nrk.no

Rose d’Or 2007: Ingo Wolf fra Grid-TV

Kategori: Konferanser og messer


Dette er en av flere poster fra tv-festivalen Rose d’Or, også kjent som Gullrosen i Norge. Foruten å være en festival hvor tv-folk fra hele verden treffes for å se tv, diskutere og handle, har festivalen også en faglig del med presentasjoner og foredrag.

Konferansens første dag ble kalt «Internet day», med fokus på tv via nettet.

Grid-TV

Førstemann på podiet var grunnleggeren av firmaet Grid-TV, Ingo Wolf. Grid-TV driver 250 tv-stasjoner på nettet, hvorav de eier ca. 110 og driver de resterende for ulike kunder. 96% av kanalene er «free tv», at man kan se dem uten å betale. Noen av kanalene er HD, da i 8 Mb/s. Ca 1,5 % av brukerne benytter seg av muligheten for å se HD på de kanalene som tilbyr det.

Av de rundt 250 kanalene Grid-TV driver, er det veldig forskjellige målgrupper. Kanalen FineArts-TV har f. eks. bare «milliardærer» som målgruppe, har bare 400 abonnenter, og sender i HD. Målgruppen har maaaaasse penger og får innhold som bare handler om søkkdyr kunst.

Science-TV er en annen kanal, hvor Grid-TV håper å bygge opp at arkiv på 75 000 videoer som forklarer det meste som finnes av pensum man trenger fra barneskole og oppover. Dette er Wolfs hjertebarn, og han ønsket hjelp av alle som kan hjelpe. Og det kan trenges, for dette høres ut som en jobb som passer firmaer på størrelse med Wikipedia og Google.

Andre kanaler de driver er 12inch-TV, en kanal bare for DJs, og SpeedUp-TV, med boksing, motorsykkel, bilsport mm.

Ingo Wolf

Ingo Wolf på scenen i Lucerne, Sveits. Mandag 7. mai 2007.

Wolf mente at hvis man har flere enn 1 000 klipp i en on-demand stasjon, så finner ikke folk frem. Jeg tar meg den frihet å trekke det tallet litt i tvil, men han har et poeng. Mange brukere skremmes bort når de får for mange muligheter, men jeg vet ikke om akkurat tallet 1 000 klipp i en on-demand videoløsning på nettet skulle være så problematisk for de fleste brukerne.

Googles kjøp av YouTube

Wolf mente videre at Google kjøpte YouTube pga. tagging av video. Siden man ikke kan søke på innhold i video på samme måte som i tekst, må man ha hjelp av brukerne til å «tagge» videoene. Dette er alt gjort i YouTube, hvor brukerne merker alle videoer de laster opp med stikkord, såkalte tags. Jeg er ikke sikker på om jeg skjønner dette heller, at dette alene skulle være grunn nok til å kjøpe YouTube for svimlende summer.

Land og merkevarer

Grid-TV har kjøpt et lass med domener, av formen landsnavn-tv.com. Så etterhvert kommer norway-tv.com, sweden-tv.com osv. Der håper de å kunne fylle på med innhold tilpasset hvert enkelt land. Forretningsmodellen er at de kan selge annonser for alle kanalene sine i samme system, og tilby annonsører svært spesifikke målgrupper for kampanjene.

Nylig startet de også opp Audi TV, en egen tv-kanal med innhold fra Audi. Kanalen sender reportasjer fra utvikling, design og testing av Audis biler. I lett blanding med kultur, livsstil og musikk. En miks som skal øke merkevarens verdi, dra inn nye kunder, og få eksisterende kunder til å føle seg enda mer fornøyd med valget av Audi.

Audi TV

Skjermbilde fra Audi TV

Dette er selvsagt en interessant trend, som kanskje de kommersielle tv-kanalene har større grunn til å frykte enn f. eks. NRK. For hva skjer i det øyeblikk de virkelig store merkevarene ikke trenger å gå via en dyr middelmann for å nå kundene sine med reklamer og informasjon? Mange merkevarer er mye bedre kjent enn stedene de annonserer, og har bedre oversikt over sine kunder enn kanalene de bruker.

Jeg tror ikke det er noen umiddelbare fare for at VG, TV2 og ukebladene må stenge butikken, men det er en interessant medieutvikling. Og det blir spennende å se hva «nr. 2»-merkene skal stille opp mot slikt. Altså de som ikke er store nok til å forsvare egne prosjekter på størrelse med Audis nye nett-TV.

Grid-TV samarbeider for tiden med over 70 merkevarer, med tanke på egne kanaler.

Ingo Wolf ser naturlig nok lyst på fremtiden for tv over internett, og tror det kommer til å være nærmere 50 000 tv-kanaler tilgjengelig på nettet bare i løpet av et par år. Han ser for seg potensiell vekst i følgende markeder:

  • tv-kanaler for merkevarer og firmaer
  • tv-kanaler for forskjellige publiseringshus (aviser, forlag etc.)
  • tv-kanaler for organisasjoner (som f. eks. LO eller NAF)
  • tv-kanaler for kringkastere (som f. eks. NRK eller TV2)

Fremtidig utvikling

Wolf mener tv over nett har flere forbedringsmuligheter. Det tar f. eks. for lang tid å skifte kanal. Det bør være like raskt og smertefritt som på tv, og det er det ikke nå. Og det bør komme software/hardware som lar brukerne ta opp fra IPTV, akkurat som man i dag kan med f. eks. et mediasenter eller en annen PVR.

Det vil også snart komme tv-apparater med innebygd funksjonalitet for å ta inn tv fra nettet direkte. Da vil du se tv-kanalene på tven din, akkurat som vanlige tv-kanaler.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar til Rose d’Or 2007: Selg billetter til filmen FØR den spilles inn Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.