nrk.no

Teknobabbel: Facebook koster bedrifter flere milliarder

Kategori: Teknobabbel


Facebook

Huff og huff. Denne siden koster bedrifter milliarder.

Bruk av Facebook i arbeidstiden koster bedrifter verden over milliardbeløp. Muligens. Hvertfall dersom man stoler på en undersøkelse gjort av sikkerhetsselskapet SurfControl. Saken dukket opp hos Reuters 20. august i år.

NA24 er blant dem som refererer til undersøkelsen og lager en sak om problemet.

Journalister sluker denne undersøkelsen rått. Men vent litt. Vi lesere er ikke idioter. Jeg er alltid meget skeptisk til undersøkelser gjort av kommersielle selskaper som egentlig lever av helt andre ting en å levere analyser.

Og hva lever SurfControl av. Ta en titt på deres viktigste produkt:

With threats from Web and e-mail now converging, it is now more important than ever to have a constant and unified strategy on threat prevention. SurfControl’s portfolio of software, on-demand services, and appliances provide you with better-than-ever protection against Internet and e-mail threats, resource abuse and business risk.

Og en liste av konkrete tjenester:

WEB SECURITY
WebDefense On-Demand
Web Filter Appliance
Web Filter for Microsoft Windows
Web Filter for ISA Server
Web Filter for Checkpoint Firewall
Web Filter for CISCO CE
Web Filter for Juniper
Web Filter for Blue Coat
Web Filter for Citrix
Web Filter for Novell BorderManager

Jeg har en svak anelse om at det ville være fordelaktig for SurfControl om man kunne bevise at et eller annet stort og populært nettsted er skadelig for bedrifter. De lever jo tross alt av å selge produkter som filtrerer ansattes nettbruk.

Dermed har jeg like stor tillit til deres undersøkelse angående hva Facebook koster bedrifter som jeg har til svaret jeg får dersom jeg spør Petter Stordalen hvilket hotell jeg bør bo på eller Bill Gates hvilket operativsystem jeg bør velge.

Mulig at jeg er sær og har usedvanlig høye krav, men jeg syntes at både Reuters og NA24 burde nevnt noe om hva dette selskapet lever av når de henviser til undersøkelsen.

Det hele blir ikke bedre av at saken på NA24 avsluttes med:

Blant selskapene som har hindret de ansattes tilgang til fildelingssiden finner man finansgiganter som LloydsTSB, Credit Suisse, og Goldman Sachs.

Kanskje jeg har gått glipp av noe, men når ble Facebook en fildelingsside?

Mer teknobabbel: Facebook-hypen er over

14 kommentarer

  1. Eirik Solheim (NRK)

    Skjønte forsåvidt det fra den første kommentaren også. Men litt utdyping er alltid bra.

    Hyggelig at du likte artikkelen. Vi skal fortsette å være en kjip vaktbikkje når vi ser slurvete teknologijournalistikk. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Snakk med Sverkeli » Kunsten å bruke Facebook uten å miste jobben

    […] Journalister elsker konflikter. Nå har en bladfyk hos NA24 funnet det for godt å lage en story om at norske bedrifter taper milliarder på at de ansatte bruker Facebook på jobb, basert på en Reutersmelding. Hallo? Det krever en helt spesiell dimling av en sjef til å ikke forstå at de ansattes nettverk også er bedriftens nettverk, og i stedet for å forby de ansatte å bruke Facebook og andre nettverkstjenester på internett, burde de snarere oppfordre til slik aktivitet. Litt skuffende at journalistene til NA24 og Reuters sluker slik bakstrevers fryktpropaganda rått. NRKbeta.no har en glimrende kommentar til akkurat det. Problemet er at kanskje akkurat din arbeidsgiver gjør det samme … […]

    Svar på denne kommentaren

  3. Eirik Solheim (NRK)

    Yepp. Vi skal prøve å la NRKbeta være «svelge-idiotiske-undersøkelser fra firma-med-skjulte-agenadaer»-fri sone. Så får vi se hvor lang tid det tar før noen fersker nettopp oss i en eller annen svak vurdering. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg husker desverre ikke kilden, men leste forleden følgende:
    – bedrifter etterlyser et stort nettverk i stillingsannonsene sine. Et nettverk som kan bygges, pleies og ikke minst sjekkes (overvåkes?) på nettopp Facebook.
    – bedrifter «googler» eller «facebooksofter» etter en søker i ansettelsesprosessen
    – arbeidsliv og fritid flyter mer og mer inn i hverandre, nettverkssamfunn som omfatter «kollegiale venner» kommer dermed bedriften til gode.
    Med andre ord: å svare på en jobb-mail på en søndag er likeså fritid som det er arbeidstid å sjekke Facebook-feeden på en mandag. Eller omvendt?

    Ergo: Det er et spørsmål om omfang, tillitt og ansvarsbevisthet. Hva gjorde de ansatte som nå beskyldes for å skape milliardtap egentlig før det fantes Facebook?

    Svar på denne kommentaren

  5. Jeg har hørt at det er bra å være på slike sider som Facebook og andre sosiale nettverkssider, ettersom bedrifter søker deg opp, og finner ut at du er aktiv og følger med teknologien. Da bør det jo dessuten heller ikke være noen uheldige bilder eller kommentarer ute på profilen heller da.

    Svar på denne kommentaren

  6. Eirik Solheim (NRK)

    Dere har helt rett. Undersøkelsen stinker på alle måter. Da jeg leste om den forstod jeg det slik at de definerte all bruk av Facebook som uproduktiv tid.

    Hahaha. Noen av oss har jo skjønt at slike nettsteder kan være viktige verktøy i jobben. Men det skjønner ikke selskap som lever av å sperre tilgang til nettop Facebook.

    Svar på denne kommentaren

  7. Endelig!
    Utrolig bra å se en (web-basert avis som virkelig setter seg inn i fakta, og gjør seriøse undersøkelser før dem trykker en artikkel. Gid alle landets (ja, verdens) aviser hadde følgt dette eksemplet; Da hadde man kanskje fått et skikkelig nyhetsmedia igjen, og ikke bare overfladisk oppgulp og underholdning.

    Fortsett med den gode jobben som er vist her. Siden er bokmerket heretter!

    Svar på denne kommentaren

  8. Eirik Solheim (NRK)

    Og om det skulle være noen tvil: vi leser alle kommentarer og tar dem seriøst. Ris og ros. Støtten som vises i kommentarene her tas på alvor og er motivasjon for å fortsette å bruke ekstra tid på å være grundige.

    Dette fordrer fortsatt satsing på kvalitet fremfor kvantitet når det gjelder artikklene her på NRKbeta.

    Dersom dere liker det dere ser er kommentarer et flott middel for å sørge for at vi fortsetter å levere. Takker!

    Svar på denne kommentaren

  9. Oppklaring om NRKbeta og gulltaggen

    […] NRKbeta ønsker å være så uavhengig som mulig. Vi har ikke reklame og vi går ikke av veien for å skryte av NRKs argeste konkurrenter. Så får vi ta en vurdering av dette med prisutdelinger. Kanskje vi må ende opp med et prinsipp om at slikt blir vi aldri med på. Det ødelegger vår uavhengighet. Virker litt rart det også. Vi kommer uansett til å fortsette å kommentere avgjørelser som vi er uenige i, journalistikk som er unøyaktig og undersøkelser som virker tvilsomme. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Trond Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.