nrk.no

Surfe på toget

Kategorier: Mobil & Trådløst


Vi har tidligere utfordret bussene og toget: Gi oss trådløst internett ombord! Til høsten kommer Norwegian med trådløst nett på sine fly og en rekke flyselskaper lar nå passasjerene ringe med egne telefoner og surfe ombord i flyene.

I Norge har Nettbuss Møre kjørt en vellykket test, og nå kommer NSB med trådløst nett på togene – i første omgang på Gjøvikbanen. Bravo, NSB! Dette er riktige takter, og et tilbud som bør komme så raskt som mulig på alle tog. I testperioden på seks måneder vil det bare være trådløst nett i de såkalte komfort-vognene, hvor passasjerer mot en ekstra avgift får aviser, kaffe og strøm til datamaskinen sin.

13 kommentarer

  1. Det er verdt å nemna at Fjord1 har gratis (og raskt) trådlausnett på dei nye gassferjene som trafikkerer Halhjem-Sandvikvåg og Mortavika-Arsvågen på E39. Det er visst Wimax og Nextgentel som leverer dette.

    Eg har målt veldig god kapasitet på «Surfometeret» til Digi.no (4-5 Mbit både opp og ned). Det er sjølvsagt med alle atterhald om kor pålitelege slike målingar er, men nettet kjennest iallfall veldig raskt og fint ut. Heilt stabilt er det likevel ikkje.

    Svar på denne kommentaren

  2. Tja, de som har reist en del med vestfoldbanen vet jo at «comfort» vognene oftere enn ikke er en av de røde, kondemneringsklare vognene kjøpt i 1960, med annethvert sete snudd og et bord i mellom. Det finnes ikke engang strømkontakter i dem. Men de koster det samme som på Agenda-togene. Nais, ikke sant?

    Ang. Oslo Sporveier; For det første har de så lite penger at jeg synes de bør prioritere kjernevirksomheten som – som de sliter hardt nok med i utgangspunktet. For det andre så ville vel et trådløst aksesspunkt i en T-banevogn vare enda kortere enn den hvite og ubesudlede fargen på en nymalt sporvogn …

    Svar på denne kommentaren

  3. Kan nok klare meg uten internett på t-banen. Kort tid, og man står jo som sild i tønne allikevel. Men at det skal være så j… umulig å trekke en antennekabel inn i tunellen så man kan høre på radio, det skjønner jeg ikke.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    @Trond: Slik jeg forstår det setter de opp en trådløs sender i Komfort-vognene. Da vil du vel få inn signal i nabovognen. I noen tog (f. eks. det jeg tok fra Lillehammer i går), hadde to Komfort-vogner, en foran og en midt i. Så der ville flere vogner rundt fått dekning.

    @OAS: Så du under bordet? Mange av de gamle stygge vognene har fått ettermontert strømkontakter.

    Svar på denne kommentaren

  5. «Kan nok klare meg uten internett på t-banen. Kort tid, og man står jo som sild i tønne allikevel.»

    Sant nok, og for egen del er jeg ikke utelukkende negativt innstilt til konseptet «frisone», men når det gjelder denne type ting kommer gjerne tilbudet før behovet. Folk pleide jo å klare seg uten mobil også, men etter hvert som man ble godt nok vant ble det påkrevd med dekning selv i aldri så korte tunneler. Dødtidsmedier trenger innhold, og før eller senere går vi vel lei absurditeten i å drive å flytte innhold rundt manuelt når vi heller kunne hentet det «rett fra kua».

    Svar på denne kommentaren

  6. Geir Arne Brevik

    Veldig til nisselueholdning fra t-banen da gitt? Det er klart, om de tenker at man må igjennom en lengre påloggingsrutine for å komme seg på nett er det ikke praktisk, men forutsetningen for at dette skal funke er vel at de enten roamer en eksisterende tilbyder som har god dekning i byen, eller (helst) gir gratis tilgang.

    Når det gjelder enheter ble iPhone/iPod og telefoner med wlan nevnt i artikkelen om bybanen i Bergen, men hva med PSP og Nintendo DS? Det er etter hvert ganske mange enheter som kan koble seg på wlan… (selv om browseren til DS ikke akkurat er noe å skryte av, går det fint an å spille en bane MarioKart mellom Nationaltheatret og Majorstuen)

    Svar på denne kommentaren

  7. Selskapet tidligere kjent som Oslo Sporveier er vel ikke videre kjent for å pushe utviklinga framover, så jeg ville ikke regnet med noen positive overraskelser fra den kanten. Jeg satser heller på at mobiloperatørene booster opp til 3,5G omkring, så man kan se frokost-TV på vei til jobben. Eller YouTube på Rørosbanen.

    Men all ære til dem som jobber for fritt wlan i kollektivtrafikken, det hadde selvsagt vært optimalt.

    Litt utenfor tema: Er det noen som vet hvorfor man må betale tre kroner minuttet for å se et NRK-innslag på mobil-TV, selv om man betaler fastpris på data hos operatøren? Er det innholdet man betaler for?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Ole Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.