nrk.no

Bedre nyheter

Kategorier: Media & NRK


NRK.nos forside i dag

Nå skal vi prøve å gjøre presentasjonen av nettnyhetene våre bedre – hvordan vil dere ha dem?

Vi holder på med forbedring av design og navigasjon på nyhetssidene og håper dere kan hjelpe oss litt: Er det ting dere trenger som ikke er der, ting dere ikke trenger som er der osv? Vi skal gjøre ny design på forsider og artikkelmaler, endringer i navigasjonen og evt. stablingen av stoff. Vi forholder oss altså ikke til innholdet i denne omgang, men si gjerne ting om det også.

Hvis dere kan kjøre debatt, skal vi notere så det spruter og prøve å håndtere spørsmål så godt vi kan!

39 kommentarer

  1. Berre de ikkje gjer som aftenpoften, og har t.d. to bittebittesmå videoar (i pixelstørrelse) i same nyheitssak som startar i det dei følar seg loada nok, så går det eigentleg bra (true story, skjedde i dag, samtidig som at RAtM stod relativt høgt på).

    Ellers går det på å følge normal webskikk. Ingenting med lyd eller video som startar utan at ein seier i frå, samt prøve å linke opp mot saker som har relevans.

    Eg har også sansen for temasider, som gjer at ein kan kjapt lese seg opp på ein aktuell sak i tilfelle ein ikkje har fått med seg byrjinga.

    Kunne tenkje meg at RSS-feeden dykkar hadde heile saka, i det minste eit samandrag, og ikkje berre ingressen eller den første setninga i ingressen.

    My two cents 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Geir Arne Brevik

    Overordnet: NRKs nyhetssider er, for å si det enkelt, bråkete. Reklame og tre-fire lag med undermenyer pluss relaterte saker og video-reportasje gjør at selve teksten blir skviset inn mot midten med masse fargerik støy på alle kanter.

    Et annet problem er at bilder litt for ofte ser dårligere ut på NRK.no enn på konkurrentene (f.eks. db.no)… er det fordi de er grabbet fra video?

    Og en ting som irriterer meg: Bli flinkere til å markere hva som er video i forhold til hva som ikke er det, når dere linker saker. Klikker jeg uheldigvis på en videosak, starter en mange sekunder lang test av båndbredden min, før WMV-pluginet mitt *kanskje* greier å laste videoen… …evt få fart på Flash video-prosjektene deres. 🙂

    Hva med å titte til CNNs redesign (se f.eks. punkt-oppsummeringen av saker ved siden av overskriften) fra i fjor og New York Times (nydelig typografi!)?

    Svar på denne kommentaren

  3. Anders Hofseth (NRK)

    Takk, Geir Arne.

    Vi skal gjøre noe med mye av bråket, selv om akkurat reklamen ligger utenfor myndighetsområdet for dette prosjektet.

    Bilder grabber vi av og til fra video, dels for å få dem raskere ut, dels for å ikke bruke det samme Scanpix-bildet alle andre bruker. Usikker på om vi kan gjøre store endringer på dette med de ressursene vi har.

    Flashvideo går sin gang og er -slik det ser ut akkurat nå- oppe og står parallelt med oppussingen av nyhetene eller ikke lenge etter. Vi må kanskje lage noen mellomløsninger, men håper å slippe.

    Har sett på både CNN og NYT og de gjør mye riktig. Tror kanskje et norsk publikum er mer glad i bilder enn så tekstorienterte forsider som NYT – men også mulig vi tar feil. Men gjerne mer om dette.

    Når det gjelder typografi har vi lyst til å bruke samme som vi bruker i TV-nyhetene, men ettersom dette ikke er en standardfont må vi erstatte via en flash-løsning. Vi driver og forsker på om dette vil gi for stor belastning eller ikke og juryen er foreløpig ute.

    Svar på denne kommentaren

  4. Daniel Aleksandersen

    Jeg er veldig glad i NRK Nyheter slik det presenteres idag. Det hadde dog vært veldig stilig om dere hadde fått til noe virkelig stilig med dynamiske innholdskolonner!

    Jeg har en skjermoppløsning på 1680×1050px. Jeg regner med at det kommer til å gå årevis før dere velger å optimalisere nyhetspresentasjonen for noe sånt. Dynamiske kolonner kunne derimot optimalisere presentasjonen for alle. Uavhengig av skjermstørrelse.

    Thomas Baekdal viser forskjellge pressentasjoner av New York Times Reader for Vista på sin nettside; henholdsvis her og her. Om dere kunne laget noe sånn—på nettet; ikke i dedisert leser, vell og merke—ville det vært supert og helmaks!!

    En annen ting som irriterer meg—som bruker Linux og ikke har hverken Adobe Flash eller Microsoft Windows Player—er hvor stor plass videonyhetene tar på siden. Jeg vil ha mindre dominerende videonyheter med tekstnyhetene mine, takk!

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind Solstad (NRK)

    Olav Anders Øvrebø har meninger om dette:

    http://www.oov.no/undercurrent/archives/2008/01/et_mer_brukerve.html

    En deltaker er raskt ute og klager over at NRK.no er så bråkete. Det er bare å slutte seg til. NRK.no har til nå skjelt altfor mye til de norske konkurrentene og altfor lite til nettsteder det burde være naturlig å sammenligne seg med. Les BBC, ZDF, ARD. Den norske visuelle nettaviskulturen er basert på «full sjømann-teorien om nettatferd», har jeg påstått tidligere. NRK har muligheten til å distansere seg fra de norske konkurrentene og markere egenart ved å legge vekt på ro og oversikt i design og navigasjon.

    Svar på denne kommentaren

  6. Geir Arne Brevik

    …jeg mener gjerne mer jeg. Først: innlegget til Olav Anders Øvrebø var meget bra (også utover det han sa seg enig med meg om, hehe).

    Sprørsmålet om design handler jo også om hva NRK Nyheter har lyst til å være. For å sette det på spissen (og, ja, jeg blander nrk.no-forsiden og nrk nyheter nå): Har man lyst til å konkurrere om de samme leserne som Dagbladet, VG, Aftenposten og TV 2? Julebruskongen, Faller penis av om jeg onanerer? og Lag din egen Facebook-quiz?

    Eller bør man kikke til NRKs nyhetsprofil på sitt beste: P2s nyhetsmorgen, Dagsnytt 18, korrespondentbrevet, Urix, osv.?

    Nå er ikke jeg grafisk designer, men skulle jeg allikevel laget et «moodboard» basert på hvordan jeg oppfatter det beste hos NRK Nyheter, så ville det sannsynligvis lignet mye mer på nytimes.com enn på vg.no.

    …og nei, helst ikke bruk sIFR el. lign. til å rendre overskriftene deres. det er nesten bra nok, men akkurat sloppy nok til å ikke brukes. hvorfor? fordi overskriften høyst sannsynlig vil bli rendret etter at ingressen og brødteksten er på plass. jeg synes man skal være såppass pirkete, selv om det vil dreie seg om millisekunder…

    Svar på denne kommentaren

  7. Aller først: takk for veldig bra tiltak.

    Mange gode kommentarer over, ikke minst de som går på ryddighet og oversiktlighet. For meg blir det altfor mye scrolling på NRK Nyheter – siden er eviglang sammenlignet med f.eks. nytimes.com eller iht.com. Det skyldes i stor grad at det er mye hummer og kanar på forsiden – her står lokalnyheter hulter til bulter med tunge nasjonale og internasjonale saker. I skrivende stund må jeg scrolle meg forbi «Vil ha 50.000 for felt tre» og «Snøballkasting endte i knivdrama» for å komme til en viktig sak som «Vil ha tilgang til nordområdene».

    Eller for å si det slik: hvem er konkurrenten deres – Aftenposten eller Tvedestrandsposten? Dette er i stor grad et spørsmål om struktur på sidene. Alt som er der nå bør være tilgjengelig, men presentasjonen må avspeile hva slags nyhetsleverandør dere ønsker å være. Her kan navigajonsmenyen i venstremargen (som jeg liker) brukes langt mer effektivt. Nå finner man en blanding av hovedkategorier, væroppsummering, pekere til faste NRK-programposter og enkeltprogrammer. «Putins revolusjon» bør ikke stå på samme liste som «Dagsnytt Atten», for å si det slik.

    Ellers er det endel forvirrende redundans på forsiden. Av de to norgeskartene i høyremargen på forsiden peker ett til de samme lokalnyhetene og værvarslene som man finner i venstremargen. Det andre peker til til skattelistesøket som finnes igjen i midtspalten. Igjen: ta et valg. Vil dere ha grafisk navigasjon eller tekstlig? I mine øyne er det siste klart å foretrekke, men om dere går for det første bør dere være konsekvente. BBC har f.eks. et verdenskart for internasjonale nyheter.

    Til slutt: kort kraftig ned på «siste nyheter»-lista. Det er rett og slet for vanskelig å finne interessante saker blant 100 elementer som oppdateres. Ellers har jeg alltid syns at en «mest lest/emailet/blogget» er en kjekk funksjon, når den er implementert som hos NYTimes. Twingly, anyone? 🙂

    Svar på denne kommentaren

  8. Eiriks forfatterblogg :: Gjør NRK-nyhetene bedre

    […] NRK Beta, som er blitt litt for mye av en gadgetblogg til at jeg har fulgt med i det siste, reiser nå kjerringa med en utfordring til leserne: NRK Nyheter skal redesignes, og man ber om innspill. Det er allerede lagt inn en rekke gode kommentarer, men stikk gjerne innom og gi ditt besyv med. Gudene skal vite at NRK trenger designråd. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Anders Hofseth (NRK)

    Takk til alle som har vært innom siden i går ettermiddag – og velkommen tilbake til Eirik. Det er alltid enklere å ominnrede når de som skal bo der har sagt hva de liker. Vi er glad dere har tatt dere tid til å tenke igjennom dette og komme med innspill.

    Når det gjelder det filosofiske spørsmålet «hvem vil vi være» -som flere av dere reiser- er nok svaret at vi skal være både VG og P2 på et vis. Som allmennkringkaster kan vi hverken velge vekk det brede eller det smale. Vi kan ikke kun skrive utenrikskommentarer og late som om Britney Spears ikke finnes. Men: Vi må søke å gjøre det brede på en ordentlig måte og å tilgjengeliggjøre det smale. En klok brite i BBC sa på 60-tallet at de skulle gjøre det gode populært og det populære godt. For oss høres det ut som denne tanken kan stå noen år til. Vi er ikke der ennå, men vi begynner å se hvor vi skal.

    På navigasjonsfronten skal vi rydde kraftig opp – det vil bli enklere for oss å lage intelligent navigasjon når publiseringen vår begynner å støtte tags om kort tid.

    Når det gjelder det at noen ting ligger her og noen der av videostoffet, er vi pinlig klar over problemene. De skyldes at vi fortsatt har flere ulike systemer. Dette skal løse seg når vi er over på flash og har fått kodet om arkivet vårt, forhåpentligvis før høsten slik det ser ut nå.

    Fortsett med kommentarene – nivået er meget bra så langt!

    Svar på denne kommentaren

  10. Finn Dag Steiro

    Leste bloggen..
    Fint prosjekt – interessante ting…

    Når det gjelder reklame, som flere kommenterer, og som naturlig nok ikke hører inn under prosjektet ditt. Det er et gnagsår….

    Så – hva om en kunne be om disp. for nyhetssidene i en eksperimenteringsfase, og for at et eksperiment ikke bare skulle bli et tankeeksperiment, så måtte man kunne publisere det…..
    Så laga dere en plugg som kunne kalles «Reklamepause» med en snedig design – kanskje som en Tvskjem – kanskje som en kollage av thumbnails fra den «ekte» reklamen, kanskje som…….og fjerna sjølve reklame-spotene og samla dem på ei egen sida bak pluggen!
    Der kunne man også lagt opp anna reklame – egenreklame – skit og lort – flotsam and jetsam. Widerøe, Sesam, Osenbanden, Telenor, Nitimen…… et virkelig gilt sted hvor vi alle i vår travle nyhetsfråtsing virkelig kunne ta oss en real reklamepause!!

    Jeg er sikker på minst fire ting…..
    1) Det ville fått oppmerksomhet
    2) Det ville være «nyvinnende»
    3) Det ville bli applaudert
    4) Det ville bli kopiert

    ..og jeg tror ikke annonsørene hadde svikta – snarere tvert imot!

    Så kunne man etter hvert vurdert å lage nettsida nrk.no/reklamepause hvor man kunne utvikla ………… jeg tør ikke tenke på det engang…

    I fullt alvor og i beste mening

    Finn Dag Steiro

    Svar på denne kommentaren

  11. Mikkel Bay Vold

    Hei alle sammen. Utrolig bra initiaiv. Jeg kommer sannsynligvis til å plage dere en god del…

    Her kommer et langt innspill som hovedsakelig dreier seg om forsida, som slettes ikke er som den bør. Den er ulogisk og rotete, og bærer preg av mange kompromisser som ikke gavner noen.

    Ingenting er ment som personlig kritikk, forhåpentligvis er den konstruktiv.

    *Bildebruken på nrks nettsider er et problem. Selv om den har blitt bedre den siste tida, er det et godt stykke igjen.

    *Photoshop er til for å brukes. Bruk sharpen på bildene, installer photoshop på alle maskinene, tving alle ansatte til å lære seg programmet, det er ikke SÅ vanskelig. Å ikke bruke photoshop på bilder som publiseres på nett er som å spille inn en CD uten å ha mulighet til å bruke equalizer. Da bør du helst ha et Stainway-flygel og et rom med verdens beste akustikk. Få pressefotografer kan sammenlignes med Stainway-flygler, selv om Johan Brun kanske lignet litt.

    *Polopoly er ikke godt nok til bildebehandling, jeg er egentlig usikker på om Polopoly er godt nok til noe som helst, men akkurat det skal jeg la ligge denne gangen.

    *Varier bildebruken på forsida. Tenk komposisjon av brukergrensesnittet. Lær å beskjære bilder. Tenk kreativt, tenk konstruktivt. En god skrivende journalist er ikke nødvendigvis en god bildebehandler, det er ikke flaut. Samarbeid.

    *Farger er sexy, folk liker farger. Farger er ikke nødvendigvis kommerst, og farger er ikke pupp. Farger er populært, det er skarpe bilder også.

    *Bruk sharpen, bruk sharpen, bruk sharpen. Gjenta dette for deg selv inntil du bruker sharpen på alle bildene du benytter deg av.

    I skrivende stund ligger det en sak om at » -Husmødre er kontrollfreakar» (sic), med et svart-hvitt bilde som oppslag. Under det ligger det et kornete, uskarpt og mørkt bilde av Petter Stordalen med trutmunn. Ved siden av er det et bilde av noen skigutter. Under hvert av de små henvisningsbildene ligger det FIRE undersaker uten bilder.

    *Hvor mange leser dem? I gjennomsnitt rundt 15-20 prosent prosent av det saker med gode henvisningsbilder gjør, sånn cirka. Bruken av undersaker uten henvisningsbilder bør begrenses, av den enkle grunn at folk ikke leser sakene. Sjekk det i Linkpulse, jeg spanderer en kaffe hvis jeg tar feil, men det gjør jeg nok ikke.

    *En god sak fortjener et godt henvisningsbilde.

    *Under dette igjen ligger det en sak om ablegøyeguttene «Uti vår hage». Det eneste bildet som står til godkjent på forsiden så langt.

    *Sporten har gjort et hederlig forsøk på å klippe sammen et bilde av Arne Scheie og Wayne Rooney fra FIFA 08. De har brukt Photoshop. Det står til G+ i karakter. Med rødpennen min skriver jeg sirlig i margen (som jeg skal komme tilbake til) «God idé, men bruk sharpen. Dra også gjerne opp fargekontrasten noe. Det er lov.» Alle bilder må photoshopbehandles, ikke bare autocroppes i Polopoly.

    * Så over til noe annet, nemlig ros! NRKs forside er mye bedre lenger nede! Først noe som SER ut som et oppslagsbilde. «Tid for suppe» Under der er det to rader med tre henvisningsbilder, før nok et bredt bilde og to rader med henvisningsbilder, et bredt bilde til, to rader med henvisningsbilder, nok et bredt bilde. Og så skjer det noe merkelig.

    *Nederst på forsiden ligger NØYAKTIG den samme informasjonen som ligger i den rotete venstremargen og den forstyrrende høyremargen på toppen av sida. Aha! Den er oversiktlig, og den er ikke misvisende! Strålende faktisk. Så synd at forsvinnende få lesere orker å scrolle seg ned gjennom den ufattelig rotete toppen av forsida.

    nrk.nos forside minner meg ofte om lærebøker på universitetet for 20 år siden. Tankegangen på den tiden må ha vært at innholdet i bøkene var så bra i seg selv at det ikke gjorde noe om layouten var laget på en stensilmaskin.

    *Cluet er lesbarhet.

    *Få Bjerkaas til å forstå at nrk må ha det dyreste SCANPIX-abonnementet, ikke fattigmannsabonnementet som nrk har nå. De beste bildene er ofte de dyreste bildene. Hører du Bjerkaas? «KVALITET KOSTER PENGER».

    De beste bildene får flere til å lese de beste sakene. Nettjournalistikk dreier seg like mye om kommunikasjon som radio , men benytter seg av andre virkemidler. Et godt henvisningsbilde er et bilde som gir leseren lyst til å klikke seg videre inn på saken. Ikke vær kultursnobbete. Hensikten er å få flest mulig mennesker til å lese best mulige saker. Forsiden skal selge de GODE produktene på innsiden. Selg saken din, men ikke lyv på forsida. Det er tabloid og irriterende.

    *RYDD FORSIDA! Og dette er viktig, det er sannsynligvis det aller viktigste akkurat nå. Hva skal forsiden til nrk være? Hva er det nå?Layouten nå ser ut som en krangel mellom distriktskontorene til venstre og Programbladet til høyre, med nyhetsavdelingen som en beklemt fender i midten. Prioriter nyheter og aktualiteter. Punktum.

    *Nyhetene bør både ligge på nrknyheter.no og nrk.no. Hvis folk lurer på om vi dekker en sak, skriver de færreste nrknyheter.no i nettleseren sin. Merkenavnet er NRK. Ikke tull med det.

    nrknyheter.no er en dårlig nettadresse, yr.no er en god nettadresse, det er også nrk.no og vg.no. Jo enklere, jo bedre.

    *Ikke prøv å selge alt på en gang oppå hverandre. Jeg vil ikke ha karamellpudding med kokosboller, lønnesirup, mintgelé, hjorestek og rødvin mikset sammen i en blender. Det får Christoffer Schau ta seg av. Jeg vil ha en høflig kelner som diskret men tydelig spør om jeg vil ha programoversikten, barnesidene, underholdning eller distriktskontoret. Været i Kautokeino bryr folk i Kristiansand seg døyten om.

    *FJERN venstremargen. Forsvinnende FÅ nettbrukere bruker venstremargene når de leser nettaviser, tro det eller ei. Det er 80 valgmuligheter i venstremargen alene, og plusstegnene er misvisende. Trykker du på dem kommer du til en annen side, for eksempel nrk.no/tv.

    *Plusstegn indikerer at det er en undermeny under henvisningsteksten, slik fungerer det ikke her. Istedenfor blir jeg omdirigert til en side jeg ikke var interessert i. Da blir jeg sur, og dermed går jeg ikke inn på nrk.nos sider neste gang. Så enkelt er det i mange tilfeller.

    *FJERN den fullstendige programoversikten fra høyrekanten. Legg den heller godt synlig i toppmargen, eller finn en plass til den lenger ned på siden. Den er stygg og den er rotete. Den er faktisk så rotete plassert at den roter til hele resten av forsida, og best kan sammenlignes med å forsøke å avvikle Dagsrevyen med «Fysikk på roteloftet» i bakgrunnen.

    Jeg runder av dette innlegget, som har blitt alt for langt, med et par linker om erfaringer fra forsidedesign hos dagbladet.no. Det er interessant lesning.

    nrk.no er på mange områder MYE bedre enn de andre nettavisene på både nyheter og annet innhold. Staben er utrolig mye større, og organisasjonsstrukturen ligger der fra før.

    Hvorfor gjemme det bort?

    http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/03/487700.html

    http://www.dagbladet.no/dinside/2007/01/04/487803.html

    Allervennligste hilsner fra Mikkel i Bulletengen, som blant annet har en skummel fortid som produsent hos dagbladet.no.

    Svar på denne kommentaren

  12. Asbjørn Ulsberg

    Det er mulig jeg tar feil, men jeg føler at NRK Nyheter på mange måter deler mye av profilen til Dagsavisen når det gjelder seriøsitet, hvor tabloid man presenterer nyhetene, osv. At NRK skal være VG er greit nok, men det behøver ikke å presenteres på samme måte.

    Jeg synes Dagsavisen har fått til veldig mye bra med redesignet de gjorde i fjor høst. Jeg synes også det er mye som kunne vært gjort bedre, men se gjerne til dem for inspirasjon.

    Ellers er jeg enig i alle andre her i at ting bør bli ryddigere. Man må ikke nødvendigvis presentere absolutt alt NRK har å by på på én side. La folk heller klikke et par ganger for å finne frem, men gjør det helt hjernedødt intuitivt og enhetlig å finne frem. Ikke duplikér navigasjon, slik Eirik Newth skriver. Ta noen sjefsavgjørelser og ikke havn i samme håpløse situasjon som Microsofts Windows-utviklerteam, der absolutt alt skal avgjøres «by committee». Hvis alle skal få ønsket sitt oppfylt blir ingen fornøyd. Noen må kunne ta en avgjørelse og bestemme at «slik gjør vi det», selv om det betyr at noen tær blir tråkket på. Jeg vet hvor vanskelig dette har vært, men tror nå at internett regnes som et medium som er kommet for å bli i de fleste av krikene og krokene på Marienlyst og at dere derfor kan være litt hardere i kantene enn før.

    Til slutt vil jeg si at det naturligvis er ekstremt viktig å bygge alt dere lager på åpne standarder med universell tilgjengelighet i høysetet. Der er dere ganske flinke allerede, med noen litt gufne unntak som NRK Super, Skattelistene og Nett-TV.

    Svar på denne kommentaren

  13. Anders Hofseth (NRK)

    Spesifikt til Mikkel B. V.: Det er ingenting som er for langt så lenge det holder vann hele veien. Kjør ivei om du har mer – vi bare noterer og noterer til du er tom, vi.

    Alle sammen: det er vanskelig å ikke bli imponert over ryddigheten i det dere skriver og viljen til å trenge ned i seig materie! Takk alle så langt og fortsett med kommentarene – det er fortsatt litt plass igjen nedover på siden, ser vi.

    Svar på denne kommentaren

  14. Tord Nedrelid

    Jeg ønsker meg bedre søkbarhet – en skikkelig søkemotor som gir meg alle sakere på stikkord og godt rangert.

    Dessuten kunne jeg tenke meg at jeg fikk designe egne RSS-feeder ut fra nrks innhold. Feks at jeg kunne få alt om valget i USA som Bjørn Hansen har laget, eller saker om Asia laget av Kjersti Strømmen, men ikke av Phillip Lothe (Dette er bare eksempler – jeg har ikke noe i mot Lothe).

    Ellers: Bra tiltak!

    Svar på denne kommentaren

  15. Anders Hofseth (NRK)

    Vi skal passe på å tenke litt rundt RSS-strukturen vår. Bra tips !

    Søk er også en byll vi har begynt å stikke hull på. Det er mange ulike prosjekter rundt omkring i NRK som innvirker på hverandre – det hadde vært fint om alle ble ferdig samtidig, men da kunne det fort blitt 2009 får alt var på stell – vi prøver å kommunisere på tvers av prosjektene som best vi kan, men må tenke på totalen som work in progress for ikke å surre bort for mye tid.

    Svar på denne kommentaren

  16. Geir Arne Brevik

    To idéer som poppet inn i hodet mitt:
    1) Hva med en embeddet, liten flash/mp3-avspiller i toppen som til enhver tid inneholder nyeste 3-minutters Dagsnytt? Vet ikke om det er noe jeg faktisk ville brukt, men det kunne vært en kjapp måte å oppdatere seg på, og det er definitivt noe ingen av konkurrentene har.
    2) For übergeekene blant oss: Hva med NRK «breaking news» på Twitter? http://twitter.com/cnnbrk (merk at de faktisk forholder seg til hva som er «breaking», ikke bare timens/dagens toppsak)

    Svar på denne kommentaren

  17. Martin Bekkelund

    Jeg hopper elegant over kommentarene til denne artikkelen, for å upåvirket kunne presentere mine egne meninger.

    Jeg ser på nrk.no som en forlenget arm av NRK, og så lenge jeg betaler lisenspengene mine til NRK, synes jeg nrk.no kan være fritt for reklame. Det er godt mulig det finnes forretningsmessige grunner til å presentere reklame, men de vet neppe folk om.

    Når det gjelder designet, er siden ikke delt inn i en definert grid, selv om innholdet forholder seg til fire kolonner. Personlig synes jeg fire kolonner er minst en for mye, kanskje to. Dette er litt av den klassiske «feilen» vi også finner hos nettavisene, hvor jeg mener innholdet mister fokus, eller brukeren ikke finner noen strukturert måte å gjennomgå innholdet på.

    «Siste nytt» ville jeg fjernet og fremhevet navigasjonsstien. I tillegg ville jeg kanskje puttet søket ned i høyre ende av navigasjonsstien.

    Globalmenyen og venstremenyen fungerer bra. Personlig ville jeg kanskje fjernet det som finnes i venstremenyen fra og med været. Tilsvarende med høyremenyene. Siste 100 nyheter blir bare en stor klump med tekst. Jeg ville slått sammen de to høyrekolonnene, gjort den litt mindre og dedikert den til Nett-TV.

    Hva skal man forresten med to søkebokser? Jeg ville fjernet Sesam-søket.

    Kort oppsummert bør dere skrelle vekk alle forstyrrende elementer og ha ekstrem fokus på innholdet.

    Håper det ble konstruktivt og ikke for kritisk. Samtidig stor takk for at dere går åpent ut og ber om innspill. Det står det respekt av! 🙂

    Svar på denne kommentaren

  18. Anders Hofseth (NRK)

    Et konkret spørsmål: Dersom videoinnhold i form av enkeltklipp kan spilles av enten som del av en artikkel, eller i en separat spiller hvor man kan velge videoklipp direkte / få en hel loop med nyhetssaker slik vi har det idag, foretrekker dere den ene, den andre eller begge deler ?

    Dette er vel kanskje et spørsmål om hvilket modus dere oftest er i når dere ser videoinnhold – er det det at det er videoinnhold som primært trekker, eller er det på saksnivå dere velger å se video ?

    Greit å vite ifht hvor mye forsideplass vi bør sette av til dette.

    (beklager at dette blir et hypotetisk spørsmål for de av publikummet vårt som ikke får avspilt WM…)

    Svar på denne kommentaren

  19. Geir Arne Brevik

    Videoinnhold trekker først og fremst på saksnivå, men det hender jo at man får anbefalelser av typen «så du den reportasjen på slutten av Dagsrevyen i går?», og da er det programmet man forsøker å lete etter.

    Ellers synes jeg «related videos»-greia til YouTube inne i selve avspilleren kan være noe å tenke på, sammen med en permalink til videoen (altså at videoen kan linkes til og oppleves uten saken).

    Jeg ser at jeg svarer ja takk begge deler.

    Svar på denne kommentaren

  20. Olav A. Øvrebø

    Helt klart ja takk, begge deler. Noen ganger er det OK å lene seg tilbake å kikke på flere klipp i rekkefølge, eller se hele Dagsrevyen. Men det er på artikkelnivå det virkelig kan bli spennende med mer vido. Da er det veldig viktig at løsningen for avspilling i artikler er enkel og intuitiv, at avspilling starter så raskt som mulig, at du kan se det første bildet, at du kan se hvor langt klippet er. Og selvsagt bør det så ofte som mulig ha «embed»-lenkemulighet. Tenk også på muligheten for å legge inn arkivklipp, men merk da disse tydelig med dato. Videre, alle klipp bør ha permalenke.

    Svar på denne kommentaren

  21. nrk.no bør være en ren nyhetsside. Selv sluttet jeg å bruke nrk.no da nyhetstilbudet ble nedprioritert. Nrknyheter.no, som noen refererer til, har jeg ikke hørt om. Synes jeg får for lite nyheter på forsiden. Ryddighet har mange påpekt. Det regner jeg med at dere tenker på:)

    Synes BBC har gjort mye riktig med sin nye layout. Her kan du velge hvilke saker du vil se. Altså: Sett opp din personlige layout. Vil du ha mer utenriks og mindre reklame for bbcs programmer? Velg selv! http://www.bbc.co.uk/home/beta/

    Svar på denne kommentaren

  22. De som virkelig sverger til NRK – de eldre – er totalt fraværende i slike diskusjoner som dette. Dessverre.

    De begynner å bli databrukere ganske mange av dem, men en ting jeg legger merke til når jeg jobber med dem er at de skyr sider med bevegelige objekter. Ingenting kan holde dem der. Har prøvd å legge inn en ad-blocker hos noen av dem, men da mistet de muligheten til å se video (og de husker aldri hvordan de skal hoppe fra det ene til det andre).

    Så skal dere ha et tilbud til den voksne generasjonen databrukere så fjern alt som rører seg.

    De elsker faktisk å lese utenlandske nettaviser som har skjønt at dette med hopp og sprett reklame er ut for lenge siden.

    Lenge leve de eldre 😉

    Svar på denne kommentaren

  23. Anders Hofseth (NRK)

    Jeg skjønner godt hva du mener, Bambini. Alle som er involvert i redesignen (og sikkert også i en hvilkensomhelst annen redesign hvorsomhelst på kloden) skulle ønske de kunne gjøre noe med reklamen, men den er dessverre utenfor vårt mandat og vår kontroll. Alt vi kan gjøre er å appellere til folk som lager masete flashreklame: Slutt å lage den så bråkete, vi hører godt hva dere sier og blir bare irritert av produkter som bråker.

    Svar på denne kommentaren

  24. Last ned Lars Monsens Nordkalotten 365 – gratis og i full kvalitet

    […] Ny nett-tv fra NRK – gi oss tilbakemeldinger på nett-tv’n vår! Bedre nyheter – vi lanserer snart en bedre tjeneste for nyheter, og ber deg om tips for hvordan den skal være. Remiks været – lag egne applikasjoner for nett med gratis værdata fra yr.no bittorrent fullkvalitet kvalitet monsen nedlasting nordkalottenDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  25. Lekker ny videospiller fra Dagbladet

    […] Vi har diskusjoner gående her på NRKbeta om både nyheter, ny nett-TV, testing av flash og nå sist testing av BitTorrent. Innspillene vi får er veldig verdifulle og selv om vi ikke klarer å svare på absolutt alle kommentarer så kan jeg love at vi leser samtlige. […]

    Svar på denne kommentaren

  26. The new public debate « Bente Kalsnes’ blog

    […] 2, 2008 · No Comments Civic journalism, online communities and online debate is taking off in Norway. In a veryinteresting and positive way, I think. As I am living abroad, in Brussels, I’m following the development and discussions from a distance. I was involved in all those discussion when I was working at Dagbladet, and its good to see all the developments going on in different media companies, for example the citizen journalism experiment in Drammens Tidende, NRK Beta, where users are, among other things, encouraged to suggest new news design, and Aftenposten’s debate system. I’m not saying all these examples are excellent, but I think NRK Beta is really on to something with their open, positive, enthusiastic and fun approach to all things media and technology-related. […]

    Svar på denne kommentaren

  27. Dette går vel kanskje ikke direkte på nyheter, men snarere hele websatsingen til NRK. Håper de rette folkene uansett fanger dette opp.

    For meg fremstår websidene til NRK veldig rotete. De bærer preg av at det er gjort litt her og der uten en overordnet strategi. Ta for eksempel websidene til programmet Showbiz. Jeg finner både http://www.nrk.no/programmer/sider/showbiz/ og http://www.nrk.no/showbiz/ som utgir seg for å vær siden for programmet. Jeg antar at den første er blitt generert tilnærmet automatisk og så har dere fått for dere å lage en temaside og laget denne parallelt.

    Jeg mener å huske at dere laget en lignende temaside for det glimrende programmet tilbake til 80-tallet. Denne klarer jeg ikke å finne nå, så er det sånn at temasidene blir glemt så raskt programmet er over? Hadde dere hatt et skikkelig overordnet system hadde dere kunnet tatt vare på sidene vider og sluppet å tenke på vedlikehold.

    NTNU har for ikke lenge siden lansert nye websider. Det brukte de flere år på å lage fordi jobben med å samkjøre alle systemene folk hadde laget i mangel på overordnet system tok lang tid. Så snarere dere gjør en jobb på dette jo bedre vil jeg tru. (Jeg har ingen anelse om hvilke system dere egentlig har, så tankene mine er bare ut i fra antagelser)

    Jeg ser og at P3 går for wordpress blogger for tiden med Osenbanden og Lydverket. De burde vært bedre integrert med nrk.no/p3 siden bloggene blir oppdatert oftere enn de andre systemet dere bruker for å publisere nyheter på siden.

    Håper dere tar dette som konstruktiv kritikk og kom gjerne med oppklaringer hvis jeg har forstått noe feil.

    Posten ble kanskje litt rotete, men er litt vanskelig å få oversikt i denne lille ruten (og jeg er for lat til å bruke et annet redigeringsprogram).

    Svar på denne kommentaren

  28. Anders Hofseth

    @ruuuty; det er ikke sikkert du har forstått feil, vi finner ikke alltid frem selv heller. Prøvde å spa opp 80-talls-siden til deg, men det eneste jeg fant var denne og den ser ikke ut som jeg husker den:

    http://www.nrk.no/programmer/sider/tilbake_til_80-tallet/

    Det er neimen ikke lett når man har så mange sider som en allmennkringkaster pådrar seg…

    Vi skal prøve å finne noen som kan svare litt mer konkret på disse siste spørsmålene her til uken.

    Svar på denne kommentaren

  29. Har NRK på nett levert?

    […] Vi ber fortsatt om innspill – gjerne under her, eller i den originale artikkelen om ny forside. Det finnes også en egen artikkel om presentasjon av nyhetene på nrk.no. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.