I dag ble NRKs årsrapport for 2008 lagt ut på nett. Årsrapporten er vår tilbakemelding til vår eier som er Kulturdepartementet – og til dere som ser på tv, hører på radio og bruker våre nettsider og nettjenester.
NRKs årsrapport vant «Merket for god design» for rapporten for 2007. Også årets rapport bruker video og grafikk for å gjøre innholdet bedre. Du kan også laste ned rapporten som pdf-fil, både på norsk og engelsk.
Sterk vekst for NRK.no
NRKs nettilbud har hatt en enorm vekst fra 2007 til 2008. Antallet ukentlige brukere økte fra 750.000 i 2007 til 1.365.000 året etter. NRK.no er nå det tredje største innholdsnettstedet bak VG Nett og Dagbladet.no.
NRK1 fortsatt størst
NRK har som mål at fire av fem daglig skal benytte NRKs tilbud. Målet ble nesten nådd i 2008, i og med at 78 prosent av befolkningen så, hørte eller leste NRK-innhold. Dette var et fall på ett prosentpoeng fra året før. Den daglige oppslutningen om tekst-TV og TV-tilbudet falt noe, mens nettet trakk opp snittet.
Selv om markedsandelene falt med 5 prosent fra 2007 er NRK1 fortsatt landets største tv-kanal, med 32,4 prosent markedsandel i 2008. For spesielt to av NRK1s storsatsinger var 2008 et særs bra år. Både «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» og «Nytt på nytt» økte oppslutningen dramatisk.
«Der ingen skulle tru at nokon kunne bu» kan du nå laste ned og ha på din egen datamaskin – i bedre kvalitet enn tv-sendingene.
NRK Super tok igjen Disney Channel
NRK Super fylte ett år i desember 2008, og kan feire med å ha passert konkurrenten Disney Channel i oppslutning hos barn mellom 2 og 11 år. NRK Super hadde en markedsandel på 8,3 prosent i aldersgruppa 2-11 år i 2008.
NRK Super fikk nye nettsider for noen uker siden, og passerte rett etterpå medlem nummer 20 000. Snart kommer det dessuten nye nettsider for medlemmene. Følg med her på NRKbeta!
Masse tall
For hvert kapittel kan du lese tall som sier noe om tilbudet vårt. SOm at vi har sendt 26 timer snowboard i 2008, 55 timer om litteratur på NRK1 og NRK2, at vi har sendt fem filmer fra Hong Kong og tre fra Mexico, at yr.no vokste fra 400 000 til 1 million ukentlige brukere i løpet av året, at 16% mener at P3 er den beste kanalen i Norge på underholdning (opp fra 12% i 2007) og at 44% av befolkningen i Sogn og Fjordane hører på NRK P1s distriktssendinger hver dag.
Guro
Kjempefin rapport!
Petter Holstad
NRK er flott, og har potensiale til å bli enda flottere. Jeg ser på Nett-TV, NRK 1 og 2, hører på P3 daglig, lytter/ser til en rekke podkaster fra NRK og bruker Nrk.no når det er noe jeg leter etter eller hvis de andre nettavisene har for kjedelig innhold den dagen.
Er det noe jeg savner hos NRK, er det podkast for flere programmer (for oss med dårlig nettlinje). Kjør på NRK, dere er best.
Hvilken font benytter dere forresten i årsrapporten?
Øyvind Solstad
Det er som Iacob sier Neo Sans Pro – som er den fonten NRK bruker på skjerm. F. eks. når du ser navn på folk på Dagsrevyen, på alle promoene (reklame for tv-programmer) osv.
Mer om NRKs designprogram finner du på nrk.no/design
Øyvind Solstad
Og her kan du konkret lese om fontene vi bruker:
nrk.no/design/del2_11_typografi.php
Hans Kristian
Tusen takk! God inspirasjon til oss andre 🙂
Petter Holstad
Åååh, deilig. Jeg elsker sånt. Men fontene kan jo ikke lastes ned, dessverre 🙁
flipme
Det meste av fonter koster penger, akkurat som musikk. Du kan kjøpe fonten her: fontshop.com/fonts/downloads/monotype/…
Iacob
@Petter
Om jeg ikke tar helt feil er det Neo Sans Pro.
NRKbeta legges ned
[…] går la NRK fram årsrapporten for 2008, som viser at det går bra med NRK – tross hard konkurranse. Men vi bruker for mye penger på […]