge på 90-tallet.

    Det er i grunnen helt greit. Platebransjen kan godt fortsette med sin sutrete holdning (gjerne eksponert for de som har betalt for åndsverk), i stedet for å aktivt oppsøke nye muligheter til inntekter. Jeg kjøper musikk allikevel, jeg.

    Problemet i forholdet til Gulltaggen er at denne sutrete holdningen ikke hører noe sted hjemme i nettbransjen som i sin natur er fremtidsrettet og nysgjerrig. DET er det som er skammelig.

    Svar på denne kommentaren

  30. Jeg registerer kun en part som sutrer i forbindelsen med Gulltaggen, og det er NRKbeta.

    Ellers er du salig naiv om du tror at «alt tilgjengelig» er eneste motiv for piratvirksomhet. I hvertfall om du virkelig mener at musikk ikke er tilgjengelig i lovlige former.

    Piratvirksomhet handler om en ting: å ta ting uten å betale.

    Alle vet at å ta noe som man ikke eier uten tillatelse, er en stygg ting. Men piratbransjen har utviklet mye svulstig retorikk for å forsvare tyveri – alt fra «å bevare kultur» til «ytringsfrihet».

    Likefullt ser vi at det pirater i praksis bryr seg mest om, er å forsyne seg av hva de vil uten å gjøre opp for seg.

    Piracy Kills Music har tro på at det finnes ærlige mennesker der ute som faktisk ønsker å gjøre det rette, men som ikke er klar over konsekvensene av sine handlinger, og de har klare tall på at de har lykkes med strategien sin. Mens piratvirksomhet normalt sett øker globalt, har den sunket og stagnert der hvor kampanjen har gått.

    NRKbeta oppnår to ting når de sutrer over andres suksess.

    Det ene er at de blir nyttige idioter for piratenes propagandamaskineri.

    Det andre er at NRK beta får profilert seg som realt dårlige tapere.

    Svar på denne kommentaren

  31. Øyvind Solstad (NRK)

    @Julius. Så det er å sutre når vi kritiserer at Gulltaggen – som kanskje er den viktigste nettprisen i Norge – gir prisen for «Årets nettstrategi» til en kampanje som vi mener er kjedelig, gammeldags, ikke nyskapende og uten dokumentert effekt?

    Du kan vel være uengig med vår vurdering av juryens arbeid uten å kalle oss dårlige tapere??

    Det er knekkende likegyldig om vi var med i kategorien eller ikke. Mener du at det er slik at vi med å melde på NRKbeta i forskjellige kategorier ikke skal kunne kritisere noe vi mener er en usannsynlig dårlig avgjørelse?

    Og: La oss tenke oss at vi ikke var med i Gulltaggen i det hele tatt. Hadde vi kunnet kritisere vinneren da?

    Du leser jo ikke det jeg skriver! Jeg sier at jeg er i mot piratvirksomhet, og mener folk skal betale.

    Jeg kan skrive det en gang til: Ikke last ned ulovlig musikk!

    Men platebransjen må snart våkne opp. De driver og diller med rettigheter så lenge at folk har knabbet musikken lenge før musikken kommer i nettbutikkene.

    Jeg gjentar enda en gang: Fiks de fire tingene jeg foreslår til slutt i artikkelen så vil piratkopieringen gå ned.

    Når det gjelder det du skriver om planetnoise og iTunes så synes jeg Geir Arne er helt på ballen: Enkelhet. Dette er prosedyren fra jeg ønsker å kjøpe en låt til den spiller på iPoden:

    1) Start iTunes
    2) Klikk på iTunes-butikken
    3) Skriv navnet på låten
    4) Trykk kjøp

    (vent mens den laster ned)

    5) Koble til iPod
    6) Spill

    Enklere enn dette kan du ikke gjøre det. Jo, forresten. På iPod touch er det enda enklere. Derfor er iTunes en kjempesuksess, fordi det er så utrolig enkelt.

    Jeg er enig i det du sier om piratvirksomhet: Det handler om å ta ting uten å betale. Men om de varene som folk stjeler er vanskelige og kjøpe, så øker sjansen for at de blir stjålet.

    Dessuten: Hvis det er slik at «Piracy kills music» er en internasjonal kampanje som – i følge deg – fører til stagnerende piratvirksomhet, hvorfor skal da et norsk byrå få prisen for «Årets nettstrategi»?

    Jeg mener du tar helt feil når du sier at vi sutrer over andres suksess. Vi kritiserer juryen i Gulltaggen for å ha tatt en skikkelig dårlig avgjørelse.

    Og bare så det er sagt: Jeg synes ikke NRKbeta hadde fortjent noe pris for «Årets nettstrategi». Jeg ville blitt VELDIG overrasket hvis vi i det hele tatt hadde blitt nominert i denne kategorien. Den eneste kategorien jeg mener vi hadde noe å gjøre i, var den der vi faktisk ble nominert.

    Svar på denne kommentaren

  32. Oppklaring om NRKbeta og gulltaggen

    […] Jeg følger for tiden diskusjonen under artikkelen “Gulltaggen 2008: “Piracy kills music” årets internettstrategi = latterlig“. Her trengs tydeligvis noen oppklaringer. […]

    Svar på denne kommentaren

  33. Argh, nå trenger noen her en svamp i munnen:

    Man trenger bare ha lest NRKBeta daglig i… tja, to uker (noen av oss har vært her siden starten), for å skjønne at motivasjonen for denne artikkelen var alt annet enn sutring pga. nominasjoner/priser.

    Her er det snakk om skribenter som i løpet av det siste året har begynt å forårsake et paradigmeskifte i hvordan man skriver om og diskuterer internetteknologi i Norge, og så avfeier man dem for «sutring»? Nei, det der kan vi bare ikke ta seriøst – og mye mindre bruken tiden på.

    Solstad; poengene dine er så velformulerte og klare at det bare er å la klagepatruljen fare (men nei, dere er mye høfligere enn dere behøver – enhver kommentar får svar. Akk, hvor bra dere er!).

    Spark mer!

    Svar på denne kommentaren

  34. «DRM-argumentet virker snarere som et dårlig argument for å kunne forsette å snylte,» skriver Julius.

    Ja, det er et dårlig argument for å fortsette å snylte, men et godt argument for at man skal beholde musikken man kjøper.

    At MSN Music stenger sin DRM-server gir dette argumentet fornyet aktualitet.

    arstechnica.com/news.ars/post/20080422-drm-sucks-redux-microsoft-to-nuke-msn-music-drm-keys.html

    Det er trist at den svært viktige diskusjonen om opphavsrett og kompensasjon for skapende artister og kunstnere domineres av en aggressiv platebransje og et enda mer ubehjelpelig «piratsamfunn.»

    Å få frem et budskap om at det ikke er greit å «forsyne seg av hva de vil uten å gjøre opp for seg» støtter jeg helhjertet. Men måten det gjøres på er rett og slett bare fryktelig irriterende, og etter alt å dømme er dokumentasjonen på hvor effektivt det er nokså sviktende.

    Selv fikk jeg mer lyst til å forsøke å finne noe jeg kunne laste ned bare på trass etter å ha hørt Aksel Hennies dommedagsprofetier. Det blir litt som når jeg får lyst til å kopiere en DVD-plate når jeg får «you wouldn’t steal a car?» smelt i fleisen når jeg skal se film. Det er selvsagt barnslig, og jeg gjør det ikke. Men at det er virkningsfulle kampanjer tror jeg ikke på.

    Det er omtrent like virkningsfullt som å beskylde NRKbeta for å sutre; det blir bare ikke troverdig.

    Svar på denne kommentaren

  35. Jeg må være helt ærlig her og si at jeg ikke skjønner hvordan dere klarer å mistolke det NRKBeta skriver til at de klager over at de selv ikke vant. Det blir rett og slett for dumt, og virker som om dere ønsker å ha noe å klage over. Jeg finner det veldig underholdende å lese innleggene deres, med spesiell hilsen til Julius.

    Og ang. hvorfor folk ikke har hørt om/bruker PlanetNoise: iTunes hører til iPod. Folk har iPod. Folk vil ha noe enkelt. Resten skjønner du selv.
    (jeg lot være å ta med resten av argumentene for iTunes mot PlanetNoise fordi det allerede er påpekt av både Geir Arne og Øyvind.

    Svar på denne kommentaren

  36. Gulltaggen 2008 – the week after — Christoph Schmitz

    […] As I wrote last week I went to the Gulltaggen 2008 thing. I enjoyed the conference and the after party pretty well, however the award show was so retarded that I have trouble expressing myself. […]

    Svar på denne kommentaren

  37. Som en oppfølging til musikkbransjens påstand om at det er enkelt å kjøpe musikk på nett: hvor laster jeg ned musikk når jeg ikke har windows eller osx? Og en helt annen ting, hvis jeg skal kjøpe musikk på nett så skal det være MINST like bra kvalitet som cd. Eksempelvis er mp3 ikke interessant for meg, med mindre det koster typ 20% av en vanlig cd. Å betale like mye for et album på mp3 på nett som cd’en koster i butikk blir bare merkelig!

    Svar på denne kommentaren

  38. Vil slenge meg på de som er enige i artikkelforfatteren.

    Dessuten. Platebransjen har selv skapt den situasjonen de befinner seg i. Idet Napster dukket opp burde bransjen skjønt hvor det bar hen.

    I over 10 år har fildeling vært den eneste fornuftige måten å skaffe seg musikk på via nett. Bransjen har forsøkt å stoppe utviklingen til tross for at historien kunne fortalt dem fra starten av at det ikke ville virke.

    Nå begynner det heldigvis å løsne. DRM er på vei bort (MSN music store er et godt eksempel på hvorfor det er et blindspor), og nettbutikker får etablert seg. Dessverre er det fortsatt store begrensninger i filformat, bitrate etc.

    Men i nettopp dette året, som må sies å ha vært et gjennombruddsår for nettbutikker som selger musikk (DRM borte, Play.com selger musikk etc) , så…

    …vinner en bakstreversk kampanje som forsøker seg NOK EN GANG med en strategi som ALDRI HAR VIRKET OG SOM ALDRI KOMMER TIL Å VIRKE…

    Svar på denne kommentaren

  39. Martin Bekkelund

    Masse interessant lesestoff her, både hva gjelder selve prisen, PKM i seg selv og ikke minst kommentarene.

    Først, jeg er helt enig i det NRKbeta her uttaler, både om prisen til PKM og håndtering av digitale medier. Film- og musikkbransjen famler fortsatt i blinde og fortsetter å underbygge det negative inntrykket folk har til bransjen, ved å stemple folk som pirater.

    Deretter, det må være lov å kritisere en nominert, selv om man selv stiller til nominasjon. Jeg forstår at enkelte kan oppfatte det som sutrete, men når NRKbeta dementerer denne problemstillingen på en så ryddig og grei måte som her, levnes ingen tvil om at kritikken både er berettiget og riktig.

    Jeg forstår og respekterer at det er forskjellige syn på denne saken, men det forhindrer ingen i å fremsette saklig kritikk. Denne kritikken er for øvrig ikke ny — i årevis har film- og musikkbransjen blitt kritisert for å mange innovativ tankegang. Jeg håper kritikerne til denne artikkelen klarer å ta til seg akkurat dette, i stedet for å demonisere folk.

    Skulle det vært noe innovativt over en kampanje som PKM burde bransjen i stedet lansert distribusjonskanaler brukerne faktisk ønsker, slik NRKbeta er inne på i sin doktrine. PKM-kampanjen fremstår på meg kun som brannslukking, noe «andyness» også er inne på.

    Når det gjelder diskusjonen rundt DRM, tør jeg påstå at iTunes med DRM ble en suksess fordi det var lett tilgjengelig. Men, og dette er det store men-et, jeg tror at en stor andel av iTunes-kundene faktisk ikke visste at de fikk DRM på kjøpet.

    Dersom plateindustrien hadde hatt baller, ville de solgt DRM-fri musikk i et valgfritt og åpent format, herunder blant annet FLAC. Den dagen det skjer står jeg og banker på døra som første kunde, mens jeg vifter med pengene.

    Det siste som slår meg er at gutta i NRKbeta her fremstår med full identitet, mens enkelte av kritikerne gjemmer seg bak aliaser. Det gjør ikke kritikernes troverdighet større.

    Til slutt har jeg to ønsker til NRKbeta:

    – En større tekstboks for kommentarskriving
    – Mulighet for forhåndsvisning av kommentaren jeg skriver

    Takk! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  40. Gulltagg-vinner serverer ulovlig propaganda

    […] NRKbeta har gitt et strålende svar på en fantastisk latterlig bedømmelse som kanskje kan sammenliknes med OOXML sin seier i ISO for kort tid tilbake. Det sier sitt, når publikum buer på vinneren… […]

    Svar på denne kommentaren

  41. snever » En konservativ bransje

    […] vil den ikke ha noen positiv effekt. Piracy Kills Music-kampanjen var bare patetisk, noe hva NRKBeta forteller mye bedre enn meg. Hvorfor kan ikke underholdningsbransjen utvikle seg i takt med resten av verden, og […]

    Svar på denne kommentaren

  42. Gratulerer med våte bukser

    […] det går an å gjøre ting lettere enn ulovlig nedlasting. I stedet for å lage idiotiske kampanjer hvor man prøver å få unge folk til å se sammenhengen mellom kirkegårder og ulovlig nedlasting, […]

    Svar på denne kommentaren

  43. Congratulations – you just wet your pants

    […] than illegal downloads. Try making better products and telling the world about them instead of silly campaigns comparing downloading with graveyards (Norwegian article) and lawyers. Carrots, not […]

    Svar på denne kommentaren

  44. Er det virkelig mulig. Jeg trodde først det var en spøk da jeg leste at PKM hadde vunnet.

    Det er godt mulig at det finnes "dokumentert effekt" på kampanjen. Jeg har ikke orket å lese dokumentene det har blitt linket til. Jeg har dog forstått det slik at det er målt en nedgang på 7 prosentpoeng mellom de to måletidspunktene.

    Det jeg lurer på er følgende:

    Hvor mange har blitt stilt disse spørsmålene?
    Ble de samme personene spurt både før og etter?
    Ble disse personene spurt om dette mens de var alene? Det er ikke kult å si "ja, jeg laster ned ting ulovlig" om mamma står rett ved siden av. (Jeg refererer her til at denne undersøkelsen har blitt gjort mot ungdom).
    Og, seriøst – et statistikkgrunnlag på 7 prosentpoeng som et bevis på at en kampanje er vellykket er vel i beste fall veldig optimistisk, og i verste fall en fullstendig mangel på forståelse for statistikk. 7 prosentpoeng (alt etter hvem og hvor mange som har vært med i undersøkelsen) kan like gjerne være variasjoner i miljø og bakgrunn blandt de spurte.

    Selv vet jeg at både PKM og den kampanjen som kjører før mine ærlig kjøpte DVDer, "Kopiering er tyveri" eller hva den nå kaller seg, virker fullstendig mot sin hensikt.

    Jeg kjøper riktignok DVDer, men det er fordi jeg liker å ha dem i hylla, faktisk ha filmen fysisk, og ikke bare som en fil på harddisken. Men jeg mener bestemt at det å kjøre slike kampanjer på DVDer og før kinofilmer, der folk ganske naturlig allerede HAR betalt for fornøyelsen, blir fullstendig bak mål. Piratversjonene som ligger ute på nett fjerner jo selvfølgelig slike ting – dermed blir det faktisk bedre for brukeren å laste ned en DVD-rip enn å kjøpe DVDen.

    Det samme eksempelet kan vi ta med Sony Musics noe misforståtte CD-beskyttelse for et par år tilbake, som installerte backdoors på PCene etc. Når slikt skjer, så skyter piratnedlasting i været – forståelig nok.

    Det samme kan sies om mangelen på kvalitet på den musikken man har tilgjengelig online. Ikke bare DRM, men også latterlig lav kvalitet i forhold til pris gjør at mange velger å laste ned piratvare – rett og slett fordi man mer eller mindre fritt kan velge format og kvalitet, og man er omtrent 100% sikker på at det ikke følger med noen form for DRM eller spyware i nedlastingen.

    PKM er, i alle fall i min omganskrets, regnet for å være fullstendig håpløst. Den blir sett på med et hånflir, og generelt latterliggjort. Greit nok at jeg befinner meg i et miljø der mesteparten er nerder i en eller annen form, men likevel burde det at min omgangskrets, som kanskje kan regnes et sted mellom 500-600 personer, så er det ingen innenfor målgruppen som bryr seg filla om budskapet i PKM, kun den ufrivillige morsomheten i kampanjen.

    Mislykket kampanje, mislykket pris, vil jeg si. Gulltaggen, dere kunne virkelig gjort en bedre jobb her.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til børge Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.