nrk.no

Jan Omdahl og Bjørn Rogstad om «Piracy Kills Music»

Kategorier: Fildeling & Musikk og lyd


Piracy Kills Music

I Dagsnytt 18 i går var det et innslag om den litt omstridte kampanjen som plateselskapene kjører for å informere om problemene ved ulovlig nedlasting av musikk. Akkurat dette klippet kan være av interesse for NRKbetas lesere, så da må dere jo få det her:

[audio:PiracyKillsMusic.mp3]

Direktelink til lydfilen.

Ellers så finnes Dagsnytt 18 og mange andre veldig bra radioprogrammer som podkasts. Hele listen finner dere på vår nye og fine podkastside.

16 kommentarer

  1. Han fyren fra EMI påstår at «musikk må koste penger». Det mener jeg er en sannhet med modifikasjoner. Det kan selvfølgelig hende at musikken EMI eier rettighetene til må koste penger for at EMI skal ha inntekt. Men musikk generelt må ikke koste penger. Vi kommer fremdeles til å høre på musikk selv om platebransjen forsvinner. Folk kommer til å lage musikk selv om de ikke tjener penger på det.

    Moby og Aphex Twin lagde musikken på soverommene sine. Det finnes drøssevis av Moby’er der ute som gjerne legger ut musikken sin uten å kreve betaling.

    Svar på denne kommentaren

  2. For å fortsette tankegangen… Tenk så fantastisk iTunes Music Store hadde vært om ALL musikk var gratis, tilgjengelig for alle, alltid. Tenk så mye spennende folk hadde oppdaget da. All musikk tilgjengelig på like vilkår. Folk hadde tipset hverandre om kule sanger, sendt til hverandre… Alt fra kjellerrock til Beyonces siste.

    Da hadde vi fått en EKTE Topp 20-liste.

    Svar på denne kommentaren

  3. Balder: Jeg blir like provosert av Piracy Kills Music-kampanjen like mye som deg, men argumentasjonen din holder ikke mål.

    For det første: Komponister og utøvere er ikke nødvendigvis de samme. Det er to forskjellige fagfelt, og komponistene blir altfor ofte glemt i argumentasjon som din («musikere kan tjene penger på konserter»).

    For det andre: Jeg begynte også å lage nettsider på soverommet mitt. Steve Jobs startet Apple i garasjen til foreldrene sine. Det at det er mulig å bedrive verdiskaping med nesten null i overhead er ikke noe argument for at det er en bra måte å leve på. Hadde jeg vært nødt til å bedrive webutvikling på soverommet, hadde jeg begynt å jobbe i barnehage eller som journalist for lenge siden. Da hadde jeg sikkert laget websider på kvelden, men de hadde vært av en langt dårligere kvalitet enn det jeg gjør nå, når jeg kan dedikere all min tid til fagfeltet mitt. Musikk – inkl. komposisjon og utøving – er også et fagfelt.

    Men: Det er ikke sikkert at «musikk må koste penger» for forbrukerne. Plateselskapenes byråkrati vil nok dø en naturlig død, men *noen* er uansett nødt til å betale. Og det tror jeg mange er villige til.

    Svar på denne kommentaren

  4. Dette har jo vært et diskusjonstema lenge. Jeg synes Larry Lessing ga et fantastisk foredrag på fjorårets TED-konferanse hvor han har mange gode poeng

    http://www.ted.com/talks/view/id/187

    Det finnes heldigvis mange mulige forretningsmodeller for musikk som kan utkonkurrere piratene. For eksempel abonentsordninger og reklamefinansiering. Disse tar nok over så snart plateselskapene innser at CD’er er gått ut på dato.

    Svar på denne kommentaren

  5. Musikk må ikke koste penger! Bare se på NIN som tjente 1,5 millioner dollar på en uke mens de delte ut musikken gratis. Et annet aspekt er at de samme som driver med slike kampanjer alltid skyver artistenes vellferd forran seg, mens de egentlig putter nesten alle penga i egen lomme, både fra platesalg og de millionene de har tjent på å saksøke fansen deres.

    Ta så en titt på alle de undersøkelsene som viser at piratkopiering enten ikke skader salget, eller til og med hjelper på salget (spesiellt for små artister, som ikke allerede er styrtrike), så ser man hvor latterlige disse svære, sutrete selskapene er!

    Og uttalelsen om at det ikke er noe platebransjen heller vil enn å selge musikk på nettet er, for de av oss som har fulgt litt med på hvordan denne bransjen har strittet imot alle former for fornying og tilpassning til nye teknologier, bare så dum at jeg ikke gidder å kommentere den engang (utenom det jeg sa nå, da.. :P)

    Geir Arne: Komponistene kan vel få prosenter av konsert- og merch-inntekter på samme måte som at artistene får prosenter av CD-salg nå..?

    Svar på denne kommentaren

  6. Børge: Tilfellet med NIN viser ikke at musikk må være gratis, men at noen distribusjonsformer kan være gratis. Det er to ganske forskjellige ting. Så lenge «noen» betaler for «noe», er det jo greit. Men noen må betale.

    Jeg er litt skeptisk til argumentasjonen om hvordan små artister skal kunne tjene masse på piratkopiering, kjenner personlig til eksempler på det motsatte. Mellomstore artister med bred appell vil sannsynligvis kunne gjøre det. Men smale artister som allerede sliter økonomisk er nok relativt positive til plateselskaper som er villige til å investere de tusenlappene som skal til for å spille inn og mikse en plate i et profesjonelt studio.

    Når det gjelder kompensasjon til komponister, så er jo det akkurat det TONO driver med (med GRAMO som artistenes tilsvarende interesseorganisasjon). Men dagens avtaler og mekanismer må nok reforhandles ettersom pengestrømmen tar andre veier. Så, jo, det er helt klart mulig, poenget mitt var å ta til motmæle mot den noe enkle argumentasjonen som ofte dukker opp i denne diskusjonen.

    Svar på denne kommentaren

  7. Aldri i verden om jeg støtter Cristina Aguilera eller Britney Spears som driter penger uansett, ved å kjøpe cd-en deres. Da laster jeg likegodt ned gratis, og gleder meg over at de ikke fikk en krone fra meg. De har nok penger til 100 mannsaldre fra før. Mindre kjente lokale band laster jeg ikke ned musikk fra uansett.

    Svar på denne kommentaren

  8. @Geir Arne Jeg sa ikke at musikk _må_ være gratis, jeg sa at musikk ikke nødvendigvis må koste penger. Men jeg tror nok at musikk sannsynligvis kommer til å bli gratis, etterhvert:

    There are some blog responses to this post that are, inevitably, complaining about fairness. Arguing against basic economics makes about as much sense as arguing against gravity. Zero marginal cost + competition (anyone can create a copy of a song) results in a zero price, unless government creates artificial barriers to a free market.

    Klart noen må betale for noe, men det er ikke selve musikken, men heller alt rundt musikken folk kommer til å betale for, for musikken kan de jo få gratis likevel.

    Det er klart det er eksempler på at også små artister taper på piratkopiering, men det er gjort undersøkelser som viser at de tjener også (jeg kan finne kilde om du vil), pga. økt salg som følge av økt eksponering. Som Cory Doctorow sier om hvorfor han deler ut bøkene sine gratis (litt forenklet); Det er mye verre om folk ikke legger merke til det du lager, enn om de som virkelig liker det deler det gratis.

    Og når det gjelder å skaffe penger til å spille inn en plate, så synker den kostnaden for hver dag, og du kan bruke en tjeneste som SellaBand, eller liknende. Alle vil selvsagt ikke få inn enorme summer på et slikt sted, men det er ett alternativ, og jeg er sikker på at det vil komme mange flere..

    Svar på denne kommentaren

  9. børge: (og dere andre)
    Hype lønner seg for artister. Piratkopiering bygger hype. MEN ett eller annet sted må penga komme fra! Både for komponister, rockestjerner, orkestercellister, østeuropeiske gate-trekkspillere, vikar-bassister og studioteknikere. Noen kan tjene penger på reklame. Andre vil ikke eller kan ikke. Noen kan tjene penger på konserter, andre vil eller kan ikke. Noen kan tjene på radiospilling, mens andre ikke tjener noe der heller.

    Uansett gjør piratkopiering at det blir mindre penger inn for musikerstanden. Da kan vi enten akseptere færre profesjonelle musikere (noe som i mange tilfeller vil føre til dårligere musikk, sjølsagt), eller vi kan slåss for at det skal oppstå noen nye penger som musikere kan få. Sånn jeg ser det: Bedre støtteordninger, mer kunstnerlønn, flere prosjekter, flere fritidsklubber, mer skattepenger til kulturtiltak, flere fond, mer skattefritak for musikere og sånne ting. Gammaldagse greier som faktisk forandrer noe, i virkeligheten. Kanskje artistene blir litt mindre horete av det også 🙂

    Svar på denne kommentaren

  10. […] Mr. Kelly er inne på noe viktig og hans artikkel fungerer bra som et innlegg i debatten som foregår under artikkelen Jan Omdahl og Bjørn Rogstad om “Piracy Kills Music”. fans kevin kelly musikkDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Det aller meste av musikken min kjøper jeg i CD-format, men da ofte etter å ha lastet ned musikken ulovlig i forkant. Nettet har gitt oss musikkinteresserte et fantastisk verktøy for å utforske ny musikk og utvide horisonten vår. Jeg har også kjøpt noen sanger/album gjennom iTunes, men ga det fort opp etter at jeg oppdaga at filene var full av sperrer (som ofte ble veldig irriterende).

    Jeg tviler ikke på at Bjørn Rogstad er oppriktig når han sier at platebransjen gjerne vil selge musikk over nettet, men dette har likevel ikke blitt fulgt opp i praksis. Et godt eksempel fra iTunes: De fleste filene fra iTunes har begrensninger på hvor mange maskiner jeg kan spille låtene av på. Om jeg har på deling hjemme og ønsker å høre på musikken fra laptopen på stasjonærmaskina, må jeg skrive inn et passord for hver enkelt sang som jeg har kjøpt fra iTunes. Dette er bare en av begrensningene på kjøpte mp3er.

    Platebransjen har lært opp en hel generasjon med ungdom at de får et bedre produkt ved å ikke betale for det (siden piratfiler ikke har noen begrensninger innebygd), og fortsatt tviholder de på gammelmodig tankegang. Dessverre for platebransjen har de ikke evnet å se dette enda, og det kommer de nok ikke til å gjøre heller før de opphører å eksistere som vi kjenner dem.

    Det er alltid litt skremmende med nye ting og jeg forstår godt at bransjen som taper penger protesterer mot utviklinga, men at det blir noen katastrofe for musikken tviler jeg på.

    Svar på denne kommentaren

  12. […] Men platebransjen gir seg ikke og senest i år har vi kunnet se kampanjen “Piracy kills music”. I et desperat forsøk på å være ungdommelig har de lansert en moraliserende nettside med videoer som tar for seg platebransjens dystreste spådommer. Med setninger som “Noen nedlastinger gjør da vel ingenting?” høres det mer ut som en anti-hasjkampanje enn noe annet. (Hør debatten mellom EMIs Bjørn Rogstad og Dagbladets Jan Omdahl her.) Uansett, er det en ganske problematisk påstand at mennesker vil slutte å uttrykke seg kulturelt fordi de ikke kan gjøre det på samme måte som artister har gjort det de siste 50 årene.  […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.