nrk.no

The mullet strategy

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettkultur


Tenk deg en gammel bygning, med en flott fasade, som denne:

Hus i Oslo

(Bilde av Andrea Demagistris)

Det ser både dyrt og eksklusivt ut, og kan tiltrekke seg folk med penger.

Du går inn i bakgården… Der er det en helt annen stemning: Full fest!

Party i bakgården

(Bilde av Fabio Venni)

Elegant, ryddig og rolig på forsiden, fritt fram i bakgården.

The mullet strategy

Mange av de største suksessene på nettet drives nettopp slik. Det kalles «the mullet strategy» og konseptet skjønner du nå. Oversatt til nettverdenen betyr det en forside som redigeres, følges og finpusses av profesjonelle. Som ser dyr, eksklusiv, elegant, veldesignet ut… (fyll inn god-ord selv). Men klikker du deg ned på enkeltsidene, er det en annen stemning. Her kan du og jeg delta, med kommentarer og meninger, linker og henvisninger. Så godt som usensurert.

Så mora di kunne sett forsiden og vært fornøyd med det, mens du kan gå bananas i bakgården. På samme stedet.

Business foran, party i bakgården

Du ser det hos digg, hos CNN, YouTube og mange flere. Forsåvidt her på NRKbeta også (selv om det er å gape over for mye å nevne oss sammen med CNN og digg). Men ikke på nrk.no. Der er det en forbausende mangel på bakgård for folk flest, selv om det enkelte steder er stor aktivitet, som på mpetre.

Her i Norge bruker Dagbladet og VG formelen med stort hell, med både kommentarer på enkeltsaker, aktive forum og folks egne blogger som lenkes opp på forsiden.

Har du et nettsted som skal favne vidt, putt fingeren i jorda: Har du egentlig noen bakgård? Der folk kan ta det ut? Og i den andre retningen: Hvordan står det til med forsiden din? Ser den ikke bra nok ut, så vil mange av de med penger gå forbi. Det er spennet mellom proff forside og brukerstyrte «baksider» som er vinnerformelen. Å putte alt samme sted vil sjelden funke.

Dette er en sikker vinner for inntjeningen også. En flott forside selger annonser, mens aktive brukere lager trafikk. Vinn-vinn.

2 kommentarer

  1. Musikk uten DRM fra Amie street

    […] Det er en utfordring for ethvert nettsted som baserer seg på brukernes aktivitet: Hva skal til for at brukerne virkelig engasjerer seg? Amie Street har funnet en smart formel, der man får betalt for å involvere seg, noe som jeg tror vi snart vil få se i en rekke andre sammenhenger også. Amie Street er også et glimrende eksempel på “the mullet strategy” – forsiden komponeres dels av redaktører med peiling på musikk, dels med det som brukerne selv lager av stoff lenger ned i systemet. amazon Amie Street DRM kopisperre musikk nett tjenester netthandelSiste 5 poster av Øyvind SolstadCBC forbyr ansatte å blogge uten å spørre først – August 4, 2007Lag en YouTube-kopi for produktet ditt… – July 31, 2007Flere tidslinjer – July 31, 2007Ingmar Bergman (1918-2007) – July 30, 2007Gratis musikk fra Moby – July 30, 2007Del denne artikkelen (Facebook, e-post, bokmerker etc.) […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Ukas lenker 03.08.2007 hos IAllenkelhet - Fagblogg om brukervennlighet skrevet av NetLife Research Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.