nrk.no

Ikke send mail til noen under 30 år

Kategori: Det sosiale nettet


Frank Gilbane spurte 1 000 personer om hvilke verktøy de ser for seg de bruker mest på jobben om to år:

Which collaboration technologies will you use the most in your job in two years?

Han spurte først 500 personer mellom 25 og 34 år, så 500 mellom 18 og 24, alle brukere av Facebook. Og det er mye interessant i svarene. E-post er fortsatt det flest tror blir verktøy nr. 1, men blant de mellom 18 og 24 er det betydelig mindre tro på at dette blir det viktigste verktøyet.

Viktigste verktøy i fremtiden

(Gilbane Group undersøkelse blant 1 000 Facebook-brukere)

Ingen av gruppene har særlig tro på blogger og wiki som viktige arbeidsverktøy, men gruppen mellom 18 og 24 har større tro på SMS og sosiale nettverk som arbeidsverktøy i fremtidige jobber.

Andrew McAfee på Harvard Business School skriver i en kommentar:

…younger people don’t think of the Internet as a collection of content that other people produce for them to consume. Instead, they think about it as a dynamic, emergent, and peer-produced repository to which they’re eager to contribute.

Dette er noe som alle som starter en nett-tjeneste i dag må ta inn over seg:

At vi har gått over fra informasjons-samfunnet til kommunikasjons-samfunnet.

For bare noen år siden surfet vi på nettet. Og sendte e-post. Og nå? Vi bruker Facebook og andre sosiale nettverk, vi bruker IM og telefoni på nett (som f. eks. Skype), vi legger ut bilder, videoer og blogger. Og når vi er på en nettside, forventer vi å kunne kommentere eller bidra selv.

Det er et paradigme-skifte. Fra passiv konsumering til aktiv, dynamisk produksjon av innhold.

5 kommentarer

  1. Wha? Ironi, jeg..?

    Tja, jeg veit ikke jeg.. Hva med litt info om the almighty iPhone? Syns dere har skrevet litt lite om den.

    Men for all del ikke noe om NRKs inndre liv, hvordan dere tenker å tilpasse dere for framtiden, hva dere vil gjøre i forhold til de mulighetene, og utfordringene som nye sider ved internett, og bruk av det, gir, både for media generelt, og NRK spesielt. Hvordan forholder NRK seg til den nye transparency-trenden (sikkert ikke særlig riktig å kalle det en trend, men språket mitt har blitt ødelagt av tabloidiseringen av samfunnet, så jeg kommer ikke på noe bedre måte å si det på). Er det generelt akseptert å være så åpne som dere var her da dere kritiserte en tjeneste som NRK er med på? Har NRK noen planer om å aktivt jobbe med bli mer åpne? Du vet, sånt som man tenker på når man ser navnet «NRKbeta».. 🙂

    Men for å være litt mer konkret, og litt mindre slem, så kunne jeg tenke meg en test/sammenlikning av tjenester som MediaMaster og Ezmo, og litt diskusjon om hva slike tjenester kan føre til, hvilke konsekvenser det kan ha i forhold til opphavsrett (noen er negative, ihvertfall), etc. En test av Amie Street hadde også vært veldig kult! Sjekk min profil for finne noen bra artister. 🙂

    Og for ikke å glemme Telenor/NIX-saken, nettnøytralitet, og hvilke konsekvenser det kan ha for tjenester som NRK og andre som leverer store mengder data, og hvilke konsekvenser det kan ha for internett som helhet!

    Men siden Eirikso ikke kom tilbake til meg angående blogging for dere i sommer, så er det desverre ikke min oppgave å finne bra ting å skrive om, det er deres. Så sett igang! 🙂

    PS: Har dere sett iriver Unit2, forresten? Hva med Chumby?

    Svar på denne kommentaren

  2. Å, og forresten: Det jeg hadde satt aller mest pris på hadde vært en grundig gjennomgang, og diskusjon om mitt krav ovenfor NRK (ja, jeg veit jeg har linka til den tidligere). Ta for dere hvert argument, riv dem fra hverandre, eller si dere enige, kom med nye argumenter for og/eller imot, ta det opp og ta det alvorlig. Det ville vært veldig spennende å høre en så grundig gjennomgang av noen fra innsiden av NRK!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Morten Skogly Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.