nrk.no

Het fildelingsdebatt på by:Larm

Kategori: Fildeling


Musikkbransjens tredagersfest er i gang og det ble klart alt fra åpningstalen at debatten om fildeling vil være et sentralt punkt på årets seminarprogram.

Jello Biafra var hentet inn som åpningstaler og mannen som kanskje er best kjent fra det legendariske punkbandet Dead Kennedys, fornektet seg ikke. Biafra langet ut til både høyre og venstre i en tirade hvor spesielt de store plateselskapene fikk passet påskrevet. Biafra, som selv er eier av plateselskapet Alternative Tentacles, kom med påstanden om at de som styrer bransjen i stor grad ødelegger for seg selv de velger forbud fremfor satsing på artister og ny teknologi som våpen i kampen om musikktilgang på nett.

Jello Biafra retter en advarende finger

Jello Biafra

Saksøking som ny inntektskilde

Biafra pekte på at musikkbransjen i USA med rettighetsorganisasjonen RIAA i spissen, har funnet en ny inntektsmodell etter at de begynte å ta kampen mot fildelerne på alvor. Saksøking er det nye gullet til platebransjen og i følge Biafra tjener de store aktørene i bransjen såpass gode penger på dette at de ikke lenger trenger å satse på nye artister. Det er i følge Biafra mer inntektsbringende å saksøke studenter for 20 000 dollar etter å ha lastet opp et album av Madonna enn å bruke penger på å finne fremtidens popnavn.

Idol-Asbjørn ledet fildelingsdebatt

Etter Biafras utblåsning var det klart for en mer moderert debatt der ordstyrer Asbjørn Slettemark i god Idol-stil styrte debatten med myndig hånd. Panelet besto av Marte Thorsby fra bransjeorganet IFPI, artist Christian Ingebrigtsen, Joachim Haugland fra indieselskapet Smalltown Supersound, fildeler Daniel Jackson fra It-utvalget Rødt samt representanter fra teknologibransjen.

Debatten var i stor grad en forlengelse av samme debatt på fjorårets by:Larm og man kan vel konkludere med at hverken musikkbransjen eller nedlasterne er nærmere en løsning. Diskusjonen var i store trekk basert på den gamle strofen om hvorvidt opplasting og nedlasting av musikkfiler bør ses på som et lovbrudd med vanlige strafferammer, eller om det er folks moral som er det grunnleggende problemet.

NRK som forbilde for musikkbransjen

Begge parter kunne imidlertid enes om et punkt, nemlig at tilbuet til brukerne må være såpass bra og enkelt i bruk at det kan fungere som et alternativ til ulovlige nedlastingssteder. Om bransjen klarer dette uten å slå seg sammen med fienden var kanskje det mest interessant punktet i debatten. Teknologi-journalist Jan Omdahl i Dagbladet mente at det bare er et tidsspørmål før dette vil skje, og viste som eksempel til NRKs suksess med å gjøre Lars Monsen tilgjengelig på torrent.

Så gjenstår det bare å se om by:Larm 2009 er stedet der denne debatten kan ta et skritt videre og vise til nye parforhold bestående av tidligere fiender.

10 kommentarer

  1. Hvorfor henge ut Biafra som ekstremist? Han var den eneste i panelet som driver eget plateselskap, og bør derfor ha en del bedre greie på hva han snakker om enn for eksempel lobbyisten Marte Thorsby..

    Det er bra med debatt om temaet, for all del. Men det innbyr ikke akkurat til debatt når den eneste som virkelig taler oss vanlige nettbrukeres sak og beskriver virkeligheten på en måte oss vanlige nettbrukere kjenner oss igjen i blir stemplet på denne måten. Skjerpings!

    Istedenfor å gjengi Biafras kommentarer med «det kan da virkelig ikke stemme at plateselskapene tjener mer penger på rettssaker enn platesalg, det passer ikke med reklamen vi har sett, så vi skriver at han «fornekter seg ikke»». Hvorfor ikke isteden sjekke opp i påstandene, i henhold til normal presseetikk? Hvis de ikke stemmer, er det løgner som ikke bør trykkes. Om de stemmer, er den polemiske replikken i framstillingen et brudd på Vær varsom-plakaten. Uansett et overtramp.

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    Som redaktør på NRKbeta, så er jeg ikke enig i den fremstillingen du gir av artikkelen, Magnus. Jeg finner ikke noe steder at Biafra er en ekstremist, og synes det gis en levende beskrivelse av hvordan han langer ut mot plateselskapene – noe han vitterlig gjør.

    Er det noen løgner i artikkelen? I såfall skal vi rette dem.

    Øyvind Solstad
    redaktør, NRKbeta.no

    Svar på denne kommentaren

  3. Takk for superrask respons! Ser ikke helt hvordan det går an å redigere tidligere innlegg, så jeg venter og ser hvordan andre tolker framstillingen.

    Innlegget mitt er nok vel så mye preget av heksejakten mot fildelere som preger RIAAs argumentasjon, og som på uforklarlig vis har smittet over i en rekke artikler i media. Jeg har sett journalister sette liketstegn mellom fildeling og tyveri – et like håpløst utgangspunkt for en opplyst debatt som å sette likhetstegn mellom fildeling og det å ta bilde av en bil du synes er fin. Bilen blir jo ikke borte selv om du tar bilde av den – og filen blir jo ikke borte selv om du kopierer den.

    Sjelden eller aldri har jeg sett media har lagt til rette for en mer prinsippiell debatt, som tar utgangspunkt i virkeligheten. For virkeligheten er full av selvmotsigelser: Ny teknologi har gjort distribusjon av data (som lyd/musikk/film) mye billigere – samtidig har verdien enkelte firmaer bruker på å produsere dataene skutt til himmels. Fildelingen har økt – men det har også den totale omsetningen til bransjene. Filer du laster ned gjennom fildeling er ofte bedre enn filer du kan betale for (blant annet slipper du kopisperrer), og bedre tilrettelagt enn de kommersielle alternativene. Og lovverket som skal klare opp i uklarhetene er basert på en virkelighet med sentraliserte kringkastere og forlagshus, ikke P2P. Nettet er globalt, mens lovverkene er nasjonale.

    Siden også spørsmål om ytringsfrihet og personvern raskt kommer inn i bildet (skal ISP’en ha rett til å sjekke om dataen du flytter bryter opphavsrettighetene, må vi juridisk også akseptere at Posten åpner alle brev vi sender og sjekker innholdet), og debatten på ingen måte er over, går jeg kanskje litt for raskt i skyttergraven.

    Fortsett med god nettjournalistikk!

    Svar på denne kommentaren

  4. Kristian Rostad (NRK)

    Magnus – tydelig at du har et stort engasjement når det kommer til fildeling!

    Biafra ble referert til på sitater han kom med og hvis du føler at han blir fremstilt som ekstrem, har nok det sammenheng med at han er en person som best kan kalles svært radikal på de fleste områder. Det er i så måte viktig å få frem dette for de som ikke kjenner til denne personen.

    Talen til Biafra var veldig bra og han hadde mange gode poenger. Så er det opp til hver enkelt journalist å fremstille det hele så objektivt som mulig.

    Svar på denne kommentaren

  5. Eirik Solheim (NRK)

    @Magnus
    Jeg skjønner godt din frustrasjon over hvordan enkelte har et veldig unyansert syn på den nye medievirkeligheten som både musikk, film og fjernsynsbransjen står overfor.

    Her på NRKbeta har vi nok et mye mer liberalt syn på disse spørsmålene enn mange andre representanter for den etablerte bransjen. Vi har tydelig uttalt våre innsigelser mot bruk av DRM og lukkede plattformer og vakte nylig stor oppmerksomhet da vi valgte å ta det de tradisjonelle journalistene kaller «piratenes teknologi» i bruk da vi la ut Nordkalotten 365 for fri nedlasting via BitTorrent.

    Dette er veldig komplekse spørsmål der det finnes ekstremister uten kontakt med virkeligheten i begge ender av skalaen.

    Bare følg med videre her på NRKbeta. Dette er ikke siste gang vi kommer til å ta opp disse spørsmålene.

    Svar på denne kommentaren

  6. En ting som fascinerer meg i slike debatter er at det er så mange som tar alle disse fiffige språklige bildene til pro-fildelings-campen for god fisk. «Bilde/Bil/Filen» uttalelsen til Magnus ovenfor er etter min mening ekstremt endimensjonal.

    Det å laste ned et album i MP3 format gir meg den samme gleden som å eie det produktet jeg eventuelt ellers måtte ha kjøpt. Å sitte med ett bilde av en Ferrari hadde aldri klart å gjenskape følelsen av å dundre rundt i den.

    Svar på denne kommentaren

  7. @Marius
    Enig. Det er nettopp derfor jeg skriver at «bilde/bil/fil»-metaforen er et håpløst utgangspunkt for en opplyst debatt. På samme måte som tyveri/stjeling-metaforen er håpløst endimensjonal i den andre enden av skalaen.

    Som jeg forsøkte å beskrive i den andre posten, er heller ikke en todimensjonal for/mot-debatt særlig konstruktiv. Saken må diskuteres prinsippielt.

    Verken det selvutnevnte «offeret» for teknologien (her: deler av platebransjen) eller brukerne av fildelingsteknologien kan ha hegemonien hva slags argumentasjon eller metaforer som kan benyttes. Saken må diskuteres bredere. Betraktninger om hensynet til ytringsfrihet og personvern må veies opp mot beskyttelsen av åndsverk og retten til å tjene penger på innholdsproduksjon (her: musikk).

    Jeg vil faktisk gå så langt som å si det er en fare for demokratiet når enkelte forsøker å skaffe seg hegemoni som premissleverandører til de politiske organene som før eller siden vil bli tvunget til å produsere juridiske kjøreregler som regulerer den nye mediahverdagen. Denne diskusjonen pågår i dag, men i for stor grad i lukkede rom.

    Så får det heller bare være om dette gjør meg «ekstremt endimensjonal», merkelappen du tilskriver meg og mine meningsfeller.

    Svar på denne kommentaren

  8. jeg er enig i det som både Magnus og Marius skriver: debatten om fildeling blir veldig fort et ensidig svart/hvitt-spørsmål om hvem som har den hele skylden i denne saken: platebransjen som nekter å innfinne seg med dagens teknologi, eller fildelere (ikke pirater) som tror alt er gratis.
    og kan ikke bare folk slutte å bruke metaforer i slike saker som dette med fildeling, nesten ingen klarer å komme opp med metaforer som fungerer bra nok sett i lys av hvordan teknologien fungerer!
    jeg er positiv til at jackson i rødt var med i denne diskusjonen, men som magnus skriver: diskusjonen pågår i dag i for stor grad i lukkede rom. menigmann får ikke innpass og får heller ikke forklart saken fra hans/hennes ståsted.
    ytterligere er jeg også meeeget skeptisk til å platebransjen og deres aktører ønsker å etterforske disse sakene selv for å så levere bevismateriale til polititet. noen lyssky opportunister driver allerede med dette (media defenders-saken).
    bukken og havresekken, dommer og bøddel osv.

    inntil platebransjen forstår _hvorfor_ folk heller vil hente ned en fil som har bedre kvalitet og bruksområde, og i tillegg er gratis, i motsetning til DRM-infisert, skamløs unnskyldning for en kopi av en sang, og attpåtil må betale for det, så vil nok fildelerne bare fortsette som vanlig. og det kommer etterhvert til å bli platebransjens død, enten de vil eller ikke.
    kapteinene skal som oftest gå sist av båten som synker, men plate/musikkbransjen må i dette tilfellet tenke utenfor boksen for å kunne tilby et produkt som folk vil gi penger for. de fleste vil nok det, og noen vil nok ikke, så får være. men staheten som de fremviser gjør det ikke noe enklere å ville betale for et dårlig produkt.

    Svar på denne kommentaren

  9. Latsida » Blog Archive » Piratkopiering og musikk

    […] Fri flyt av musikk på internett er kommet for å bli. Men plateselskapene svømmer fortsatt mot strømmen. På samme måte som vi i dag ler av puddelsveis og dataskepsis på åttitallet, vil slagordet “Piracy kills music” bli en stående vits om få år. Helt siden kassettenes velmaktsdager har det vært vanlig å kopiere musikk av venner og lage mixtapes. Selv husker jeg at jeg satt klistra til stereoanlegget med en finger på record-knappen for å ta opp mine favoritter på “10 i skuddet”. Hvorvidt dette var lovlig vet jeg ikke, men det som er helt sikkert er at alle disse opptakskassettene som lå strødd over hele rommet var helt avgjørende for min musikkinteresse. Og min musikkinteresse har plateselskapene tjent godt på. Når plateselskapene nå fortsatt konsentrerer seg om forbud, trusler og søksmål framfor å aktivt utnytte de mulighetene som faktisk ligger i for eksempel fildeling, er de dømt til å tape. Eirik Solheim i NRK Beta oppsummerer den såkalte “NRK Beta-doktrinen” slik: “The only way to control your content is to be the best provider of it.”   Det siste har de tunge aktørene i musikkbransjen ikke forstått enda. Et veldig godt eksempel er måten iTunes’ nettbutikk har fungert på. Med en fantastisk oversiktlig og enkel tjeneste ligger alt til rette for at folk kan laste ned musikk på lovlig vis. Jeg kjøpte også en del sanger der, helt til jeg ble “offer” for DRM. Med DRM kan plateselskapene legge inn begrensninger i hvordan filene skal brukes, for eksempel hvor mange cd’er en sang kan brennes eller på hvilke maskiner en sang kan spilles. I iTunes er ligger det inne en funksjon slik at man kan spille av en låt på en annen maskin (for eksempel spille av låter på den bærbare med stasjonærmaskinen som man har koblet til stereoanlegget). Dette fungerer veldig bra på sanger man har lagt inn fra cd’er, men når man kommer til en låt som er kjøpt på iTunes’ nettbutikk skjer følgende: Musikken stopper. En dialogboks popper opp og ber om brukernavn og passord til den brukeren som eier sangen. Hvis man senere kommer til en annen låt kjøpt i iTunes, er det samme regla om igjen.  Dette er bare et eksempel på hvordan plateselskapene skyter seg selv i foten. Ved å legge inn irriterende begrensninger på lovlige produkter, har de lært en hel generasjon med musikkinteresserte at man får bedre produkter ved å ikke betale for dem. Dette ble også debattert på by:Larm.Men platebransjen gir seg ikke og senest i år har vi kunnet se kampanjen “Piracy kills music”. I et desperat forsøk på å være ungdommelig har de lansert en moraliserende nettside med videoer som tar for seg platebransjens dystreste spådommer. Med setninger som “Noen nedlastinger gjør da vel ingenting?” høres det mer ut som en anti-hasjkampanje enn noe annet. (Hør debatten mellom EMIs Bjørn Rogstad og Dagbladets Jan Omdahl her.) Uansett, er det en ganske problematisk påstand at mennesker vil slutte å uttrykke seg kulturelt fordi de ikke kan gjøre det på samme måte som artister har gjort det de siste 50 årene.  […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Latsida » Blog Archive » Piratkopiering og musikk Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.