nrk.no

Åpne eller dø – andre forsøk

Kategorier: Det sosiale nettet & NRKbeta


I går postet jeg en presentasjon her på NRKbeta. I ettertid ser jeg at artikkelen egentlig gir ganske lite. Den ble ikke så mye mer enn en litt arrogant greie i retning av «…jeg holdt en presentasjon og macen min virket, her kan dere se slides…»

Jeg utvidet presentasjonen med linker og mer tekst enn den hadde da den ble fremført, men den fungerer likevel ikke spesielt bra i en artikkel uten det som ble sagt eller en video av selve fremføringen.

Så da må man jo prøve igjen. Vi sysler jo med denne nettsiden for å dele kunnskap og gi folk innsikt. Her er et utdrag av første del. Formatert som en artikkel.

Fra virituelle til virkelige nettverk

I løpet av de siste årene har vi i større grad begynt å bygge opp sosiale nettverk som gjenspeiler de menneskene vi omgås til daglig og i det virkelige liv. Fra å ha en haug med «virituelle venner» på internett til at vi nå også holder styr på og kommuniserer med våre daglige venner.

We're a platform

På DLD-konferansen i München kunne Matt Cohler slå fast at Facebook er en platform som tredjeparter kan bruke og bygge nye tjenester oppå.

NRKbeta og alle de andre

I NRKbeta ser vi på ganske mange tjenester som platformer og bruker dem for å bygge opp mer funksjonalitet rundt selve bloggen her på NRKbeta.no. Vi er blant annet på Twitter, som RSS-feed, på Viddler, Facebook og Flickr.

Twitter

Vi bruker og eksperimenterer med eksterne tjenester for å dele kunnskap og innhold, drive trafikk og skape et community rundt NRKbeta. Twitter er en av disse tjenestene. De som bruker Twitter kan legge NRKbeta til som venn og dermet automatisk få oppdateringer til sin Twitter-konto hver gang vi poster noe nytt.

Dere kan lese mer om twitter i artikkelen om Microblogging. Twitter ligger nå på 31. plass på listen over nettsteder som sender oss trafikk.

NRKbeta på Flickr

Flickr er en annen tjeneste som vi bestemte oss for å begynne å bruke mer aktivt for en tid tilbake. Vi tar mange bilder for å illustrere artiklene her på NRKbeta og tenkte at andre også burde kunne få bruke bildene. Vi prøver derfor å publisere alle bildene vi bruker her på NRKbeta på Flickr også. Andre bloggere og folk flest kan få bruke bildene så lenge det er i en sammenheng som ikke er kommersiell, vi blir kreditert og eventuelle nye versjoner av bildene blir delt på nytt med samme lisens.

Dette gir publikum fine bilde de kan bruke, det gir oss litt trafikk fra Flickr og sist men ikke minst gir det NRKbeta verdifulle inker tilbake når folk bruker bildene ute på det store internettet.

NRKbeta på Facebook

Vi bruker også Facebook og har blant annet lagt inn NRKbeta som et «produkt» som folk kan legge til og være fans av. Så langt har vi 750 fans som vi kan kommunisere med og oppdatere via Facebook. Etter hvert som folk bruker mer tid i universer som Facebook, Twitter og Flickr er det viktig å kunne nå publikum der også.

Gjøre seg tilgjengelig uten å trenge seg på. Gi folk valgmuligheten.

Festen

Uansett, så er det viktigste å klare å skape skikkelig kommunikasjon med leserne. Dette har vi skrevet om før og vi mener fremdeles at Caterina Fake har den beste analogien. Og nok en gang kan vi jo benytte sjansen og takke alle dere som sørger for at kommentarene og diskusjonen her på NRKbeta holder et usedvanlig høyt nivå.

Og under denne artikkelen må dere gjerne komme med innspill på hvordan det fungerte å gjengi deler av en presentasjon på denne måten, men også tanker dere har rundt selve innholdet. Hvilke plattformer bruker dere og hvor bør vi være tilgjengelige?

8 kommentarer

  1. Fungerer greit nok når du legger ut presentasjonen på denne måten, men personlig synes video er tingen.

    Måten Apple gjør det på når de viser keynotene sine på er bra. Der filmer de Steve når han snakker, men klipper inn de foilene som vises når det passer slik.

    Ellers må jeg benytte anledningen å takke for en utrolig interessant blogg. Her har NRK (og dere i NRKbeta) virkelig skjønt litt av hvordan man skal gjøre det. Er nok ganske mange bedrifter rundt om som kunne ha lært litt av dere ja! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Er enig i at et skikkelig produsert videoopptak er det beste.

    Mer i retning foredraget til Holmes Wilson som vi la ut for en stund siden.

    Og takk for kompliment angående NRKbeta! Vi har fått en del skryt i det siste og det setter vi veldig pris på. Motivasjon er en fin ting. Og vi er ikke vanskeligere å påvirke enn at skryt gir oss nettop det. Motivasjon til å fortsette, videreutvikle og stå på! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  3. Morten Skogly (NRK)

    Yo Eirik, hvor er sliden med det bildet fra parken hvor folk har laget sin egen lille sti? Det er jo en klassiker! Ikke si at du har tatt det ut av presentasjonen din, da blir jeg lei meg 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Eirik Solheim (NRK)

    Hehe. Denne artikkelen er bare et lite utdrag. Se på kommentarene for den opprinnelige «Åpne eller dø»-artikkelen. Folk oppdaget fort bildene fra parken… 🙂 De har blitt en klassiker.

    Svar på denne kommentaren

  5. interesant som en smakebit – og antagelig som en vei videre inn i beta for nye lesere (tag tag tag…)

    savnet litt gode gammeldagse del-overskrifter, gjerne lagt til som bullet liste på toppen med anchor også (innholdsfortegnelse het det vel i papirverden)

    🙂

    hører for øvrig gjerne mer om hvor og hvordan folk kommer til og bruker dere (og NRK generelt)…!?!?

    Svar på denne kommentaren

  6. Veldig interessant presentasjon og debatt. Jeg mener alle slike idéer må være spesielt interessante for nyhetsmediene generelt og spesielt avisene.

    Veldig mye debatt nå om hvorvidt den tradisjonelle «pakken» avisen representerer går i oppløsning når alt er tilgjengelig på ‘nett. Utfordringen for aviseierene hvordan de kan skape en ny pakke og faren for samfunnet er at de ikke greier det og vi står i fare for å miste den viktige samfunnsrollen pressen spiller.

    Jeg ser på den modellen dere prøver, og lignende eksperiment på en.nl/en/ som meget interessante modeller for nyhetsmedier som vil beholde sin relevans og markedsposisjon.

    polymath.wikidot.com/avisenes-framtid

    Svar på denne kommentaren

  7. Recent Links Tagged With «foredrag» – JabberTags

    […] public links >> foredrag Åpne eller dø – andre forsøk Saved by timcaffine on Tue 04-11-2008 Podblog | Karin Høgh blogger om podcasting Saved by […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Eirik Solheim Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.