nrk.no

Når selv ikke Steve Ballmer skjønner det…

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettkultur


Når man snakker til folk om sosiale nettverk på nettet, har det en tendens til å være tre typer respons:

1) De som bruker dette selv og ser nytten av det
2) De som ikke bruker det, men synes det høres interessant ut
3) De som ikke bruker det og ikke skjønner det

Det er ikke slik at man blir verken et bedre eller dårligere menneske av å være på Facebook. Eller bebo. Eller Twitter. Eller hvilket som helst annet sosialt nettverk på internett. Hver person får finne ut hvordan man skal innrette seg, og få respekt for sine valg.

Men å leve i 2007, og ikke skjønne at den nye måten folk kommuniserer med hverandre på nettet forandrer svært mye i forhold til hvordan ting var før, det blir en grov tabbe.

Steve Ballmer

Har jeg tenkt. Så kommer Steve Ballmer, sjef for Microsoft (Bill Gates har gått av som du vet) og sier at Facebook er en fad, som alt annet. Og hvis det var bare det han sa, så var det greit. For det kommer nye smarte løsninger i morgen. Og neste år. Intet tre vokser inn i himmelen, ikke Facebook heller.

Men Steve Ballmer klarer i løpet av intervjuet med Times å avsløre at han ikke skjønner dette i det hele tatt. Og det er ganske oppsiktsvekkende all den tid han er sjef for et av verdens mektigste datafirmaer.

Et eksempel:

There can’t be any more deep technology in Facebook than what dozens of people could write in a couple of years. That’s for sure.

Robert Scoble, tidligere ansatt i Microsoft plukker helt fra hverandre Steve Ballmers logikk i en artikkel på Scobleizer.com. Robert Scoble mener at Ballmer ikke skjønner at det ikke handler om teknologi. Men om «community» og hva de andre du kjenner gjør, og hva dere gjør sammen:

…is NOT about the technology. It’s about the community and unless you have something that’ll convince the buyers and sellers all to switch all at one moment you’ll never be able to take eBay’s market away

Steve Ballmer mener også at…

…there’s a faddishness, a faddish nature about anything that basically appeals to younger people.

I dag er over 50% av de som registerer seg på Facebook over 25 år. Dette er ikke lengre et ungdomsfenomen, med mindre man definerer ungdom som «under 40».

Så da er det vel ikke så rart da, om folk flest ikke ser de strømmene som kommer. Når folk som sitter så sentralt som Steve Ballmer ikke gjør det.

10 kommentarer

  1. Øyvind Solstad (NRK)

    «…snart er vi alle på Twitter, og mange vil nok da ditche Facebook.»

    Håper du var ironisk der, for selv om jeg bruker Twitter aktivt, tror jeg den spådommen er skivebom.

    Svar på denne kommentaren

  2. Bjarne Sverkeli

    Hmm. Ja mulig det gikk litt fort i svingene der, men skal man følge resonnementet og drodle videre på Seth Porges i CrunchGear sine observasjoner, så er det ikke et umulig scenario. Det kommer jo veldig an på hva Twitter finner på i neste omgang. Lager de noen fete nye funksjoner som er enda kulere, enda lettere å bruke, raskere og lettere å lage apps til, er det slett ikke et usannsynlig scenario. Men ja, mest sannsynlig vil de fortsette å leve side om side.

    Svar på denne kommentaren

  3. Martin Bekkelund

    Ja og nei. Fra et brukergrensesnittaktig og funksjonsmessig perspektiv leverer de definitivt. Et oversett poeng er imidlertid at Microsoft (forståelig nok) aldri leverer produkter som ikke først og fremst gavner deres egen forretningsmodell. Jeg påstår at brukerne lider under dette, selv om brukerne kanskje ikke innser det selv.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    «Vi anser ikke facebook som et arbeidsredskap, forklarer Bert Willborg, pressesjef i MTG, til Teknofil.

    Bert Willborg mener at MTG ikke har behov for Facebook som et slikt redskap.

    – Hoveddelen av vår virksomhet består av å sende underholdning i form av serier og filmer. Dette kan ikke sidestilles med journalistisk virksomhet i en avis eller i en nyhetsredaksjon for tv, forklarer Willborg.»

    Trøste…

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.