nrk.no

BBC bruker Qik og Phreadz til brukerrespons

Kategorier: Det sosiale nettet,Mobil,Nettjenester,Nettkultur & Streaming


BBCs «Have your say» lar brukerne sende inn egne videoer via Qik, noe som lar brukerne sende inn videoer til kanalen. Eller til og med sende live fra mobilen. Det gir en spennende «direkte» følelse siden kommentarene kommer inn underveis, som f. eks. under debatten mellom McCain og Obama i natt.

Hva er Qik? Les «Problemet med å være populær»

BBC bruker også Qik selv, til å gi tilbakemeldinger til brukerne om hvordan det hele gikk:

Phreadz

BBC bruker også Phreadz – som omtaler seg selv som «A multimedia network of video, audio, photos and presentations». Her kan BBCs brukere legge igjen videoer, bilder, lyd og ferdige presentasjoner for å underbygge det de mener. På Phreadz kan du dessuten koble til evt. kontoer du har hos andre tjenester, slik at f. eks. videoer du publiserer ved hjelp av Seesmic dukker opp i Phreadz.

Bruk det beste som finnes – ikke bygg selv

Det som er spennende ved dette er at BBC ikke sender brukerne til sine egne nettsider. De lar brukerne kommunisere med BBC ved hjelp av andres tjenester. Dette er en tankegang som mange norske nettsteder – inkludert nrk.no – ikke skjønner.

Her tror vi at jo mere du holder brukerne på ditt eget nettsted, jo bedre!

Tankegangen synes i Norge å være at vi bruker penger på å utvikle egne systemer – som ofte er mye dårligere enn de som finnes der ute. Og vi lenker så lite vi kan ut av eget nettsted – for da mister vi brukerne og får færre klikk.

Dette er så feil tenkt! Etter min mening er et av hovedpoengene med internett at du lenker til andre. Nettsteder som ikke skjønner dette mister fart, trafikk og troverdighet i det lange løp. Igjen: Her i NRK har vi ikke skjønt det som to kommersielle aviser i Oslo har skjønt – at folks røst bør bli hørt uansett hvor dårlig journalistisk det de melder er.

Og en av de viktigste faktorene i det vi i NRKbeta kaller «det sosiale nettet» er å være der brukerne er. Så om mange der ute har avanserte mobiltelefoner som kan bruke Qik, ja så lar vi dem bruke Qik – selv om det ikke er vår tjeneste. Om mange av brukerne våre putter bildene sine på Flickr, ja da gjør vi det samme (slik som P3 og NRKbeta gjør). Om mange bruker Twitter – så må vi være der også. BBCs «Have your say» er selvsagt på Twitter også.

Jeg spår at dette kommer til å gå to veier: De som prøver å låse seg inne, og de som bruker alle de spennende tjenestene der ute for det de er verdt. Ikke spesielt vanskelig å se for seg hvem som kommer seirende ut av en slik situasjon…

7 kommentarer

  1. Hehe… mye bra misforstått idealisme her.

    Dette betyr vel at NRK kan henvise til den beste lørdagsunderholdningen på eksisterende kanaler istedet for å utvikle egne programmer. Problemet da blir kanskje at vi mister litt bredde i tilbudet, men det er kanskje ikke så farlig?

    Det bør stadig utvikles nye nettsider, rett og slett for å stimulere til utvikling. Dette er SPESIELT viktig innenfor alle nettsteder som har et sosialt nettverk. Sosiale nettsteder har en selvforsterkende egenskap som fører til at visse tjenester får så og si monopol innenfor sitt område. Da stagnerer utviklingen opp fordi det blir utrolig vanskelig for nye konkurrenter å få innpass i markedet. Da vil plutselig ikke den objektivt teknologisk beste løsningen lenger bli valgt, og da har vi en veldig lite fruktbar situasjon.

    Vi har de samme prosessene i finansverdenen, og der har de fleste stater innført lover for å forhindre monopol. Det har vi ikke i like stor grad på internett, iallefall ikke når det gjelder sosiale nettsteder, og det er egentlig skremmende.

    Noen bør imidlertid prøve å ta ansvar fordi de har mulighet, og da spesielt viktige samfunnsinstitusjoner som f.eks. NRK. De bør prøve å motvirke monopoler ved å gå i en annen retning enn flertallet.

    hilsen Magnus

    Svar på denne kommentaren

  2. Noe av problemet er vel unektelig at NRK har fjernsynsmentaliteten, vår kanal, våre sider. Det går tilbake til hvorfor ikke NRKs nett-tv skal være så «sikkert», sånn at folk ikke kan se NRKs innhold på andre sider.

    Er ikke nettopp dette ideen bak sider som break og collegehumor? Greit nok så stiller NRK med alle programmene selv, men hvis folk får smaken på et program på noens blogg først vil de vel bruke NRKs nett-tv etterhvert?

    Det er synd at TV3 har en enklere og bedre fungerende nett-tvløsning enn vår kjære rikskringkaster.

    Svar på denne kommentaren

  3. Øyvind Solstad (NRK)

    @Magnus: Selvsagt ikke. NRK skal ikke la alle andre ta seg av alt, vi skal lage både innhold og tjenester selv. Akkurat som BBC gjør. Så jeg synes du vrir på det jeg skriver.

    Men du er vel klar over at mange av de største suksessene på norsk tv er innkjøpte formater? Det gjelder både Nytt på nytt, Beat for beat, Idol, Farmen m. fl.

    Så på tv skal vi i NRK ha en fin miks av egne konsepter og innkjøpte konsepter. Samme på nettet: Vi skal utvikle egne tjenester og bruke andres.

    F. eks. så kjører mesteparten av NRKs nettsider på et system som heter Polopoly. I NRK sitter det til enhver tid flere utviklere som bygger ut Polopoly enn hos de som lager systemet. Så der er det i høyeste grad slik at vi utvikler selv.

    Vi gjør tilsvarende utvikling på andre tjenester som f. eks. Yr.no, hvor vi rett og slett har forandret helt hvordan folk i Norge forventer å få været på nettet.

    Og her i NRKbeta prøver vi å forandre hvordan folk oppfatter NRK når det gjelder innovasjon og nytenkning, både ved å invitere dere til å være med på alt vi driver med – og ved å pushe de som er litt gammeldagse og ikke ser mulighetene internt.

    Vi i NRK trenger for eksempel ikke å utvikle alle mulige tjenester selv vi måtte ha bruk for. Vi trenger ikke lage vår egen bildeopplastingstjeneste (ala Flickr) eller en egen variant av Facebook. Vi har f. eks. i årevis holdt på med et eget community (som nå brukes på NRK Super), men som aldri ble den suksessen vi håpet det skulle bli. Rett og slett fordi resten av verden har utviklet seg veldig mye fortere enn det vi klarte å utvikle oss. Så vårt produkt er kult – om vi hadde hatt det live slik det er i dag for 5 år siden.

    Å si at visse tjenester nærmest får monopol, skjønner jeg ikke? Hva tenker du på da? Facebook? De har masse konkurrenter med overlappende funksjoner. Samme med YouTube og Flickr. De er store men ikke i nærheten av å være monopoler. Selv ikke Windows med nesten 90% markedsandel er et monopol. Det er masse konkurrenter som i høyeste grad er med på løpet, og det er umulig for Microsoft å diktere noe som helst selv om de er digre.

    Så har du et bra poeng når det gjelder hva og hvem NRK bør støtte. Siden vi er folkets kanal bør vi kanskje i mye større grad jobbe med prosjekter og konsepter der folk får ting tilbake. Et eksempel på dette er P3 som nå kjører på WordPress. Kanskje vi kan bruke våre erfaringer med dette til å gi noe tilbake til alle de andre som utvikler for WordPress? Tiden får vise.

    Et annet eksempel er det børge er flink til å mase på oss om, nå sist i artikkelen om NRK på Twitter: At vi bør støtte systemer som har åpne standarder. Så vi skal ta han på ordet på det. Vent og se.

    Svar på denne kommentaren

  4. Nye aktører og nye spillere i mediebransjen « Arne Krokan

    […] tid det tar før denne tjenesten vil operere med HD-kvalitet. NRK Beta melder forresten at også BBC bruker Qik. De skriver … BBCs “Have your say” lar brukerne sende inn egne videoer via Qik, noe som […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.