I går annonserte Facebook et nytt annonsesystem, som skal gjøre annonser sosiale. Systemet består av flere deler.
Sosiale annonser
På den ene siden skal annonsører kunne bestille annonser for helt spesielle målgrupper, f. eks. kvinner mellom 30 og 35 i Norge som oppgir «aerobics» som interesse i profilen sin. Siden Facebook vet så mye om sine brukere, vil de kunne gi annonsører langt bedre muligheter for å tilpasse annonser enn andre nettsteder.
Beacon
Beacon er et system der man putter kode fra Facebook på ditt eget nettsted. Når en kunde kjøper et produkt av deg, sendes en beskjed til Facebook. Om kunden ønsker det, kan dette da publiseres på vedkommendes profil.
Et par eksempler:
Trond kjøper billetter til filmen «Den nye verden». Siden kinoen bruker Facebook Beacon i billettsystemet sitt, vil Trond få tilbud om å publisere kjøpet sitt på Facebook-profilen sin. Trond sier ja til dette, og vennene hans ser følgende: «Trond bought tickets for «Den nye verden». Buy tickets at NRKbeta kino you too.»
Stine kjøper nye sko i en online skobutikk som bruker Beacon. Stina sier ja til at tjenesten publiserer kjøpet på Facebook, og Stines profil viser nå «Stine bought a new pair of NRKbeta shoes – the technology sneakers. Would you like to buy the same shoes?»
Produkter du kan være fan av
Så kommer det et nytt system der man kan lage egne profiler og sider for produkter og tjenester. På disse sidene kan man poste nyheter om produktet/tjenesten, legge inn lenker, foto, video og applikasjoner slik som på personlige Facebook-profiler.
Vi har selvsagt alt lagd en profil for NRKbeta, så om du liker oss – og er på Facebook – så kan du vise din kjærlighet her. Oppe i høyre hjørne finner du en knapp for å legge oss til.
Bombing?
Jeg tror Facebook igjen har gjort et smart trekk. Folk kommer til å ønske å assosiere seg selv med de produktene de liker og kjøper. Og da får vennene deres vite om det. Facebook kommer til å tjene mye penger på annonser som er spesifikt for målgrupper.
NRK.no omtaler de nye tjenestene med «Vil teppebombe deg med reklame». 😉 Det er vel slik at det heller er nettsider som VG og Aftenposten som teppebomber leserne – all den tid alle lesere får samme annonser. Skal man bruke uttrykk fra krig, er det mere «kirurgisk bombing» Facebook vil bruke, der man sikter på veldig konkrete mål. Og ikke treffer noe av det som er rundt.
Trond
Føler ikkje at eg går glipp av noko av å ikkje vere på Facebook, akkurat no økte berre den følelsen eigentleg….Mogleg eg ikkje er sosial nok… 🙂
tanketom
Du kan ikkje vere sosial på ordentleg lenger, utan å vere på Facebook 😛
Sosiale annonser på Facebook « Colt Kommunikasjon
[…] Jeg kommer ikke til å gjengi hele oversikten her, men skriver en kort oppsummering: […]
Sosiale annonser på Facebook « BuzzBlogg
[…] Jeg kommer ikke til å gjengi hele oversikten her, men skriver en kort oppsummering: […]