nrk.no

Pownce legges ned (bombe)

Kategorier: Det sosiale nettet & Nettjenester


Kampen om brukerne på såkalt microblogging er hard. I forrige uke kunngjorde norske QPSA at de legger ned. Og i går meldte Six Apart at de har kjøpt Pownce – og legger ned tjenesten.

Pownce.com will be closing in the next few weeks. We have a lot of respect for what this team has done and believe we share a common vision about making the Internet more social. We have been impressed not only with the vision for Pownce but the great work of Leah Culver and Mike Malone and are very happy that they will be joining us. We’re also very excited to welcome Kevin Rose and Daniel Burka as advisers to Six Apart. The Pownce team and Six Apart share the same passion for social blogging and we’re really proud to have them on board.

Pownce var en av babyene til Digg-grunder Kevin Rose. Men har ikke klart å skaffe nok brukere og komme med funksjoner som kan matche andre lignende steder som f. eks. Twitter.

NRKbeta om Pownce.
NRKbeta om Kevin Rose.

15 kommentarer

  1. Å si at Pownce ikke greide å matche Twitter på funksjonalitet er kanskje en litt drøy påstand da… Annet enn brukermassen, hva er det Twitter har som ikke Pownce hadde? Ihvertfall ikke fildeling, diskusjonstråder, geolokasjon, etc.

    Pownce er vel mer et godt eksempel på at funksjonalitet ikke er nok når man skal drive et sosialt nettverk – teknisk var det jo ganske suverent overlegent Twitter. Akkurat som det sikkert er tjenester som er mange ganger bedre enn Facebook på det Facebook gjør, men hva hjelper det når ingen bruker dem?

    Svar på denne kommentaren

  2. Ser deg på konkurransevilkårene, Bodil. Krav til brukermasse og inntjening kommer helt sikkert til å kræsje like mange av de sosiale nettstedene som det kommer nye.

    Jeg sjekker innom flere enn jeg egentlig har bruk for i løpet av en uke, bare fordi det er gøy og fordi jeg liker å teste dem ut. Men klart at man skal ha mye tid til overs, ha lite energi på å finne på ting ute i verden og ha et dårlig sexliv for å herje rundt såpass mye rundt på det semantiske nettet som mange gjør nå for tiden =)

    Svar på denne kommentaren

  3. @Bodil igjen helt enig. Og desverre altfor mange gode tjenester som dør for at de ikke får nok brukere fort nok. Er for mange nye tjenester som dukker opp som får for dårlig dekning av tenkobloggere og nyhetsssider.

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    Det som Twitter klarte mye bedre enn alle konkurrentene, var å lage et API som gjorde det ganske kjapt kom en rekke små applikasjoner for å «twittre» med: Desktopapplikasjoner til alle slags OS, programmer til bærbare enheter, tjenester som brukte Twitter for å hente eller sende ut informasjon.

    Det klarte aldri Pownce. Og det å kunne sende filer til andre var ikke stor nok forskjell fra Twitter til at de klarte å lokke masse brukere over.

    Svar på denne kommentaren

  5. Enig mht brukermasse. Dette var VHS og Beta omigjen.

    Det ironiske er at Kevin Rose (Digg mm) på en måte har bidratt til dette. Han har vært svært aktiv på Twitter, samtidig som han har hatt Pownce som baby. Dermed bidratt til å dra folk til konkurrenten.

    Hans krig med Leo Laporte om flest ‘followers’ (var kanskje egentlig LLs krig mot Kevin Rose) har jo bidratt til å få flere til Twitter (innenfor den lille boblen av oss (250 000+) som følger Leo Laporte og Twit).

    Noe som også er kommentert her: centernetworks.com/pownce-acquired-six-apart (En link jeg faktisk så etter å ha skrevet dette ned…)

    Svar på denne kommentaren

  6. Øyvind: Det har nok lite med Twitters API å gjere – Twitter har fortsatt ikkje klart å satse på «good practices» når det kjem til brukergodkjenning i API-en sin (oAuth), sjølv om dei har lovt at det skal inn til neste år.

    Pownce-gjengen har på ein måte vore pionerer. Leah Culver var ein av spesifikasjonsutviklarane for oEmbed, Pownce-gjengen var blant dei første som satsa på rammeverket Django til eit større prosjekt ( borsett fra HP og – ja – NRK 🙂 ). Leah Culver har også vore veldig åpen om utviklinga av Pownce på bloggen sin. Det kan ikkje seiast om Twitter, som på det meste har forklart at dei har leigd inn superkonsulentbyrået Pivotal Labs til å skrive om koden sin. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  7. Øyvind Solstad (NRK)

    Ser poengene men det har likevel vært slik helt fra starten av at det er et lass med applikasjoner til Twitter. Nada for Pownce (da tar jeg litt hardt i). Så kan det hende at det ble lagd flere tools for Twitter rett og slett for at det var flere folk der. Men jeg tror også det var fordi det var lettere.

    Svar på denne kommentaren

  8. Twitter «vant» av samme grunn som at Flickr fortsatt er mest populær mht. bildedeling, YouTube er mest populær mht. videodeling, o.l.
    FMA, First Mover’s Advantage, meget kjent fenomen i markedsføring. De var «først» (som i at de kanskje ikke _faktisk_ er først, men er kanskje den første som blir populær), noe som trakk brukere til tjenesten. Mange brukere -> mange hackere. Mange hackere -> utvidet funksjonalitet. Utvidet funksjonalitet -> Flere brukere.
    I det hele tatt, Twitter var først. Men jo, et åpent API har bidratt veldig.

    Svar på denne kommentaren

  9. Øyvind: Må seie meg enig i at det antaglegvis har med antall brukarar på Twitter å gjere. Pownce sin API er ekstremt lik Flickrs API (og ganske lik Facebooks API), og desse tjenestene har jo eit heilt HAV av applikasjoner. 🙂

    …og ja – Twitter byrja ikkje med JSON før for ei lista stund sidan. JSON er jo ufattelig mykje enklare å jobbe med enn XML (iallfall i Python).

    Svar på denne kommentaren

  10. Et annet viktig aspekt er at Pownce prøvde å gjøre veldig mange forskjellige ting på en gang, hvilket resulterte at de gjorde ganske mange ting halvbra, mens folk ble mer og mer forvirret over hva tjenesten egentlig var. Twitter på sin side fokuserte på en veldig liten og spesifikk ting og gjorde dette veldig, veldig bra. Folk fikk en klar og tydelig forståelse for hva Twitter handlet om, og kunne fortelle dette videre på en setning eller to.

    Svar på denne kommentaren

  11. @Jørn Knutsen, «Twitter på sin side fokuserte på en veldig liten og spesifikk ting og gjorde dette veldig, veldig bra.»

    Hvis du tenker på å innføre Fail Whale som et internet-meme, så er jeg helt enig med deg. De var opp til nylig veldig, veldig flinke til å profilere den. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  12. Håvard Pedersen

    Jeg skjønner ikke hvorfor folk sammenligner Pownce og Twitter, de var jo fundamentalt forskjellige.

    Twitter lar deg velge hvem du vil følge, ergo kan du følge folk som er interessante uten at du nødvendigvis kjenner dem. Og du velger selv hva du vil se.

    Pownce lar deg velge hvem du vil publisere til. Dermed ender man opp med informasjon kun til sine venner. Og dine venner bestemmer hva du får se. Hallo, kjedebrev.

    Pownce var jo i bunn og grunn bare et forsøk på å finne opp epost på nytt. Ikke rart det feilet, når konkurrenten hadde vært på markedet siden 1965. 😉 en.wikipedia.org/wiki/Email#Origin

    Svar på denne kommentaren

  13. geirarne.myopenid.com/ (NRK)

    Enig med Jørn Knutsen. Pownce tapte først og fremst på grunn av manglende fokus.

    Nå skal det vel også sies at de hadde noen hundre tusen kontoer, og sikkert nok aktive brukere til at de kunne ha fortsatt om de virkelig, virkelig ville. Jeg tror dette ikke først og fremst er en historie om at Pownce var dårlig, men mer om at Leah og Mike har fått en kul jobb i et solid firma, og at Kevin og Daniel har mer enn nok å gjøre med Digg. Pownce var den første store jobben til Leah (som lenge var den eneste som jobbet fulltid), og var jeg henne ville jeg sett på det hele som en dundrende suksess.

    Det er ikke alle som trenger å bli Google heller…

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.