nrk.no

Enda en dårlig ide (som inkluderer lastebiler)

Kategorier: Musikk og lyd & Netthandel


Siden det visstnok bare er fjortiser som kjøper singler (og listene blir deretter), så prøver platebransjen febrilsk å finne nye måter og selge sanger på. Men av en eller annen merkelig grunn så vil de alltid ha med lastebiler. Hvorfor det egentlig? Er det sånn at Universal har aksjer i transportfirmaer og Volvo?? Platebransjen har i hvertfall kommet opp med enda en dårlig ide: Singler som skal selges på minnepinner.

I følge TimesOnline vil Universal begynne å selge musikk på det de kaller «USB singler», med dobbelt så høy pris som en vanlig single. Brian Rose, commercial director for Universal UK, sier til TimesOnline:

This is aimed at the younger, 12 to 24 year olds, who no longer believe that the CD is as cool as it used to be

Så da putter vi musikk på små brikker med elektronikk i, frakter det på lastebiler til butikken og håper at kidsa syns det er kulere enn runde plater. Et lite råd til platebransjen: Spør 1 000 ungdommer hvilke tre ting de aldri kunne vært foruten (og da ser vi bort fra klær, mat, tak over hodet osv).

Dette er det jeg gjetter de vil svare:

1) Mobilen
2) Data’n
3) iPoden (eller tilsvarende).

Kanskje jenter ville byttet plass på 2) og 3). Og kanskje data’n istedet ville vært spillkonsollen for mange. Uansett så må man selge musikk som kan brukes på disse dingsene. På en enkel måte. Uten lastebiler. Det betyr filer uten DRM, som er enkle å laste ned fra nettet eller via mobil, til en grei pris, og med et brukergrensesnitt som er funksjonelt og forståelig.

Kanye West, Rihanna og Amy Winehouse er først ut på USB singler.

5 kommentarer

  1. Lurer på hva du ellers får «med på kjøpet» på minnepinnen? Hvordan er musikken drm’et? Må du spille den gjennom et program som ligger med? Hva installeres når du plugger denne dårlige ideén inn i maskinen din? Vil det funke på mac og *nix? Gleder meg litt til den 29. når vi sannsynligvis får de første rapportene om denne fadesen.

    Svar på denne kommentaren

  2. Det er rett og slett helt ufattelig. Dersom de på død og liv må selge musikken sin på minnepinner via butikk, så bør de da i det minste distribuere det digitalt.

    Og i stedet for å ha CDer forventer de at fjortisene skal ha en boks med minnepinner i hyllen? Bare det å måtte rote ned i boksen for å lete etter musikk må vel ta lengere tid enn å bare laste den ned fra nettet…

    Svar på denne kommentaren

  3. Dette er bare tragikomisk! Det virker jo som om platebransjen nekter å distribuere musikk over Internett for enhver pris. Men jeg må innrømme at jeg liker det jeg ser. Har mye større tro på «Radiohead-metoden» og at artistene styrer distribusjonen via egne indie labels og kanaler som iTunes.

    Så får vi se om filmbransjen kan klare å ta nytte av Internett, og ikke bare kjempe imot som Don Quijote og vindmøllene. Spillbransjen har ihvertfall skjønt det! (WoW…)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.