nrk.no

Radiohead lar deg bestemme prisen selv

Kategorier: Musikk og lyd & Netthandel


Radiohead kommer snart med nytt album, «In rainbows». Du kan forhåndsbestille CDen på inrainbows.com, som er det eneste stedet den selges foreløpig. Det er to ting som gjør at Radiohead fortjener omtale på NRKbeta.

radiohead1.jpg

Det første er at det følger med en digital nedlasting når du kjøper CDen. I motsetning til enkelte andre virker det som Radiohead skjønner at både internett og mp3-spilleren er oppfunnet. Og tar konsekvensen av dette.

Det andre er at du kan velge å bare kjøpe nedlastingen. Og du bestemmer prisen selv. Du kan betale fra 0 kroner (eller rettere sagt: 0 pund) og oppover. Det er opp til deg.

Radiohead2

Når du skal betale, er det ikke fylt ut pris for nedlastingen. Du kan fylle den ut selv. Klikker du på spørsmålstegnet forklares det hvorfor:

Radiohead3

Fortsatt forvirret? Klikker på spørsmålstegnet igjen:

Radiohead4

Hva betaler du?

Det blir veldig spennende og høre hvordan dette går. Hvor mange kommer til å laste ned gratis, og hvor mye kommer folk til å betale? Siden Radiohead selger direkte til fansen, vil de kunne tjene mere selv om folk velger å betale mindre enn for en CD. Og så er det interessant om tilgjengeligheten – det at det er så enkelt å kjøpe den på nettet – gjør at de selger flere enn de ville gjort på andre måter. Og dermed kan tjene like mye med enda lavere gjennomsnittspris på det folk velger å betale.

Og tilslutt: For de som velger å laste den ned gratis, vil de da få en e-post med tilbud om å likevel betale når de har hørt på albumet? En slags «test-før-du-betaler» CD?

Kunne vært morsomt å høre hva du betalte om du bestilte albumet. Vær gjerne anonym om du vil. Bare skriv anonym i navnefeltet. E-postadressen din er det bare vi som ser.

9 kommentarer

  1. […] Det er ikke så mange eksempler å vise til i praksis. Det er fortsatt overraskende få som har tatt i bruk disse fantastiske mulighetene, men noen er det. Radiohead har f.eks. lagt ut sin nye plate på nett, der du selv bestemmer hvor my du vil betale for hver låt, og oppmerksomheten de har fått rundt dette realtivt banale konseptet er helt oppsiktsvekkende. Mitt desiderte favoritteksempel er willitblend.com, som jeg har skrevet om før. Sjekk ut hva de gjør på sine nettsider, og ta deretter en runde rundt på ulike søketjenester og nettverkstjenester og søk etter willitblend. Om ikke du ender opp med å kjøpe en blender, så har du i hvert fall lært noe nytt om markedsføring på høyeste nivå. […]

    Svar på denne kommentaren

  2. […] Før helga lagde vi en gruppe på last.fm hvor vi ba våre lesere melde seg inn. Til tross for servertrøbbel hos last.fm i helga har hele 151 152 stykker til nå meldt seg inn! Last.fm genererer nye lister hver helg, så nå er den første listen for vår kollektive musikksmak klar. Det er kanskje ingen stor overraskelse at Radiohead leder – bandet som har gjort seg sterkt bemerket det siste året etter sitt forsøk med alternativt salg av musikk. Klikk på grafen for å se den større. Musikken som NRKbetas lesere likte i uke 16 (14. – 20. april 2008) […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.