nrk.no

LeWeb3: Philippe Starck om livet og kjærligheten

Kategori: Konferanser og messer


Philippe Starck

– Hele poenget med intelligens er å spre kjærlighet. Et produkt uten kjærlighet har ikke rett til å eksistere!
Det var Philippe Starcks utfordrende melding til de 1700 deltakerne på nettkonferansen LeWeb3.

Philippe Starck ble presentert som som designer av alt fra dobørster til romskip. Designersuperstjernen kom på scenen til dundrende AC/DC i svarte skinnbukser og sjarmererte publikum totalt med sine tanker om livet, døden og kjærligheten. Hans misjon med opptredenen i Paris var å få inspirere til å lage innhold satt i en kontekst av etikk, ærlighet og politiske visjoner.

Etikk

Etikk et trendy ord, som likevel betyr noe, poengterte Starck. Han mente at det kommer til å fortsette å dukke opp firma med etisk profil. Han mislikte sterkt begrepet «target costumer» – hvor man skal sikte seg inn mot en kunde bare for å selge et produkt. Svært mange produkter er 90 prosent shit – og dermed lite igjen til det viktigste: Ærlighet, visjoner og etikk.

Selv definerer han alle sine prosjekter i denne rekkefølgen: Først konsept, så design.

– Ha en misjon med alt du gjør, insisterte Starck.

Konsum

Starcks påstand er at ingen er ikke-konsumenter. Alle blir påvirket av all reklamen. Utfordringen til den bevisste forbrukeren er å stille seg spørsmålet: Hvorfor skal jeg ha en ny bil, den jeg har funker helt fint!

– Bruk minst mulig og kjøp noe skikkelig når du kjøper noe, oppfordret designeren, overraskende for mange av tilhørerne i salen.

Politikk

Frankrike, blant mange andre land, tjener milliarder på salg av våpen, så Starck sier: «Hvis vi spiser hver dag, så er det fordi vi dreper hver dag».

Provosert av dette paradokset designet han en lampe for å minne folk på at neste gang kan det være din familie som er utsatt for krigens lidelse. Den finnes i tre varianter, en med en pistol, en med et gevær og en med en rifle.

Philippe Starcks lampe

Hver lampeskjerm er pyntet på innsiden med hodeskaller…

Sex

– Et produkt har bare retten til å eksistere dersom det spiller en rolle i våre liv, mente Starck.

– Jeg designer ingenting som har med sex å gjøre, selv om jeg håper det spiller en stor rolle i menneskers liv. Det spiller iallefall en stor rolle i mitt, jeg bruker en til to timer om dagen på sex.

Han viste flere møbler han har designet og fortalte lattermildt om visjonen sin om å hjelpe medmennesker å ha bedre sex i hverdagen.

Philippe Starck

Philippe Starck ser på designet på Amazons nye bokleser Kindle, på oppfordring fra Robert Scoble. LeWeb3-arrangør Loic Le Meur til høyre.

I spørsmålsrunden fikk Starck presentert Amazons bokleser Kindle av bloggekjendis Robert Scoble. «Hva synes du om denne», spurte Scoble.

Starck var imponert over at den var lett og tynn. Men likte dårlig at det ikke var noen opplagte steder å plassere fingrene dine når du holder den. Knappene er plassert på steder der det er naturlig å holde Kindle, og da blar man i bøkene uten at det var intensjonen.

Neste spørsmål fra salen var hvorfor så få designere skjønner hvordan forbrukerelektronikk skal se ut. «Det er du og Steve Jobs», mente damen i salen. Starck smilte og takket: «Steve Jobs er et geni, jeg bare ser ut som et geni fordi jeg går med skinnbukser», til stor latter fra salen.

Så forklarte han sin filosofi i form av en øvelse du kan gjøre på badet hver morgen. Ser du bare ned på dine egne føtter så faller du. Da går du som en robot og er bare opptatt av deg selv.

Løfter du derimot blikket slik at du ser rett frem, da ser du andre mennesker. Og deres behov.

Philippe Starck

Løfter man blikket enda litt så ser man det som er over menneskene – stjernene og universet. I feltet mellom rett fram og nesten rett opp finner du det som er det viktige.

– Det som bare fungerer for deg selv, har ingen verdi.

Vil du se Philippe Starck, så var han i aksjon på TED for en stund siden.

Video

Og her er videoen av Philippe Starck i aksjon!

2 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.