nrk.no

LeWeb3: June Cohen – TED

Kategorier: Konferanser og messer & Video


Bloggerne har tatt over TVs rolle. Tidligere satt du konsentrert og så på tv eller hørte på radio. Nå sitter du kanskje ukonsentrert og ser på fragmentert tv, eller du ser ikke på tv i det hele tatt og er like opptatt av å være sosial med vennene dine på blogger eller sosiale nettverk.

June Cohen

June Cohen er executive producer for TED – en konferanse for teknologi, underholdning og design. (Technology, Entertainment and Design – derav TED). Det koster tusener av kroner å komme på TED-konferansen, så det skapte en viss oppmerksomhet at TED for 18 måneder siden bestemte seg for det radikale skrittet å legge ut videoer i full kvalitet av alle presentasjonene. Det TED var usikre på, var hvorvidt noen ville være interessert i å se videoene. Men siden de ble lagt ut, har videoene blitt vist over 25 millioner ganger!

En av grunnene til TEDs suksess, har vært deres vilje til å dele innholdet sitt med bloggerne. Man kan laste ned full kvalitetskopier av videoene, man kan putte dem på egne nettsider og det er enkelt å linke tilbake til TED.com.

Det er over 110 millioner blogger i verden. Som i alle andre sfærer har bloggverden sine kjendiser – som Kevin Rose som ble intervjuet tidligere i dag – nettopp i rollen som kjendis i stedet for i rollen som en som har laget et spennende teknologisk og sosialt produkt.

Når kjendisbloggerne tar «tak» i et produkt, får det massiv markedsføring i andre kanaler enn de tradisjonelle mediene. June Cohen er overrasket og glad for at de har nådd så mange mennesker med innholdet hun mener er så viktig og engasjerende, helt utenom tradisjonelle medier som New York Times eller CNN.

TV som sosialt medium

På 60-tallet var tv et sosialt medium. Familier samlet seg foran fjernsynet, naboer kom kanskje over fordi de ikke hadde apparatet selv. Det har forandret seg i løpet av en generasjon. Totalt. Nå har vi ett, to og kanskje tre-fire tv´er i hvert hjem, og folk sitter ofte alene og kikker. Mennesker over 50 år i USA ser i gjennomsnitt 40 timer tv i uka. Det er en full jobb. Hvorfor? June Cohens teori er at det er for selskaps skyld.

For en generasjon siden spilte tv en sosial rolle, det ga rom for diskusjoner og samlet mennesker om viktige hendelser, store talere som John F. Kennedy og Martin Luther King fikk enorm suksess. I dag er tv-mediet blitt mer fragmentert og kjapt-kjapt som et resultat av at det har dukket opp flere medier å samles om.

Bloggerne har i stor grad tatt over tvs rolle. Å være sosial med vennene dine på blogger eller sosiale nettverk, gjerne mens du ser på tv, har blitt en ny sosial mediearena. TEDs suksess med å spre sitt innhold på nett til flere enn de som deltar på konferansene er bare ett av en lang rekke eksempler på at folk plukker opp det innholdet de er interesserte i og sprer ordet videre til andre som de kan vise det til og diskutere det med.

TED video

Skal du se noen spesielt bra videoer fra TED, ta en titt på Larry Lessigs presentasjon – som vi tidligere har omtalt. Jeg anbefaler også Hans Rosling, som var her her på LeWeb3 i dag.

4 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Ole Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.