nrk.no

En kjempeutfordring for toget og ekspressbussene

Kategorier: Mobil & Trådløst


Eirik skrev fredag om erfaringer med å bruke reisetid til jobbing mot nettet:

Vi må bare legge bedre til rette. Lavere priser, høyere stabilitet, strøm til lading i alle seter på tog, båt og buss.

I dag, søndag 30. september skriver Aftenposten om reiser med tog og fly i Norge:

Aftenposten, søndag 30. september 2007

Professor Karl Georg Høyer sier til Aftenposten:

I dag står jernbanetransport for uner to kilometer pr. innbygger pr. dag. Bilen står for 30 km. I et fremtidig bærekraftig transportsystem må jernbanen øke til minst seks kilometer pr. dag. Situasjonen for godstransport er omtrent det samme.

Høyer mener vi må ta større avgifter på flybillettene, og tvinge flere over fra bil og fly til tog. Hvordan skal vi få det til?

Underholdning på reisen

Jeg var i San Francisco i fobindelse med WWDC i juni. Og tok Northwest Airlines hjem igjen fra Minneapolis. I flyet var det en nydelig LCD-skjerm på alle seter. Det lå 50 gratis filmer på serveren, over 3 000 mp3-låter i masse forskjellige kategorier, og man kunne spille over 20 forskjellige spill, flere av dem mot andre i flyet:

NWA games

Man kunne spille et Trivial Pursuit-ligendende spill mot alle andre på flyet som var med. Takket være et skred av viking- og Europa-spørsmål gikk jeg seirende ut i denne runden blant 12 passasjerer. Og ble gruset i neste…

Aldri har 8 timer på et fly gått så fort. Jeg ønsket at det turen var lengre da vi landet i Amsterdam, fordi jeg ikke var ferdig med den tredje filmen. Turen med KLM fra Amsterdam til Oslo føltes ti ganger lengre, til tross for at den var bare 1/4.

Og Virgin Airways tar skrittet enda lengre. På deres nye amerikanske ruter, har alle seter et tilsvarende underholdningssystem som hos NWA. Og i tillegg har du strøm til lading av laptopen din, iPoden (og andre dingser som bruker USB) og det er wifi og ethernet på flyet.

Virgin kabin

Og kabinen ser fantastisk ut:

Virgin kabin

Hvordan skal bussen og toget konkurrere med dette? Og hvordan skal bussen og toget konkurrere med bilen der folk har regulerbare seter, air condition, GPS, iPoden docket på dashboardet osv.?

Jo, som Eirik sier: Omvandle den uproduktive tiden bak rattet til produktiv tid bak laptopen.

Og om du ikke vil være produktiv, så i hvertfall bli underholdt. Det kan du om du har strøm og nett.

Hva må til?

Sånn til å begynne med bør NSB få til:

  • Strømkontakt på alle seter på alle tog.
  • Gratis trådløs nett-tilgang (wifi) på alle tog som kjører lengre strekninger. Med lengre mener jeg alt som tar lengre enn en halv time.
  • USB-lading i setene på alle langdistanse-tog. Ta en test: Reis på langtur med unger med og uten en iPod med masse Tom og Jerry-filmer. Både medpassasjerene og NSB vil merke forskjellen…

NOR-WAY Bussekspress og andre som kjører lengre turer med buss bør gjennomføre lignende tiltak.

  • Strømkontakt på alle seter.
  • USB-lading i setene.

Hard konkurranse

Skal tog og buss bli et reelt alternativ til en generasjon som er vant til å være tilkoblet hele tiden, så holder det ikke med et sete og et vindu. Snart kan man kanskje sitte tilkoblet til nettet også på norske fly. For Aeromobile sier på nettsiden sin:

Future proofed to include Data Services, including GPRS and WiFi, as soon as aircraft bandwidth becomes available.

Om toget får dette tilbudet etter flyet, tror jeg ikke noen hundre kroner i avgift kommer til å tippe de forretningsreisende over på toget.

13 kommentarer

  1. Bra artikkel, jeg var faktisk ikke klar over hvor gøy det kan være å fly langt. Jeg har aldri flydd lenger enn 3 timer, og jeg har tenkt mye på hva jeg skal gjøre når jeg skal til USA senere i høst.

    Jeg tror at om noen år, når flybransjen forstår at Internett og e-post ikke styrter flyet, vil Airplane Mode på mobiltelefoner og bærbare maskiner være en saga blott!

    Svar på denne kommentaren

  2. Bjarne Sverkeli

    Gode tanker. Og hvorfor bare på lange ruter? Noen ganger, i rushtrafikken tar det jo en time å kjøre buss fra en bydel til en annen i de fem-seks største byene i Norge. Det er jo kjdeligere enn å se negler gro, i langsom kino. Alle klager på at det er dyrt å ta buss, men det er jo fordi det er så gudsjammerlig kjedelig, og ukomfortabelt. Bortkaset tid, rett og slett. Veldig ofte er det relativt velutstyrte busser, med tv-skjerm og bra lydanlegg, men det virker som om bussjåførene ikke engang vet hvordan de setter på en film …

    Svar på denne kommentaren

  3. Martin Berglund

    Dro til Paris sist uke og vurderte transporttype til og fra Gardermoen. For tre personer kostet det over kr. 900,- tur/retur, enten man valgte flytoget eller flybussen. Parkering av bil på Gardermoen Parkering kostet ca. kr. 400,- for fire fulle dager. Kanskje ikke så rart mitt reiefølge valgte bort kollektivalternativet.

    I Paris kostet togbillettene ca. kr. 500,- for tre personer tur/retur, bare for å sammenlikne.

    Svar på denne kommentaren

  4. Martin: Helt enig i at kollektivtrafikk er for dyrt i Norge. Men, hadde dere sjekket NSB (ved å tyde SLs takstabell og telle soner, alt for komplisert til at folk flest gidder) ville dere funnet ut at prisen t/
    r Gardermoen for tre personer er kr 516. Altså ikke så mye verre enn i Paris. Dette toget bruker bare 5-10 minutter mer enn Flytoget, ulempen er at det bare er en avgang i timen.

    Svar på denne kommentaren

  5. Martin Berglund

    Trygve: Joda, vi sjekket også NSB, men valgte å ikke stole på deres punktlighet da min lillebror brukte 7 timer fra Lillehammer til Oslo (pga. signalfeil) to helger tidligere. Hverken buss, tog eller fly har i særlig grad tålmodighet til å vente hvis man kommer forsent. Og det kan også koste ubehagelig mye, alt ettersom hva man har betalt for billetten 😉

    Svar på denne kommentaren

  6. Jeg leste akkurat en sak i lokalavisa Romsdals Budstikke om at TIMEeskpressen nå tester ut trådløsnett på en av bussene som trafikerer Ålesund – Molde – Kristiansund.. det er ihvertfall en start. Blir interessant å se hva de evt. gjør med prising av tjenesten. Fra før er det vel såvidt jeg vet også gratis trådløsnett på fergene som trafikerer Molde-Vestnes, slik at blant annet skoleelever som pendler skal få utnyttet tida bedre.

    Svar på denne kommentaren

  7. Wifi på ekspressbussen

    […] …og undertegnede “En kjempeutfordring for toget og ekspressbussene”… Hvordan skal bussen og toget konkurrere med dette? Og hvordan skal bussen og toget konkurrere med bilen der folk har regulerbare seter, air condition, GPS, iPoden docket på dashboardet osv.? […]

    Svar på denne kommentaren

  8. Surfe på toget

    […] Vi har tidligere utfordret bussene og toget: Gi oss trådløst internett ombord! Til høsten kommer Norwegian med trådløst nett på sine fly og en rekke flyselskaper lar nå passasjerene ringe med egne telefoner og surfe ombord i flyene. […]

    Svar på denne kommentaren

  9. Øyvind Solstad (NRK)

    Jeg så at Nettbuss hadde innført trådløs nett på en rekke av rutene sine, men de hadde gjort det kunststykket å IKKE ha en sak eller pressemelding på nettsidene sine. Så det var umulig å finne annen informasjon enn den som Dagsavisen hadde.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Øyvind Solstad Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.