En gang i tiden pleide firmaer å sende ut pressemeldinger – lange brev som fortalte om nye produkter, nyheter eller endringer. Og forbløffende mange sender ut disse fortsatt. Ofte bare på e-post, eller kanskje gjemmer dem bort under «om firmaet» på nettsiden sin. Derfor to påstander:
1) En pressemelding skal alltid være linkbar.
Den må ha en unik URL, og være direkte lesbar på nettsiden. Ikke PDF eller Word-dokumenter. Det kan gjerne være en nedlastbar fil i tillegg, men bare som ett tillegg. Hva er vitsen med en pressemelding hvis man ikke kan lenke til den?
2) En pressemelding må kunne finnes.
Noen hører et rykte om at firmaet ditt har sendt ut en melding om et nytt produkt. De googler det – men finner det ikke. Da har du tapt. Du MÅ sette opp nettstedet ditt slik at søkemotorer som Google finner meldinger du legger ut.
3) En pressemelding bør ikke være mere enn 140 tegn.
God ide fra Fredrik Johnsen. 140 tegn er perfekt for Twitter og for SMSer. Folk har det travelt – fatt deg i korthet. Så kan du heller brodere ut på nettsiden din. Når folk først er så interesserte at de klikker seg fram dit, kan de godt lese ganske mye, se video og kose seg.
Martin Bekkelund
Jeg skal akkurat i gang med å skrive et ti-talls pressemeldinger. Dette skal jeg absolutt ta til etterretning.
Takk for bra tips! 🙂
thordur
de blir høyst 1400 tegn, det 🙂
Karsten
Helt riktig angående pressmeldinger! Forbløffende vanskelig å finne mange av dem på nett. (Samme med «forskningsrapporter» referert til av mediene i forbindelse med «Gulrot gir kreft», «Mobilstråling farlig for plattfot» og «Gift fra månen grunn til varulvtendenser hos russere»)
Marius Eriksen
Vi sendte ut en pressemelding i går på 138 tegn. Det fungerte veldig bra! Du finner den her: twitter.com/meriksen/statuses/780812194
tanketom.net » Blog Archive » Dagbladet twitrar
[…] I tillegg er det eit greit reklameverktøy. Som Fredrik Johnsen (via NRKbeta) er inne på: Ei pressemelding treng ikkje å vere lengre enn 140 teikn! Fungerar også ypperleg som eit alternativ i tillegg til RSS for bloggar rundt om kring. […]
Erland
så sant. Tror det er en pedagogisk utfordring. Når man ender opp på informasjonsDIREKTØR nivå vet man gjerne ikke konsekvensen av at noe er linkbart, indeksert, tagget – eller at det ikke er det. Som tidligere journalist elsker jeg enkle, beskrivende pressemeldinger. ( Takk til Anders over for noen deilige «Gro Harlem Brundtland gravid med russisk negerspion».)
En pressemelding å lære av (og ingen iPhone til Norge ennå)
[…] I begynnelsen av april skrev vi om pressemeldinger – og punkt 3 var… 3) En pressemelding bør ikke være mere enn 140 tegn. […]
Netcom skal selge iPhone
[…] Så ble det Netcom som skal få selge iPhone i Norge. I en kort pressemelding (en forbilledlig kort en faktisk), står det at TeliaSonera skal introdusere iPhone Skandinavia og de baltiske statene: (Oslo, 27. mai 2008) TeliaSonera kunngjorde tirsdag en avtale med Apple om å introdusere iPhone til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Latvia og Estland senere i år. […]