nrk.no

Facebook vs Twitter

Kategori: Det sosiale nettet


Twitter

Siden vi publiserte «Twitter-bølge i Norge», har flere medier fulgt opp med artikler om det samme. Blant annet Dagbladet hvor Jan Omdahl formulerer det som et spørsmål: Er Twitter det nye Facebook? Og har noen interessante betraktninger om hvordan store grupper fort kan flytte seg til nye tjenester:

Dette er de nye folkevandringene: Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en gigantisk lemenflokk. Foran flokken går en liten avantgarde; de teknologisk sofistikerte som lever tettest på nettkulturen. De digitale nybyggerne frister en ensom tilværelse på nettjenester som baserer seg på innholdsdeling og sosial nettverksbygging, helt til brukermassen blir stor nok og den store hopen følger etter med en kraft som minner om ketchupflaske-effekten: Først kommer det ingenting, så kommer alt.

Så er det store spørsmålet: Hvor mye ketchup kommer det ut?

Folkevandring?

ITavisen tar riktig hardt i (som vanlig) og sier at det er en folkevandring på gang. Ifølge ITavisen er det en nedgang på Facebook, og dette skyldes Twitter (!):

For første gang i historien opplever nå det sagnomsuste nettsamfunnet Facebook en nedgang i antallet påloggede brukere. Årsaken er etter alt å dømme Twitter, som er en mye enklere tjeneste. Det eneste du gjør på Twitter, er å fortelle vennene dine hva du gjør akkurat nå. Litt mindre av Facebook, og litt mer av Messenger, så å si.

Et søk på Twitdir viser at ca. 550 nordmenn bruker Twitter, og det er kanskje noen hundre til som bruker Twitter som ikke har registrert seg som norske. Vi snakker kanskje om ca. 1 000 nordmenn. Og disses bruk av Twitter skal føre til nedgang hos Facebook…? Hm.

Blir Twitter noen gang større enn Facebook?

Personlig bruker jeg Twitter mye, det er en fantastisk måte å følge med på hva som skjer innenfor det feltet jeg jobber med, jeg kan kontakte folk på en enkel måte og når ut til mange med spørsmål og egne meldinger.

Men derfra til å trekke den konklusjonen at Twitter er det nye Facebook… Jeg får det ikke til å stemme. Jeg tror ikke Twitter er det nye Facebook. Det er det tre grunner til:

1) Facebook har over en million medlemmer i Norge. Det skal litt til å vippe en slik medlemsmasse av førsteplassen. Det er selvsagt ikke umulig, det har vi sett før – at store nettsuksesser nærmest siver ut i sanden. Hvem husker Geocities? Friendster?

2) Twitter er enkle statusbeskjeder. Facebook er et svært system med masse funksjonalitet. Du kan bruke Twitter til ganske få ting i forhold til Facebook, men det er også noe av Twitters styrke.

3) Twitter er åpent. Facebook er lukket. Fortsatt vil svært mange kvie seg for å melde det de tenker og driver med til hele verden. På Facebook velger du vennene dine, og Google finner ikke alt du har tastet til evig tid.

Egentlig er vel diskusjonen om hvem som blir størst ganske uinteressant, så lenge brukerne av de forskjellige tjenestene finner nytte i dem. Når et nytt fenomen som Twitter «tar av», er det likevel bra å stikke fingeren i jorda og se på hva som faktisk skjer. Neste spørsmål blir så hva en kjempeøkning for Twitter vil bety for oss?

24 kommentarer

  1. Så lenge ikkje Twitter får ein Vampyr/Varulv-funksjon, så kjem eg til å vere der 😉

    Når det er sagt, så er eg fortsatt på Facebook. Desse to har inga seg i mellom konflikt i min datakvardag, ettersom dei fyller kvar sine behov.

    Svar på denne kommentaren

  2. Bjørn Unnersaker

    Sammenligningen med Facebook synes jeg er syltynn. Den gjøres fordi Facebook er en lesermagnet. Putt «sex», «Google» eller «Facebook» i overskriften, og leserne klikker på saken. Ellers var Jan Omdahls kommentar meget bra.

    Facebook har så langt vist en fantastisk evne til å revitalisere seg selv. Applikasjonsplattformen var et genialt trekk, og Google og de andre snubler etter med OpenSocial. Og nå skjer det igjen med chatte-funksjonalitet. Ser frem til å chatte litt med folk jeg har mistet kontakten med. Nei, jeg holder meg nok på fjesboka en god stund til.

    Svar på denne kommentaren

  3. Det å påstå at Twitter er det nye Facebook er det dummeste jeg har lest på en stund. Facebook gir deg noe tilbake ganske kjapt etter at man har blitt medlem og fått venner der inne. Twitter må man holde på med noen uker før det blir interessant (det var i allefall min erfaring) ettersom det er ved gjentatt «tweeting» at man faktisk ser hvem folk er og hva de står for. Det er fantastisk at man kan integrere Twitter inn i så mange andre applikasjoner og jeg tror det kanskje er den største styrken til nettsamfunnet.
    Men det nye Facebook? Give me a break!

    Svar på denne kommentaren

  4. Sammenligningen indikerer bare en mangel på forståelse av hva Twitter er.

    Forøvrig er sammenligningen mellom Facebook/Friendster/Geocities nokså tynn også. MySpace og Facebook er historisk unike i sin utbredelse.

    Hvis en først skal spekulere i sosiale nettsteder som forsvinner synes jeg MySpace er en bedre kandidat. Jeg tror det vil være lettere å stjele markedsandel fra MySpace enn fra Facebook. MySpace ser ut til å bli svelget av spam og gå seg vill i mangel på innovasjon.

    Uansett er det ikke Twitter som kommer til å drepe noen av de, jeg vil heller hevde at Twitter kan sies å øke trafikken deres. Jeg pleier riktignok aldri å tweete om nye bildealbum jeg legger ut på FB, men derimot hadde jeg gjort det om jeg for eksempel hadde lagt ut nye sanger på MySpace…

    Svar på denne kommentaren

  5. Faktisk synes jeg at MySpace har blitt mye bedre det siste året. Det har kanskje noe med at jeg selv er i band og prøver å følge med på lokale band, men de har hatt et par oppdateringer på «dashboard»-fronten.. Brukerprofilene derimot … *brrr*

    Uansett, 1 000 000 vs. 1 000, det er jo ikke akkurat folkevandring nei.

    Svar på denne kommentaren

  6. Håvard Pedersen

    Hvis det var så at Facebook mistet brukere på bekostning av Twitter, skulle man f.eks sett MSN Messenger miste brukere på bekostning av Facebook når Facebook tok av. Men så skjedde jo absolutt ikke. Jeg tror folk helt fint kan være flere steder samtidig.

    Svar på denne kommentaren

  7. Jill Walker Rettberg

    En annen ting er at Facebooks nedgang kanskje ikke er helt presis heller – Hitwise rapporterer at i Storbritannia så var det riktignok en nedgang i Facebookbesøk etter jul, men den korresponderte til en akkurat like stor oppgang i tiden før jul. Nå er det igjen like mange besøk på Facebook i Storbritannia som det var rett før julen 2007. Hitwise mener altså at svingningene bør sees på som sesongbetonte og ikke absolutte.

    Jeg aner ikke hvordan de norske tallene ser ut, og det synes opplagt at Facebook ikke varer evig – jeg tror forsåvidt på «folkevandringer» fra et system til et annet, og på at folk er medlemmer mange steder for forskjellige formål og med forskjellig aktivitetsnivå, men som alle her påpeker er ikke Twitter og Facebook særlig sammenlignbare.

    Svar på denne kommentaren

  8. Men hvorfor twitter og ikke f.eks. jaiku. Sistnevnte synes jeg egentlig er ganske mye kulere da den har en mye greiere måte å si hvor du er også. Spesielt siden de har et program til S60-mobiler som kan oppdatere status om hvor du er utifra hvilken celle du er i mobilnettet. De har også mulighet for å snafse inn info fra andre steder, som f.eks. twitter og last.fm.

    Svar på denne kommentaren

  9. Marius Slette Johansen

    Hvorvidt Twitter vil overta tronen etter Facebook er nok å sette ting på spissen, men historisk sett flytter folk seg fra sosiale nettsteder. Flere og flere begynner å bli lei av Facebook, selv om det ikke er en massiv flukt fra nettstedet ennå. Det er nok liv i fjesboka en god stund til, selv om vi som brukere spammes med applikasjoner. Men når slutter du å bruke Facebook? Det er urealistisk å tro at man vil følge med på hva alle 500 «vennene» sine holder på med, alle bilder som legges ut, happenings etc. Det må veies opp i mot hvor mye tid man skal bruke på det, kontra hva man får igjen. Det er fortsatt masse å diskutere, så denne debatten er veldig spennende!

    Svar på denne kommentaren

  10. Synes at det beste eksempelet på folkevandring ifra et nettsamfunn til et annet er vandringen fra Blink til Nettby. Men ettersom Dagbladet eier Blink er det nok totalt uaktuelt for de å dra noen paraleller der 🙂

    Svar på denne kommentaren

  11. Mats André Kristiansen

    Nye tjenester dukker opp, mediene må ha noe å skrive om, man vil være først med ute for å fortelle resten av befolkningen om fenomenet, andre kaster seg på, vet kanskje ikke helt hva de skriver om – bare at det er noe nytt, hipt, kanskje kult, og som kan generere lesere. Vips, kaoset er i gang.

    Dessuten må man skille mellom aktive og registrerte brukere. Mange kan nok registrere seg på Twitter, men mange vil nok være skeptiske og ikke se nytten av å fortelle alle at de er i dusjen.

    Svar på denne kommentaren

  12. @TrondM helt enig, og veldig godt poeng. Det var rett og slett ekstremt.. Var ikke mange mnd fra Blink var på topp til de datt i bunn.. Rart det ikke ble dekket mer i norske medier.

    Og er enig med @nrkbeta at det å dra paraleller mellom facebook og twitter er litt drøyt.

    Svar på denne kommentaren

  13. Hei Øyvind,

    Fint at denne diskusjonen tas et skritt videre. Tittelen på min sak på Dagbladet.no var både retorisk ment og nett-tabloid så det holder.

    Twitter er jo en slags blanding av en IM-tjeneste og newsfeeden og the wall på facebook, og sånn sett relativt tydelig definert der Facebook blir stadig feietere og mer ufokusert.

    Men Twitter blir neppe «det nye Facebook» verken i størrelse eller funksjon. Og bra er det! På den annen side: Det var bare tre tusen nordmenn eller deromkring på Facebook da jeg registrerte meg…

    Det interessante her er vel først og fremst at Twitter seiler opp som nok et eksempel på den ekstreme kraften i sosiale medier /tjenester, og som nok et eksempel på at vi folkevandrer digitalt.

    En liten replikk til TrondM: Hvis du leser min kommentar om Twitter på Dagbladet.no (dagbladet.no/kultur/2008/04/02/531325.html) vil du se at jeg bruker nettopp flukten fra Blink til nettby som eksempel 🙂

    mvh Jan

    Svar på denne kommentaren

  14. I 2001 var Spraydate Norges suverent største nettsamfunn. I 2006 var Blink var klart størst og Spraydate dødt. I 2007 både Nettby og Fjesboka vokst enormt, mens Blink lå nærmest brakk. I Sverige var Lunarstorm enerådene i en årrekke, nå har de mistet 2/3 av brukerne, mens Bilddagboken.se er svær. Noen som tør å gjette hvem som er vinneren i 2009?

    Svar på denne kommentaren

  15. Som Jan skriver selv, var vel ikke artikkelen et angrep mot Facebook og som Jill påpeker, holder Facebook stødig kurs i England og en ganske jevn fart i Norge

    De første 500K til 100K brukerne er overkommelig (kremt), men det er kronglete å vokse derfra og opp. Tilsvarende skrur ikke folk av Facebook over natta, selv om kanskje denne sidens lesere har gjort/kommer til å gjøre det.
    Jeg synes ”lemenvandringen” er et godt bilde og jeg ville ikke satset pengene mine på at vi ikke har vandret videre til neste Jaiku eller Bownce i mai.
    I går diskuterte vi (hvorvidt) Why Twitter will be bigger than Facebook, men jeg mener at Graham Langdon har fordrukket seg litt på fjonge kaffedrikker og ikke er helt på fot med folket. Vi er veeeldig tidlig i adopsjonsprosesse.

    Twitter har da heller ikke eksplodert på internasjonalt nivå eller i Norge. Alexas uetterrettelighet til tross – det gir en indikasjon. (Facebook er #3, Twitter er ikke blant de 100)
    Det jeg derimot tør vedde en god kasse rødvin på er at – som både Jan og tanketom er inne på – sosiale nettverk er (ehrm) kommet for å bli i en eller annen form (eller flere samtidig).
    Noe ikke minst Answer Websites Increased 118% YoY er et svar på.

    Svar på denne kommentaren

  16. Marius Slette Johansen

    Rune R: Det er jo denne folkevandringen som er mye av grunnlaget i det jeg skrev som IT Avisen mer eller mindre riktig trakk frem. Twitter kommer nok ikke til å overta for Facebook, men en eller annen form for digital folkevandring vil vi få når nok mennesker (dvs nok venner og bekjente) oppdager og tester en ny tjeneste.

    Det interessante med Twitter er åpenbart, og det fyller et hull vi har lenge irritert oss over Facebook sin Wall. Vil vi se en endring hos Facebook hvor de flytter og tilgjengeliggjør Wallen sin – kombinert med den nye chat funksjonen?

    Svar på denne kommentaren

  17. Nina Nordbø (NRK)

    Er ikke trenden nå at stadig flere er aktive på mange sosiale nettsteder parallelt? At Twitter brukes av flere i Norge og omtales som et nytt nettfenomen/ny bølge/ny epidemi i så mange medier, indikerer vel at stadig flere er i ferd med å entre API-land. Det er jo åpentlyst digg at det er så enkelt å tilpasse de sosiale nettstedene til sine egne personlige behov og ønsker!

    Nylig spurte en nyfrelst internett-fan på jobb meg hvordan jeg holdt styr på flere kontoer på sosiale nettsteder og lurte på om han kanskje skulle ha samme brukernavn overalt. Noen som kjenner seg igjen i det? Snart tar han vel meg igjen og jeg kan begynne å spørre ham om råd =)

    Jeg er sikker på at mange flere kommer til å bruke nettet med langt større selvfølge i løpet av det neste året. Det er ikke mer enn et halvt år siden jeg hørte flere sjefer for sosiale nettsteder (Jaiku, Twitter m.fl.) sitte i et panel på Picnic 08 i Amsterdam og snakke om at de ønsket å dele på applikasjoner istedet for å utvikle egne. Det har skjedd mye de siste månedene! Det er jo knallbra – det kommer til å bli enklere å snakke om innhold på nett med mer nyansert innfallsvinkel enn at «Twitter er det nye Facebook» (Beware, folk flest blir raskt mer oppegående enn de såkalte avanserte nettbrukerne som er så opphengt i å «firste» synes å tro…)

    Svar på denne kommentaren

  18. Marius Slette Johansen

    Nina N.: Jo trenden er helt klart at man er på flere steder. Jeg ramset opp minst 7 ulike nettsteder jeg «er på» her om dagen. Men jeg tror også man vil prioritere og delta kun på et par steder man føler trenger å oppdateres jevnlig, som Facebook og Twitter. Tjenester som LinkedIn, Naymz, etc., er langt mer statiske. Et problem som mange opplever er støy på nettstedet, særlig Facebook, som endrer seg i forhold til forutsetningen man hadde for å bli med i utgangspunktet. Det gjør det i det minste lettere å flytte på seg. Mashups (eks Popfly) er noe jeg tror vi vil se mer av, for å tilpasse tjenestene etter eget ønske.

    Svar på denne kommentaren

  19. Twitter har potensiale.

    Selv bruker jeg det på min iPhone via klienten Twinkle som også støtter lokalisering. Det betyr at jeg kan få opp tweets fra folk som befinner seg i nærheten av meg geografisk.

    Når det gjelder slike neettverksnettsteder husker jeg hvordan mange i min omgangskrets var å finne på SixDegrees.com på slutten av 90-tallet. Nå er SixDegrees.com dødt på samme måte som mange av de populære nettstedene nå kommer til å dø når nettet blir mere mobilt og alle har sin tilgang i til nettet i lomma.

    Når man har nettet i lomma og er på farten blir bruksområdene helt andre enn når man sitter forran skjermen hjemme.

    en.wikipedia.org/wiki/SixDegrees.com

    Svar på denne kommentaren

  20. tenketing.net » Dette er Tweetypedia

    […] En tjeneste jeg ikke inkluderte i min liste, eller som noen av kommentarene trakk frem, var twitter. Twitter fikk voldsomt mye oppmerksomhet på vårparten og ble av enkelte medier trukket frem og tabloidisert som det-nye-facebook. NRKbeta har fulgt opp tjenesten med gode poster om hvordan twitter er både som fenomen og som tjeneste, og hvorfor twitter ikke er som facebook. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Marius Slette Johansen Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.