nrk.no

Ekte 3D-lyd

Kategori: Musikk og lyd


Selv med bakgrunn som lyddesigner ble jeg imponert av dette! Trodde du at det nye anlegget med 8 kanaler og høyttalere på alle kanter var det ultimate innen realistisk romfølelse og lyd fra flere retninger?

Beklager. Et par hodetelefoner kan fremdeles gi deg mer frysninger på ryggen. Jeg husker at da vi lærte mikrofonteknikk på skolen ble vi spesielt fascinert av noe som ble kalt «kunsthodestereo». Og ordet er ganske beskrivende egentlig. Teknikken går ut på at man plasserer mikrofonene i ørene på et kunstig hode. At man prøver å simulere den faktiske avstanden mellom ørene, dempingen mellom ørene og refleksjonene i selve øret.

Lytter man til slike opptak i vanlige høyttalere blir det ikke spesielt spennende, men med hodetelefoner blir det til tider usedvanlig realistisk. Varianter av teknikken kalles også binaurale opptak og den mest nøyaktige beskrivelsen har jeg funnet under oppslaget «binaural recording» i den engelske utgaven av Wikipedia.

Og hvorfor skriver vi om dette akkurat nå? Jo, fordi kollega Ida Johansen fant en side med noen veldig realistiske opptak. Sett på hodetelefonene, skru opp lyden og kos dere med en tur til den virituelle frisøren.

12 kommentarer

  1. Testet dette for en stund siden, og jeg fant det meget fascinerende. Lurer på om det hadde vært mulig å simulere dette slik at det kan implementeres i spill? Tenk deg f.eks. penumbra med slik lyd 😛

    Svar på denne kommentaren

  2. Eirik Solheim (NRK)

    Ja. Dette hadde vært helt utrolig kult til spill. Og i spillverden er det jo mer vanlig med hodetelefoner. Jeg så en forsker på Siggraph i 2006 som hadde laget et system for å simulare lyd som beveget seg i 3D-modeller. Får han fart på teknologien sin kan jo binaurale opptak kanskje simuleres…?

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.