nrk.no

Yahoo! Music til musikkbransjen: Enkelhet vinner – selvgodhet taper

Kategorier: DRM,Musikk og lyd & Netthandel


I en uvanlig morsom og opplysende artikkel, skriver Yahoo! Musics Ian Rogers om hvorfor kundene alltid kommer til å velge enkelhet foran selvgodhet. Og illusterer det med følgende poeng (se originalgrafikken her):

78 -> LP
LP -> Kassett
Kassett -> CD
CD -> MP3

Og tilhørende forklaring:

Who is going to want a shitty quality LP when these 78s sound so good? Who wants a hissy cassette when they have an awesome quadrophonic system? Who wants digitized music on discs now that we have Dolby on our cassettes? Who wants to listen to compressed audio on their computers?” ANSWER: EVERYONE. Convenience wins, hubris loses.

Så fra i dag av kommer Yahoo! Music ikke til å tilby noen slalgs hjelp til firmaer som ønsker å selge musikk med DRM.

Do what you feel you need to do for your business, I’ll be polite, say thank you, and decline to sign. I won’t let Yahoo! invest any more money in consumer inconvenience. I will tell Yahoo! to give the money they were going to give me to build awesome media applications to Yahoo! Mail or Answers or some other deserving endeavor. I personally don’t have any more time to give and can’t bear to see any more money spent on pathetic attempts for control instead of building consumer value. Life’s too short. I want to delight consumers, not bum them out.

Han vil glede kundene, ikke vise dem rumpa (folkelig oversatt).

Og i tilfelle du har glemt det: Yahoo! er det aller, aller største nettstedet på nettet. Større enn Google, MSN, YouTube, MySpace og Facebook…

3 kommentarer

  1. Respekt, mann! Jeg tror også det rett og slett er så enkelt at folk velger det enkleste framfor kvalitet. Det gjelder spesielt piratkopiering av film. Får håpe Yahoo! inspirerer andre, som i musikk- eller filmbransjen.

    Hadde filmindustrien gjort det mulig for meg å betale ca 20kr for å se (streame) en film i god kvalitet, ville jeg gledelig ha punget ut framfor å styre med BitTorrent eller Usenet. Spesielt hvis jeg fikk med noe ekstra på kjøpet, f.eks. bonusmateriale ala DVD..

    Svar på denne kommentaren

  2. Øyvind Solstad (NRK)

    Enig Joakim. Det er dette vi driver og sier om igjen og om igjen her på NRKbeta: Gi folk et enkelt alternativ til piratkopiering, som ikke koster for mye og som ikke forutsetter en bestemt boks, pålogging, masse koder osv.

    Så kommer det til å selges så mye musikk, film og tv at det blir julegratiale til alle!

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg har nå i litt over ett år abonneret på Yahoo! Music Unlimited.

    Funker gull! Jeg kan høre på så mye musikk jeg bare gidder fra tre PCer. Kan også kjøre det over til mp3-spiller, om jeg vil det.

    Foreløpig så er det DRMifisert WMA de bruker til det, men kanskje de endrer det nå?

    Forøvrig så tror Yahoo at jeg bor på 1600 Pennsylvania Ave… 🙂

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Solstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.