nrk.no

Pressemeldinger – hva er det?

Kategorier: Markedsføring, Nettkultur & Søk


En gang i tiden pleide firmaer å sende ut pressemeldinger – lange brev som fortalte om nye produkter, nyheter eller endringer. Og forbløffende mange sender ut disse fortsatt. Ofte bare på e-post, eller kanskje gjemmer dem bort under «om firmaet» på nettsiden sin. Derfor to påstander:

1) En pressemelding skal alltid være linkbar.

Den må ha en unik URL, og være direkte lesbar på nettsiden. Ikke PDF eller Word-dokumenter. Det kan gjerne være en nedlastbar fil i tillegg, men bare som ett tillegg. Hva er vitsen med en pressemelding hvis man ikke kan lenke til den?

2) En pressemelding må kunne finnes.

Noen hører et rykte om at firmaet ditt har sendt ut en melding om et nytt produkt. De googler det – men finner det ikke. Da har du tapt. Du MÅ sette opp nettstedet ditt slik at søkemotorer som Google finner meldinger du legger ut.

3) En pressemelding bør ikke være mere enn 140 tegn.

God ide fra Fredrik Johnsen. 140 tegn er perfekt for Twitter og for SMSer. Folk har det travelt – fatt deg i korthet. Så kan du heller brodere ut på nettsiden din. Når folk først er så interesserte at de klikker seg fram dit, kan de godt lese ganske mye, se video og kose seg.

8 kommentarer

  1. Helt riktig angående pressmeldinger! Forbløffende vanskelig å finne mange av dem på nett. (Samme med «forskningsrapporter» referert til av mediene i forbindelse med «Gulrot gir kreft», «Mobilstråling farlig for plattfot» og «Gift fra månen grunn til varulvtendenser hos russere»)

    Svar på denne kommentaren

  2. tanketom.net » Blog Archive » Dagbladet twitrar

    […] I tillegg er det eit greit reklameverktøy. Som Fredrik Johnsen (via NRKbeta) er inne på: Ei pressemelding treng ikkje å vere lengre enn 140 teikn! Fungerar også ypperleg som eit alternativ i tillegg til RSS for bloggar rundt om kring. […]

    Svar på denne kommentaren

  3. så sant. Tror det er en pedagogisk utfordring. Når man ender opp på informasjonsDIREKTØR nivå vet man gjerne ikke konsekvensen av at noe er linkbart, indeksert, tagget – eller at det ikke er det. Som tidligere journalist elsker jeg enkle, beskrivende pressemeldinger. ( Takk til Anders over for noen deilige «Gro Harlem Brundtland gravid med russisk negerspion».)

    Svar på denne kommentaren

  4. En pressemelding å lære av (og ingen iPhone til Norge ennå)

    […] I begynnelsen av april skrev vi om pressemeldinger – og punkt 3 var… 3) En pressemelding bør ikke være mere enn 140 tegn. […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Netcom skal selge iPhone

    […] Så ble det Netcom som skal få selge iPhone i Norge. I en kort pressemelding (en forbilledlig kort en faktisk), står det at TeliaSonera skal introdusere iPhone Skandinavia og de baltiske statene: (Oslo, 27. mai 2008) TeliaSonera kunngjorde tirsdag en avtale med Apple om å introdusere iPhone til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Latvia og Estland senere i år. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til En pressemelding å lære av (og ingen iPhone til Norge ennå) Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.