nrk.no

Fantastisk miks av Beatles og Beastie Boys

Kategori: Musikk og lyd


Power Record

En del mennesker bruker for tiden veldig mye energi på å fortelle oss at musikken kommer til å dø om kort tid. Og det er ingen tvil om at musikkindustrien har store utfordringer i forhold til å fortsette arbeidet med å utvikle nye artister på den måten de tradisjonelt har gjort.

Men mye av løsningen ligger vel i å forstå at man ikke kan gjøre akkurat det. Fortsette med nøyaktig de samme forretningsmodellene, PR-metodene og nøye planlagte stjerner som blir hjulpet frem av de massive investeringsmidlene som plateselskapene har bygget opp.

Les også: Het fildelingsdebatt på By:Larm

Ulovlig distribusjon av musikk endrer de gamle modellene. Og skaper en stor negativ fokus på mulighetene som har utviklet seg de siste årene. Jeg skal ikke ta diskusjonen om pirater vs. plateselskapene her. Jeg vil heller snakke om noe av det veldig positive som skjer der ute. Musikken kommer ikke til å dø. Tvert imot. Kanskje vi kommer til å se færre Britney Spears og færre mangemilliardærer som Bono, men musikken og kreativiteten – den er større enn noen gang.

Det har aldri vært billigere å produsere høykvalitetsmusikk. Da jeg begynte å studere på begynnelsen av 90-tallet kostet et noenlunde brukbart studio med opptaks- og redigeringsutstyr flere millioner kroner. Nå får du utstyr der du kan ta opp og mikse musikk i en langt høyere kvalitet enn det vi gjorde og til en prislapp som selv en student kan lukte på.

Dette fører til at det produseres kvalitetsmusikk som aldri før. Nye og originale verk, men også ting som bygger på eksisterende materiale. Mye kreativitet baserer seg på at man lar seg inspirere av ting som er laget før og så lager noe nytt på bakgrunn av det. Musikk er ikke noe unntak og formen der man rett og slett bare slår sammen fullstendige og eksisterende verk til noen nytt er kanskje den tydeligste varianten. Såkalte mash-ups. Sammenmiksing om du vil. Et av de mest kjente eksemplene er DJ Dangermouse sitt grå album. En remiks av Jay-Z og Beatles.

The Beastles
(Album cover av Josh Neufeld)

Problemet er bare at slike verk ikke passer inn i forhold til spørsmålet om rettigheter og copyright. For en stund siden la dj BC ut sitt andre i en serie album der han remikser Beatles og Beastie Boys til «The Beastles». Vi kunne laste det ned fra både hans nettside og den opprinnelige artikkelen på for eksempel BoingBoing.net. Så skjer det som beskrives et stykke ut i låten «Belly Movin»:

«With little advertising, no orchestrated PR, no votes on a reality TV show, and a lot of internet hype.»

Han snakker om hvordan slik musikk markedsføres. Og da begynte vel både den ene og den andre å skrike høyt, så nå kan man ikke lenger laste ned albumet fra BoingBoing, dj BC sin side eller andre lovlydige steder. Uten at det betyr at det har blitt umulig å få tak i. Stikkord er for eksempel Google og en velbrukt distribusjonsform kalt BitTorrent.

Jeg er stor fan av både Beatles og Beastie Boys. Da kan en slik sammenmiksing bli rene katastrofen. Eller det kan bli helt fantastisk. Og spør du meg er «Let it Beast» helt fantastisk. Musikksmak er en personlig greie, så skal jeg uttale noe objektivt så kan jeg med min faglige bakgrunn slå fast at om ikke annet er dette veldig bra håndtverk. Som dj BC skriver selv på sin side:

These mash-ups were made for fun, and as a demonstration of my remixing abilities. They are currently unavailable on this website.

Demonstrere sine remiksingsferdigheter. Det får han gjort. Noe så til de grader.

Hadde plateselskapene og rettighetshaverne vært noe i nærheten av kule og fremtidsrettede hadde de sporenstreks klarert begge albumene til dj BC for gratis distribusjon. Samlet så mye som mulig av Beatles og Beastie Boys og fått med dj BC. Og så fått dem ut på turné. Det hadde blitt en konsertserie som hadde blitt stående som en historisk hendelse i musikkbransjen. Og det hadde gjort millioner av mennesker bitte litt lykkeligere. Dette er så fengende og dansbart at jeg får lyst til å invitere til fest.

Og nok en gang: vi tar ikke diskusjonen om pirater vs. platebransjen her. Vi tar den positive diskusjonen om hva ny teknologi og billig distribusjon gjør med kreativitet og musikkglede. Har dere noen favoritter? Mash-ups eller bare kule musikere som gjør kule ting?

14 kommentarer

  1. Britiske The Nextmen har lenge vært mine favoritter når det kommer til remixing/mashups. Deres «Personal Golf Instructions» mixtape fra 2004 er vel fortsatt den beste partycden om man bare skulle kunne spille en iløpet av festen. Det er en gylden blanding av så og si alle musikksjangre, og liveshowene deres holder like høy standard.

    Dersom en har interesse av slikt så er http://www.themixingbowl.org en fantastisk ressurs å finne slikt – det er en torrent tracker som (selv hevder) å ikke bryte noen lover ved å kun distribuere radioshow (les: dj sessions). Jeg skal ikke ta stilling til om det er 100%.

    Av ting som faktisk er gitt ut på plateselskap så vil jeg si Hollertronix (aka. Diplo) platene er meget bra, spesielt de første. Og i Ninja Tune campen så er det mange som har gjort mye moro (Hexstatic, Mr Scruff etc)

    Helt til slutt apropo by:Larm og fildeling, så fortjener Binärpilot å bli nevnt. Han dekorerte scenen sin med piratflagg og kom med en verbal salutt om at «Piracy kills no one» – på lukket konsert kun for musikkbransjen. Ganske spenstig, all musikken hans ligger på http://www.binaerpilot.info

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Ah. Mye bra her. «halvdeezy» er herlig.

    Og så måtte jeg jo sjekke ut Beastie Boys vs. Bloodhound Gang som jeg fant via linken til Ole Emil. Nydelig. Og selvfølgelig kult når man blander videoen inn også.

    Og et viktig poeng at mash-ups ikke bare gjelder musikk. Nyere firma som Google og Flickr oppfordrer jo til mash-ups i stedet for å prøve å bekjempe dem slik musikkbransjen gjør.

    Og da dukker jo klassikere som Flickrvision opp:
    http://nrkbeta.no/flickrvision-i-3d/

    Svar på denne kommentaren

  3. Ola Nymo Trulsen

  4. Får vel fronte mine (skisse)mashups jeg også 🙂
    klassisk rap vs electro elns.

    NAS vs Miss Kittin/Felix the housecat:
    http://nils.deviant.no/mp3/NAS-kittin-felix.mp3

    Røyksopp, c64-tune, Tribe Called Quest, Kruder & Dorfmeister, Dr. Dre:
    http://nils.deviant.no/mp3/eple-tribeCalledQuest-kruder-dorfmeister-and-more.mp3

    Squarepusher & Freezepop:
    http://nils.deviant.no/mp3/squarepusher-freezepop-vlytear.mp3

    KRS-One/Channel One & ukjent:
    http://nils.deviant.no/mp3/congoUnknown_KRS_ChOne.mp3

    LCD Soundsystem vs. unknown (dub/reggae):
    http://nils.deviant.no/mp3/unknown_vs_LCD.mp3

    Svar på denne kommentaren

  5. Kjapp vurdering – Plantronics Pulsar 590A

    […] Konklusjonen så langt i forhold til bruk mot en datamaskin: veldig begrenset. Ikke spesielt bra lydkvalitet kombinert med en liten forsinkelse gjør at du skal være usedvanlig allergisk mot ledinger for å forsvare disse som dine foretrukne hodetelefoner mot datamskinen din. Så jeg sitter nå og hører på Dj BC i mine Sony MDR-7506… […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Varedeklarasjon som musikkvideo

    […] Adams- The Man In Blue – lager musikk ved å klippe sammen andres musikk, såkalte mashups. Og det høres kanskje litt uforståelig ut, så i den nyeste musikkvideoen sin viser Cameron rett […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.