nrk.no

Dag 2: The Next Web Conference 2008

Kategorier: Det sosiale nettet & Konferanser og messer


Andre dag på «The Next Web Conference 2008» har forsåvidt vært litt som den første. Mange foredragsholdere, få bra, og det har også i dag dreid seg mye om vennene du har i de sosiale nettverkene, som faktisk er de som genererer innholdet i tjenestene du bruker.

Her er et par som er verdt å nevne:

Friend Divide

img_8485.jpg
Foto: Robert Scoble på scenen med nerdeskjorta godt planta ned i jeansen sin.

Sjefsblogger og tech-geek Robert Scoble snakker om det nye skille for folk som bruker internett. «Friend divide» som han har valgt å kalle det, er det nye skille blant folk. Der man tidligere snakket om «The Digital Divide», (skillet mellom de som hadde tilgang til en datamaskin og de som ikke hadde det), snakker Scoble nå om de som har venner online, og de som ikke har det.

Dårlig opplevelse for førstegangsbrukerne
Scobles poeng er at alle de nye nettjenestene er verdiløse så lenge man ikke har noen venner å stappe inn i systemet. Twitter, Upcoming, Facebook, Pownce og Friendfeed, er alle bare tomme tjenester uten venner. Så som førstegangsbruker, er alle sosiale nettsteder en krise. Når du første gang logger deg inn i Facebook, er det ikke mye spennende der inne.

Dette blir altså til utrykket «Friend divide». Skillet mellom deg som får noe ut av tjenester fordi du har masse venner der inne, og deg som har få eller ingen venner. Vi har tidligere skrevet en lengre artikkel om viktigheten av venner her på NRKbeta.

Friendfeed er en tjeneste Scoble bruker mye for tiden. Friendfeed er en tjeneste som gir deg en samlet oversikt over hva vennene dine driver i alle de ulike tjenesten på nett. Det være seg Del.icio.us, twitter, flickr, youtube eller digg. Denne tjenesten kan kanskje beskrives best som en Facebook Newsfeed for absolutt ale ting, alle vennene dine foretar seg, akkurat nå. Vi har tidligere skrevet om «lifestreams», der vi blant annet nevnte Friendfeed

Ved å bruke friendfeed forteller Scoble om hvordan han tilegner seg informasjon nå for tiden. Ved å se hvilke artikler som har masse kommentarer og masse «bruk», forteller friendfeed Scoble hvor det gode innholdet er.

Startups of the day

Bemba

Bemba er en tjeneste som lar deg laste opp innhold til flere sosiale nettsteder samtidlig. I tillegg tar Bemba mål av seg til på å bli det stedet på nettet hvor folk oppdager nytt, godt innhold. Dette ved å analysere innholdet, hvem som deler, hvem som ser etc. er tanken at man skal kunne gi en bra oversikt over hvilket innhold som passer bra for deg. God ide, men foreløbig er det litt få sosiale tjenester som er støttet. Facebook støtte er vissnok rett rundt hjørnet.

Med en knapp i browseren (ala del.icio.us pluginet for Firefox, som vi vel alle elsker?!) lar Bemba deg enkelt dele godsakene du ramler over på nettet, med (nesten) alle dine sosiale nettverk.

Her er en liten demovideo fra gutta bak:


See how Bemba works in 60 seconds from Aaron Peters on Vimeo.

Twingly

Twingly er et firma som tilbyr å integrere trackback funksjonalitet i store mediabedrifters publiseringssystemer. De fleste bloggesystemer «snakker sammen» ved hjelp av trackbacks, men hvis noen feks linker fra en blogg til en artikkel på NRK.no, får ikke NRK.no «beskjed» om dette. Det er her Twingly kommer inn i bildet.

Dagbladet er den første store mediebedriften i Norge som har tatt i bruk Twingly, noe som betyr at alle som linker til dagbladets artikler fra sin blog, får «heder og ære» nederst på hver dagbladetartikkel.

Twingly lanserte Twingly Blogsearch i går, og tar dermed opp kampen mot Google Blogsearch og Technorati.com. Sign opp til beta ved å bruke koden: thenextweb

2 kommentarer

  1. Om Twitter på NRK Østlandssendingen

    […] 2) At det er nyttig å følge mange og ha mange som følger deg. Jeg har for tiden rundt 500 followers og 13-15 av disse valgte å svare meg på mitt spørsmål om hva jeg burde si om Twitter. Det er dette Robert Scoble kaller “friend divide” – at mange venner er nyttig. (Det er forresten et litt dustete uttrykk fordi jeg er ikke venner med mere enn 20-30 av de rundt 500 som følger meg på Twitter. Og motsatt. Men jeg følger dem. I mangel av et bedre uttrykk får vi leve med “friend divide” inntil videre.) […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.