nrk.no

Kommentarene og den store festen

Kategorier: Det sosiale nettet & Musikk og lyd


Caterina Fake

Caterina Fake – eget bilde fra Flickr

Caterina Fake som var med å starte nettstedet Flickr uttalte mye fornuftig om sosiale nettsteder i et intervju med bladet .net i november i fjor. Blant annet sammenlikner hun det å starte et sosialt nettsted med det å arrangere en stor fest. Du må stå i døren og ønske folk velkommen.

«The most difficult part is not the technology but actually getting the people to behave well. When first starting the community the Flickr team were spending nearly 24 hours online greeting each individual user, introducing them to each other and cultivating the community.»

Her på NRKbeta prøver vi så godt vi kan å ønske folk velkommen. Blant annet ved å lese og svare på så mange kommentarer som mulig. Når jeg snakker om dette i store forsamlinger er det alltid en eller annen som mener at dette vil bli veldig dyrt dersom nettstedet ditt blir en suksess. Til slutt må du svare på kommentarer hele dagen. Og natten. Ansette flere folk osv. Det er et viktig poeng. Men saken er den at det harde arbeidet i starten ofte hjelper deg når nettstedet vokser. Catarina sier videre:

«After a certain point you can let go and the community will start to maintain itself, explains Caterina. People will greet each other and introduce their own practices into the social software. It’s always underestimated, but early on you need someone in there everyday who is kind of like the host of the party, who introduces everybody and takes their coat.»

Hug

Du må ta i mot gjestene dine – også på sosiale nettverk. Bilde av daveynin.

Dette er også vår erfaring. Og det har allerede begynt å skje her på NRKbeta. På artikkelen om den siste versjonen av vår Nett-TV er det nå over 60 kommentarer. Her er et eksempel fra den diskusjonen:

Lise M Henriksen har et spørsmål angående vår Nett-TV og hvordan den (ikke) fungerer på Linux. Før vi har rukket å svare har Mats Taraldsvik vært inne og postet en fin og forklarende kommentar til Line:

«Lise M Henriksen: Problemet har ikke noe med linux i seg selv å gjøre, men er altså, som du sier p.g.a. totem/windows media player-plugin. Hvis det ikke finnes en linux-distro med en nyere (og/eller bedre) versjon av pluginen…»

Lenger nede kommer Line tilbake og takker for svaret.

«Mats Taraldsvik: 1000takk for info & tips, og si-si-señor: en nrk-plugin i totem med samme funksjonalitet som…»

Dette er eksemplarisk. Mats gir et bra svar og Lise tar seg til og med bryet med å takke for svaret. Det siste er faktisk ganske viktig. God nettkultur. Etter hvert har jeg oppdaget mange slike eksempler her på NRKbeta. Det samme har skjedd over på min private blogg, eirikso.com. Der har jeg også vært nøye med å svare på kommentarer og bidra til diskusjonen.

Jeg skal ikke ta æren fra våre usedvanlig intelligente, høflige og aktive lesere. Her er det bare en stor takk som gjelder. Men tenk litt på den store festen neste gang en ny person litt famlende kommenterer eller bidrar i ditt sosiale eksperiment på nettet. Når folk føler seg vel kommer de tilbake. Dette er jo egentlig et veldig gammelt og velbrukt triks innenfor det meste av handel og markedsføring.

17 kommentarer

  1. Dette virker enkelt på papiret, men krever innsats og en gjennomtenkt plan hvis du skal ha mulighet til å lykkes. Flickr er i så måte et glimrende eksempel, for når antallet brukere oversteg en eller annen kritisk masse begynte det jo å gå nesten helt av seg selv (og vi vet jo hvordan det gikk når Facebook oversteg en kritisk masse brukere). For eksempel vil en ivrig Flickr-bruker alltid følge opp kommentarer på egne bilder, takke andre for at de har markert dine bilder som favoritter osv. Dessuten vil brukeren etter all sannsylighet også si ifra dersom hun finner bilder som bryter med retningslinjene o.l.

    Dette er uansett nyttig lærdom, uavhengig av om du prøver å drive en nettjeneste á la Flickr eller en blogg. Hvis du driver en blogg – enten den er personlig eller en firmablogg som NRK beta – bør du for eksempel svare på kommentarer, drive diskusjonen videre, kommente i andres blogger, lenke til blogger du liker og ikke minst tydelig vise til dem du siterer og henter ideer ifra.

    Svar på denne kommentaren

  2. «og ikke minst tydelig vise til dem du siterer og henter ideer ifra»

    Ja. Dette er viktig. Og som Øyvind skriver så prøver vi å være tydelige på dette. Om noen føler seg snytt for lenker og kreditering er det bare å si fra!

    Svar på denne kommentaren

  3. Nordkalotten 365 og BitTorrent – erfaringer så langt

    […] Vi leser alle kommentarer og følger de fleste trackbacks. Alt sammen er verdifullt for oss. Både som motivasjon og som ren kunnskap. Vi setter også pris på den gode kulturen med at mange av dere hjelper oss å svare på kommentarer fra andre. Takk for det. Caterina Fake er ikke så dum. Og tro oss. 195 utelukkende positive kommentarer fører til at en videreføring av denne typen distribusjon er høyst sansynlig. Her er noen eksempler: “Lasta ned på 4 minutter! Super kvalitet. Takk NRK – dette er kult!” […]

    Svar på denne kommentaren

  4. Den gode debatten

    […] Vi har skrevet litt om det å ha en god debatt på NRKbeta tidligere. I “Kommentarene og den store festen” snakket vi om hvordan Flickr tok seg av brukerne den første tiden. Og vi burde vel strengt tatt hatt en ny “link love” nå. Neste uke – lover! Bergens Tidende debatt Vox PublicaDel denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

  5. Åpne eller dø – andre forsøk

    […] Uansett, så er det viktigste å klare å skape skikkelig kommunikasjon med leserne. Dette har vi skrevet om før og vi mener fremdeles at Caterina Fake har den beste analogien. Og nok en gang kan vi jo benytte sjansen og takke alle dere som sørger for at kommentarene og diskusjonen her på NRKbeta holder et usedvanlig høyt nivå. […]

    Svar på denne kommentaren

  6. Webdagene 2008: Case: NRKbeta hos IAllenkelhet – Fagblogg om brukervennlighet skrevet av NetLife Research

    […] ikke er teknologien, men å få folk til å oppføre seg. Derfor må du behandle brukerne som om de var på en fest. NRKbeta lever denne filosofien ved å alltid delta i diskusjonen. De sporer folk tilbake og […]

    Svar på denne kommentaren

  7. HC SVNT DRACONES » Slik gjør man det ikke…

    […] ikke denne mailen har jeg fått noe svar på, så om bloggen mislykkes totalt kan jeg konstatere at nrkbeta-gjengen har forstått noe Rektor ikke har: Caterina Fake som var med å starte nettstedet Flickr uttalte […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Ny lovende fotodelingstjeneste – Expono

    […] Det fine er at Expono har ekstrem fokus på kommunikasjon med brukerne. Gründerne selv er også tydelig til stede i tjenesten. Man føler seg fort velkommen. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Hva er sosiale medier, og hva er vitsen? « Ida Aalens blogg

    […] NRKBeta har påpekt, folk forventer å få være med å diskutere. Hvis de ikke får kommentere hos deg, så gjør de det et annet sted. Folk slutter ikke å mene […]

    Svar på denne kommentaren

  10. Utspekulert bruk av sosiale medier for begynnere

    […] har tidligere på NRKbeta snakket om kunsten å twitterspamme og vi har brukt metaforen Den store festen. Dette er ganske viktig å huske på. Du står på mange måter i noens kjøkken i et slags […]

    Svar på denne kommentaren

  11. Klok kommentar: Slik unngår du suksess på nett

    […] Vi har tidligere vært inne på liknende ting her på NRKbeta, blant annet i Hvem definerer formen på nettet og Kommentarene og den store festen. […]

    Svar på denne kommentaren

  12. Om debatten ikke er en samtale, hva er vitsen?

    […] Hvorfor oppfører folk seg dårlig i nettavisenes kommentarfelt men ikke på Rema? Antagelig av samme grunn som de ikke gjør det på Rema, eller at de oppfører seg pent på NRKbeta; fordi de andre gjør det. Vi er sosiale dyr og tar etter hverandre. NRKbeta har skrevet litt om dette før, bl.a. i Hvem definerer formen på nettet? og Kommentarene og den store festen. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Ny lovende fotodelingstjeneste – Expono Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.