nrk.no

FOWA 2007: Dag 1

Kategori: Konferanser og messer


03102007101.jpg

Så var med ett dag 1 på FOWA over….

…og med de skyhøye forventningene vi satt inne med, har dette blitt en litt skuffende førstedag.

Det har jevnt over vært bra foredrag, men desverre litt langt imellom de virkelige høydepunktene. Noe av dette skyldes nok at det for første gang er delt mellom en sal for «developer» foredag, og en for «Business» foredrag, noe som fører til at det blir veldig teknisk i dene ene salen og veldig business i den andre.

Noe av det fine sist gang var at det ble en herlig blanding av både tech og business.

Noen lyspunkt har det likevel vært og kanskje særlig var grunnleggerne bak www.jpgmagazine.com, Heather Champ og Derek Powazeks betraktninger rundt communities og spesielt Flickr.com veldig interessant.

Også Matt Mullenwegs utredninger om hvordan WordPress arkitekturen er skrudd sammen må trekkes fram, selv om denne til tider ble svært så teknisk.

img_0096-1.jpg

FOWA har vokst seg større og fetere denne gangen, blant annet med en egen Expo del, der bland annet Microsoft var på plass med Xbox360 og Halo 3. Til glede for mange unge gutter og menn….

Man kunne også utstyre seg selv med knakende fine buttons, som sa noe om hvem du var.

img_0112-1.jpg

Det som imidlertid har vært VELDIG BRA, har vært mulighetene til å se og oppleve nye (og noen gamle) nettapplikasjoner som popper opp.

Secondbrain.com

Noe av det første som møtte oss på Expo-delen av FOWA var det norske selskapet Secondbrain.com.

img_0122-2.jpg

Secondbrain.com tar sikte på å bli et samlingssted for all dine data på nettet. Foreløbig finner man støtte for bla. Flickr, Google Documents, del.icio.us, Picasa, YouTube, Blogger og WordPress.

picture-2.png

Man signer opp (noe som kanskje er det letteste av Web2.0 registrering jeg noensinne har gjort), og deretter registrerer man de ulike kontoene sine, hos de ulike stedene man har innhold. Alt innholdet, med lenker, tagger og screendumps suges så inn i ditt arkiv i Secondbrain.com.

picture-3.png

Her får du en felles Tag-cloud for alle mediaene dine, felles søkemotor for alt og en felles «tidslinje» for når du la inn de ulike tingene i hos de ulike tjenestetilbyderne.

Det som er privat hos de enkelte tjenestetilbyderne, er fortsatt privat, mens alt du har av public media, er nå også er tilgjengelig hos brukerne av SecondBrain.com

Rememble

picture-4.png

www.rememble.com opererer innen samme sjanger som Secondbrain.com, men integrerer på langt nær så godt med tjenestene som Secondbrain ser ut til å gjøre. Den sprer stoffet ut over en horisontal tidslinje, med 3 nivåer for zoome. Noe som virker litt tungvint og lite oversiktlig.

Rememble har i tillegg støtte for twitter.com og flickr.com, samt SMS og e-post, selv om de to sistnevnte ut ifra det jeg klarer å finne ut må skrives inn manuelt, og vel derfor må kunne klassifiseres som ubrukelig.

Blurb

picture-5.png

Selv om blurb.com ikke er noen nykomling, synes jeg det er verdt å nevne. Blurb gir deg mulighetene til å lage din egen bok med bilder du enten kan hente fra Flickr, eller laste opp selv. Folkene bak www.jpgmag.com brukte Blurb når de gav ut boka fra prosjektet «24 Hours of Flickr».

picture-6.png

Blurb er ingen webapplikasjon, men en applikasjon du laster ned til enten Mac eller PC. Bøkene du lager kan du bestille så mange du måtte ønske av selv, gi bort i gaver eller legge ut på Blurbs nettbokhandel.

Det finnes flere løsninger for å trykke bøker både fra egne og Flickr’s bilder, men dette er noe av det bedre jeg har sett både når det kommer til muligheter i softwaren og kvalitet på sluttproduktet.

8 kommentarer

  1. En annen slik self publishing service er Lulu. Denne er 100% nettbasert, hvor du bare laster opp filer. Har man for eksempel skrevet en bok, eller en hovedfagsoppgave for den saks skyld, kan man bare laste opp denne i eksempelvis PDF-format og få den trykket. En god måte å imponere lærerne og sjefene 🙂

    Svar på denne kommentaren

  2. Snakk med Sverkeli » Biz og tech er to planeter

    […] NRKbeta har vært på kongress. Det jeg bet meg merke i første rapport derfra var en skuffelse over at kongressen hadde valgt å dele innholdet i to pralelle forelseningsserier, en med fokus på teknologi og en på business. Den skuffelsen skjønner jeg godt. Det virker ofte å være stor distanse mellom bestiller og leverer av webløsninger, og dette skaper mye frustrasjon og koster mye penger. Det handler mye om om dårlig bestillerkompetanse, men også om dårlige webutviklere. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.