Adobe lanserer i dag sine online tekstbehandler Buzzword. I likhet med Google Docs, kan du jobbe med tekst online akkurat som du kan i en standard tekstbehandler. Buzzword er lekkert laget, pent satt opp og med funksjonene fornuftig og elegant plassert – slik jeg forventer det fra Adobe. Du kan dele dokumenter med andre ved å inivitere dem på e-post.
Alle data «in the cloud»
Googles Eric Schmidt definerte Web 3.0 i Korea i fjor. En av karakteristikkene er at både dataene dine – og applikasjonene som bruker dataene – ligger på nettet. Altså at både teksten og tekstbehandleren er online. Har du en nettleser, kan du jobbe med dataene dine. På «nerdespråk» sier man at «the data is in the cloud», der cloud er den store skyen/himmelen som internett representerer.
Det er en interessant utvikling og en stor utfordring for IT-ansatte rundt om i bedrifter. For hvorfor skal jeg egentlig ha e-post og dokumenter på en server på jobben når jeg får mere lagringsplass og bedre funksjonalitet på tjenester som Google Docs og Buzzword? Et eksempel: Rekk opp hånda hvis du vet hvordan du lager et Word-dokument, sender det til fem personer, og får tilbake endringer fra alle som så automatisk kommer med i det opprinnelige dokumentet, merket med hvem som endret hva og når det ble gjort? I Google Docs og Buzzword er dette helt automatisk.
Ditto med e-post: Hvor mange har 6 GB lagringsplass på e-posten på jobben? Jeg jobber i Norges største mediebedrift og har usle 130 MB til mail. «Your mailbox is over the size limit» er den vanligste måten å bli ønsket velkommen om morgenen…
Men tilbake til Buzzword! Registreringen er gratis, og du får kontoen med en gang (ikke noe invitasjonstull eller beta-versjon). Og skulle du gå fra maskinen for lenge, ser du denne når du kommer tilbake:
Marius Oppedal
Jesus den var frekk!
Øyvind Solstad (NRK)
Tekstehandleren, artikkelen eller meldingen, Marius?
janH
virker ikke med Opera
Håvard Pedersen
«Googles Eric Schmidt definerte Web 3.0 i Korea i fjor. En av karakteristikkene er at både dataene dine – og applikasjonene som bruker dataene – ligger på nettet. »
Jeg som trodde det var karakteristikken av Web 2.0… AJAX og RIA. 🙂
Gunnar Andreassen
Dette hørtes genialt ut! 🙂
Øyvind Solstad (NRK)
Web 2.0 var vel mere at brukerne styrer, kontrollerer og organiserer. Men disse definisjonene er jo ullne som sauen. Og brukes i alle mulige sammenhenger uten at folk har et så veldig reflektert forhold till hva de betyr.
Ny funksjon i Google Docs: Skjemaer
[…] I går skrev vi om Adobes nye Buzzword – en lekker tekstbehandler på nettet. I dag kom en ny smart funksjon i Google Docs, nemlig skjemaer. Du kan rett og slett lage skjemaer med fritekst, nedtrekksmenyer, alternativer osv. Så kan du inviterere folk til å svare via e-post, eller bare poste linken. Svarene blir automatisk lagt inn i et regneark for deg i Google Docs. Det betyr at du kan sette opp formler for å behandle svarene, f. eks. beregne gjennomsnittsverdien av et felt, maks/min-verdier, ta bort verdier som er utenfor det du spør etter osv. […]
Torger Åge Sinnes
Måtte jo teste dette nye vidunderet på nett. Sitter på en Ubuntu-maskin, og fikk opp ei melding/advarsel om eventuelle problemer med tjeneste først. Men til tross for dette…ingen problemer med å få den i gang.
Det som derimot er et lite aber, er at norske tegn ser ut til å fungere dårlig.
Joakim Stai
Sexy er ordet! Google, be afraid. Be very afraid. Blir spennende å se hva Adobe utvikler av RIAs framover!
Tormod
Norske tegn ser ut til å funke fint hos meg, det som derimot er problematisk er resten av tastaturoppsettet. De fleste spesialtegnene er andre steder, men æøå er som vanlig.
Dessverre mangler Buzzword muligheten til at flere kan skrive inn i samme dokument samtidig som i google docs. Forbasket også:)
Buzzword funker forøvrig med Firefox 3 beta 3, hvis man velger å ignorere advarslen.